2004 Porsche Boxster S

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Choć wielu przewidywało, że Boxster będzie krótkotrwały, Porsche udowodniło, że się mylili, wprowadzając drugą generację tego modelu na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2004 roku, a sprzedaż rozpoczęła się w 2005 roku.

Boxster był już znany jako doskonały samochód sportowy dzięki silnikowi umieszczonemu w środku i zaawansowanemu zawieszeniu, szczególnie po faceliftingu w 2002 roku. Następnie, pod koniec 2004 roku, producent zaskoczył wszystkich, prezentując Boxstera i Boxstera S 987 razem z modelem 997 Porsche 911. Nowy roadster zyskał nową platformę i nowe panele nadwozia, które nie były współdzielone z jego bardziej znanym odpowiednikiem, tak jak miało to miejsce w przypadku jego poprzednika. Ponadto pakiet technologiczny został znacznie ulepszony i obejmował sześć poduszek powietrznych, elektronicznie sterowane zawieszenie, a nawet pakiet Chrono, który został przekazany z magazynu części producenta. Dodatkowo wnętrze zostało znacznie poprawione, aby zapewnić większy komfort. W końcu Porsche reklamowało model 987 jako sportowy samochód do codziennego użytku.

Z przodu samochód wyposażono w nowe owalne reflektory z przezroczystymi soczewkami. Zderzak był nieco dłuższy niż w poprzedniej generacji, a wersja S miała trzy wloty powietrza w dolnej części. Z kolei wersja bez S miała tylko boczne wloty do chłodzenia przednich tarcz hamulcowych. Kolejną ważną nowością były diodowe światła do jazdy dziennej umieszczone na górnych bokach wlotów powietrza.

Z profilu Boxster S 987 prezentował się nowocześnie, z unikalnymi panelami nadwozia, które nie były współdzielone z modelem 911. Przednie błotniki miały przezroczyste kierunkowskazy umieszczone w tym samym miejscu jak w wersji 986. Boxster S jeździł na 17-calowych obręczach ze stopów lekkich, z opcją 19-calowych kół. Bystrzy obserwatorzy mogli dostrzec wentylowane tarcze hamulcowe. Dodatkowo, czerwone monoblokowe zaciski były także unikalne dla mocniejszego modelu, a zestaw tarcz węglowo-ceramicznych był dostępny za dodatkową opłatą. Z tyłu Porsche zamontowało wyższe i niżej umiejscowione, trójkątne wloty powietrza, które zasilały silnik umieszczony za kabiną. Na koniec, z tyłu obie wersje roadstera posiadały opadającą tylną pokrywę oraz przeprojektowane światła tylne z szerokimi obszarami dla świateł cofania i kierunkowskazów. Porsche zachowało również charakterystyczne podwójne rury wydechowe dla wersji S.

Wnętrze było dobrze wykończone akcentami przypominającymi aluminium na konsoli środkowej, desce rozdzielczej i panelach drzwiowych. Okrągłe nawiewy wyglądały bardziej odpowiednio, a Porsche zainstalowało nawet bardziej konwencjonalny, owalny zestaw wskaźników przed kierowcą. Mimo to, zachowano wskaźnik w stylu lornetki, z centralnie umieszczonym obrotomierzem flankowanym po lewej stronie przez prędkościomierz, a po prawej przez wskaźnik poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Dodatkowo zestaw wyświetlaczy LCD dostarczał więcej informacji o statusie samochodu. Na konsoli środkowej producent zamontował opcjonalny ekran o przekątnej 5,8 cala. Wersje bazowe były natomiast wyposażone w odtwarzacz CD.

Entuzjaści marki Porsche zaczęli interesować się Boxsterem, szczególnie dzięki ulepszonym silnikom. Model 987 również był wyposażony w zmodernizowane jednostki napędowe. Silnik typu boxer o pojemności 3,2 litra oferował moc 280 KM (276 hp) z tej pojemności. Porsche wyposażyło Boxstera S w nową, sześciobiegową skrzynię manualną jako standard, z opcją pięciobiegowej automatycznej (Tiptronic). Ponadto dostępny był również ograniczający poślizg dyferencjał.

Ósme lata po wprowadzeniu na rynek rewelacyjnie popularnego roadstera, Porsche przedstawia drugą generację sportowego modelu Porsche Boxster oraz jeszcze mocniejszej wersji Porsche Boxster S. Nowa para Porsche z silnikiem umieszczonym centralnie wciąż charakteryzuje się ewolucyjnymi zmianami w designie, a radość z tej restylizacji tkwi w detalach. Oba modele korzystają z rewolucyjnego inżynieryjstwa oraz zaawansowanych technologii.

Większa moc, lepsza kontrola

Bezpieczniejszy z zamysłem

Porsche Boxster i Boxster S zyskały nowe walory wizualne i dynamiczne, będąc pierwszymi roadsterami w produkcji z standardowymi poduszkami powietrznymi chroniącymi głowę.

Warto podkreślić, że Porsche Boxster i Boxster S dzielą ze słynnym modelem 2005 911 Carrera niemal 55 procent swoich części, w tym układy kierownicze, przednią konstrukcję, koła, opony, fotele i elementy elektryczne.

Około 80 procent części składających się na drugą generację Porsche Boxster nie było wykorzystywanych w modelach pierwszej generacji.

