2004 Cadillac XLR

Cadillac w 2003 roku dał z siebie wszystko, wprowadzając model XLR, który miał przyciągnąć klientów poszukujących luksusowego roadstera, takiego jak Mercedes-Benz SL czy Jaguar XJ8, ale radość z jego premiery była krótka.

Amerykańska marka była znana z limuzyn i luksusowych SUV-ów, ale chciała czegoś więcej. Postanowiła stawić czoła europejskim markom premium, wprowadzając nowoczesny design i platformy. Po sukcesach z modelami Escalade i CTS, XLR był najodważniejszym krokiem. Cadillac wykorzystał tę samą ramę co Corvette C6, nałożono na nią nową karoserię i stworzono luksusowy roadster o nazwie XLR. Samochód zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w 2003 roku jako model na rok 2004 i pozostawał na rynku do 2009 roku, kiedy producent zdecydował się zakończyć jego produkcję po tym, jak nie udało się osiągnąć zaplanowanej sprzedaży.

Zniknęły masywne linie starszych modeli Cadillaca, a w ich miejsce pojawiły się opływowe kształty. Z przodu znalazła się wąska, ale szeroka krata, przecięta trzema chromowanymi poziomymi żebrami. Pionowe reflektory z lampami HID wyglądały bardziej odważnie niż kiedykolwiek. Dolny zderzak miał główny obszar chłodzenia, który był płaski i prostokątny, z kwadratowymi lampami przeciwmgielnymi po bokach. Dzięki wąskiemu przodowi, XLR bardziej przypominał sportowy samochód, a nie elegancki kabriolet.

Profil samochodu pokazywał, że nisko osadzony nos był przedłużony przez wyprofilowaną szybę z grubej blachy, która pełniła rolę systemów bezpieczeństwa podczas przewrócenia. Standardowo XLR wyposażony był w 18-calowe felgi ze stopów lekkich z chromowanym wykończeniem, a powiększone nadkola zarówno z przodu, jak i z tyłu, ukrywały szerokość opon. W odróżnieniu od niektórych konkurentów, XLR miał składany twardy dach, który w mniej niż 30 sekund zamieniał roadster w coupe za naciśnięciem przycisku. Z tyłu, w kształcie klina, znajdowały się smukłe, pionowe lampy tylnie, które flankowały krótki klapę bagażnika. Wreszcie, pod zderzakiem umieszczono cztery rury wydechowe, które wydawały stłumiony, ale groźny dźwięk.

W środku producent współpracował z renomowaną marką jubilerską Bulgari, aby zaprojektować zestaw wskaźników. Charakteryzował się on unikalnym wyglądem z starannie ułożonymi wskazówkami i wskaźnikami oraz wyświetlaczem LED z dolnej strony, który witał klientów. Dodatkowo kierowcy mogli korzystać z wyświetlacza przeziernego, który wyświetlał różne informacje na szybie. Cadillac dodał ekran dotykowy dla systemu infotainment na centralnym panelu, który zawierał nawigację satelitarną. Wszystkie te funkcje były standardowe, podobnie jak skórzane fotele kubełkowe. W konsoli centralnej znajdował się wybierak biegów oraz kilka schowków.

Pod maską XLR nie miał silnika LS od GM, lecz nowoczesny silnik Northstar V8 o mocy 32 zaworów. Mimo że miał mniejszą pojemność skokową niż silnik w Corvette, oferował wystarczającą moc, aby przyspieszyć samochód do 60 mph (97 km/h) w mniej niż sześć sekund.

 Z dynamicznym designem, zaawansowaną technologią oraz unikalnym połączeniem luksusu i osiągów, Cadillac XLR wprowadza wyrazistą nową obecność w klasie elitarnych luksusowych roadsterów. Pojazd podkreśla swoje żywe wizualne przesłanie dzięki układowi jezdnemu i strukturze nastawionej na osiągi oraz nowemu silnikowi V-8 Northstar 4.6L VVT (zmienna faza zaworowa) z napędem na tylną oś. To połączenie czyni go najlżejszym i najmocniejszym pojazdem w swojej klasie.

