Od 2002 roku trzecia generacja modelu Primera była dostępna w wersji hatchback, co zadowoliło tych, którzy potrzebowali więcej miejsca w bagażniku, ale preferowali sedany.
Po wprowadzeniu Primery na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2001 roku, Nissan dodał hatchbacka do swojej oferty w kolejnym roku. Kontynuował tym samym tradycję rozpoczętą przez pierwszą generację Primery, model P10, w 1990 roku. Był to jednak już rok 2002, a producent samochodów włożył wszystkie swoje najnowsze technologie do tego jednego modelu. Nie tylko Primera P12 była wyposażona w kamerę cofania, ale także w przednią kamerę na podczerwień, która wspierała adaptacyjny tempomat oraz system automatycznego hamowania. Warto pamiętać, że w 2002 roku wiele samochodów nadal oferowano bez ABS, ale nie Primera i jej wersji hatchback.
Stylistyka Primery miała wiele wpływów bio-design, ale jednocześnie charakteryzowała się nowoczesnymi liniami. Jej przednia część, na przykład, miała grill inspirowany motywem skrzydeł, który był szerszy niż w poprzedniej generacji. Po bokach znajdowały się futurystycznie wyglądające reflektory w rombowym kształcie, cofnięte do tyłu. Dodatkowo, Nissan dodał jeszcze jedno wlot powietrza w dolnej części zderzaka, aby pomóc w chłodzeniu silnika. W zależności od poziomu wyposażenia, producent oferował również parę okrągłych lamp przeciwmgielnych w zderzaku.
Z profilu, hatchback Primera miał niemal identyczny kształt jak sedan. Charakteryzował się łukowatą linią dla kabiny samochodu, z dachem, który przechodził w opadającą linię klapy bagażnika. W przeciwieństwie do sedana, ta wersja miała grubsze słupki C. Co więcej, szerokie tylne okno było wyposażone w wycieraczkę. Lampy tylne zamontowane w rogach były wysokie i wąskie, flankując otwieranie bagażnika. Nissan oferował Primerę z stalowymi felgami dla niższych poziomów wyposażenia lub z zestawem felg aluminiowych.
Nissan zainstalował futurystyczne wnętrze w modelu Primera P12. Deska rozdzielcza miała szeroki zestaw wskaźników, który znajdował się na jej szczycie, z tarczami i wskaźnikami umieszczonymi w środku, a nie bezpośrednio przed kierowcą. Poniżej klienci mieli możliwość zamówienia samochodu z systemem infotainment, który można było obsługiwać za pomocą panelu zamontowanego pod nim. Oferował on nawigację opartą na DVD, panel klimatyzacji oraz radioodtwarzacz. Ponadto, był również wyposażony w kamerę do cofaniu. Przednie fotele kubełkowe z lekkim wzmocnieniem były komfortowe i oddzielone centralną konsolą, w której znajdowały się podłokietnik z schowkiem, dwa uchwyty na napoje, hamulec ręczny i dźwignia zmiany biegów. Z tyłu, dzielona (60/40) kanapa mogła pomieścić trzech pasażerów i zwiększyć pojemność bagażnika z 450 litrów (15,9 cu-ft) do 1,812 litrów (64 cu-ft).
Nissan oferował Primery Hatchback z wyborem trzech silników benzynowych i dwóch diesli na początku sprzedaży. Później dołączono trzecią wersję. W podstawowych modelach zamontowano manualne skrzynie biegów o pięciu przełożeniach, podczas gdy mocniejsze wersje były wyposażone w sześciobiegowe skrzynie. W ofercie znajdowała się również skrzynia CVT dla wybranych wersji.
W styczniu 2001 roku Nissan zaprezentował trzecią generację modelu Nissan Primera, który był pierwszym całkowicie nowym samochodem od czasu współpracy z Renault, która miała miejsce dwa lata wcześniej. Nowa Primera przypomina Renault Laguna, ale zachowuje cechy charakterystyczne, takie jak komfortowa jazda, solidna konstrukcja i niezawodność, mimo że jej właściwości jezdne zostały bardziej dostosowane do komfortu. Nie wprowadzono odpowiednika Infiniti; w Stanach Zjednoczonych jego miejsce zajął model Infiniti G35 oparty na Skyline.
Nowozelandzkie wersje Primery są wyposażone w bezstopniową skrzynię biegów; nie ma opcji manualnej. Skrzynia CVT dostępna jest również w europejskich wersjach 2.0 L oraz japońskich 2.0/2.5 L (silnik niedostępny w Europie).
Primera to pierwszy produkowany samochód z kamerą tylnej widoczności.
Nissan Primera 20V P12 (Mk III, 2001-2002)
Model Nissan Primera 20V z silnikiem 2.0L i 6-biegową skrzynią manualną jest wyposażony w silnik SR20VE Neo VVL Nissana z systemem zmiennego podnoszenia zaworów i czasowania.