Rok po wprowadzeniu na rynek serii 5 E60, BMW zaprezentowało wersję kombi, która tradycyjnie nosiła nazwę Touring.
W 2004 roku BMW w końcu zaprezentowało wersję Touring serii 5 E60. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, E39, nowy model nie miał tej samej fabrycznej liczby kodowej. Zamiast tego, nazwano go E61. Poza tym, był to ten sam samochód z tymi samymi podzespołami i tymi samymi wadami konstrukcyjnymi, które wpływały na sprzedaż. Co więcej, kombi sprzedano w liczbie poniżej 300 000 egzemplarzy, nieco mniej niż w przypadku poprzedniej generacji, E39. Z drugiej strony, BMW nie było znane jako znaczący producent kombi. Podczas gdy ich sportowe sedany sprzedawały się jak świeże bułeczki, te rodzinne pojazdy z dużymi bagażnikami nie cieszyły się aż tak dużym uznaniem. Mimo to, niemiecki producent musiał mieć coś, co mogłoby konkurować z Mercedesem klasy E i Audi A6.
Przód auta wyglądał nietypowo w porównaniu do jakiegokolwiek innego BMW. Jego opadające reflektory przypominały parę skrzydeł, podczas gdy okrągłe światła dzienne nazywano „oczami anioła”. W dolnej części zderzaka producent zainstalował otwór powietrzny w kształcie odwróconego trapezu, flankowany przez parę wlotów dla lamp przeciwmgielnych.
Podobnie jak w dwóch wcześniejszych generacjach kombi, E39 i E34, E61 5 Series Touring dzielił przednie elementy z jego sedanowym bratem. Aluminiowa maska i błotniki pomogły uzyskać lepsze rozłożenie masy. Za słupkami B producent stworzył długi dach, który rozciągał się za słupkami C i tylną osią. Pochylona w dół klapa bagażnika ozdobiona spojlerem na górnej krawędzi kończyła sylwetkę pojazdu. BMW kontynuowało pomysł montowania tylnej szyby, którą można otworzyć niezależnie od całej klapy bagażnika, aby ułatwić załadunek i rozładunek mniejszych przedmiotów.
Wewnątrz, podwójna deska rozdzielcza nie była dla każdego. Z drugiej strony, ta umieszczona na górze centralnego panelu służyła do obsługi jednostki infotainment i była dobrze widoczna dla pasażera obok. Co więcej, kontroler systemu, obrotowe pokrętło umieszczone na konsoli środkowej, pozwalało obojgu przednim pasażerom wybierać ulubioną muzykę lub ustawiać nawigację. Z tyłu, dzielona kanapa pozwalała klientom zwiększyć przestrzeń bagażową z typowych 500 litrów (17,7 stopy sześciennej) do imponujących 1 650 litrów (58,3 stopy sześciennej).