Wzmocniona wartość oferty

Mimo że projekt i inżynieria modeli Porsche Boxster i Boxster S z 2005 roku czerpią mocno z Porsche Carrera GT oraz całkiem nowego modelu 2005 Porsche 911 Carrera, ceny roadsterów pozostają atrakcyjne. Cena wyjściowa Porsche Boxster wynosi 43 800 dolarów amerykańskich i 62 400 dolarów kanadyjskich. Porsche Boxster S, z jeszcze większą mocą, standardową sześciobiegową skrzynią biegów, większymi kołami i innymi udogodnieniami, kosztuje od 53 100 dolarów amerykańskich i 75 600 dolarów kanadyjskich.

W oparciu o standardowe wyposażenie, które obejmuje takie funkcje jak Porsche Stability Management, większe koła i opony, system Homelink, komputer pokładowy i inne, te ceny stanowią rzeczywiste obniżki w porównaniu do obecnego modelu. Ulepszone techniki produkcji oraz dzielenie wielu części z modelem 911 przyczyniły się do nowej strategii cenowej i wyposażeniowej.

Porsche Boxster pierwszej generacji odchodzi w wielkim stylu

Kiedy nowe Porsche Boxstery zaczynają trafiać do salonów, sprzedaż oryginalnego roadstera wciąż rośnie. Od momentu wprowadzenia Porsche Boxster jako modelu z 1977 roku, Porsche sprzedało w Stanach Zjednoczonych ponad 74 000 tych pojazdów, a w Kanadzie niemal 4 000.

Porsche miało nadzieję sprzedawać 15 000 Boxsterów rocznie na całym świecie, ale musiało dodać drugi zakład produkcyjny, aby zaspokoić popyt, który wyniósł 160 000 jednostek pierwszej generacji Porsche Boxster i Boxster S.

Przeprojektowany, tak, ale w Porsche forma zawsze podąża za funkcją

W Porsche forma podąża za funkcją, a redesign Boxster i Boxster S jest zgodny z tą filozofią. Wizualne wskazówki roadsterów czerpią z Carrera GT i 911 Carrera, a zmieniony design przyczynia się również do poprawy aerodynamiki, co przekłada się na wyższe osiągi oraz lepszą stabilność na drodze.

Oryginalny Porsche Boxster bazował na efektownym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym podczas Targów Motoryzacyjnych w Ameryce Północnej w Detroit w 1993 roku. Auto zyskało tak pozytywne opinie, że Porsche podjęło decyzję o opracowaniu modelu produkcyjnego, który, podobnie jak koncepcja, ożywił wspomnienia o legendarnej marce Porsche, takiej jak 550 Spyder i RS60.

W końcu nadeszła pora na aktualizację oryginalnego Porsche Boxster, chociaż projektanci marki byli ostrożni, aby pozostać wiernymi podstawowym wskazówkom i proporcjom, które uczyniły oryginał tak rozpoznawalnym jako prawdziwy Porsche z silnikiem umieszczonym centralnie oraz pełnoprawnym, dwumiejscowym roadsterem.

Podobnie jak 911, który zachowuje swoją podstawową sylwetkę od ponad 40 lat, Porsche preferuje koncentrować się na drobnych szczegółach poprawiających swoje pojazdy, zamiast inwestować w radykalne zmiany stylizacji.

Oświetlenie drogi

Nowe reflektory Porsche Boxster zachowują tradycyjny wygląd marki. Oddzielając reflektory od innych świateł przednich, co pozwala na umieszczenie świateł przeciwmgielnych niżej i dalej od linii środkowej pojazdu, stają się lepiej umiejscowione do oświetlania drogi w mgłę lub śniegu. Jednocześnie główne reflektory zaprojektowano tak, aby zwiększyć boczne oświetlenie kierowcy.

Tylny system oświetlenia również został poprawiony. Nowy tył pojazdu ma bardziej muskularny kształt, a szew między tylnym panelem a nadwoziem biegnie teraz powyżej świateł tylnych. Zamiast pojedynczych elementów, światła tylne mają trzy oddzielne komory, z nowym, jaskrawym wyglądem i graficznym rozróżnieniem między obszarami czerwonymi i białymi, co poprawia sygnaturę tylnego światła w ciemności. CHMSL (centralne światło hamowania) teraz ma 18 diod LED.

Większe okna, lepszy widok

Poza zaktualizowanymi systemami oświetleniowymi, widok kierowcy na świat, przez który przemieszcza się Porsche Boxster – i przemieszcza się szybko – poprawia się dzięki innym zmianom w designie. Okna boczne są większe, a przeprojektowany składany dach zapewnia lepszą widoczność z kąta widzenia z tyłu, gdy dach jest opuszczony.

Przecinając powietrze

Pomimo zwiększonego obszaru czołowego, projektanci i inżynierowie ciężko pracowali nad zmniejszeniem współczynnika oporu powietrza zarówno dla Porsche Boxster, jak i Boxster S. Rezultat był dramatyczny: współczynnik Boxstera spadł z dotychczasowego 0.31 do 0.29, a Porsche Boxster S osiągnęło wartość 0.30 w porównaniu do poprzednika 0.32.

Samochody mają szerszy rozstaw kół, a nadkola zostały powiększone, aby pomieścić większe koła i opony, które są standardowe w obu wersjach pojazdu.

Dawniej wklęsłe boki nadwozia teraz mają pewien muskularny wypukłość, uchwyty drzwi zostały zmienione, a funkcjonalne wloty powietrza w każdym tylnym błotniku zostały powiększone. Aby pomieścić wyższych kierowców, roadstery mają przeprojektowaną dodatkową poprzeczną belkę bezpieczeństwa (rozciągającą się wzdłuż zewnętrznej części tylnych siedzeń do podstawy podwozia), a składany dach pojazdu został przekształcony, aby uwzględnić te zmiany.

