Fiat wprowadził model Stilo na rynek w 2001 roku jako następcę serii Bravo/Brava, a dwa lata później rozszerzył ofertę o wersję kombi o nazwie Multi Wagon.
Włoski producent samochodów uznał, że klienci nie potrzebują bardziej przestronnego pojazdu niż standardowa, pięciodrzwiowa wersja Stilo. Wkrótce po premierze samochodu zauważono, że rodzina czteroosobowa potrzebuje więcej miejsca na bagaż, w tym zabawki, rowery oraz inne rzeczy dla dzieci. W rezultacie, pod koniec 2002 roku, producent wprowadził wersję Multi Wagon na rok modelowy 2003. W mniej niż dwanaście miesięcy Fiat sprzedał około 50 000 egzemplarzy nowej wersji, co zadowoliło kierownictwo firmy. Nazwa modelu łączyła w sobie elementy „Multi” z „Pojazdem wielozadaniowym” (MPV) oraz Kombi. I nie były to dalekie przesunięcia, ponieważ auto mogło pełnić obie te funkcje. Było wystarczająco przestronne, aby pomieścić czteroosobową rodzinę podczas długich podróży lub pięć osób podczas krótszych wypadów, razem z ich bagażami w dużym bagażniku.
Od zewnątrz, Fiat Stilo Multi Wagon z 2003 roku posiadał tę samą przednią osłonę co jego pięciodrzwiowy brat hatchback. Miał prostokątne reflektory, dostępne z opcją Xenon, oraz kierunkowskazy umieszczone w rogach. Flankowały je prostokątne wloty powietrza z dwoma poziomymi żebrami. Logo Fiata zajmowało centralne miejsce i było otoczone srebrnym wieńcem laurowym. Na dolnej części zderzaka producent umieścił czarne gumowe paski na zewnętrznych krawędziach, aby je chronić. Z przodu, Stilo Multi Wagon miało inną stylistykę niż reszta oferty, ponieważ miało centralny wlot powietrza przecięty dwoma poziomymi żebrami rozciągającymi się od jednej do drugiej strony.
Choć auto dzieliło swoją platformę i niektóre elementy nadwozia z pięciodrzwiowym odpowiednikiem, za słupkiem B stanowiło zupełnie inny pojazd niż jego rodzeństwo. Tylne drzwi miały pionowe słupki, a za nimi producent umieścił trzeci rząd szerokich okien obok przestrzeni bagażowej. Na końcu, lekko pochylona ku przodowi klapa bagażnika przypominała tę z pięciodrzwiowego hatchbacka Stilo, ale miała poziome światła tylne rozciągające się z paneli bocznych zamiast małych pionowych, jak w pozostałych modelach. Co więcej, tylny zwis był dłuższy i głębiej obcięty, aby zrobić miejsce na wysoką klapę, co prowadziło do niższej krawędzi załadunkowej.
Wnętrze wyglądało identycznie jak w pięciodrzwiowym Stilo. Fiat oferował Multi Wagon w trzech wersjach: Actual, Active i Dynamic. Producent zainstalował dwa rodzaje tapicerki materiałowej oraz dwa skórzane wykończenia (beżowe i antracytowe). Z technologicznego punktu widzenia, auto mogło być wyposażone w kolorowy ekran o przekątnej siedmiu cali do systemu infotainment, który oferował nawigację satelitarną, radiomagnetofon CD odtwarzający pliki MP3 oraz nawet dostęp do internetu WAP. System obsługiwał również polecenia głosowe. Z tyłu, producent zamontował dzieloną kanapę, która mogła zwiększyć przestrzeń bagażową z 510 litrów (18 cu-ft) do 1480 litrów (52,27 cu-ft).
Pod maską, Stilo Multi Wagon był dostępny z wyborem dwóch silników benzynowych i dwóch turbodiesli. Moc wynosiła od 80 PS (79 hp) do 133 PS (131 hp), a wszystkie wersje były połączone z pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Stilo Multi Wagon był zaawansowany jak na swoje czasy, oferując w standardzie ABS, EBD i ASR.
