Alfa Romeo wprowadziło swój flagowy model, 166, w 1998 roku, a pięć lat później włoski producent poprawił go w wersji po liftingu, rozwiązując większość problemów z tym samochodem.
Co dziwne, Włosi potrafili projektować pojazdy, ale Alfa Romeo 166 z 1998 roku nie była zbyt pożądanym autem. Jednym z głównych problemów była przednia część, która miała absurdalnie małe reflektory w porównaniu do rozmiaru pojazdu. Dodatkowo, silniki nie spełniały oczekiwań entuzjastów marki. Jednak w wersji po liftingu fani otrzymali to, czego chcieli.
Najważniejsza zmiana estetyczna dotyczyła przedniej części, gdzie włoski producent zamontował wyższe reflektory. Pr redesignie zmieniono również maskę, a charakterystyczny „emblemat Alfa” przeniesiono w dolną część przedniej osłony i powiększono. Dodatkowo dolny zderzak zyskał element designu „tri-lobo”, który łączył główną trójkątną kratkę z dolnymi poziomymi elementami stylistycznymi producenta. Z tyłu, tylna osłona pozostała praktycznie niezmieniona, przynajmniej pod względem kształtu.
Wewnątrz, główną aktualizacją była konsola centralna. Otrzymała ona aluminiowe wykończenia oraz nowoczesne centrum informacyjno-rozrywkowe, dostępne w wersjach wyposażonych w tę funkcję. Alfa wiedziała, że jej fani pragną mocno wyprofilowanych siedzeń i czuła się zobowiązana to zapewnić. Nawet tylna kanapa była zaprojektowana dla dwóch pasażerów, z niemal zerowym miejscem dla trzeciej, środkowej osoby.
Pod maską włoski producent zawęził ofertę silników benzynowych i rozszerzył wersje turbo-diesel. Ucięto kilka wersji, a inne dodano. Co więcej, najsilniejsza Alfa Romeo 166 miała moc 240 KM (237 hp), czyli o 20 więcej niż w wersji przed liftingiem.
Flagowy model Alfa Romeo 166, stworzony w Centrum Stylu Alfa Romeo, łączy harmonię formy i treści, łącząc elegancję dużego sedana z sportowymi cechami coupé. Nowa Alfa Romeo 166 wzbogaca te udane cechy o estetyczne motywy wewnętrzne i zewnętrzne, które mają duży wpływ wizualny. Wykończenie wnętrza i dobór kolorów zewnętrznych są również bardzo eleganckie.
Imponujący przód samochodu został całkowicie przeprojektowany i przypomina teraz jego młodszego brata – Alfa Romeo 156. Wysoki grill, na przykład, teraz tworzy tradycyjny trójczęściowy motyw Alfa w połączeniu z dwoma bocznymi wlotami powietrza. Ten motyw podkreśla rodzinne podobieństwo do nowszych modeli, jednocześnie pozwalając Centrum Stylu Alfa Romeo przywrócić i zreinterpretować charakterystyczne cechy z chwalebnej przeszłości firmy.
Tak jak w poprzednim modelu, dwie zbieżne wypustki wyznaczają i podkreślają centralną wypukłość, która sugeruje obecność potężnego silnika pod spodem. Boczne widoki nowej Alfy Romeo 166 zawierają niektóre elementy chromowane, które były obecne w poprzednim modelu, takie jak klamki drzwi, zarys dachu i progi. Nie wspominając o tym, że zarys natychmiast przekazuje wrażenie maszyny silnej, zwartej i mocno osadzonej na ziemi. Jednocześnie rozbudowana metalowa powierzchnia dominuje nad szkłem i sprawia, że pojazd z boku przypomina coupé.
Z perspektywy tyłu, Alfa Romeo 166 jest natychmiast rozpoznawalna dzięki swoim szerokim barkom, które sprawiają, że wygląda jak zwierzę czekające na atak – oraz krótkiemu, znikającemu ogonowi. Lekko opadający tył wywołuje wrażenie bardzo zwinnego samochodu, mimo dużych wymiarów sedana. Stosunkowo niezmienione zderzaki wciąż są na równi z metalową powierzchnią i wtapiają się w karoserię pojazdu. Zestawy świateł w nowej Alfie Romeo 166 są jednymi z jej najbardziej charakterystycznych cech i samodzielnymi obiektami designerskimi.
Przechodząc do wnętrza. Te same atrakcyjne cechy są widoczne w środku, gdzie przestronność idzie w parze z wyjątkowym komfortem, wyrafinowanymi wykończeniami i staranną dbałością o detale. Prawdziwą atrakcją nowego modelu jest lekkość wnętrza, osiągnięta dzięki starannemu doborowi kolorów i materiałów, które przyjemnie się dotyka i na które miło patrzeć. Szeroki wybór materiałów (tkaniny i skóra) oraz kolorów tworzy trzy różne środowiska: sportowe, eleganckie lub klasyczne. Klienci mogą także wybierać spośród czterech różnych typów wskaźników zgodnie z wersją i poziomem wykończenia. Nie wspominając o tym, że lista opcji obejmuje ekskluzywne tapicerki o ogromnym uroku, będące doskonałym przykładem włoskiej tradycji rzemieślniczej.
