Znany wewnętrznie jako C209, druga generacja Mercedes-Benz CLK została zaprezentowana na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Genewie w 2002 roku i zyskała jeszcze większe uznanie niż jej poprzednik. Zewnętrzny design był w dużej mierze zasługą tego entuzjastycznego przyjęcia, ponieważ Mercedes-Benz w końcu postanowił dać swoim projektantom więcej swobody, co zaowocowało usunięciem słupka B i stworzeniem tradycyjnego coupe w tym procesie.
Podobnie jak pierwotny CLK, model nie miał bezpośredniego rywala, ponieważ znajdował się pomiędzy bardziej kompaktową klasą C a średniej wielkości klasą E w ofercie Mercedes-Benz. Dzięki temu mógł być wyceniony wyżej niż tradycyjny konkurent od BMW, coupe serii 3, oferując jednocześnie nieco więcej miejsca w środku i lepsze wyposażenie.
Mimo że był bliższy większej klasie E pod względem wyposażenia i designu, Mercedes-Benz CLK z 2002 roku (C209) oparty był na mniejszej platformie W203 klasy C, co wiązało się z pewnymi technicznymi wadami. Największą z nich była krótsza baza kół, co nieco ograniczało dostępne miejsce na nogi pasażerów. Mimo to cztery fotele były w miarę komfortowe, a CLK oferował więcej przestrzeni wewnętrznej niż BMW serii 3 coupe E46.
Dodatkowo nowoczesna platforma W203 miała wiele zalet. Na przykład, w przeciwieństwie do swojego poprzednika, CLK z 2002 roku wykorzystywał system kierowniczy z zębatką i przekładnią zamiast starego rozwiązania z kulkami. Oznaczało to, że mimo większych rozmiarów i wagi, model prowadził się znacznie lepiej i miał bardziej odpowiednią platformę dla bardziej sportowych wersji, w tym ekstremalnie szybkiej CLK DTM AMG z mocą 582 PS (574 HP).
Stylistyka zewnętrzna Mercedes-Benz CLK (C209) łączyła ponadczasowe i eleganckie elementy, takie jak opadający dach, okna bezramowe i brak słupka B, z cechami Mercedes-Benz z obu modeli klas C W203 i E W211. Na przykład, przód wyróżniał się charakterystycznym podwójnym designem reflektorów klasy C, podczas gdy tylne światła były bardziej podobne do tych z klasy E W211.
Podobnie jak w innych dwu-drzwiowych modelach Mercedes-Benz z przeszłości, subtelna chromowana atrapa chłodnicy zawierała dużą, trzypunktową gwiazdę na środku. Mimo niespójnych elementów projektowych z różnych modeli, całość tworzyła spójną koncepcję, która przetrwała próbę czasu. Nie można tego jednak powiedzieć o wnętrzu, które wciąż miało duże przyciski na konsoli centralnej i sztuczne elementy w wersjach o niższym wyposażeniu.
Pod względem układu napędowego, model był ponownie mieszanką klas C i E, z silnikami czterocylindrowymi i sześciocylindrowymi w większości gamy, podczas gdy wersje z wyższej półki korzystały z naturalnie aspirujących silników V8, w tym w wersji CLK 55 AMG. Co trochę dziwne jak na dynamiczny model, CLK C209 oferował również trzy opcje silnikowe diesla na rynkach poza USA. W skład tych silników wchodził silnik czterocylindrowy, pięciocylindrowy oraz najwyższej klasy silnik V6 diesla o pojemności 3,0 litra. Wszystkie silniki przekazywały swoją moc na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub pięciobiegowej skrzyni automatycznej, która została zastąpiona skrzynią 7G-Tronic w odmianie po liftingu z 2005 roku.
Mercedes-Benz kontynuuje swoją długą tradycję coupé, wprowadzając na rynek stylowy i technicznie zaawansowany model wiosną 2002 roku: nową klasę CLK, która z pewnością zrobi wrażenie.
Atrakcyjny model z dwoma drzwiami zadebiutuje na światowej premierze podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, a następnie będzie dostępny w punktach sprzedaży i serwisach producenta ze Stuttgartu oraz u autoryzowanych dealerów od 4 maja 2002 roku.
