Opel wprowadził do sprzedaży model Astra H w wersji kombi kilka miesięcy po premierze pięciodrzwiowego odpowiednika, pod koniec 2004 roku, oferując klientom ulepszone doświadczenia w porównaniu do swojego poprzednika, modelu Astra G.
Do 2004 roku Astra była już popularnym pojazdem na europejskim rynku. Jej sztywniejsze zawieszenie oraz niskie koszty utrzymania sprawiły, że stała się doskonałym samochodem na wynajem. Ponadto była świetnym uniwersalnym autem rodzinnym. Nie była tak pasjonująca jak Astra GTC ani tylko narzędziem jak Astra hatchback. Miała wszystko, czego potrzebował kierowca i czego pragnęła rodzina. Dodatkowo była wyceniana na poziomie niższym lub podobnym do konkurentów.
Kombi miało ten sam przód do słupków B co wersja pięciodrzwiowa. Górna żebrowana kratka chłodnicy oraz okrągłe, chromowane logo Opla w centralnej części pokrywały przednią część, a po bokach znajdowały się reflektory inspirowane bio-designem. Całość była mieszanką stylu kubistycznego i zaokrąglonego. Klapa bagażnika była szeroka i wysoka, co zapewniało łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej.
Wewnątrz prosta i przejrzysta deska rozdzielcza miała opcję zainstalowania komputera pokładowego na środku przedniej części. Sterowanie systemem informacyjnym i rozrywkowym było umieszczone na centralnej konsoli, na pokrętle oraz na kilku przyciskach. Tylna kanapa dzielona w proporcjach 60/40 pozwalała właścicielom zwiększyć pojemność bagażnika do 1 550 litrów (54,7 cu-ft), co było jednym z najlepszych wyników w tej klasie.
Astra oferowała szeroki wybór silników benzynowych i diesla. Najbardziej atrakcyjny był silnik diesla o pojemności 1,9 litra, który zapewniał wystarczającą moc i doskonałą efektywność paliwową z manualną, 5- lub 6-biegową skrzynią biegów oraz opcją 6-biegowej automatycznej. Astra H hatchback osiągała jedne z najwyższych wyników sprzedaży w swoim segmencie.
Trzecia generacja Opla Astry wyróżnia się nowoczesnym designem oraz doskonałymi osiągami. Zdobyła liczne nagrody w testach porównawczych w specjalistycznych publikacjach motoryzacyjnych, a do końca 2008 roku sprzedano ponad 2,1 miliona egzemplarzy. Bestseller jest obecnie dostępny w 11 wariantach silnikowych, o mocy od 90 do 200 KM. Można ją także zamówić z technologiami, które zazwyczaj występują tylko w luksusowych klasach i ekskluzywnych samochodach sportowych, takimi jak adaptacyjny system zawieszenia IDSPlus z elektroniczną kontrolą tłumienia (CDC) oraz system reflektorów AFL z dynamicznym oświetleniem zakrętów (Adaptive Forward Lighting). Astra oferuje pasażerom sporo przestrzeni, zwłaszcza w wersji kombi, która ma wydłużony rozstaw osi. Trzecim modelem w rodzinie Astry, obok pięciodrzwiowej wersji i Opla Astry Kombi, jest trzydrzwiowa wersja GTC (Gran Turismo Compact), która dostępna jest także w wariancie wysokowydajnym OPC z mocą 177 kW/240 KM. Rodzinę Astry dopełnia czteroosobowa Astra TwinTop – kabriolet z chowanym stalowym dachem – oraz wersja sedan.
Design i przestronność
Dynamiczny wygląd pięciodrzwiowego modelu Opla Astry wyróżnia go na tle konkurencji. Dobrze zbalansowane proporcje stanowią podstawę harmonijnej linii nadwozia. O długości 4,25 metra, szerokości 1,8 metra i wysokości 1,46 metra przy rozstawie osi wynoszącym 2,61 metra, pięciodrzwiowy model ma atrakcyjne wymiary. To pozwala na stworzenie komfortowego wnętrza. Astra ma również dużo miejsca na bagaż: oferuje najlepszą w swojej klasie pojemność bagażnika wynoszącą do 380 litrów (wg standardu VDA), która zwiększa się do maksymalnie 1295 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.
Wnętrze Opla Astry charakteryzuje się powierzchniami o wysokiej jakości wyglądu i odczucia. Wyraziste elementy projektu to wyraźnie zaznaczona konsola środkowa oraz dodatkowe chromowane pierścienie wokół elementów sterujących klimatyzacją i radiem.
Bezpieczeństwo pasywne
Astra może pochwalić się także wysokimi standardami bezpieczeństwa. Organizacja ochrony konsumentów Euro NCAP (Europejski Program Oceny Nowych Samochodów) przyznała Oplowi Astrze najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w kategorii ochrony pasażerów dorosłych. Z łączną liczbą 34 punktów, Euro NCAP sklasyfikowało ten bestseller jako jeden z najbezpieczniejszych sedanów w klasie kompaktowej (małe samochody rodzinne). Pięciodrzwiowy Opel Astra uzyskał również bardzo dobre wyniki w ochronie dzieci, zdobywając cztery gwiazdki i 39 punktów.
Standardowy pakiet bezpieczeństwa SAFETEC w Oplu Astrze obejmuje boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową i miednicę w obu przednich siedzeniach. Uzupełniają one dwie poduszki powietrzne z przodu oraz kurtyny powietrzne ciągnące się przez całą długość wnętrza w lewych i prawych słupkach dachu. Oba zewnętrzne tylne siedzenia są wyposażone w mocowania ISOFIX do fotelików dziecięcych.
Podwozie i bezpieczeństwo aktywne
Opel Astra oferuje wyraźną zwrotność oraz precyzyjne prowadzenie przy wysokim poziomie bezpieczeństwa jazdy – cechy, które pomogły jej wygrać liczne testy porównawcze i ankiety konsumenckie. Podstawą tego doskonałego poziomu bezpieczeństwa jest podwozie IDS (Interactive Driving System) z przednim zawieszeniem McPherson i opatentowanym tylnym zawieszeniem z belką skrętną. Każdy Opel Astra standardowo wyposażony jest w program stabilizacji elektronicznej ESPPlus, kontrolę trakcji TCPlus, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), kontrolę hamowania w zakręcie (CBC), asystenta hamowania oraz elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy.
Dostępne jest także opcjonalne podwozie IDSPlus z elektroniczną kontrolą tłumienia (CDC). Ten zintegrowany system sterowania podwoziem, w którym jednostki sterujące ESPPlus, ABS i CDC nieustannie wymieniają dane, został po raz pierwszy wprowadzony do klasy kompaktowej w Oplu Astrze.
Silniki i skrzynie biegów