Niemniej jednak, starannie profilowane słupki A, lusterka w stylu Carrera GT, nowy tylny spojler oraz w pełni pokryta podłoga pomagają roadsterom lepiej przebić się przez powietrze. Oprócz zmniejszenia oporu, minimalizowane jest także unoszenie się obu końców pojazdu. W rezultacie, maksymalne prędkości, jakie Porsche Boxster i Boxster S mogą osiągnąć na torze testowym, rosną, a stabilność przy dużych prędkościach również się poprawia.

Utrzymując chłód

Znów forma podąża za funkcją: opracowano sprytne sposoby, aby wprowadzić do redesignu Porsche Boxster ulepszony system chłodzenia silnika, skrzyni biegów i hamulców.

Dwa duże wloty powietrza charakterizują przednie spojlery zarówno Porsche Boxster, jak i Boxster S. Wszystkie Boxstery mają parę przednich chłodnic, a trzecia jednostka została dodana do Porsche Boxster S.

Aby maksymalizować chłodzenie, wloty powietrza są zintegrowane w rogach przednich ram chłodnic. Te klapy otwierają się, gdy samochody osiągają prędkość około 45 mil na godzinę (70 km/h), co pozwala na dodatkowy przepływ powietrza chłodzącego. Nowa, wysoko wydajna pompa wody przesuwa więcej płynu chłodzącego, jest lżejsza i umożliwia zainstalowanie bardziej kompaktowego wymiennika ciepła olej/woda.

Podłoga, która zarządza przepływem powietrza pod roadsterami, aby skutecznie „przyklejać” pojazd do drogi, zawiera elastyczne „ostrza”, które także kierują powietrze w celu chłodzenia przekładni samochodu.

Aby poprawić chłodzenie hamulców, na przednich poprzecznych ramionach zawieszenia zamontowane są „spojlery”. Te żeberka kierują przepływ powietrza, znacznie poprawiając chłodzenie dużych tarcz hamulcowych używanych w modelach Porsche Boxster i Boxster S.

Dla Porsche to całościowe podejście

Takie ulepszenia w aerodynamice i chłodzeniu były potrzebne z powodu zwiększonych możliwości dynamicznych zaprojektowanych w drugiej generacji Porsche Boxster. Ulepszenia mogą zaczynać się od napędu, ale kluczowym elementem formuły sukcesu Porsche jest bliska uwaga na strukturę, układ kierowniczy, zawieszenie i hamowanie – systemy, które zapewniają bezpieczną kontrolę, wzmacniając dynamiczne doznania kierowcy i pasażera.

Więcej mocy, większa efektywność

Porsche Boxstery wciąż są napędzane przez poziomo ustawiony, „płaski” silnik sześciocylindrowy typu „boxer”. Podczas gdy pojemność silnika pozostaje na poziomie 2,7 litra dla Boxstera i 3,2 litra dla Boxster S, oba silniki zostały gruntownie zrewidowane, aby zapewnić znacznie więcej mocy i czynić to bardziej efektywnie.

Moc wzrasta znacznie: dla Porsche Boxster z 225 z poprzedniego roku do 240 (SAE) w drugiej generacji, a dla Porsche Boxster S z 258 z zeszłego roku do 280 (SAE) obecnie.

Ale równie imponujący jest sposób dostarczania momentu obrotowego dokładnie tam, gdzie jest to potrzebne. Porsche Boxster przyspiesza z miejsca do 60 mil na godzinę (97 km/h) w mniej niż sześć sekund, a Porsche Boxster S osiąga to samo w zaledwie 5,2 sekundy. Najbardziej dramatyczna poprawa dotyczy mocy przyspieszenia, nawet w dolnej i średniej części zakresu obrotów.

Silnik Boxster o pojemności 2,7 litra generuje 199 funtów-stóp momentu obrotowego, podczas gdy silnik Boxster S o pojemności 3,2 litra generuje 236 funtów-stóp.

Dzięki starannie zaprojektowanemu przepływowi powietrza od filtra powietrza przez końcówki wydechu w celu maksymalizacji dostępnego momentu obrotowego, kierowca Boxstera, który wciśnie pedał gazu na czwartym biegu, zauważa odpowiedź samochodu – nawet bez redukcji – przy przyspieszeniu z 50 mil na godzinę (80 km/h) do 75 (121 km/h) w mniej niż siedem sekund, a samochód może kontynuować przyspieszanie, podwajając prędkość – z 62 mil na godzinę (100 km/h) do niemal 124 (200 km/h) – w ciągu zaledwie 22,5 sekundy.

Porsche Boxster S jest standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną, a ten sam manewr, tym razem na piątym biegu, skutkuje sprintem wyprzedzającym w zaledwie 6,8 sekundy, a samochód potrzebuje tylko 19,4 sekundy, aby przeskoczyć z 62 mil na godzinę (100 km/h) do podwojonej prędkości.

Maksymalna prędkość na torze testowym dla Porsche Boxster wynosi 159 mph (256 km/h), a dla Porsche Boxster S wynosi 167 mph (268 km/h).

Kontrola powietrza produkuje moc

Wzrost mocy przechodzi od filtra powietrza przez końcówkę wydechu. Nowy, większy filtr powietrza znacząco minimalizuje ciśnienia przeciwne i ułatwia pobór powietrza, minimalizując jednocześnie wszelkie wody, które mogą normalnie dostać się do kolektora dolotowego w mokrych warunkach.