Nowe coupé CLK to unikalna seria modeli w portfolio samochodów osobowych Mercedes-Benz. To fakt podkreślony przez projekt dwudrzwiowy – stworzony od podstaw z dbałością o każdy szczegół – który emanuje elegancją i dynamicznym stylem. Widoczne elementy stylizacji – takie jak bezramowe, w pełni opuszczane okna boczne, klasyczna atrapa chłodnicy Mercedes z centralną gwiazdą, nowa interpretacja podwójnych reflektorów i opływowy kształt dachu coupé – podkreślają pewny charakter nowej klasy CLK.
Siedem silników o mocy od 163 do 367 KM. Wraz z nowo opracowaną ramą, mocniejszymi silnikami oraz najwyższej jakości wyposażeniem i technologią Mercedes-Benz, nowe coupé oferuje unikalne doznania podczas jazdy w tej klasie pojazdów. Klienci Mercedes mogą wybierać spośród siedmiu silników, trzech rodzajów skrzyni biegów, dwóch linii designu i wykończenia oraz licznych atrakcyjnych kombinacji kolorystycznych. Sześć z siedmiu dostępnych silników to nowe opracowania lub udoskonalone modele, które oferują do 20 kW/27 KM więcej mocy i 15 procent większy moment obrotowy niż ich poprzednicy. Jednocześnie, średnio nowe modele CLK zużywają o sześć procent mniej paliwa.
Na szczycie oferty nowych modeli CLK znajdują się dwa modele V8, które oferują osiągi porównywalne z typowym samochodem sportowym: CLK 500 (225 kW/306 KM) i CLK 55 AMG z rozwiniętą jednostką napędową, która teraz generuje imponujące 270 kW/367 KM. Silniki o wysokiej mocy przyspieszają te modele CLK Coupé od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,0 lub 5,2 sekundy.
Silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem zużywający o 16 procent mniej paliwa
Nowa generacja silników czterocylindrowych również zadebiutuje. W zakresie dostarczania mocy, charakterystyki momentu obrotowego, wyciszenia i zużycia paliwa, te jednostki napędowe ustanawiają nowe standardy w tej klasie pojemności, głównie dzięki unikalnemu systemowi TWINPULSE. Dostępne są dwa modele czterocylindrowe: CLK 200 KOMPRESSOR (120 kW/163 KM) z konwencjonalnym wtryskiem paliwa oraz CLK 200 CGI (125 kW/170 KM) z bezpośrednim wtryskiem benzyny. System TWINPULSE łączy w sobie wiele technologii – w tym wały wyrównawcze, kompresor, intercooler, zmienne rozrząd oraz cztery zawory na cylinder – aby zapewnić niskie zużycie paliwa, przyjemność z jazdy oraz poziom wyciszenia podobny do silnika sześciocylindrowego.
Aby uzupełnić system TWINPULSE, Mercedes-Benz wyposaża nowy silnik CGI w nowoczesną technologię wtrysku bezpośredniego, co obniża zużycie paliwa do zaledwie 7,9 litra na 100 kilometrów (NEDC łączone), co stanowi 16 procent mniej niż w poprzednim modelu. Nowy CLK 200 KOMPRESSOR zaś zużywa 8,6 litra na 100 kilometrów (NEDC łączone), co czyni go o około 8,5 procenta bardziej ekonomicznym od swojego poprzednika.
Mercedes-Benz dodał drugi silnik sześciocylindrowy do nowej gamy CLK, w postaci sprawdzonego modelu o pojemności 2,6 litra z mocą 125 kW/170 KM. Potężna wersja V6 o pojemności 3,2 litra (160 kW/218 KM) nadal pozostaje częścią oferty silnikowej. Nową innowacją w klasie coupé jest model wysoko wydajny CLK 270 CDI z silnikiem pięciocylindrowym z wtryskiem wspólnym. Rozwija moc 125 kW/170 KM i przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 6,7 litra na 100 kilometrów (NEDC łączone), jest jednym z najbardziej ekonomicznych silników w swojej klasie.