„XLR to luksusowy roadster z korzeniami sportowego auta,” powiedział Jay Spenchian, dyrektor marketingu XLR. „Pod jego oszałamiającym zewnętrznym stylem, XLR ma opatentowaną architekturę sportowego samochodu, która jest idealna dla roadstera i stanowi solidny fundament dla pojazdu zaprojektowanego z myślą o znakomitej zwinności i autentycznym luksusie.”

Pod jego powierzchnią, XLR oferuje harmonijne połączenie technologii i materiałów mających na celu zwiększenie przyjemności z jazdy, a nie jej skomplikowania. Innowacyjne funkcje obejmują wyświetlacz Head-up, adaptacyjny tempomat, Magnetic Ride Control, StabiliTrak, podgrzewane i wentylowane siedzenia, bezkluczykowy dostęp z przyciskiem startu oraz nawigację i rozrywkę DVD. XLR pojawi się w salonach samochodowych latem 2003 roku.

Awangardowy design

XLR jest nowoczesnym wyrazem dziedzictwa Cadillaca w zakresie przełomowego designu i zaawansowanej technologii. Inspirując się wyglądem samolotów stealth, XLR przenosi trwającą odnowę produktów Cadillaca – kierowaną przez SUV-a Escalade i sedana CTS – na zupełnie nowy poziom.

Odważny i wyrazisty, a zarazem elegancki i wyrafinowany, liniowy, wyrazisty design XLR tworzy dramatyczną obecność i nowoczesny ikon dla luksusu i osiągów. Mimo to, oddaje hołd bogatej historii marki. Przykładowo, mocny grill XLR nawiązuje do dziedzictwa Cadillaca, ale wyraża się w nowy sposób. Z kolei pionowe reflektory wyrażają aktualną filozofię projektową marki.

2004 Cadillac XLR

XLR oferuje najwyższą wygodę twardego, chowanego dachu. W porównaniu do kabrioletów z miękkim dachem, twardy dach chowany jest cichszy przy zamkniętym dachu, bardziej bezpieczny i bardziej atrakcyjny wizualnie. Dach dla XLR opracowała niemiecka firma Car Top Systems (CTS) GmbH, znana z projektowania wielu najwyżej ocenianych kabrioletów na świecie. Naciśnięcie i przytrzymanie jednego przycisku pozwala XLR przejść z coupe do otwartego roadstera w mniej niż 30 sekund.

Zespół dachu dla XLR jest instalowany jako kompletny moduł, co przyczynia się do ogólnej sztywności strukturalnej pojazdu. Struktura dachu wykonana jest z aluminium i magnezu, a także kompozytowych paneli zewnętrznych, podgrzewanego szklanego tyłu oraz szklanych bocznych okien.

Wnętrze XLR ucieleśnia nowoczesny luksus. Unikalne drewno eukaliptusowe i uderzające akcenty aluminiowe w połączeniu tworzą luksusowe i przyjemne otoczenie. Wskaźniki zaprojektowano we współpracy z włoską marką luksusową Bvlgari.

Układ napędowy

Silnik V-8 Northstar VVT w XLR to jednostka o kącie rozwidlenia 90 stopni, DOHC, z czterema zaworami na cylinder, z blokiem i głowicami cylindrów z aluminium oraz konfiguracją układu zaworowego z rolkowymi dźwigniami. Silnik został gruntownie przebudowany dla luksusowego roadstera i stanowi pierwszą adaptację Northstara do konfiguracji z napędem na tylną oś (RWD) i na wszystkie koła (AWD).

