2004 Porsche Carrera GT

2004 Porsche Carrera GT

Przejdź do galerii zdjęć2004 Porsche Carrera GT

W 2000 roku, na targach motoryzacyjnych w Paryżu, Porsche zaprezentowało koncepcyjny samochód, który zaskoczył wszystkich: Carrera GT, supersamochód z otwartym dachem, który nie miał nic wspólnego z innymi modelami w ofercie producenta.

Niemiecki producent zaprezentował ten samochód głównie, aby przyciągnąć więcej klientów do swojego stoiska, gdzie wystawiano odświeżoną wersję Porsche 911 (generacja 996) Turbo oraz GT3. Jednak Carrera GT szybko stała się gwiazdą wydarzenia, a klienci zaczęli pytać producenta, kiedy zostanie wprowadzona wersja produkcyjna. Zarząd firmy dostrzegł tę okazję, a cztery lata później, dzięki wysokim zyskom z SUV-a Cayenne, wprowadził Carrerę GT do produkcji. Początkowo zapowiedziano, że powstanie tylko 1 500 egzemplarzy, ale ostatecznie zbudowano ich mniej niż 1 300, z powodu zmian w przepisach dotyczących bezpieczeństwa.

Od przodu samochód przypominał wspaniały model 917, który wygrał wyścig 24-godzinny w Le Mans w 1970 roku. Jego podwójne reflektory i niska sylwetka Carrery GT sugerowały, że może być poważnym konkurentem na torze. Kilka elementów wskazywało na przynależność do rodziny Porsche, takich jak dolny zderzak z szerokim centralnym wlotem powietrza i parami bocznych wlotów. Ponadto, wycięcie na masce przypominało te, które znajdowały się w gamie 911.

Porsche nadało sylwetce samochodu wygląd poważnego auta wyścigowego, z niską linią boczną i nachyloną szybą. Zdejmowany dach wykonany był z kompozytu węglowego (CFRP) i nie mógł być przechowywany w pojeździe z powodu ograniczonej przestrzeni. Po otwarciu pojazdu można było zobaczyć zestaw belek bezpieczeństwa za siedzeniami, przed długim i płaskim tylnym dekiem. Szerokie wloty powietrza przed tylnymi kołami zasysały powietrze, by schłodzić potężny silnik V10 umieszczony w środkowej części pojazdu. Z tyłu producent zamontował dwa trójkątne światła tylne oraz wysuwane skrzydło, które mogło się unosić przy dużych prędkościach, aby zwiększyć docisk. Dodatkowo, aby poprawić stabilność w zakrętach przy dużych prędkościach, Porsche dodało dyfuzor pod tylnym zderzakiem.

Choć zewnętrzny wygląd samochodu bardziej przypominał auto wyścigowe, wnętrze było urządzone w luksusowym stylu. Kabina pokryta skórą miała fotele z wysokimi boczkami, oddzielone cienką konsolą centralną. Przed kierowcą znajdował się klasyczny zestaw wskaźników z pięcioma tarczami, z obrotomierzem na czołowej pozycji, którego czerwona linia zaczynała się powyżej 8 000 obr./min. Wewnątrz Porsche umieściło dźwignię zmiany biegów wysoko na konsoli centralnej, powyżej przycisków sterujących oknami i pokrętłami systemu klimatyzacji.

Carrera GT była pierwszym samochodem na świecie, który miał cały szkielet wykonany z CFRP, na którym opierały się wszystkie komponenty i moduły. Ponadto, strefa pasażerska zbudowana była z kompozytu węglowego, co zwiększyło sztywność konstrukcyjną pojazdu. Silnik umieszczony w centralnej części, działający w układzie V10, był sparowany z poprzecznie zamontowaną sześciobiegową skrzynią biegów, która przekazywała moc na tylne koła. W zakresie bezpieczeństwa, producent oferował Carrerę GT z systemem ABS i ESP.

Najważniejsze informacje
Już sam język projektowania Carrera GT wyraża jej wyjątkowe osiągi jako bezkompromisowy supersamochód. W przeciwieństwie do prototypów stworzonych tylko do wyścigów, projekt Carrera GT, mimo reinterpretacji istniejących cech i zastosowania dotąd niewidzianych elementów, prezentuje przekonywującą podobieństwo do produkcyjnych modeli Porsche, nawiązując również do legendarnych wyścigowych samochodów tej marki. Typowy dla Porsche przód z pokrywą silnika opadającą jak strzała i podniesionymi nadkolami stanowi nawiązanie do legendarnych sportowych modeli Porsche. Koncepcja silnika umieszczonego centralnie jest wyraźnie podkreślona przez przesunięty do przodu kokpit oraz długą przestrzeń między drzwiami a tylną osią.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.