Renault wprowadził drugą generację modelu Megane w 2002 roku, oferując go w kilku wersjach. Jednak pięciodrzwiowy hatchback był jedną z najlepiej sprzedających się wersji tego modelu.
Francuski producent samochodów miał na celu zaatakowanie swojego głównego konkurenta na europejskim rynku, Volkswagena Golfa. W tym celu potrzebował świeżego podejścia. W rezultacie zaoferował bardzo mocny pakiet bezpieczeństwa dla swojego kompaktowego modelu, zdobywając pięciogwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych EuroNCAP.
Renault zrezygnował z płynnych linii pierwszej generacji Megane i zastosował kanciaste kształty oraz proste linie w drugiej generacji. Przednia część przypominała parę skrzydeł, z grillem i reflektorami podążającymi za tymi samymi liniami. W środku, element stylizacji przypominający dziób ptaka podtrzymywał chromowaną emblemat. Dolny zderzak otrzymał dodatkowy grill, flankowany opcjonalnymi światłami przeciwmgielnymi, aby złagodzić kanciaste kształty. W wersji pięciodrzwiowej słupki C były pionowe. W tym samym czasie klapa bagażnika miała zaokrąglone tylne okno nad wydłużonym, zaokrąglonym tyłem.
Wnętrze samochodu wzbogacono o lepsze materiały niż w poprzedniej wersji, a zestaw wskaźników otrzymał przejrzysty design z dwoma dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza. Ponadto, na środku pojawił się wyświetlacz LCD. Na konsoli centralnej producent dodał srebrne plastikowe wykończenie otaczające radio i jednostkę klimatyzacyjną, natomiast gniazdo na kartę kluczykową umieszczono niżej, tuż nad konsolą środkową. Dzięki prawie płaskiej podłodze, samochód zapewniał wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów, a dzielona kanapa pozwalała klientom na zwiększenie przestrzeni bagażowej.
Pod maską Renault zainstalował szeroki wybór silników o pojemności od 1,4 do 2,0 litra, zarówno benzynowych, jak i z bezpośrednim wtryskiem turbo-diesla. W niektórych wersjach francuski producent zastosował czterobiegową automatyczną skrzynię biegów.
Mégane II zadebiutował w 2002 roku, co stanowiło zupełnie nowy początek. Oba modele różnią się od siebie w niewielkim stopniu, nowy pojazd inspirowany był nowym stylem producenta, który po raz pierwszy zaprezentowano w modelu Avantime. Ogromny sukces Mégane w całej Europie udowodnił, że odważny design Renault jest trafnym pomysłem, a późniejsza porażka Avantime w sprzedaży wynikała bardziej z nietypowego umiejscowienia na rynku niż z jego stylu. Nowe Mégane zostało uznane za Europejski Samochód Roku w 2003 roku i zdobyło 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP, jako pierwszy samochód w swojej klasie.
Mégane II i Laguna były pokazami wielu innowacyjnych technologii, które Renault wprowadziło w latach 2001-2002; system bezkluczykowego zapłonu Renault Card, standardowo montowany w Mégane II, był pierwszym w tej klasie i od tego czasu zyskał szerokie uznanie. Podobnie, opcja panoramicznego szklanego dachu to kolejna dziedzina, w której Renault wyprzedził innych.
Wprowadzono wersje RenaultSport (RS) 3-drzwiowe i 5-drzwiowe, wyposażone w turbodoładowany silnik benzynowy 2.0 L 16v o mocy 225 KM. Wraz z silnikiem, wprowadzono zmiany w geometrii przedniego i tylnego zawieszenia, aby poprawić prowadzenie, a model posiada głębszy i szerszy przedni zderzak. Mégane Renault Sport konkuruje w segmencie sportowych hatchbacków.
Podobnie jak w poprzednim Mégane, oferta modeli jest niezwykle szeroka; dostępne są hatchbacki 3- i 5-drzwiowe, nazwane odpowiednio „Sport Hatch” i „Hatch”, jest również sedan 4-drzwiowy (Sport Saloon), pięciodrzwiowe kombi (Sport Tourer / Grandtour), a w miejsce Mégane Coupe i Cabrio wprowadzono nowy składany hardtop Mégane Coupe-Cabrio (pokazany powyżej). Na miejsce starego Mégane Scenic wchodzi nowy Scénic dostępny w modelach o krótkim i długim rozstawie osi, z których ten drugi oferuje siedem miejsc dla większej wszechstronności.