Porsche Boxster i Boxster S mają także większe kolektory dolotowe z dwukomorowym przewodem, którego klapa rozdzielająca jest przesunięta w dół, pomiędzy bankami cylindrów. Gdy klapa jest zamknięta, banki pobierają powietrze osobno i silnik działa jak „podwójny” silnik z trzema cylindrami. Przy niskich prędkościach znacznie zwiększa to moment obrotowy, dostarczając większy zastrzyk już od 1 500 obr./min.

Od około 3 000 obr./min w Porsche Boxster i 3 500 w Porsche Boxster S klapa ponownie się zamyka, a klapa w drugim przewodzie otwiera się, generując dodatkową moc dzięki efektowi rezonansu. Powyżej 5 600 obr./min w Boxster i 5 500 w Boxster S obie klapy otwierają się, aby zapewnić maksymalny przepływ powietrza. W rezultacie maksymalny moment obrotowy – 199 funtów-stóp w Boxsterze i 236 funtów-stóp w Boxsterze S – jest dostępny w zakresie od 4 700 do 6 000 obr./min.

Porsche Boxster S otrzymuje nowy kolektor wielosekcyjny z równymi długościami rur wydechowych dla każdego cylindra, co poprawia cykl ładowania i zwiększa moc silnika. W obu wersjach Boxstera opatentowane przez Porsche, odporne na ciepło, plecione stalowe poduszki redukują wibracje silnika, a specjalne łożyska, zaprojektowane w celu ograniczenia transmisji wibracji do nadwozia Boxstera, łączą system wydechowy z silnikiem.

Podobnie jak w przypadku wlotu, system wydechowy został przeprojektowany w celu poprawy przepływu powietrza. Rury mają cieńsze ścianki, ale większe przekroje poprzeczne, a także kierują wydech bezpośrednio do tłumików, co redukuje ciśnienie przeciwne i pozwala silnikowi wydychać więcej powietrza. Przedkatalizatory są zamontowane bezpośrednio na kolektorach wydechowych. Porsche stosuje mniejsze przedkatalizatory i umieszcza je blisko silnika, aby szybciej się nagrzewały i osiągały maksymalną efektywność. Główne katalizatory są teraz zintegrowane z tłumikami.

Pomimo większej złożoności, nowy system wydechowy jest prawie o 18 funtów lżejszy od poprzedniego systemu, dzięki cienkościennej architekturze.

Nowe Porsche Boxster i Boxster S spełniają amerykańskie normy emisji LEV (pojazd o niskiej emisji) II.

Poprawa dźwięku

Zmiany w systemach dolotowych i wydechowych również dostosowują słyszalne emisje z silników Porsche Boxster i Boxster S. Podczas gdy nowe samochody nie są głośniejsze niż modele pierwszej generacji, produkują bardziej muskularne i potężne tony. Zgodnie z wcześniejszymi modelami, Porsche Boxster ma dużą, owalną końcówkę wydechową, podczas gdy Boxster S oddycha przez podwójne okrągłe rury umieszczone na środku dolnego tylnego zderzaka.

Budując lepszy most

Pojazdy Porsche Boxster pozostają w dużej mierze niezmienione pod względem konstrukcji, struktury i konfiguracji, a silnik o pojemności 2,7 litra jest wyposażony w nowy mostek łożyskowy, wykonany w całości z aluminium. Wcześniej mostek wykonany był z aluminium z wkładkami żeliwnymi. Nowy mostek jest o ponad 12 funtów lżejszy. Aby poradzić sobie z dodatkowymi mocami wyjściowymi silnika, wał korbowy ma grubsze, mocniejsze muszki łożyskowe.

Podstawowe informacje o silniku Porsche Boxster

Zarówno Porsche Boxster, jak i Boxster S wciąż mają cztery zawory na cylinder, hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, specyficzną dla cylindra kontrolę stukania oraz oddzielne cewki z wysokotensionowymi systemami rozdzielaczy. Jednostki głowicy cylindra składają się z trzech części: rzeczywistej głowicy cylindra, kompletnej z zaworami, obudowy tłoka zaworowego z hydraulicznymi tłokami oraz pokrywy głowicy cylindra.

Technologia regulacji wałka cam VarioCam Porsche zapewnia maksymalną moc przy minimalnym zużyciu paliwa i emisji spalin podczas jazdy w mieście i na autostradzie.

Pożegnanie z bagnetem

Silniki Porsche Boxster mają również zintegrowane smarowanie typu dry-sump z dwiema pompami obiegowymi pobierającymi olej z głowic cylindrów oraz z osobną pompą dostarczającą olej do punktów smarowania silnika. Taki układ zapewnia optymalne dostawy oleju nawet w ekstremalnych dynamicznych warunkach wysokiej przyspieszenia bocznego. System jest tak precyzyjny w monitorowaniu oleju, że silnik nie ma bagnetu; elektroniczny monitor wskazuje, kiedy olej wymaga uzupełnienia.

Zrewidowane pięcio- i nowe sześciobiegowe skrzynie ręczne

Standardowa pięcio-biegowa skrzynia manualna Porsche Boxster została ulepszona, a Boxster S wyposażony jest w nową sześciobiegową skrzynię, która jest również dostępna jako opcja w Boxsterze.