MODEL W SKRÓCIE
Poznaj Fiata Stilo Multi Wagon. Nazwa łączy dwa różne koncepcje motoryzacyjne, które w nowym modelu tworzą harmonijną całość. Wszystkie cechy stylu i prowadzenia kombi oraz wszechstronność i modułowość MPV: konfigurowane siedzenia, otwierane tylne okno, niezwykle komfortowa pozycja siedząca i większa łatwość dostępu. To szczęśliwe połączenie czyni auto jeszcze bardziej atrakcyjnym dzięki bogatemu wyposażeniu, które do niedawna było zarezerwowane dla samochodów wyższej klasy. Nowy model ma być jednym z najwygodniejszych aut w swoim segmencie: długość 4,51 metra, szerokość 1,75 metra i wysokość 1,57 metra przy rozstawie osi 2,60 metra. Nie wspominając o pojemności bagażnika wynoszącej 510 litrów, którą można zwiększyć do 1480 litrów po złożeniu tylnych siedzeń – to rekordowy wynik. Projektanci Fiata naprawdę się postarali, biorąc pod uwagę zalety 5-drzwiowej wersji (przestronność, komfort i wszechstronność) i stworzyli model o ogromnym wyrazie estetycznym i charakterze. Fiat Stilo Multi Wagon to nie tylko wersja Stilo ukierunkowana na rodzinę. To nowy sposób postrzegania samochodu w odniesieniu do jego zastosowania. Innymi słowy, może stać się odpowiednim autem na każdą okazję. Multi Wagon oparty jest na charakterystycznych cechach 5-drzwiowej wersji Stilo: komfort, przestronność, bezpieczeństwo, wszechstronność i racjonalność – wszystko to przy najniższych kosztach eksploatacji w segmencie, nie mówiąc już o rynku jako całości. Styl i zawartość zostały jednak zmienione, aby stworzyć całkowicie nowy produkt z własnymi, indywidualnymi cechami. Przede wszystkim Stilo Multi Wagon jest wyraźnie pojazdem wielofunkcyjnym. Jest wyższy od wersji 3- i 5-drzwiowej. Na przykład, punkt siedzenia kierowcy w stosunku do podłoża (punkt H) został podniesiony, co ułatwia dostęp i kontrolę nad drogą. A to nie wszystko. Wchodząc do auta, odkryjesz, że Stilo Multi Wagon spełnia wszystkie potrzeby klientów dzięki swojej silnej osobowości oraz niezwykłej praktyczności i wszechstronności. Wygodnie wsiadać i wysiadać z nowego modelu, a także dostosować wnętrze do zmieniających się potrzeb, ponieważ przednie siedzenie składa się, a dwa tylne siedzenia mogą przesuwać się do przodu i do tyłu oraz pochylać niezależnie. To prawdziwy samochód wielofunkcyjny, który oferuje również ogromną korzyść w postaci bardziej kompaktowych wymiarów zewnętrznych. Jednak Fiat Stilo Multi Wagon to również pełnoprawne kombi. Jego kształt i funkcjonalność przywołują skojarzenia z podróżami, swobodą ruchu i wyjazdami – długimi czy krótkimi, dla przyjemności czy w pracy, z rodziną czy przyjaciółmi. A może nawet samodzielnie, w kierunku odległych horyzontów, być może z całym sprzętem sportowym na pokładzie. Przestronności można się spodziewać, ale będziesz mile zaskoczony innowacyjnymi rozwiązaniami i systemami, które zapewniają komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Ponieważ Fiat Stilo Multi Wagon to wciąż Stilo, i podobnie jak sedan, jest oczywiście dobrze wyglądającym samochodem, który ma wiele osobowości i wszystkie cechy, które są teraz trwale zakodowane w DNA każdego Fiata: innowacyjny design, nowoczesna technologia dostępna dla wszystkich oraz inteligentne rozwiązania, które ułatwiają życie. Rynek wita zatem przybycie samochodu, który stawia na technologię i oferuje innowacyjne pomysły oraz wysokie standardy jakości. Auto, które ma wszystko. Rzut oka na standardowe wyposażenie i listę opcji potwierdzi to. Przede wszystkim jesteśmy świadkami przybycia samochodu, który poszerzy gamę modeli, aby sprostać europejskiemu zapotrzebowaniu wynoszącemu około 600 000 sztuk rocznie w tym segmencie. To jest powód, dla którego Fiat Stilo ma zdrowe wyniki sprzedaży. Auto zdobyło rynek segmentu 3- i 5-drzwiowych tak skutecznie, że prowadzi w sprzedaży we Włoszech. A teraz ma w swojej ofercie znaczącą nowość, czyli wersję kombi, która spełni potrzeby znaczącej grupy klientów (16 do 30% lub więcej tej kategorii) i przyciągnie potencjalnych nowych nabywców. Ci nowi klienci z pewnością będą bardzo zainteresowani wielofunkcyjnym aspektem nowej wersji Fiata Stilo.