Zwiększona sztywność nadwozia, wiodący współczynnik cd i wzorowe bezpieczeństwo
Inżynierowie Mercedesa poczynili dalsze postępy w dziedzinie technologii nadwozia, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa i aerodynamiki. Sztywność skrętna została poprawiona o 40 procent, a procent zastosowania stali o wysokiej wytrzymałości w nadwoziu – w celu stworzenia lekkiej, ale niezwykle mocnej konstrukcji – niemal podwojony. Współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,28 czyni nowe coupé CLK liderem w tej klasie pojazdów. Dodatkowo, znacznie zmniejszone podnoszenie nadwozia na przedniej i tylnej osi oznacza, że nowy model zapewnia bardzo wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa i stabilności kierunkowej.
Standardowe wyposażenie nowego coupé Mercedesa obejmuje szereg nowoczesnych systemów ochrony pasażerów: adaptacyjne poduszki powietrzne z przodu, poduszki boczne, poduszki powietrzne w oknach, a także napinacze pasów i ograniczniki siły pasów dla wszystkich miejsc. Po raz pierwszy waga pasażera jest jednym z czynników branych pod uwagę przed uruchomieniem poduszki powietrznej z dwuetapowym działaniem z przodu, aby zapewnić optymalny poziom ochrony za każdym razem. Klasa CLK zatem prezentuje praktyczne cechy koncepcji bezpieczeństwa Mercedesa i jednocześnie spełnia surowe wymagania najnowszych testów zderzeniowych.
W porównaniu do swojego poprzednika, nowe coupé CLK jest o 71 mm dłuższe, 18 mm szersze i 42 mm wyższe. Rozstaw osi został wydłużony o 25 mm i wynosi obecnie 2715 mm. Te zwiększone wymiary zapewniają pasażerom jeszcze więcej miejsca i komfortu: jeśli chodzi o przestrzeń między siedzeniami, wysokość, przestrzeń na kolana z tyłu, miejsca na łokcie i ramiona, wnętrze nowej klasy CLK zyskało naprawdę na przestronności.
Wnętrze z wyrafinowanymi formami, najlepszymi materiałami i obfitością ekskluzywności
Gładkie formy, materiały wysokiej jakości, atrakcyjne kolory i design charakteryzujący się doskonałą dbałością o szczegóły tworzą atmosferę wnętrza, która wywołuje natychmiastowe poczucie zadowolenia. Nowe elementy wnętrza, takie jak deska rozdzielcza, konsola środkowa, wykończenie drzwi i fotele, dodatkowo podkreślają unikalny charakter klasy CLK. Wszystkie elementy sterujące są w zasięgu ręki, a główne wskaźniki – prędkościomierz, obrotomierz i zegar – mają klasyczny okrągły design i dostarczają klarownych informacji. Wyrafinowane detale, takie jak chromowane obramowania wskaźników oraz obfite wykończenie z drobnego drewna lub aluminium na konsoli środkowej zwiększają poczucie wysokiej jakości wnętrza. Istnieje również szereg automatycznych systemów, które pomagają zredukować stres kierowcy i zapewnić optymalną łatwość użytkowania.
Z tyłu coupé asymetrycznie dzielone oparcia i poduszki siedzeń – standardowe wyposażenie – składają się indywidualnie lub razem, co pozwala na modyfikację przestrzeni bagażowej. Tylna przestrzeń ładunkowa jest praktycznie płaska po złożeniu siedzeń.
Standardowe wyposażenie zapewniające wyjątkowy poziom bezpieczeństwa i komfortu
Pakiet standardowego wyposażenia nowej klasy CLK jest nawet bardziej rozbudowany niż w poprzednim modelu i wart dodatkowe 2800 euro. Oprócz poduszek powietrznych w oknach, automatycznych podajników pasów, elektrycznie opuszczanych tylnych szyb, systemu Headlamp Assist, czujnika deszczu, opon mieszanych oraz regulowanej kolumny kierowniczej, pakiet obejmuje również wysoce efektywny automatyczny system klimatyzacji. System ten działa na podstawie na bieżąco zbieranych informacji z czujników dotyczących temperatury wewnętrznej, temperatury zewnętrznej i wilgotności. Opcje obejmują dodatkowy luksus systemu THERMOTRONIC z dodatkowymi czujnikami: czujnikiem promieniowania słonecznego, czujnikiem zanieczyszczeń, tylnym wentylatorem i filtrem aktywnego węgla. System ten jest standardowym wyposażeniem modeli CLK 500 i CLK 55 AMG z silnikiem V8.
Debiut dla DISTRONIC i innych innowacji w tej klasie pojazdów