Pod koniec 2003 roku Fiat wprowadził lifting modelu Stilo, poprawiając samochód na wiele sposobów i próbując zwiększyć sprzedaż na rynku europejskim.
Stilo zadebiutował na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2001 roku, a sprzedaż rozpoczęła się we wrześniu tego samego roku. Do 2003 roku włoski producent samochodów sprzedał już 175 000 sztuk pięciodrzwiowego Stilo w Europie. Na pierwszy rzut oka nie wyglądało to na imponujący wynik, ale było powyżej średniej w segmencie samochodów. Co więcej, sprzedaż 125 000 sztuk jego wersji trzydrzwiowej oraz 50 000 sztuk wersji kombi zapewniła Fiata, że samochód radzi sobie dobrze na rynku. Jednak to nie powstrzymało producenta przed odświeżeniem gamy modelowej na rok 2004, poprawiając go w wielu kluczowych aspektach, w tym w zakresie technologii pokładowej, komfortu, designu zewnętrznego i wewnętrznego oraz jednostek napędowych. Jak się spodziewano, pięciodrzwiowy model był najbardziej pożądaną wersją Stilo, ponieważ zapewniał wystarczająco dużo miejsca dla rodziny czteroosobowej i nie był zbyt drogi w zakupie ani w eksploatacji.
Jeśli chodzi o design, Włosi wiedzieli, co i gdzie zmienić w pojeździe, aby wyglądał świeżo, mimo że zmiany były subtelne. W rezultacie przód samochodu przeszedł kilka zmian, w tym nową atrapę chłodnicy z srebrnym poziomym listkiem oraz pasującą kolorystycznie ramkę wokół niej. Dodatkowo, reflektory z przezroczystymi soczewkami były zgodne z najnowszymi trendami rynkowymi. Równocześnie dolny zderzak był całkowicie nowy i miał dwa poziome listwy biegnące wzdłuż całej szerokości, zakrywające centralny wlot powietrza i boczne wloty.
Z profilu trudno było stwierdzić, czy Stilo z 2004 roku jest nowym modelem, ponieważ zachowało ten sam design, choć z pewnymi zmianami. Mimo to, miało wyraźne lampy kierunkowskazów na przednich błotnikach. Ponadto Fiat dodał gumowe osłony w kolorze nadwozia na drzwiach, aby chronić karoserię przed wózkami zakupowymi. Podobnie jak jego poprzednik, miał klamki drzwiowe i lusterka w kolorze nadwozia. Producent zauważył rosnące zainteresowanie klientów felgami aluminiowymi, dlatego zaoferował nowe wzory. Kolejną zmianą była tylna część samochodu, w której pięciodrzwiowa wersja została zaprojektowana na nowo przez projektantów Fiata Style Centre, usuwając żłobienia z zderzaka. W tym samym czasie lampy przeciwmgielne zostały zintegrowane z nowym designem tylnych świateł. Wcześniej znajdowały się obok tablicy rejestracyjnej.
Wewnątrz producent skupił się na poprawie doświadczeń z jazdy i komfortu pasażerów samochodu. Wysoko umieszczone siedzenia i przestronna kabina sprawiały, że klienci czuli się jak w dużym MPV, mimo że był to tylko nieco wyższy hatchback. Producent dodał opcję białych wskazówek i czerwonych wskazówek w zestawie wskaźników, podobne do tych stosowanych w wersji Abarth. Kolejną ważną aktualizacją było wprowadzenie typu bojlerek dla wersji wysokoprężnych, który można było zaprogramować, aby klienci mogli cieszyć się ciepłą kabiną zaraz po uruchomieniu pojazdu.
Pod maską, Fiat usunął silnik 1.2 litra z oferty. Podstawowa wersja została wyposażona w nowy silnik 1.4 litra 16-zaworowy, który zapewniał 15 PS (15 hp) więcej niż silnik 1.2 litra. Do oferty dodano mocniejszy silnik wysokoprężny 115 PS (114 hp) z intercoolerem, poprawiający osiągi i efektywność paliwową.