Skok dźwigni zmiany biegów został zmniejszony o około 26 procent w pięcio-biegowej skrzyni, co sprawia, że zmiany biegów są wyraźniejsze i szybsze. Nowe synchronizatory sprawiają, że te zmiany są jeszcze płynniejsze. Przełożenia również zostały zmienione z powodu większych standardowych tylnych kół Boxstera.

Nowa sześciobiegowa skrzynia manualna jest standardowa w Porsche Boxster S i opcjonalna w Boxsterze.

Zarówno pięcio- jak i sześciobiegowe skrzynie mają wzmocnione pierścienie synchronizacyjne na wszystkich biegach. Tak jak w 911 Carrera, pierścienie synchronizacyjne na pierwszym i drugim biegu mają powłokę odporną na zużycie węglowego. Wcześniej Porsche Boxster miał pojedyncze synchronizatory na pierwszym i drugim biegu, ale teraz pierwszy bieg ma potrójny synchronizator, a drugi podwójny, a Boxster S ma potrójne synchronizatory na obu pierwszym i drugim biegu oraz podwójne synchronizatory na trzecim, czwartym, piątym i szóstym biegu. Takie wielokrotne synchronizatory zapewniają szybkie i łatwe zmiany biegów, nawet przy krótkim skoku dźwigni zmiany biegów.

Ulepszony Tiptronic S

Opcjonalny w zarówno 2005 Boxster, jak i Boxster S jest pięciobiegowy system Tiptronic S, który został ulepszony, aby dopasować się do mocniejszych silników roadsterów. Jednak nawet przy wyższym ciśnieniu zmiany biegów Tiptronic S oferuje spójne zmiany.

Ogólne przełożenia zostały dostosowane poprzez skrócenie przełożenia dyferencjału w Porsche Boxster o 8,8 procent, a w Porsche Boxster S o 4,8 procent. Skrzynia biegów została również przestrojona, aby lepiej rozpoznawać nachylenia w górę i w dół oraz aby zapobiegać niepożądanym zmianom biegów, a nowy płyn przekładniowy zmniejszył straty tarcia i wydłuża żywotność płynu do około 112 000 mil (180 000 kilometrów).

Nowe zmienne przełożenie kierownicy

Po raz pierwszy Boxster i Boxster S otrzymują standardowe zmienne przełożenie kierownicze, które zwiększa ich zwinność na krętych drogach, jednocześnie zachowując wyjątkową stabilność przy wysokich prędkościach.

Gdy kierownica znajduje się w odległości 15 stopni od środka, przełożenie kierownicze pozostaje podobne do tego z poprzedniej generacji. To zapewnia płynne i spokojne doznania z jazdy, nawet na nierównych nawierzchniach, gdzie niektórzy kierowcy skłonni są do nadmiernego kierowania. Jednak, gdy kąt kierownicy przekracza 15 stopni w którymkolwiek kierunku, przełożenie staje się bardziej bezpośrednie, zmniejszając zakres ruchu i dając kierowcy lepszą kontrolę zarówno na szybkich, krętych drogach, jak i w wolniejszych manewrach parkingowych.

Szerszy rozstaw kół, ulepszone komponenty zawieszenia przedniego i geometria

Podczas gdy Porsche Boxster i Boxster S nadal korzystają z tej samej podstawowej geometrii zawieszenia, która uczyniła pierwszą generację tak przyjemną w prowadzeniu, cały system został zaktualizowany, a komponenty zoptymalizowane pod względem wytrzymałości i niskiej wagi.

Każde z czterech kół jest niezależnie zamontowane na zoptymalizowanym przez Porsche układzie zawieszenia MacPhersona z wahaczami podłużnymi i poprzecznymi. Ten system zapewnia precyzyjną kontrolę kół oraz komfortową jazdę.

Dla drugiej generacji Porsche Boxster zaktualizowano geometrię zawieszenia przedniego, aby zapewnić jeszcze lepszą ochronę w przypadku zderzenia czołowego.

Inżynierowie Porsche poszerzyli oś przednią o 0,59 cala (15 mm) z każdej strony, przenosząc punkty obrotowe osi na zewnątrz i poszerzając rozstaw kół pojazdu z 0,94 do 1,38 cala (24 do 35 mm) w zależności od zestawu kół i opon. Dodatkowo, zastosowanie odlewanego ciśnieniowo aluminium zmniejsza wagę belki osi o ponad funt (0,5 kilograma).

Lżejsze, ale mocniejsze łożyska obrotowe zwiększają precyzję kierowania i radzenie sobie z dużymi siłami bocznymi. Zapewniają również lepszy przepływ powietrza do chłodzenia hamulców, a puste odlewy pozwalają na dodatkowe oszczędności wagi.

Aby poradzić sobie z zwiększoną mocą i momentem obrotowym, łożyska kół zwiększono z 2,95 do 3,15 cala (75 do 80 mm) średnicy. Te nowe łożyska są nie tylko sztywniejsze, ale dzięki wielobiegunowemu uszczelnieniu z warstwą magnetyczną generującą impulsy prędkości, spełniają funkcję, która wcześniej była realizowana przez pierścienie impulsowe systemu ABS.

Hydrauliczne łożysko zastępuje tradycyjne łożysko gumowo-metalowe łączące ramiona zawieszenia podłużnego i poprzecznego, zapewniając jeszcze bardziej komfortową jazdę poprzez pochłanianie wibracji spowodowanych nierównymi nawierzchniami.

Inżynierowie Porsche również zresetowali sprężyny, amortyzatory i dodatkowe belki bezpieczeństwa, aby dopasować je do nowego podwozia i większych kół, zapewniając dynamiczne doznania z jazdy bez obniżenia komfortu jazdy.