Styl
Zewnętrzna linia Fiata Stilo Multi Wagon charakteryzuje się napiętymi obszarami i architektonicznymi kształtami o dużym wpływie wizualnym. Samochód sprawia wrażenie solidności i wytrzymałości, ponieważ jego szeroki przód ma ochronny zderzak, który przekazuje wrażenie prestiżu i bezpieczeństwa. To wrażenie wzmacnia linia, która faluje wzdłuż bocznej części samochodu, zanim opadnie na zderzak i zakończy się na tablicy rejestracyjnej. Okna są wysokie i przestronne (tylne boczne okna i ogrzewane tylne okno mają różne kolory), podczas gdy tył samochodu widocznie zyskuje na szerokości. Ta dodatkowa szerokość to wielka siła auta z punktu widzenia funkcjonalności i stylu. Imponujący tylny zderzak dodaje samochodowi wrażenia ogromnej solidności. To odczucie potwierdza pokrywa bagażnika, która występuje w dwóch wariantach w zależności od specyfikacji: jeden z dolnym profilowaniem, które zwęża się w kierunku zderzaków, a drugi z nadwieszeniem zamiast wyprofilowanego kształtu. Ta druga wersja tworzy wysoce praktyczną pokrywę bagażnika: na przykład możesz oprzeć swoją walizkę lub torby z zakupami na małym stopniu, dzięki czemu szybciej otworzysz tylne okno. Druga, bardziej wyprofilowana wersja to przyjemny, innowacyjny detal estetyczny. A niski próg załadunkowy sprawia, że bagażnik jest bardziej dostępny niż przeciętnie, zarówno gdy podchodzimy z kabiny pasażerskiej, jak i od tyłu. Wykończenie bagażnika jest na tyle regularne, że cała przestrzeń może być w pełni wykorzystana. Pokrywę bagażnika można otworzyć z niezwykłą łatwością za pomocą wygodnego centralnego uchwytu pod tablicą rejestracyjną, a także nowego pomysłu: tylne okno, które się otwiera. Wystarczy wcisnąć przycisk nad światłami tablicy rejestracyjnej, aby otworzyć tylne okno. Następujące cechy sprawiają, że Fiat Stilo Multi Wagon jest natychmiast rozpoznawalny i nadają mu większe poczucie solidności: poziome światła tylnie i dwukolorowe relingi dachowe, które spadają od przodu do linii pasa. Fiat Stilo Multi Wagon wykazuje również dbałość o wnętrze, porównywalną tylko z wyższymi segmentami. Innowacyjny design, jakość materiałów i bogate wyposażenie to wszystko aspekty, które sprawiają, że wnętrze jest przytulne i komfortowe, znacznie poprawiając jakość życia na pokładzie. Linia wnętrza kabiny pasażerskiej jest harmonijna i stanowi doskonały kontrapunkt dla zewnętrznego kształtu. Wraz z ogromnymi przeszkleniami tworzy jasne środowisko i poczucie wyjątkowej przestronności wnętrza. Wszystko to czyni jeszcze bardziej komfortowym i praktycznym dzięki licznym schowkom rozmieszczonym w desce rozdzielczej, konsoli i panelach drzwiowych. Panel sterowania z czterema analogowymi wskaźnikami i wielofunkcyjnymi wyświetlaczami doskonale komponuje się z wystrojem deski rozdzielczej i podkreśla nowoczesny, wysokotechniczny charakter samochodu. Te cechy są odzwierciedlone w centralnej konsoli, która mieści radio (lub system CONNECT) oraz system klimatyzacji.
