Porsche odświeżyło pierwszą generację modelu Boxster, znaną jako 986, w 2002 roku, poprawiając wygląd zewnętrzny samochodu, wzbogacając standardowe wyposażenie wnętrza oraz oferując mocniejsze silniki.
Łącząc słowa „boxer” (typ silnika) i „roadster” (typ nadwozia), Porsche stworzyło nazwę Boxster dla swojego najtańszego modelu w ofercie. Kiedy niemiecki producent samochodów sportowych zaprezentował ten pojazd pod koniec 1996 roku, zyskał on kontrowersyjne opinie na rynku. Jednak szybko okazało się, że decyzja Porsche o stworzeniu takiego modelu, inspirowanego 550 Spyder z 1953 roku, była kluczowa dla przetrwania marki. Wówczas otwarty pojazd z silnikiem umieszczonym w środku pokazał swoje możliwości. Dzięki zrównoważonemu rozkładowi masy był zwinny. Dodatkowo wersja S wyposażona była w silnik o pojemności 3,2 litra, co czyniło samochód jeszcze bardziej zdolnym na torze. Był również doskonałym towarzyszem codziennym, szczególnie w połączeniu z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów z manualnym trybem. Jednak sześć lat później samochód potrzebował aktualizacji, aby utrzymać sprzedaż na wysokim poziomie i zadowolenie producenta.
W 2002 roku Porsche odświeżyło linię Boxster. Niektóre zmiany były znaczące, takie jak przedni pas. Tam producent zainstalował nowe reflektory z przezroczystymi soczewkami. Zostały one przeniesione z modelu Porsche 911 (996), podobnie jak maska i przednie błotniki. Z kolei spojler był specyficzny dla Boxstera i wyposażony w parę bocznych wlotów z dwoma poziomymi żebrami, które zapewniały chłodzenie przednich hamulców.
Z profilu, entuzjasta Porsche mógł zauważyć, że samochód miał te same drzwi co 911 (996), ale jego ogólny kształt był zupełnie inny. Pochylona szyba przednia również służyła jako ochrona podczas przewrócenia. Za siedzeniami producent zamontował parę łuków bezpieczeństwa, które chroniły pasażerów. Porsche zaktualizowało również wygląd wlotów powietrza umieszczonych na tylnych drzwiach. Nowe były w kolorze nadwozia i miały cztery poziome żebra. Mimo że silnik znajdował się w środku, producent zainstalował dłuższy, nachylony tylny dekiel, który przykrywał tylny bagażnik. Znalazło się też dodatkowe miejsce na bagaż, nawet jeśli termin „frunk” jeszcze nie został wymyślony.
Znaczącą zmianą w modelu Boxster z 2002 roku było nowe składane dach z materiału. W przeciwieństwie do modelu z 1996 roku, odświeżony miał szklaną tylną szybę zamiast plastikowej. Ponadto Porsche przeprojektowało system, aby nachylona tylna część mogła kierować więcej powietrza do spojlera umieszczonego z tyłu dekla. Wewnątrz klienci znajdowały przytulną, dwuosobową kabinę. W zależności od wersji i opcji, samochód wyposażony był w tapicerkę materiałową lub skórzaną, ale wszystkie wersje miały sportowe fotele. Przed kierowcą znajdowała się ta sama deska rozdzielcza z czarnymi wskaźnikami i czerwonymi igłami, gdzie obrotomierz zajmował centralne miejsce.