Model w skrócie
Fiat Stilo M.Y. 2004, który ma trafić do sprzedaży w styczniu 2004 roku, to kolejny dowód na nieustanne zaangażowanie Fiata w spełnianie oczekiwań kierowców. To zaangażowanie zaowocowało modelem, który łączy nowoczesny styl i funkcje, tak jak obiecuje jego hasło reklamowe: „pełen życia”. To samo hasło w prosty sposób oddaje ducha, który charakteryzuje całą rodzinę Stilo (sedan 3 lub 5-drzwiowy oraz Multi Wagon) i opisuje dynamiczny, nowoczesny sposób, w jaki wielu klientów korzysta ze swojego samochodu, aby cieszyć się czasem wolnym lub pracą. Wszystkie wersje modelu oferują niezwykłe cechy praktyczności i wszechstronności, które zaspokajają chęć podróżowania w całkowitej wolności. Te wyjątkowe cechy pozwoliły Fiatu Stilo sprzedać ponad 350 000 egzemplarzy w Europie w ciągu dwóch lat jego życia. Wersja 5-drzwiowa, wprowadzona na rynek we wrześniu 2001 roku, sprzedała się w liczbie 175 000 sztuk, podczas gdy wersja 3-drzwiowa osiągnęła wynik 125 000. W 2003 roku sedan (wersje 3 i 5-drzwiowe) był najlepiej sprzedającym się samochodem w segmencie C. Wyniki te uzupełniła sprzedaż 50 000 jednostek wersji Multi Wagon, która zadebiutowała w listopadzie 2002 roku. Te liczby potwierdzają sukces Fiata Stilo w zdobywaniu znaczącej niszy na trudnym rynku.
Fiat Stilo został teraz zaktualizowany poprzez dodanie kilku nowych cech zewnętrznych i dwóch nowych silników, aby wzmocnić swoją pozycję wśród licznych konkurentów. Zmiany w stylizacji zewnętrznej oraz jaśniejsze wnętrze
Najbardziej widoczne zmiany w stylizacji dotyczą tylnej części 5-drzwiowego sedana. Projektanci Fiat Style Centre przekształcili tylną klapę, usuwając rowki z zderzaka i umieszczając lampy przeciwmgielne blisko tablicy rejestracyjnej (teraz są zintegrowane z tylnymi światłami, które też zyskały nowy design). W efekcie te dwie poprawki nadały tylnej części Stilo 5-drzwiowego bardziej wyrafinowany i harmonijny wygląd, podkreślając jednocześnie jego solidność. Wszystkie dostępne pakiety wyposażeniowe dla wersji 5-drzwiowej oferują dodatkowy szlif elegancji dzięki bocznym i zderzakowym listwom w kolorze nadwozia. Okrągłe logo umieszczone jest teraz w środku tylnej klapy (wersje 3 i 5-drzwiowe). Te detale stylizacyjne podkreślają różne charaktery modeli: sedan o jednej charakterystyce i dwóch osobowościach; dwa różne pojazdy 3 i 5-drzwiowe, które są naprawdę od siebie różne. Pierwszy z nich nastawiony jest na indywidualizm, osiągi i satysfakcję z jazdy. To młodzieżowy, nowoczesny samochód o silnym sportowym charakterze i agresywnej sylwetce: idealne rozwiązanie dla osób szukających różnorodności i oryginalności. Podstawowy kształt obejmuje dwa nachodzące na siebie równoległe prostopadłościany, które łączą się w pasie, gdzie mocna linia podkreśla przewagę metalu nad szkłem.
Komfort to słowo kluczowe dla Fiata Stilo M.Y. 04 (5-drzwiowy), ponieważ ten samochód łączy zalety tradycyjnego hatchbacka z korzyściami MPV: łatwo się wsiada i wysiada, jest dużo miejsca w środku, a wysokie prowadzenie zapewnia lepszą kontrolę. Cechy projektowe Fiata Stilo oraz liczne inteligentne rozwiązania w zarządzaniu przestrzenią wewnętrzną czynią go idealnym samochodem rodzinnym. Te same cechy są widoczne w Stilo Multi Wagon M.Y. 04, nazwie powstałej z dwóch bardzo różnych koncepcji motoryzacyjnych, które znalazły idealną równowagę w tym modelu. Z jednej strony, stylowy wyraz i prowadzenie wersji kombi, które zawsze były synonimem zadowolenia z podróży i dążenia do szerokich przestrzeni – z drugiej strony, wszechstronność i modułowość MPV, które zapewniają przestronność i komfort dla wszystkich pasażerów, zarówno z przodu, jak i z tyłu: konfigurowalne siedzenia, otwierane tylne okno, wygodna pozycja za kierownicą oraz większa łatwość dostępu. Ostateczny efekt zyskał jeszcze większą atrakcyjność dzięki wyposażeniu i urządzeniom, które do niedawna były zarezerwowane dla samochodów z wyższych segmentów.