Inne nowości Northstara w XLR obejmują ciągłą zmienną fazę zaworową (VVT) na czterech wałkach; elektronicznie sterowane, hydraulicznie uruchamiane fazery wałków dolotowych i wylotowych na wszystkich czterech wałkach dla większej kontroli; elektroniczna kontrola przepustnicy (ETC); niskoprzepływowe kolektory dolotowe i spalinowe oraz porty głowicy cylindrów; blisko umieszczone katalizatory zamontowane bezpośrednio obok kolektorów wydechowych; oraz nowy system indukcji powietrza, zaprojektowany w celu zwiększenia wydajności i tłumienia hałasu. Posiada również bardziej wydajny moduł sterujący silnikiem (ECM) oraz system komunikacji w sieci lokalnej (LAN) do sterowania silnikiem i skrzynią biegów, nowy system mocowania silnika oraz bardziej sztywną strukturę bloku dla wyjątkowej gładkości pracy i cichości.

Silnik V-8 oferuje płynne, wyrafinowane osiągi w całym zakresie pracy. Jest cichy, ale dostosowany do zapewnienia kierowcy informacji zwrotnej z otoczenia. Działa jeszcze bardziej czysto i efektywnie niż jego poprzednicy, zapewniając doskonałą niezawodność i trwałość. XLR jest pierwszym longitudinalnym zastosowaniem silnika V-8 Northstar 4.6L.

Silnik V-8 jest sparowany z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów Hydra-Matic 5L50-E. Opracowana w celu zarządzania wysokim momentem obrotowym i mocą silnika, jest jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie skrzyń biegów na dowolnej autostradzie czy drodze ekspresowej w branży. Skrzynia 5L50-E to modyfikacja skrzyni Hydra-Matic 5L40-E używanej w Cadillacu CTS. Oferuje trzy funkcje wydajnościowe, które zazwyczaj występują osobno w różnych luksusowych sportowych sedanach o wysokich osiągach: kontrola zmiany biegów przez kierowcę, algorytm zmiany biegów o wysokiej wydajności oraz algorytm podnoszenia nogi o wysokiej wydajności.

Inną zaletą roadstera Cadillaca, której nie oferuje konkurencja, jest umiejscowienie skrzyni biegów z tyłu. Pomaga to uzyskać w XLR praktyczne rozkład obciążenia 50/50 między przodem a tyłem dla lepszej równowagi oraz zapewnia wyjątkowo przestronną przestrzeń na nogi dla pasażerów. W porównaniu do Mercedes-Benz SL500, Jaguar XK8 i Lexus SC430, XLR jest nie tylko najlżejszym pojazdem o wadze około 3,650 funtów (1,656 kg), ale także ma najdłuższy rozstaw osi, najszerszy ślad, najniższą wysokość oraz najwięcej koni mechanicznych.

Architektura i zawieszenie

Historia zaczyna się od kręgosłupa XLR, na którym opierają się dynamiczne możliwości pojazdu. Oparta na nowej architekturze sportowego samochodu GM, ta unikalna i opatentowana struktura składa się ze stalowych ram hydroformowanych, zamkniętego tunelu strukturalnego, aluminiowej konstrukcji kokpitu i kompozytowych podłóg w rdzeniu balsowym. Zapewniając sztywność bez nadmiaru masy oraz wyjątkową odporność na siły skręcające i zginające, ta architektura stanowi podstawę znakomitych właściwości jezdnych i manewrowych XLR.

System zawieszenia sprawia, że XLR jest prawdziwym luksusowym roadsterem z właściwościami jezdnymi sportowego samochodu. W tym celu projekt wykorzystuje podwójne wahacze w każdym rogu, w połączeniu z poprzecznie zamontowanymi, kompozytowymi sprężynami liściowymi z przodu i z tyłu. System zaprojektowano tak, aby zachować pewną kontrolę nad ruchem kół, zapewniając jednocześnie komfortową i elastyczną jakość jazdy. Podczas normalnej jazdy, podwozie charakteryzuje się komfortowymi i pewnymi właściwościami jezdnymi; gdy jest mocniej naciskane, samochód pozostaje stabilny i bezpieczny, z doskonałą przyczepnością do drogi. XLR osiąga maksymalne boczne przyspieszenie g 0,9. XLR jeździ na oponach Michelin ZP z zaawansowaną technologią „run flat”, co eliminuje potrzebę posiadania zapasowej opony oraz zapewnia doskonałą wydajność opon.

