Renault kontynuował historię sukcesu modelu Espace w 2002 roku, kiedy wprowadził na rynek czwartą generację tego francuskiego MPV, oferowanego w dwóch wersjach długości.
Espace był pierwszym udanym minivanem wyprodukowanym przez europejskiego producenta samochodów i bazował na projekcie zaprojektowanym dla Matra pod koniec lat 70., który został odrzucony przez Peugeot jako zbyt odważny. Renault go kupił i odniósł spektakularny sukces. Jego główni rywale potrzebowali prawie dziesięciu lat, aby go dogonić. Kiedy Espace wszedł w czwartą generację w 2002 roku, już konkurował na rynku VIP Shuttle.
Do 2002 roku większość europejskich producentów samochodów przyjęła nowoczesny design, co Espace pokazał na swoim przednim pasie. Kanciaste reflektory flankowane były wyraźnie zarysowaną atrapą grilla, która na środku miała charakterystyczny „dziób ptaka”, podobnie jak jego „rodzeństwo” Laguna i Clio. Z boku Espace miał drzwi otwierane do przodu, co było dostępne także w innych markach. Francuski producent samochodów uznał jednak, że wzrost kosztów nie byłby uzasadniony.
Wewnątrz kabina Espace mogła być wyposażona w trzy rzędy siedzeń. Jednak w tej konfiguracji pozostało niewiele miejsca na bagaż. Duże MPV od Renault charakteryzowało się środkowym panelem przyrządów z zielonym i czarnym wyświetlaczem LCD na długim i szerokim desce rozdzielczej. Dzięki wysoko zamontowanym siedzeniom, pasażerowie mieli dużo miejsca na nogi, nawet ci siedzący w ostatnim rzędzie.
Pod maską Renault zainstalował wybór dwóch silników benzynowych oraz trzech turbo-diesli, sparowanych albo z sześciobiegową manualną, albo pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów w większości wersji. Dodatkowo, silnik V-6 o pojemności 3,0 litra otrzymał standardową sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów.
Czwarta generacja modelu Espace zadebiutowała w 2003 roku jako pierwszy w pełni zaprojektowany i wyprodukowany przez Renault model. Ten model jest w 90% podlegający recyklingowi i zawiera wiele materiałów redukujących wagę, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Drzwi i maska wykonane z aluminium są o około 20 kg lżejsze niż odpowiedniki stalowe.
Jego stylistyka odzwierciedlała nowy kierunek designu w Renault, symbolizowany przez radykalne modele Vel Satis i Avantime, co stanowiło znaczące odejście od poprzedniego modelu, a także przesunięcie całej gamy w kierunku segmentu premium.
W 2006 roku Espace przeszedł gruntowny facelifting (Faza II) oraz zyskał nowe silniki 2.0-litra i 3.0-litra dCi. W październiku 2010 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu zaprezentowano nieznaczny redesign (Faza III), który obejmował kosmetyczne zmiany, światła LED oraz ulepszone wyposażenie.
22 czerwca 2012 roku Renault ogłosiło restyling Espace (Faza IV), drugi ważny po 2006 roku, oparty na koncepcji designu „family feeling” autorstwa Laurensa van den Ackera. Wprowadzono również nowe silniki 2.0 dCi (M9R), aby spełnić francuskie regulacje dotyczące ograniczeń emisji CO2. Samochód był produkowany do czasu wprowadzenia nowej generacji.