Lincoln wprowadził model Aviator w 2002 roku na rok modelowy 2003, oferując klientom cechy i udogodnienia znane z pełnowymiarowego SUV-a Navigator, ale w mniejszym opakowaniu.
Marka luksusowa Forda, Lincoln, zauważyła, że niektórzy klienci nie chcieli pełnowymiarowego SUV-a Navigator z powodu jego dużych wymiarów. Mimo to, uwielbiali komfort i wyposażenie, które oferował ten pojazd. W rezultacie, w 2002 roku producent samochodów wprowadził linię Aviator. Nowy model w ofercie producenta dzielił swoje podzespoły z Fordem Explorerem, ale był wzbogacony o wszystkie dobre rzeczy z oferty Lincolna. Co więcej, był dostępny w konfiguracji z trzema rzędami siedzeń, dzięki czemu klienci, którzy chcieli używać tego samego samochodu zarówno do spraw biznesowych, jak i rodzinnych, mogli to zrobić. Ponadto, model Lincoln Aviator z 2003 roku nie miał problemu z pokonywaniem nieutwardzonych dróg ani z holowaniem przyczepy.
Z przodu, chromowana kaskadowa atrapa chłodnicy z pionowymi szczelinami stała się kluczowym elementem designu każdego Lincolna, więc Aviator ją posiadał. Po obu stronach znajdowała się para podwójnych reflektorów z zintegrowanymi kierunkowskazami na zewnętrznej stronie. Zderzak nawiązywał do stylizacji z modelu Navigator, mając okrągłe światła przeciwmgielne i element przypominający osłonę dolną. Z daleka wyglądał jak jego większy brat.
Z profilu, z kolei, Lincoln Aviator z 2003 roku ujawniał swoje krótsze rozstawienie osi, niemal identyczne z tym z Forda Explorera. Ponadto, był krótszy od Navigatora i nie miał chowanych bieżników po bokach. Mimo to, producent zamontował stałe, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie, a te były wizualnie kontynuowane na drzwiach przez szare plastikowe wykończenia. Wypukłe nadkola na obu końcach podkreślały bardziej przygodowy charakter SUV-a, a dzięki 17-calowym aluminiowym kołom wyglądał też sportowo. Z tyłu, tylne światła przypominały te z większego brata, ponieważ były bardziej pionowe i rozciągały się od tylnych błotników na ręcznie otwieraną klapę bagażnika. Lincoln zarezerwował wersję z napędem elektrycznym wyłącznie dla pełnowymiarowego SUV-a Navigator.
W środku klienci byli witani przez kokpit o czystym designie przypominającym ten z Navigatora. Kierowca miał przed sobą zestaw wskaźników z centralnie umieszczonym prędkościomierzem flankowanym z lewej strony przez obrotomierz i z prawej przez wskaźniki poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego. Pomiędzy przednimi, skórzanymi siedzeniami producent umieścił dźwignię zmiany biegów na podłodze oraz przestronny środkowy schowek. Dodatkowo dostępna była przestrzeń do przechowywania pod podłokietnikiem. Standardowo model Lincoln Navigator z 2003 roku oferował miejsca dla sześciu osób w układzie z trzema rzędami siedzeń. Jako opcję bez dodatkowych kosztów klienci mogli wybrać pojazd z ławką w drugim rzędzie, która mogła pomieścić trzech dorosłych. Jednocześnie tylna ławka była przeznaczona tylko dla dwóch osób i mogła być składana płasko, aby zwiększyć przestrzeń bagażową.