Kiedy CLS zadebiutował, wielu ludzi traktowało określenie 'czterodrzwiowe coupe’ jako chwyt marketingowy, ale wielu innych producentów samochodów zaczęło podążać za tym trendem. Choć większość nadal uważa, że coupe powinno mieć maksymalnie dwoje drzwi, takie terminy jak sedany dwu- i czterodrzwiowe istniały na długo przed premierą Mercedesa CLS.
Wczesne przykłady to Mazda RX-8 z małymi drzwiami tylnymi otwierającymi się w stylu 'suicide’ oraz oryginalne czterodrzwiowe coupe, Rover P5 Coupe z lat 60., które oferowało cztery drzwi zarówno w wersji sedana, jak i coupe. Co ciekawe, SAE (Towarzystwo Inżynierów Motoryzacyjnych) nie definiuje coupe poprzez liczbę drzwi, lecz przez objętość tylnej części wnętrza, określając ją na mniej niż 33 stopy sześcienne (934 litry) objętości pasażerskiej z tyłu.
Mercedes-Benz złożył odważne oświadczenie na nowojorskich targach motoryzacyjnych w 2004 roku, prezentując wersję produkcyjną oszałamiającego konceptu Vision CLS. Pierwszy CLS ściśle nawiązywał do koncepcji i pod względem designu różnił się od poprzednich modeli marki. Dzięki swojemu 'czterodrzwiowemu coupe’ Mercedes-Benz był pierwszym producentem samochodów premium, który w XXI wieku przywrócił niedocenioną niszę w świecie motoryzacji.
Nie można by tego zgadnąć patrząc na jego bananowy kształt, ale samochód dzieli większość elementów platformy z E-Klasą W211 oraz z samochodami Chryslera LX, takimi jak Chrysler 300, Dodge Charger, Challenger i Magnum. To był jedyny sposób, aby odzyskać ponad 2 miliardy dolarów, które Mercedes-Benz wydał na rozwój tylno-napędowej architektury.
Mówiąc o tym, pierwszy CLS miał najbardziej charakterystyczny design, z niską linią dachu i bezramkowymi drzwiami, które nie miały nic wspólnego z wymienionymi wcześniej modelami, z którymi dzielił swoje mechaniczne DNA. Jedyne blisko spokrewnione modele, E-Klasa W211, dzieliły większość konsoli centralnej z czterodrzwiowym coupe, podczas gdy niemal wszystko inne było robione na specjalne zamówienie.
Jeśli chodzi o wnętrze, pierwszy CLS miał cztery wyraźne fotele pasażerskie, bez dostępnej tylnej kanapy. Mimo to, nie można powiedzieć, że każdy pasażer miał najlepsze miejsce w samochodzie, ponieważ niska, opadająca linia dachu ograniczała przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu. To prawdopodobnie dlatego kolejne pokolenia miały również opcjonalne układy 5-miejscowe i znacznie poprawioną przestronność wnętrza.
Pomimo suboptymalnej przestrzeni, wszyscy pasażerowie byli rozpieszczani przez acres luksusowej skóry, drewniane okleiny i inne luksusowe materiały w wnętrzu. Funkcje bezpieczeństwa obejmowały wczesną wersję systemu Pre-Safe, który mógł automatycznie zatrzymać samochód w przypadku kolizji, elektroniczną kontrolę stabilności, wielokrotne poduszki powietrzne i pechową innowacyjną funkcję SBC (Sensotronic Brake Control), która została porzucona w modelu po faceliftingu.