Magnetic Ride Control
XLR jest również jednym z pierwszych pojazdów na świecie wyposażonych w Magnetic Ride Control – elektronicznie kontrolowane, oparte na cieczy magnetycznej, tłumienie w czasie rzeczywistym. System wykorzystuje cztery sensory przemieszczenia kół do pomiaru ruchu kół po nawierzchni drogi i reaguje, dostosowując tłumienie amortyzatorów w tempie sięgającym jednej milisekundy. To pięć razy szybciej niż wcześniejsze systemy tłumienia „w czasie rzeczywistym”. Sekret stanowi ciecz magnetoreologiczna zawarta w amortyzatorach, zastępująca tradycyjne zawory mechaniczne. W tej cieczy zawieszone są drobne cząsteczki żelaza, które reagują na ładunek elektromagnetyczny.

W obecności ładunku cząsteczki żelaza ustawiają się w włókniste struktury, które w niemal natychmiastowy sposób tworzą precyzyjne i szerokie charakterystyki tłumienia. Dzięki czujnikom odczytującym nawierzchnię drogi z prędkością 1 cala przy 60 mph (25,4 mm przy 97 km/h), system reaguje, wydając polecenia do stałych zmian siły tłumienia na wszystkich czterech rogach. Celem jest utrzymanie kontaktu opon z nawierzchnią drogi i zapewnienie, że nadwozie pozostaje na równym poziomie, z gładkimi, dobrze kontrolowanymi ruchami nadwozia, nawet podczas agresywnych manewrów czy na nierównych nawierzchniach.

Adaptacyjny tempomat

XLR będzie jednym z pierwszych pojazdów z adaptacyjnym tempomatem (ACC). Choć nie zastępuje pełnej uwagi kierowcy, system ten znacznie zwiększa wygodę tempomatu. ACC wykorzystuje czujnik radarowy zamontowany z przodu samochodu do wykrywania obiektów na swojej drodze. Jeśli pas z przodu jest wolny, system utrzymuje ustawioną prędkość, jak w tradycyjnym tempomacie. Gdy system wykryje pojazd na tym samym pasie przed samochodem, dostosuje prędkość pojazdu, aby pomóc w utrzymaniu stałego odstępu, ustawionego przez kierowcę.

Jeśli pojazd lub obiekt na drodze jest nieruchomy lub porusza się znacznie wolniej, system dostarcza widoczne i dźwiękowe powiadomienia do kierowcy. ACC ustawia się za pomocą tradycyjnej dźwigni, ale jest monitorowany przez graficzną reprezentację na wyświetlaczu Head-up.

Komfort i wygoda

Jedną z najważniejszych funkcji ułatwiających użytkowanie XLR jest Keyless Access. Bezkluczykowy dostęp sprawia, że XLR jest naprawdę „bezkluczykowym” samochodem. Kierowca może po prostu trzymać kluczyk w kieszeni lub torebce, aby otworzyć drzwi, bagażnik i uruchomić silnik. Kluczyk komunikuje się z systemem komputerowym XLR za pomocą anten radiowych umieszczonych w nadwoziu pojazdu. System jest intuicyjny i bezproblemowy.

Drzwi otwierają się poprzez dotknięcie przycisku umieszczonego w otworach na tylnych krawędziach każdego z drzwi. Po naciśnięciu przycisku drzwi odblokowują się i otwierają, jeśli kluczyk znajduje się w promieniu 1 metra. Aby uruchomić silnik, kierowca naciska przycisk na desce rozdzielczej. Ten sam przycisk służy do zatrzymania silnika. Jako funkcja bezpieczeństwa silnik nie uruchomi się, jeśli kluczyk nie znajduje się w samochodzie i pedał hamulca nie jest wciśnięty.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.