Hiszpańska marka SEAT, należąca do Volkswagena, skupiła się na sportowym, młodzieżowym wizerunku, a oprócz modelu Cupra, stworzyła jeszcze mocniejszą wersję – Cupra R, dla linii Leon.
Stworzony na tej samej platformie co Volkswagen Golf, Leon był pojazdem bardziej codziennym, choć dobrze zaprojektowanym i bardzo praktycznym. Jednak producent chciał więcej, a klienci cieszyli się sportową wersją Cupra, która była hiszpańską alternatywą dla Golfa GTI. Następnie producent zaczął tworzyć jeszcze mocniejsze wersje, takie jak Cupra 4 i Cupra R.
Mimo że ogólny kształt auta był podobny do pozostałych modeli Leona, Cupra R wyróżniał się innym przednim spojlerem. W dolnej części zderzaka producent zamontował szeroki grill pośrodku, z parą wlotów powietrza, w których umieszczono światła przeciwmgłowe. Dodatkowo, dolny brzeg zderzaka zdobił spojler. Z profilu, pięcioramienne 18-calowe felgi aluminiowe były unikalne dla tej sportowej wersji Leona. A na tyle pojazdu znajdował się wydech o owalnym kształcie zamiast podwójnego.
W środku SEAT zamontował fotele kubełkowe z wysokim oparciem, pokryte skórą i Alcantarą. Ponadto, kierowca mógł cieszyć się zestawem aluminiowych pedałów, które podkreślały sportowy charakter auta. Kolejną poprawą była nowa deska rozdzielcza, na której znalazły się białe wskaźniki z czerwonymi wskazówkami. Na koniec, trójramienna kierownica miała aluminiowy znak „R”.