Ten model ma na celu przewyższenie konkurencji dzięki zwycięskiemu połączeniu pochodzenia i temperamentu. I nie tylko. Pod atrakcyjnym wyglądem nowy pojazd charakteryzuje się wyjątkowym temperamentem w swojej kategorii, który uzupełnia zdolność dominacji na drodze typowa dla Alfa Romeo. Ta cecha jest szczególnie doceniana przez tych, którzy oczekują satysfakcji z jazdy, nawet w dużym luksusowym sedanie. Jednostka napędowa dostępna jest w różnych kombinacjach silnik-skrzynia biegów, które są jednymi z najpotężniejszych i najefektywniejszych na rynku. Układ zawieszenia zapewnia absolutną kontrolę nad samochodem w każdej sytuacji. Ogromna ilość urządzeń elektronicznych pozwala cieszyć się wysokimi osiągami, jakimi mogą się poszczycić wszystkie wersje Alfa Romeo 166, w absolutnym bezpieczeństwie: od systemu ABS z elektronicznym rozdzielaczem ciśnienia hamowania po systemy antypoślizgowe do automatycznej kontroli trakcji.
W szczegółach model oferuje sześć jednostek napędowych, które prezentują różne cechy i razem tworzą wszechstronną ofertę zdolną zaspokoić oczekiwania każdego klienta, niezależnie od jego wiedzy i wymagań. Cztery jednostki benzynowe to 150 KM 2.0 TS, 188 KM 2.5 V6 24v, 220 KM 3.0 V6 oraz 240 KM 3.2 V6 24v. Dwie turbodiesle to 150 KM 2.4 JTD 10v oraz 175 KM 2.4 Multijet 20v. Wszystkie te jednostki są połączone z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, z wyjątkiem 220 KM 3.0 V6, który dostępny jest tylko z automatyczną skrzynią biegów. Żwawa 175 KM 2.4 Multijet 20v może być również sparowana z nowoczesną, 5-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Ale moc to nie wszystko. Flagowy model Alfa Romeo został również zaprojektowany z myślą o zadowoleniu pasażerów. Nowy model natychmiast ujawnia się jako samochód, w którym niezwykle dobrze się podróżuje: zarówno jako kierowca, jak i pasażer, podczas krótkich wyjazdów lub długich podróży autostradowych. Środowisko wnętrza jest wygodne, ponieważ jest tak ergonomiczne. Jest przyjemne dzięki satysfakcjonującym doznaniom, które budzi zaawansowany system klimatyzacji, wyjątkowe wygłuszenie i bardzo komfortowe zawieszenie. Jest wysublimowane, ponieważ technologia pokładowa została zaprojektowana, aby ułatwić życie: z wydajnym interfejsem elektronicznym, tempomatem przydatnym na trasach autostradowych, inteligentnym radiem, które dynamicznie dostosowuje głośność do otaczającego hałasu oraz systemem nawigacji satelitarnej, który podpowiada najlepszą drogę do wybranego celu. Nowy wyświetlacz centralny linią dostarcza stylowy efekt metaliczny.
Nowa gama Alfa Romeo 166 składa się z trzech pełnych specyfikacji, które oferują doskonały stosunek jakości do ceny: nowe pakiety Impression, Progression i Distinctive. Dostępny jest również nowy pakiet opcji Alfa Romeo 166 TI z obniżonym zawieszeniem, co zapewnia bardziej emocjonującą jazdę z lepszym prowadzeniem. Na zewnątrz, ta wersja oferuje specjalny znak oraz 18-calowe obręcze aluminiowe. Wewnątrz, środowisko TI jest rozpoznawalne dzięki siedzeniom wykończonym czarną skórą z haftowanym logo TI na czerwono. Ten sam sportowy wygląd obejmuje logo TI na aluminiowej płycie progowej oraz czerwone podświetlenie przycisków i tablicy rozdzielczej.
Wszystkie wersje są niezwykle dobrze wyposażone, jak przystało na najwyższej klasy flagowy model. Liczne opcje zaspokoją nawet najbardziej wymagających klientów w tym segmencie rynku. Nie zapominając o gamie akcesoriów stworzonych z myślą o najbardziej specyficznych wymaganiach personalizacji.
Oto tylko kilka z wielu systemów i urządzeń dostępnych w nowym modelu: aktywne czujniki ABS z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania; VDC; poduszki powietrzne z przodu, boczne i kurtyny powietrzne; automatyczna klimatyzacja; tempomat; reflektory bi-Xenon; czujnik deszczu i parkowania; oświetlenie follow-me-home; kontrolki radia na kierownicy; system nawigacji satelitarnej z mapami i głosowym przewodnikiem, telefon GSM z zestawem głośnomówiącym oraz system Hi-Fi z 10 głośnikami i zmieniarką CD. Na koniec, dostępnych jest pięć rodzajów obręczy aluminiowych, w zależności od wersji: dwa 16″, dwa 17″ i jeden 18″.