Zaprezentowany zaledwie kilka miesięcy po standardowym modelu, Mercedes-Benz SLK 55 AMG (R171) z 2005 roku był pierwszym tego rodzaju. Jego wybór napędu sprawił, że stał się unikatową propozycją w swojej klasie. Żaden inny mały premium roadster z więcej niż sześcioma cylindrami nie był dostępny, więc dla inżynierów AMG było to spore osiągnięcie, aby zmieścić potężne V8 pod tym rzeźbionym nadwoziem.
Połączenie otwartej przestrzeni małego roadstera z agresywnymi osiągami V8 sprawiło, że naprawdę wyróżniał się wśród konkurencji, takich jak słabsze BMW Z4 E85, Porsche Boxster 987 czy Audi TT 8N. Wszyscy bezpośredni rywale SLK mieli wtedy silniki cztero- i sześciocylindrowe, co również sprawiło, że pierwszy SLK 55 AMG był najsilniejszym modelem w swojej klasie.
Kolejnym unikalnym atutem modelu R171 SLK był jego składany twardy dach, który sprawił, że dwumiejscowe wnętrze było tak samo dobrze izolowane i bezpieczne jak prawdziwe coupe, z tym że po naciśnięciu przycisku stawało się modelem z otwartym dachem. Znany jako 'dach Vario’, składany dach wprowadzono już w pierwszej generacji SLK, a w drugiej generacji został ulepszony na wiele sposobów.
Dzięki obrotowemu tylnemu oknu, składający się dach zajmował mniej miejsca w bagażniku, co skutkowało zwiększeniem pojemności bagażowej o 63 litry (2,2 stopy sześcienne) przy złożonym dachu. Dach mógł być również podnoszony lub opuszczany w zaledwie 22 sekundy, trzy sekundy szybciej niż jego poprzednik.
Warto jednak zauważyć, że największą poprawą w porównaniu do pierwszej generacji SLK w wersji AMG była zapewne jednostka napędowa. Nie był to już doładowany silnik V6, lecz wolnossące V8, które całkowicie przekształciło model w nowoczesną wersję AC Cobry: kompaktowe wymiary, lekka konstrukcja, długi przód oraz potężne V8 z dużą mocą.
Sedemnastolitrowe V8 dostarczało 360 PS (355 KM) oraz imponujące 510 Nm (376 lb-ft) momentu obrotowego, co było więcej niż w jakimkolwiek innym małym roadsterze. Cała ta moc przekazywana była na tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów, wzbogaconej przez inżynierów AMG o ulepszenia umożliwiające szybsze zmiany biegów. Te parametry przekładały się na czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszący 4,3 sekundy, a prędkość maksymalna była elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph).