Stworzony w czasie współpracy z Fordem, Verisa była propozycją Mazdy w segmencie małych crossoverów. Łączyła w sobie cechy hatchbacka i MPV, ale charakteryzowała się większym prześwitem.
Kiedy dwaj producenci samochodów współpracowali, dzielili się platformami, silnikami i innymi cechami. W związku z tym, Verisa była podobna do europejskiego Forda Fusion z tamtych lat, zbudowana na platformie DY, która była wykorzystywana dla małego MPV oraz Mazdy2/Ford Fiesta. Jednak w przeciwieństwie do swojego kuzyna, była również dostępna w wersji z elektrycznym napędem na wszystkie koła. W 2009 roku auto przeszło facelifting, a w 2014 roku zostało wycofane z linii produkcyjnej.
Przód auta nawiązywał do koncepcji designu Zoom-Zoom, wymyślonej przez Mazdę, opierającej się na organicznych kształtach. Reflektory miały zaokrąglone krawędzie, spotykając się w ostrych górnych zewnętrznych i dolnych wewnętrznych rogach. Na pierwszy rzut oka nie było kratki chłodnicy poza tą umieszczoną wewnątrz wlotu powietrza, chociaż pomiędzy maską a zderzakiem znajdował się wąski wlot powietrza. W profilu, wyprofilowane nadkola tworzyły sylwetkę przypominającą SUV-a, mimo że nie było nim w rzeczywistości. W odróżnieniu od swojego europejskiego odpowiednika, Fusion, Verisa miała pochyloną do przodu tylną szybę zintegrowaną z klapą bagażnika.
Wewnątrz istniały liczne podobieństwa do Fusion, od okrągłych wylotów powietrza po układ deski rozdzielczej, ale środkowy panel nie był taki sam. Posiadał różne wskaźniki i przyciski oraz opcjonalny system nawigacji satelitarnej, który nie był oferowany przez Forda w jego małym MPV. Z tyłu, ławka dzielona w proporcji 60/40 była wystarczająco szeroka, aby pomieścić trzy osoby i miała mocowania Isofix.