Silniki
Nowy model oferuje wybór czterech jednostek napędowych: dwóch benzynowych i dwóch turbodiesli Common Rail o mocach od 59 do 98 kW (80-133 KM), które mają różne cechy, w pełni wykorzystane przez 5-biegowe skrzynie biegów. Różne zalety tych silników to hojne osiągi, dynamiczny temperament, wysoka wydajność oraz zaawansowana technologia. Wszystkie silniki charakteryzują się dużą niezawodnością i poszanowaniem środowiska. Przyjrzyjmy się szczegółowo: Silnik 1.6 16v o mocy 76 kW (103 KM) osiąga maksymalną moc przy 5750 obr./min i maksymalny moment obrotowy (145 Nm) przy 4000 obr./min. Fiat Stilo Multi Wagon wyposażony w ten silnik może osiągnąć prędkość 183 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy. Spala 7,6 l/100 km w cyklu mieszanym. Silnik 1.8 16v rozwija maksymalną moc 98 kW (133 KM) dostępną przy 6400 obr./min oraz moment obrotowy 162 Nm przy 3500 obr./min. Ten silnik napędza Fiata Stilo Multi Wagon do 200 km/h i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 10,8 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8,3 l/100 km. Silnik 1.9 JTD o mocy 80 KM generuje 59 kW, dostępnych przy 4000 obr./min, oraz moment obrotowy 196 Nm przy 1500 obr./min. Fiat Stilo Multi Wagon wyposażony w ten silnik oferuje maksymalną prędkość 170 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,8 sekundy i spala 5,6 l/100 km w cyklu mieszanym. Silnik 1.9 JTD o mocy 115 KM różni się od wersji 80 KM obecnością intercoolera i turbosprężarki o zmiennej geometrii. Osiąga maksymalną moc 85 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 255 Nm przy 2000 obr./min. W tym przypadku maksymalna prędkość Fiata Stilo Multi Wagon wynosi 190 km/h. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,2 sekundy i spala 5,6 l/100 km.
Zawieszenie
Zawieszenie Fiata Stilo Multi Wagon oferuje doskonałe osiągi. System zapewnia łatwość i precyzję prowadzenia, doskonałe trzymanie drogi oraz najlepszy możliwy komfort pasażerów. Dwie efektywne, sprawdzone konfiguracje użyte w samochodzie działają bardzo skutecznie dzięki właściwościom podwozia. Z przodu znajduje się niezależna konfiguracja zawieszenia McPhersona wzbogacona o liczne udoskonalenia. Tylną część pojazdu tworzy zawieszenie połączonych kół z belką skrętną. Taka konfiguracja zapewnia pasażerom: ogromny komfort, ponieważ do kabiny pasażerskiej dostaje się mniej hałasu i wibracji; doskonałe prowadzenie, uzyskane dzięki złożonej blaszanej belce skrętnej, która zapewnia idealną sztywność skrętną zawieszenia, oraz bardzo lekkiej stabilizatorze z powodu pustego przekroju; świetną stabilność podczas jazdy dzięki hydraulicznym tulejom łączącym oś z nadwoziem, co tworzy efekt zbieżności w zakrętach.
