2002 Jaguar XK8 Convertible

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2002 Jaguar XK8 Convertible

Przejdź do galerii zdjęć2002 Jaguar XK8 Convertible

Podczas gdy XK8 Coupe chwalono za elegancję i piękno, wersja kabriolet dodała angielskiemu GT więcej charakteru, i mimo wyższej ceny, sprzedawała się w znacznie większych ilościach niż jej wersja z dachem stałym.

Zwykle kabriolety trudniej się sprzedają niż ich coupe, ale w przypadku XK8 było wręcz odwrotnie. XK8 Convertible sprzedawał się w podwójnej liczbie egzemplarzy w porównaniu z wersją z dachem stałym. Wynikało to z faktu, że ludzie kupowali go dla przyjemności z jazdy, a nie po to, aby ścigać się na zakrętach. Nie oznacza to jednak, że wersja z otwartym dachem nie mogła dobrze radzić sobie na drodze. W końcu pod maską krył się nowy, ulepszony silnik V8, lepsza skrzynia biegów oraz udoskonalone ustawienia zawieszenia. Samochód zaprezentowano w 2002 roku obok jego rodzeństwa coupe.

Ian Callum nadal prowadził dział stylizacji w Jaguarze. To on stworzył oryginalną wersję i nie musiał wprowadzać zbyt wielu zmian, aby poprawić jej wygląd. W zasadzie nie musiał. Mimo to, z przodu pojawił się nieco zmieniony styl dolnego zderzaka, który miał tę samą owalną kratkę z chromowanym poziomym wykończeniem i parą płaskich pionowych detali. Jaguar zamontował również nowe reflektory z przezroczystymi soczewkami, co znacząco zmodernizowało wygląd XK8.

Z profilu, grand tourer imponował czystszym designem. Pojazd miał nowe progi boczne z płaskimi zewnętrznymi obrzeżami zamiast zaokrąglonych, które zastosowano w modelu z 1996 roku. Ponadto Jaguar oferował nowe opcje kół, o średnicy dochodzącej do 18 cali, oraz szersze tylne opony. Lusterka i klamki w kolorze nadwozia nadawały samochodowi opływowy wygląd. W przeciwieństwie do innych producentów, którzy preferowali kontrastowe kolory dla słupków A, Jaguar pomalował je w tym samym odcieniu co reszta nadwozia. Z tyłu, nowe, przezroczyste tylne światła zintegrowały lampy przeciwmgielne, które Jaguar usunął z dolnej części zderzaka. Zamiast tego, producent samochodów zamontował światła parkingowe na zewnętrznych narożnikach.

Wnętrze wyróżniało się wklęsłymi wskazówkami na drewnianym desce rozdzielczej podkreślonymi srebrnymi obramowaniami. Podczas gdy coupe miało fotele z regulowanymi zagłówkami, kabriolet wciąż oferował dwa fotele z wysokimi oparciami. Taki wybór miał na celu zapewnienie klientom ochrony szyi przed przeciągiem. Pomiędzy pasażerami, XK8 Convertible miał szeroką konsolę środkową, w której znajdował się podłokietnik z przestrzenią na przechowywanie oraz dźwignia zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów w kształcie litery J. Z tyłu, profilowana ławka dla dwóch osób nadal nie oferowała zbyt wiele miejsca na nogi, a za nią znajdowała się przestrzeń na elektrycznie chowany materiałowy dach.

Pod maską Jaguar zamontował nowo opracowany silnik o pojemności 4,2 litra, który przekazywał moc na tylne koła poprzez sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów, a nie pięciobiegową jak w wersji przed liftingiem XK8.

 Seria XK (XK8 i XKR) to grand tourer produkowany przez brytyjskiego producenta samochodów Jaguar od roku modelowego 1997. Zastąpił model XJS i dostępny jest w wersji coupé oraz kabriolet. Obecnie w drugiej generacji, XK8 był pierwszym samochodem o silniku 8-cylindrowym produkowanym przez Jaguara, kiedy to wprowadzono silnik Jaguar AJ-V8.