Sztywniejsze, ale lżejsze zawieszenie tylne

Inżynierowie ustawili sobie cel wprowadzenia drugiej generacji Boxster i Boxster S na zawieszenie tylne, które jest mocniejsze, ale lżejsze, jednocześnie zwiększając sztywność poprzeczną. Zawieszenie jest zatem w stanie radzić sobie z jeszcze większymi siłami przyspieszenia bocznego i zapewnić jeszcze bardziej komfortową jakość jazdy.

Jedną istotną zmianą jest element nośny na podwoziu, teraz wykonany z odlewanego ciśnieniowo aluminium. To zmniejsza wagę o ponad dwa funty (niemal kilogram).

Kinematyka osi została zoptymalizowana w połączeniu z mocowaniem drążka poprzecznego, co poprawia reakcję i zwinność. Nowe, dłuższe amortyzatory ze dwiema osłonami zwiększają sztywność oraz reakcję pojazdu.

Dłuższy dźwignia obrotowa na aluminiowym mocowaniu koła zapewnia większą sztywność ustawienia i precyzyjniejsze sterowanie kołami. Sztywność kątowa również się poprawiła – o 30 procent. Puste odlewy uchwytu koła redukują wagę o 2,6 funta (1,2 kilograma).

Porsche Active Suspension Management dostępne

Porsche wprowadziło technologię PASM – Porsche Active Suspension Management – w 2005 roku w modelu 911 Carrera, a ten adaptacyjny system jest dostępny jako opcja w nowym Porsche Boxster i Boxster S.

PASM oferuje dwa zawieszenia w jednym: sportowe, ale komfortowe ustawienie do normalnego użytkowania oraz bardzo dynamiczne ustawienie, które można wykorzystać w sytuacjach intensywnej jazdy.

Naciskając przycisk na konsoli centralnej, kierowca może przełączać się z trybu PASM „Normal” na PASM „Sport”. Zawieszenie PASM obniża pojazd o 0,39 cala (10 mm) w porównaniu do standardowego ustawienia zawieszenia. Po przełączeniu na sportowy tryb, PASM aktywuje sztywniejszą mapę kontroli amortyzatorów, aby zapewnić ekstremalną zwinność i dynamiczną kontrolę, minimalizując przechył nadwozia.

W testach na słynnej trasie wyścigowej Nürburgring w Niemczech, Porsche 911 Carrera wyposażone w PASM i ustawione w trybie sportowym osiągało czasy okrążeń o średnio pięć sekund szybsze niż w standardowym ustawieniu zawieszenia z 2005 roku.

Istnieją również korzyści z PASM, nawet gdy jest pozostawiony w normalnym ustawieniu, ponieważ automatycznie dostosowuje się do zmian stylu jazdy, stopniowo stając się sztywniejszym w odpowiedzi na większe siły dynamiczne.

System PASM łączy ciągle regulowane amortyzatory, parę akcelerometrów – jedną w prawej komorze amortyzatora, drugą w lewej tylnej – które określają pionowe ruchy nadwozia samochodu oraz elektroniczną jednostkę sterującą, która ma dostęp do kąta skrętu, prędkości drogi, ciśnienia hamulca i wartości momentu obrotowego silnika, co pozwala na optymalne sterowanie amortyzatorami dla każdego koła poprzez aktywne amortyzatory o podobnej budowie do standardowych, zapewniającym tłumienie pod ciśnieniem oleju, ale które również mają zawór bypass, który otwiera się i zamyka, aby zwiększyć lub zmniejszyć przepływ oleju w razie potrzeby. (W przypadku awarii systemu, zawór bypass automatycznie zamyka się, ustawiając PASM w najtwardszej pozycji, aby zapewnić bezpieczeństwo w trybie dynamicznej jazdy.)

Dynamiczne moduły dla każdej sytuacji jazdy

PASM wyposażone jest w pięć specjalnych modułów oprogramowania – zmiana pasa, kontrola pionowa, przyspieszenie boczne, hamowanie i zmiana obciążenia – aby zapewnić optymalne ustawienia dla każdej sytuacji na drodze.

Moduł zmiany pasa: W odpowiedzi na szybkie ruchy kierownicą w nagłym manewrze, system natychmiast zwiększa siłę tłumienia na obu osiach, redukując jakiekolwiek tendencje do kołysania się lub bujania.

Moduł kontroli pionowej: W normalnym programie siły tłumienia wzrastają, gdy pionowy ruch nadwozia samochodu przekracza próg, na przykład podczas jazdy po wyboistej nawierzchni. To zapobiega ryzyku kołysania się nadwozia. Natomiast w programie sportowym system redukuje efekt tłumienia, aby utrzymać kontakt kół z nierówną nawierzchnią, zapobiegając ryzyku „skakania” pojazdu.

Moduł przyspieszenia bocznego: W normalnym programie tłumienie zmienia się w zakręcie, dostosowując się do prędkości drogi i przyspieszenia bocznego.

Moduł hamowania: Gdy kierowca włącza hamulce, PASM zwiększa siłę tłumienia, aby zredukować zanurzenie nadwozia, zapewniając szybsze przeniesienie siły hamowania na drogę. Następnie, po pewnym czasie w procesie hamowania, system przełącza się na łagodniejsze tłumienie, stosując różne siły z przodu i z tyłu pojazdu. To zapewnia lepszy kontakt z nawierzchnią i skraca drogi hamowania, nawet na wyboistych drogach.