Technologia
Stilo Multi Wagon ustanawia nowe standardy wyposażenia i wysokich technologii w swoim segmencie i czasami nawet przewyższa samochody z wyższych klas. Efektem końcowym jest auto o dużej wartości zaprojektowane tak, aby zapewniać klientom doskonałe osiągi we wszystkich dziedzinach, bez oszczędzania na szczegółach. Bezpieczeństwo – Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pasywne, Fiat Stilo Multi Wagon oferuje 8 poduszek powietrznych, z czego dwie z przodu są wielostopniowe. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo aktywne, samochód posiada cztery hamulce tarczowe oraz wszelkie dostępne na rynku urządzenia do kontroli hamulców i przyczepności. ABS z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania (EBD), ASR ograniczające poślizg kół podczas przyspieszania oraz MSR modulujące moment hamulca podczas redukcji biegów. Zestaw urządzeń EVA i HBA, aby pomóc kierowcy w pełnym wciśnięciu hamulca podczas nagłych hamowań. Zaawansowany system ESP do elektronicznej kontroli stabilności dynamicznej na zakrętach. Na liście wyposażenia znajdziemy też reflektory ksenonowe, które zapewniają znacznie lepszą widoczność niż klasyczne światła w każdych warunkach pogodowych. Jakość materiałów i luksus – Fiat Stilo Multi Wagon oferuje to wszystko oraz staranne wykończenia wnętrz, aby zapewnić wszystko, czego można oczekiwać od samochodu, który często ma stać się głównym pojazdem rodziny. Oferuje wiele materiałów i metod produkcji typowych dla wyższych segmentów: takich jak formowane podczas wtrysku deska rozdzielcza, utlenione obręcze wskaźników i elementy sterujące oraz materiały tapicerskie pochodzące z działu wyposażenia wnętrz. Telematyka – SYSTEM CONNECT, innowacyjny system online, który łączy kierowcę z szeroką gamą usług oferowanych przez Targasys, będzie również dostępny w Stilo Multi Wagon. Pakiet usług CONNECT uzupełnia telefon GSM Dual Band z dostępem do internetu WAP, lokalizacją GPS oraz systemem nawigacji, a także system dźwiękowy CD, który odtwarza również pliki muzyczne MP3. System można obsługiwać za pomocą poleceń głosowych, a jego wskazania są prezentowane na 7-calowym ekranie. Technologia w służbie ludzi – Fiat Stilo Multi Wagon ułatwia życie swoim właścicielom. Po wejściu do tunelu reflektory włączają się automatycznie dzięki czujnikowi. Pierwsze krople nagłego deszczu aktywują wycieraczkę przednią za pomocą czujnika deszczu. Manewry parkowania są również ułatwione przez czujnik parkowania. Kierowca może dostosować działanie tych i innych systemów za pomocą menu Moje Auto na panelu sterującym. Następna generacja wnętrza – Fiat Stilo Multi Wagon oferuje również zupełnie nowe podejście do urządzenia wnętrza i wykorzystania przestrzeni przeznaczonej dla pasażerów i bagażu. Można to nazwać wnętrzem nowej generacji bez przesady, ponieważ łączy wszystkie praktyczne i elastyczne cechy MPV w normalnym kombi. Taki wynik jest możliwy dzięki przesuwanym dzielonym siedzeniom tylnym, które pochylają się i przechylają niezależnie. Dzięki temu bagażnik jest niezwykle wszechstronny, ponieważ może oferować różną pojemność ładunkową, a nawet różny kształt w razie potrzeby. Możliwość dostosowania tylnej części kabiny pasażerskiej do pasażerów to cecha, która zapewnia maksymalny komfort pasażerom Fiata Stilo Multi Wagon. A to dotyczy zarówno przestrzeni na nogi, jak i pozycji oparcia. Innymi zaletami są tunel narciarski, różne zamknięte schowki oraz przednie siedzenie, które składa się, tworząc stół do transportu długich ładunków lub jako powierzchnię roboczą.