Model XK8 z 1997 roku był dostępny w wersjach coupé lub kabriolet i wyposażony w silnik o mocy 390 KM (287 kW) z doładowaniem lub 290 KM (213 kW) o naturalnym zasilaniu. Wersja z doładowaniem nosi nazwę XKR. Pierwsza generacja serii XK dzieli platformę z Aston Martin DB7. Oba samochody wywodzą się z Jaguara XJS, chociaż platforma została znacznie zmieniona.

Moc i osiągi

Zarówno XK8, jak i XKR są ograniczone do prędkości maksymalnej 155 mph (250 km/h) przez komputerowy ogranicznik, co daje im niższą prędkość maksymalną niż samochód, który zastąpiły. XK8 zapoczątkował zmianę kierunku w firmie, co zaowocowało modelami S-Type i X-Type.

W celu uczczenia ważnych wydarzeń w historii Jaguara wyprodukowano kilka limitowanych edycji coupé i kabrioletów XKR.

Pierwsza z nich to model XKR Silverstone z 2001 roku, zaledwie 250 sztuk wypuszczono w Ameryce Północnej, na łączną liczbę 600 na całym świecie (pierwsza edycja: 100 (tylko dla Europy), a następnie 500 sztuk (sprzedanych na całym świecie)). Oferował on wykończenie lakieru Platinum, pakiet wysokiej wydajności (ten sam silnik co standardowy XKR, ale ulepszona skrzynia biegów, zawieszenie i hamulce oraz 20-calowe koła Silver BBS Detroit) oraz niestandardowe wnętrze.

W 2002 roku pojawił się model XKR 100, z którego sprzedano 30 coupé i 270 kabrioletów w Ameryce Północnej. XKR 100 charakteryzował się wykończeniem lakieru Anthracite, 20-calowymi kołami modułowymi, hamulcami Brembo oraz niestandardowym wnętrzem.

Ostatecznie w 2004 roku pojawił się model XKR Portfolio. W Ameryce Północnej wypuszczono 200 sztuk: 100 w kolorze Jupiter red i 100 w kolorze Coronado blue. Posiadał 20-calowe felgi aluminiowe i niestandardowe wnętrze w kolorze.

Zarówno XK8, jak i XKR standardowo wyposażone są w 18-calowe felgi aluminiowe, a 19 i 20-calowe koła są dostępne za dodatkową opłatą. System nawigacji oraz samopoziomujące reflektory ksenonowe są standardowym wyposażeniem XKR i opcją dla XK8. Adaptacyjny tempomat Jaguara to opcjonalna funkcja dostępna w obu modelach. Obydwa samochody mają w pełni skórzane wnętrze, wykończenie z orzechowego drewna oraz poduszki powietrzne boczne. Ceny serii XK wahają się od 69,830 do 86,330 USD.

Projekt grilla XKR został odświeżony w roku modelowym 2005.

XKR-R

4.2 V8 6AT (300 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4196 Cm3
Moc224 Kw @ 6000 Rpm
300 Hp @ 6000 Rpm
300 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy310 Lb-Ft @ 4100 Rpm
420 Nm @ 4100 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna155.3 Mph (250 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony245/50 Zr17
Długość188.2 In (4780 Mm)
Szerokość72 In (1829 Mm)
Wysokość51.6 In (1311 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.1/59.1 In (1
Rozstaw osi102 In (2591 Mm)
Prześwit5.2 In (132 Mm)
Pojemność bagażnika10.8 Cuft (306 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna3913.2 Lbs (1775 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4762 Lbs (2160 Kg)
Spalanie miasto14 Mpg Us (16.8 L/100Km)
Spalanie trasa28.3 Mpg Us (8.3 L/100Km)
Średnie spalanie20.6 Mpg Us (11.4 L/100Km)
Emisja CO2279 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.