Moduł zmiany obciążenia: W czasie przyspieszania, gdy kierowca zwalnia pedał gazu przy zmianie biegów, mapy kontrolne są dostosowywane dla osi przedniej i tylnej. W normalnym trybie przez chwilę stosuje się mocniejsze tłumienie, aby zapobiec zbyt dużym opadom. W trybie sportowym używa się łagodniejszej reakcji amortyzatora, aby poprawić przyczepność, na przykład na nierównych nawierzchniach.

Ulepszony Porsche Stability Management to standardowe wyposażenie

Wszystkie modele drugiej generacji Porsche Boxster i Boxster S są standardowo wyposażone w ulepszony system Porsche Stability Management (PSM). PSM to zautomatyzowany system, który wykorzystuje czujniki ABS (systemu zapobiegającego blokowaniu kół), ASC (kontroli przed poślizgiem), EDC (kontroli momentu silnika) i ABD (automatycznej różnicy hamulcowej) i interweniuje, aby pomóc kierowcy utrzymać pojazd na zamierzonym kursie, zamiast zjeżdżać zbyt daleko na boki, na przykład w szybkich i ciasnych zakrętach.

Aby dać kierowcy większą swobodę w wolniejszych zakrętach, PSM interweniuje później, gdy pojazd porusza się z prędkością poniżej 50 mil na godzinę (70 km/h).

Kierowca może dezaktywować system za pomocą przycisku, a system pozostaje wyłączony, aż do momentu, gdy kierowca włączy hamulce. Jednak w przypadku ulepszonego PSM system nie aktywuje się ponownie, aż kierowca mocno wciśnie hamulce, osiągając próg ABS przynajmniej na jednym z przednich kół.

Pakiet Sport Chrono Plus

Dostępny w nowym Porsche Boxster i Boxster S jest pakiet Sport Chrono oraz pakiet Sport Chrono Plus, który zawiera ekran wyświetlacza z opcjonalnego systemu Porsche Communications Management.

Wprowadzony w modelach Porsche 911 Carrera 2005 lub 2005 Porsche 911 Carrera S, opcje Sport Chrono pozwalają kierowcy na aktywację bardziej agresywnie ustawionych map kontrolnych systemu zarządzania elektroniką i zawierają także wskaźnik zegarowy na desce rozdzielczej. System został zaprojektowany szczególnie z myślą o torach i wydarzeniach w stylu autocross.

Pakiet Sport Chrono i Sport Chrono Plus umożliwiają również zmienione progi interwencji dla PSM.

Kiedy wskaźnik sportowy zaświeca się w środkowej części zestawu wskaźników, kierowca wie, że linia kontrolna E-gazu przeszła na bardziej strome ustawienie, które przełącza Tiptronic S do trybu manualnego, co sprawia, że przepustnica reaguje szybciej na ruchy pedału gazu, a kierowca cieszy się jeszcze bardziej spontaniczną reakcją silnika. Jeśli kierowca trzyma wciśnięty pedał przyspieszenia bez zmiany biegów, ogranicznik prędkości silnika w biegach 1-5 interweniuje znacznie bardziej drastycznie niż w zwykłej jeździe. Zmiany stają się mniej ukierunkowane na komfort, a przepustnica zamyka się szybciej, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia, co zapewnia bardziej dynamiczne doznania z jazdy, bardziej przypominające to, co wyścigowiec otrzymuje z samochodu na torze.

Funkcjonowanie i interwencja PSM również zmieniają się, aby zapewnić większą zwinność. Na przykład, przyspieszając w zakręcie w trybie sportowym, wyższe progi kontroli przed poślizgiem pozwalają na większy poślizg na tylnych kołach. To może prowadzić do jeszcze szybszego przyspieszenia, ponieważ PSM nie interweniuje tak szybko. Podobnie, inne progi PSM, takie jak te kontrolujące system hamulców przeciwblokujących, są podnoszone do poziomu, który pozwala na bardziej dynamiczną kontrolę przez kierowcę, zanim system interweniuje. A szczególnie wykwalifikowany kierowca ma możliwość wyłączenia systemu PSM i przejęcia pełnej kontroli manualnej nad kierunkiem dynamicznym pojazdu.

W ramach pakietu Sport Chrono i Sport Chrono Plus, PASM automatycznie przełącza się na program sportowy, gdy jest to wymagane, aby zapewnić sztywniejsze ustawienia zawieszenia, jeszcze bardziej redukując przechylenie nadwozia w zakrętach i zwiększając kontakt między oponami a nawierzchnią drogi. Jednak są okoliczności, takie jak na mokrej lub zaśnieżonej drodze, w których agresywny kierowca wie, że „łagodniejsze” ustawienie zawieszenia może poprawić przyczepność, więc przycisk PASM może być wciśnięty, aby przełączyć samochód na jego normalne ustawienie, nawet gdy tryb sportowy jest aktywny.

„Chrono” zawiera funkcję zegara i zliczania okrążeń. Tak więc, aby kierowca mógł zobaczyć w sposób graficzny poprawione osiągi drugiej generacji Porsche Boxster i Boxster S, może nacisnąć dźwignię przymocowaną do lewej strony kolumny kierownicy, aby zarejestrować czasy różnych segmentów trasy, które mogą być przeglądane graficznie na opcjonalnym ekranie PCA.

Większe koła, opony nowej generacji

Drugiej generacji Porsche Boxstery wyposażone są w 17-calowe koła, a Boxster S standardowo ma 18-calowe koła. Opcjonalnie dostępne są 19-calowe felgi do obu modeli.

