Podczas gdy XK8 Coupe chwalono za elegancję i piękno, wersja kabriolet dodała angielskiemu GT więcej charakteru, i mimo wyższej ceny, sprzedawała się w znacznie większych ilościach niż jej wersja z dachem stałym.
Zwykle kabriolety trudniej się sprzedają niż ich coupe, ale w przypadku XK8 było wręcz odwrotnie. XK8 Convertible sprzedawał się w podwójnej liczbie egzemplarzy w porównaniu z wersją z dachem stałym. Wynikało to z faktu, że ludzie kupowali go dla przyjemności z jazdy, a nie po to, aby ścigać się na zakrętach. Nie oznacza to jednak, że wersja z otwartym dachem nie mogła dobrze radzić sobie na drodze. W końcu pod maską krył się nowy, ulepszony silnik V8, lepsza skrzynia biegów oraz udoskonalone ustawienia zawieszenia. Samochód zaprezentowano w 2002 roku obok jego rodzeństwa coupe.
Ian Callum nadal prowadził dział stylizacji w Jaguarze. To on stworzył oryginalną wersję i nie musiał wprowadzać zbyt wielu zmian, aby poprawić jej wygląd. W zasadzie nie musiał. Mimo to, z przodu pojawił się nieco zmieniony styl dolnego zderzaka, który miał tę samą owalną kratkę z chromowanym poziomym wykończeniem i parą płaskich pionowych detali. Jaguar zamontował również nowe reflektory z przezroczystymi soczewkami, co znacząco zmodernizowało wygląd XK8.
Z profilu, grand tourer imponował czystszym designem. Pojazd miał nowe progi boczne z płaskimi zewnętrznymi obrzeżami zamiast zaokrąglonych, które zastosowano w modelu z 1996 roku. Ponadto Jaguar oferował nowe opcje kół, o średnicy dochodzącej do 18 cali, oraz szersze tylne opony. Lusterka i klamki w kolorze nadwozia nadawały samochodowi opływowy wygląd. W przeciwieństwie do innych producentów, którzy preferowali kontrastowe kolory dla słupków A, Jaguar pomalował je w tym samym odcieniu co reszta nadwozia. Z tyłu, nowe, przezroczyste tylne światła zintegrowały lampy przeciwmgielne, które Jaguar usunął z dolnej części zderzaka. Zamiast tego, producent samochodów zamontował światła parkingowe na zewnętrznych narożnikach.
Wnętrze wyróżniało się wklęsłymi wskazówkami na drewnianym desce rozdzielczej podkreślonymi srebrnymi obramowaniami. Podczas gdy coupe miało fotele z regulowanymi zagłówkami, kabriolet wciąż oferował dwa fotele z wysokimi oparciami. Taki wybór miał na celu zapewnienie klientom ochrony szyi przed przeciągiem. Pomiędzy pasażerami, XK8 Convertible miał szeroką konsolę środkową, w której znajdował się podłokietnik z przestrzenią na przechowywanie oraz dźwignia zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów w kształcie litery J. Z tyłu, profilowana ławka dla dwóch osób nadal nie oferowała zbyt wiele miejsca na nogi, a za nią znajdowała się przestrzeń na elektrycznie chowany materiałowy dach.
Pod maską Jaguar zamontował nowo opracowany silnik o pojemności 4,2 litra, który przekazywał moc na tylne koła poprzez sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów, a nie pięciobiegową jak w wersji przed liftingiem XK8.
Seria XK (XK8 i XKR) to grand tourer produkowany przez brytyjskiego producenta samochodów Jaguar od roku modelowego 1997. Zastąpił model XJS i dostępny jest w wersji coupé oraz kabriolet. Obecnie w drugiej generacji, XK8 był pierwszym samochodem o silniku 8-cylindrowym produkowanym przez Jaguara, kiedy to wprowadzono silnik Jaguar AJ-V8.
Model XK8 z 1997 roku był dostępny w wersjach coupé lub kabriolet i wyposażony w silnik o mocy 390 KM (287 kW) z doładowaniem lub 290 KM (213 kW) o naturalnym zasilaniu. Wersja z doładowaniem nosi nazwę XKR. Pierwsza generacja serii XK dzieli platformę z Aston Martin DB7. Oba samochody wywodzą się z Jaguara XJS, chociaż platforma została znacznie zmieniona.
Moc i osiągi
Zarówno XK8, jak i XKR są ograniczone do prędkości maksymalnej 155 mph (250 km/h) przez komputerowy ogranicznik, co daje im niższą prędkość maksymalną niż samochód, który zastąpiły. XK8 zapoczątkował zmianę kierunku w firmie, co zaowocowało modelami S-Type i X-Type.
W celu uczczenia ważnych wydarzeń w historii Jaguara wyprodukowano kilka limitowanych edycji coupé i kabrioletów XKR.
Pierwsza z nich to model XKR Silverstone z 2001 roku, zaledwie 250 sztuk wypuszczono w Ameryce Północnej, na łączną liczbę 600 na całym świecie (pierwsza edycja: 100 (tylko dla Europy), a następnie 500 sztuk (sprzedanych na całym świecie)). Oferował on wykończenie lakieru Platinum, pakiet wysokiej wydajności (ten sam silnik co standardowy XKR, ale ulepszona skrzynia biegów, zawieszenie i hamulce oraz 20-calowe koła Silver BBS Detroit) oraz niestandardowe wnętrze.
W 2002 roku pojawił się model XKR 100, z którego sprzedano 30 coupé i 270 kabrioletów w Ameryce Północnej. XKR 100 charakteryzował się wykończeniem lakieru Anthracite, 20-calowymi kołami modułowymi, hamulcami Brembo oraz niestandardowym wnętrzem.
Ostatecznie w 2004 roku pojawił się model XKR Portfolio. W Ameryce Północnej wypuszczono 200 sztuk: 100 w kolorze Jupiter red i 100 w kolorze Coronado blue. Posiadał 20-calowe felgi aluminiowe i niestandardowe wnętrze w kolorze.
Zarówno XK8, jak i XKR standardowo wyposażone są w 18-calowe felgi aluminiowe, a 19 i 20-calowe koła są dostępne za dodatkową opłatą. System nawigacji oraz samopoziomujące reflektory ksenonowe są standardowym wyposażeniem XKR i opcją dla XK8. Adaptacyjny tempomat Jaguara to opcjonalna funkcja dostępna w obu modelach. Obydwa samochody mają w pełni skórzane wnętrze, wykończenie z orzechowego drewna oraz poduszki powietrzne boczne. Ceny serii XK wahają się od 69,830 do 86,330 USD.
Projekt grilla XKR został odświeżony w roku modelowym 2005.
XKR-R