Silniki i zawieszenie
Nowy model oferuje szeroki i różnorodny wybór jednostek napędowych. W skład tego zakresu wchodzi trzy silniki benzynowe i cztery turbodiesle Common Rail (jeden z nich to Multijet) o różnych parametrach. Wszystkie ich zalety są w pełni wykorzystywane dzięki połączeniu ich z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami biegów, a w przypadku jednostki 2.4 20v, także zaawansowaną, zrobotyzowaną skrzynią biegów Selespeed. Różne zalety tych silników obejmują hojne osiągi, znakomite właściwości jezdne oraz zaawansowaną technologię. Wszystkie silniki dzielą wspólne cechy wielkiej niezawodności i poszanowania dla środowiska. W szczególności nowa gama Fiat Stilo M.Y. 04 wprowadza najnowszy dodatek do rodziny Fire: jednostkę 1.4 16v, która rozwija maksymalną moc 70 kW (95 bhp) przy 5800 obr./min i moment obrotowy 128 Nm przy 4500 obr./min. Wersje Fiat Stilo 3-drzwiowe wyposażone w ten silnik mogą osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h (178 dla 5 drzwi i 176 dla Multi Wagon), przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 12 sekund i pokonać kilometr z miejsca w 33.8 sekund. Wartości zużycia paliwa są jednymi z najlepszych w segmencie: 8.2 l/100 km w cyklu miejskim, 5.5 l/100 km w cyklu pozamiejskim oraz 6.5 l/100 km w trasie mieszanej. W wersji Multi Wagon wartości wynoszą 8.7 l/100 km – 5.8 l/100 km – 6.8 l/100 km, podczas gdy dla wersji 5-drzwiowej wynoszą 8.5 l/100 km – 5.7 l/100 km – 6.7 l/100 km. Drugim nowym modelem w gamie silników jest mocny silnik 1.9 Multijet o mocy 140 bhp, będący prekursorem drugiej generacji jednostek napędowych Common Rail (silniki JTD 16 zaworowe z technologią Multijet), które Fiat Group po raz pierwszy wprowadził na rynek w 2002 roku. Turbodiesel rozwija moc 103 kW (140 bhp) przy 4000 obr./min oraz hojną moc obrotową 305 Nm przy 2000 obr./min. Fiat Stilo 1.9 Multijet 140 bhp (3-drzwiowy) osiąga prędkość maksymalną 203 km/h (200 km/h dla 5 drzwi i Multi Wagon), przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9.7 sekundy i pokonuje kilometr z miejsca w 30.9 sekund. Mimo tych imponujących osiągów, zużycie paliwa jest niskie: sedan osiąga wyniki 7.6 l/100 km w cyklu miejskim, 4.2 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 5.4 l/100 km w cyklu mieszanym, podczas gdy wartości dla wersji 5-drzwiowej i Multi Wagon wynoszą odpowiednio 7.8 l/100 km – 4.4 l/100 km – 5.6 l/100 km. Te dwa nowe silniki uzupełniają sześć innych, które były już dostępne w bieżącej gamie: 1.6 16v o mocy 76 kW (103 bhp) rozwija maksymalną moc przy 5750 obr./min i maksymalny moment obrotowy (145 Nm) przy 4000 obr./min, a 1.8 16v rozwija maksymalną moc 98 kW (133 bhp) przy 6400 obr./min oraz moment obrotowy 162 Nm przy 3500 obr./min. Silnik 2.4 20v, z Selespeed lub skrzynią manualną, oferuje moc 125 kW (170 bhp) przy 6000 obr./min oraz moment obrotowy 221 Nm przy 3500 obr./min. Z kolei 1.9 JTD oferuje 59 kW (80 bhp) przy jedynie 4000 obr./min oraz moment obrotowy 196 Nm przy 1500 obr./min. Silnik 1.9 JTD o mocy 115 bhp różni się od wersji 80 bhp obecnością intercoolera oraz turbiny o zmiennej geometrii. Oferuje maksymalną moc 85 kW przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 255 Nm przy 2000 obr./min.