Koła Porsche Boxster są teraz wykonane w procesie formowania przepływowego, co zapewnia mocne, ale lekkie koła, a tym samym możliwość zamontowania większych opon.

Porsche Boxster ma koła o pięcioramiennym, forkowym wzorze. Koła mają szerokość 6,5 cala z przodu i 8 cali z tyłu. Wszystkie opony to radialne opony klasy Z, o wymiarach 205/55 z przodu i 235/50 z tyłu.

Porsche Boxster S również korzysta z forkowych, pięcioramiennych kół, chociaż ich design różni się od wzoru Boxstera. Koła przednie mają szerokość 8 cali, a tylne 9 cali. Opony mają wymiar 235/50 z przodu i 265/40 z tyłu.

Dostępne są trzy opcje 19-calowych kół. Wszystkie mają szerokość 8 cali z przodu i 9,5 cala z tyłu. Dwa z kół są podobne do tych na modelu 2005 Porsche 911 Carrera, podczas gdy sportowe koła Boxstera mają 15-ramienną konfigurację. Większe koła poprawiają dynamikę pojazdu i skracają odległości hamowania.

Opony w nowym Boxsterze i Boxster S są nowej generacji i mogą zatem radzić sobie z większymi siłami, zarówno wzdłużnymi, jak i bocznymi. Większa średnica toczenia opon zapewnia wyższy stosunek wysokości boku do szerokości opony dla komfortowej, ale jednocześnie sportowej jazdy.

Brak koła zapasowego

Aby zaoszczędzić 22 funty (10 kilogramów) na każdym samochodzie i zapewnić dodatkową przestrzeń na bagaż, drugiej generacji modele Boxster i Boxster S nie są wyposażone w koło zapasowe ani podnośnik do wymiany opon. Zamiast tego samochody są wyposażone w elektryczną sprężarkę powietrza oraz awaryjną uszczelkę do opon. Tak więc uszkodzenia, takie jak przebicie przez gwóźdź w bieżniku, mogą być tymczasowo naprawione przy użyciu uszczelniacza i ponownym napompowaniu opony.

Jednak Porsche przypomina kierowcom, aby nie przekraczać 50 mph (80 km/h) na oponie z tymczasową naprawą oraz jak najszybciej wymienić lub naprawić oponę profesjonalnie.

Ulepszone hamulce

3.2L 5AT RWD (280 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3179 Cm3
Moc206 Kw @ 6200 Rpm
280 Hp @ 6200 Rpm
276 Bhp @ 6200 Rpm
Moment obrotowy236 Lb-Ft @ 4700-6000 Rpm
320 Nm @ 4700-6000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna162 Mph (261 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.3 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 265/40 Zr18
Długość170.4 In (4328 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51 In (1295 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.5/60.2 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika3.5 Cuft (99 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna3053 Lbs (1385 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3682 Lbs (1670 Kg)
Spalanie miasto14.4 Mpg Us (16.3 L/100Km)
Spalanie trasa29.8 Mpg Us (7.9 L/100Km)
Średnie spalanie21.4 Mpg Us (11 L/100Km)
Emisja CO2262 G/Km

3.2L 6MT RWD (280 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3179 Cm3
Moc206 Kw @ 6200 Rpm
280 Hp @ 6200 Rpm
276 Bhp @ 6200 Rpm
Moment obrotowy236 Lb-Ft @ 4700-6000 Rpm
320 Nm @ 4700-6000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna167 Mph (269 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.5 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 265/40 Zr18
Długość170.4 In (4328 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51 In (1295 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.5/60.2 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika3.5 Cuft (99 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna2965 Lbs (1345 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3593 Lbs (1630 Kg)
Spalanie miasto15.5 Mpg Us (15.2 L/100Km)
Spalanie trasa30.5 Mpg Us (7.7 L/100Km)
Średnie spalanie22.6 Mpg Us (10.4 L/100Km)
Emisja CO2248 G/Km

3.4L 5AT RWD (295 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3387 Cm3
Moc217 Kw @ 6250 Rpm
295 Hp @ 6250 Rpm
291 Bhp @ 6250 Rpm
Moment obrotowy251 Lb-Ft @ 4400 Rpm
340 Nm @ 4400 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna164 Mph (264 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.1 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 265/40 Zr18
Długość170.4 In (4328 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51 In (1295 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.5/60.2 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika3.5 Cuft (99 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna3075 Lbs (1395 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3682 Lbs (1670 Kg)
Spalanie miasto14.4 Mpg Us (16.3 L/100Km)
Spalanie trasa29.8 Mpg Us (7.9 L/100Km)
Średnie spalanie21.4 Mpg Us (11 L/100Km)
Emisja CO2262 G/Km

3.4L 6MT RWD (295 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3387 Cm3
Moc217 Kw @ 6250 Rpm
295 Hp @ 6250 Rpm
291 Bhp @ 6250 Rpm
Moment obrotowy251 Lb-Ft @ 4400 Rpm
340 Nm @ 4400 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna169 Mph (272 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.4 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 265/40 Zr18
Długość170.4 In (4328 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51 In (1295 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.5/60.2 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika3.5 Cuft (99 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna2987 Lbs (1355 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3594 Lbs (1630 Kg)
Spalanie miasto15.4 Mpg Us (15.3 L/100Km)
Spalanie trasa30.2 Mpg Us (7.8 L/100Km)
Średnie spalanie22.2 Mpg Us (10.6 L/100Km)
Emisja CO2254 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.