Saab wprowadził drugą generację modelu 9-3 w 2002 roku, opartą na platformie Epsilon, która była współdzielona z innymi europejskimi produktami, a w 2003 roku zaprezentował wersję z otwartym dachem.
Szwedzki producent samochodów przerobił platformę, aby stworzyć wersję kabriolet, w efekcie czego 9-3 Convertible dzielił tylko nieliczne części z innymi pojazdami GM, co prowadziło do wysokiej ceny. Mimo to, samochód zdobył dużą sympatię klientów, ponieważ oferował unikalne cechy, które były niedostępne w innych pojazdach na rynku.
Model 9-3 miał przednią kratkę, która przedstawiała naszkicowany samolot widziany z przodu, co nawiązywało do dziedzictwa firmy. Jego ostre reflektory z kierunkowskazami umieszczonymi w rogach świadczyły o determinacji marki do osiągnięcia sukcesu. Grube, nachylone słupki A były również wykorzystane jako ochrona w przypadku dachowania. Z profilu, 9-3 miał lekko wznoszącą się linię okien, która biegła w kierunku tylnej części pojazdu. Zasilany elektrycznie dach z materiału mógł być cofnięty i całkowicie schowany w dedykowanej przestrzeni za kabiną.
Wewnątrz, Saab zainstalował funkcje specyficzne dla marki, takie jak panel nocny, który oświetlał tylko prędkościomierz, zapłon umieszczony między siedzeniami oraz wysoko profilowane fotele dla pasażerów z przodu. Jednak z tyłu było mało miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu, ale wystarczało to na krótkie podróże.