Przechodząc do zawieszenia, jednym z zadań postawionych przed projektantami przy projekcie Fiata Stilo było stworzenie zawieszenia o parametrach z wyższej kategorii. System musiał zapewniać dużą łatwość prowadzenia i precyzję, znakomite trzymanie drogi oraz maksymalny komfort pasażerów. Dlatego wybrano dwa wydajne, sprawdzone układy, które działają bardzo efektywnie dzięki cechom nowego podwozia. Z przodu zastosowano niezależne zawieszenie typu MacPherson, udoskonalone dzięki licznych poprawkom. Z tyłu znajduje się zawieszenie półzależne z belką skrętna, rozwiązanie, które już wcześniej stosowano w samochodach z wyższej kategorii. Ta konfiguracja zapewnia pasażerom, że: komfort jest wysoki, ponieważ do wnętrza dostaje się mniej hałasu i wibracji; wyjątkowe właściwości jezdne osiągnięto dzięki złożonej belce skrętnej ze stali, która gwarantuje idealną sztywność skrętną zawieszenia – plus bardzo lekka stabilizator w wyniku zastosowania przekroju pustego; doskonałą stabilność prowadzenia, ponieważ hydrauliczne poduszki łączą oś z nadwoziem, tworząc efekt zbieżności na zakrętach.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
W zakresie bezpieczeństwa biernego Fiat Stilo M.Y. 04 (sedan i Multi Wagon) oferuje 8 poduszek powietrznych, z czego dwie z przodu są poduszkami wieloetapowymi. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo aktywne, samochód jest wyposażony w cztery hamulce tarczowe i oferuje wszystkie dostępne obecnie na rynku urządzenia do kontroli hamowania i trakcji. ABS z integrowanym elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania EBD; ASR, ograniczający poślizg kół podczas przyspieszania oraz MSR, który reguluje moment hamowania podczas redukcji biegów; urządzenia EVA i HBA, które pomagają kierowcy w pełnym hamowaniu w sytuacjach awaryjnych; zaawansowane urządzenie ESP, które kontroluje stabilność dynamiczną samochodu elektronicznie na zakrętach. W ofercie znajduje się również reflektory ksenonowe, które zapewniają znacznie lepszą widoczność niż tradycyjne światła w każdych warunkach pogodowych.
Technologia w służbie użytkownika
Fiat Stilo ułatwia życie swojemu właścicielowi: gdy wjeżdżasz do tunelu, reflektory włączają się automatycznie dzięki czujnikowi. Przy pierwszych kroplach nagłego deszczu czujnik deszczu uruchamia wycieraczkę. Manewry parkingowe są także uproszczone dzięki czujnikowi parkowania. Kierowca może dostosować działanie tych i innych systemów za pomocą menu My Car na panelu sterującym. Model oferuje również wygodę elektrycznego wspomagania kierownicy oraz funkcję pamięci, która pozwala na ustawienie i przypomnienie do trzech ustawień kierownicy, fotela i lusterek drzwiowych. Fiat Stilo M.Y. 04 oferuje także CONNECT, innowacyjny system telematyczny, który łączy kierowcę z szeroką gamą usług oferowanych przez Fiat Auto. W nowym samochodzie usługi CONNECT uzupełnione są o telefon Dual Band GSM z dostępem do internetu WAP, lokalizacją GPS oraz systemem nawigacyjnym, dodatkowo z systemem dźwiękowym CD, który może odtwarzać pliki muzyczne w formacie MP3. System można obsługiwać za pomocą komend głosowych, a jego działanie wyświetla się na 7-calowym ekranie szerokokątnym. Z wyjątkiem nowego silnika 140 bhp Multijet, wszystkie wersje diesla Fiata Stilo M.Y. 04 są dostępne z dodatkowym podgrzewaczem typu bojler, który może ogrzewać wodę jednostki nawet podczas parkowania samochodu. Ułatwia to uruchomienie pojazdu w zimnych warunkach i natychmiast maksymalizuje zdolność ogrzewania wnętrza. Możliwe jest również zaprogramowanie aktywacji tego urządzenia bezpośrednio z kluczy My Car lub nawet zdalne uruchamianie go przy użyciu pilota (np. można włączyć ogrzewacz wygodnie z domu, jeśli samochód jest zaparkowany w garażu).
Następna generacja wnętrza
Fiat Stilo M.Y. 04 oferuje również zupełnie nowe podejście do wyposażenia wnętrza i wykorzystania przestrzeni przeznaczonej dla pasażerów i bagażu. Kabinę pasażerską można określić jako wnętrze nowej generacji bez obaw o przesadę, ponieważ łączy w sobie wszystkie praktyczność i elastyczność MPV w tradycyjnym 5-drzwiowym sedanie lub kombi. Jest to możliwe dzięki siedzeniom, które dzielą się (1/3 – 2/3) i składają, a w wersjach 5-drzwiowych i Multi Wagon są przesuwane i regulowane. Siedzenia mogą dostosować się do cech każdego pasażera oraz wszystkich sytuacji ładunkowych: fotel pasażera może być nawet złożony, aby stworzyć stół. To czyni bagażnik niezwykle wszechstronnym, ponieważ może oferować różną pojemność ładunkową, a nawet różny kształt w zależności od potrzeb. Przykład mówi sam za siebie: wersja Multi Wagon o pojemności 1480 litrów szczyci się największym bagażnikiem w swojej kategorii.
Jedna z najszerszych gam w segmencie