2005 Alfa Romeo 159

Po dziewięciu latach produkcji Alfa Romeo zastąpiła piękny model 156 jeszcze bardziej atrakcyjnym modelem 159, co ucieszyło jego fanów.

Włoski producent samochodów ma długą historię pięknych aut. Niektóre z nich zaprojektowano wewnętrznie, inne nosiły podpisy słynnych studiów projektowych, takich jak Giugiaro czy Pininfarina. Model 159 powstał w Italdesign Giugiaro i zdobył prestiżowe nagrody, w tym w Niemczech i Francji. Wnętrze zaprojektowano we własnym zakresie przez Centro Stile Alfa Romeo, kierowane przez wpływowego projektanta Waltera de Silvę. Dział inżynieryjny ciężko pracował, aby stworzyć pojazd, który zachwyciłby klientów i zadowolił wszystkich pasażerów. Włoski producent zbudował model 159 na platformie GM/Fiat Premium, opracowanej wspólnie z amerykańskim producentem samochodów.

Zaskakująco, podczas gdy wszyscy inni producenci samochodów starali się zintegrować wszystkie światła z przodu pojazdu pod jedną soczewką, włoski producent podjął inną decyzję. W efekcie, model 159 miał trzy reflektory po każdej stronie w indywidualnych grupach. Pośrodku Alfa Romeo zainstalowała crest w kształcie serca, przecinany poziomymi żebrami, które schodziły aż do zderzaka, gdzie flanki stanowiły dwa poziome wloty powietrza. Wąska przednia część samochodu i zły wygląd okrągłych reflektorów stworzyły agresywny, ale jednocześnie uwodzicielski wygląd pojazdu.

Z profilu, niski nos i wysoka oraz krótka tylna część sprawiały, że pojazd wyglądał sportowo, ponieważ właśnie to Alfa Romeo próbowała stworzyć: kompaktowy sedan sportowy walczący w segmencie ekskluzywnym. Dodatkowo smukła biała kierunkowskaz z przednich błotników, chromowane klamki drzwi oraz błyszczące okna otaczające pojazd nadały mu luksusowy wygląd. Ponadto, przestrzeń za szybą wyglądała na przesuniętą ku tyłowi i miała szerokie słupki C. Wreszcie z tyłu, smukłe i wysoko zamontowane poziome światła tylnie rozciągały się od błotników na klapę bagażnika, co podkreślało sportowy charakter samochodu, a układ lamp w nich nawiązywał do układu świateł przednich.

Wewnątrz Alfa Romeo nie oszczędzała na luksusie. Centralna konsola miała prawdziwe aluminiowe wykończenia, a nie plastik w kolorze srebrnym. Klienci mogli także zamówić system infotainment z wyświetlaczem dotykowym i nawigacją jako opcję. Przed kierowcą znajdował się wskaźnik w stylu binokularów, gdzie prędkościomierz i obrotomierz flankowały czerwony wyświetlacz LCD, który pokazywał dodatkowe informacje z komputera pokładowego. W zależności od opcji, model 159 oferował welurowe lub skórzane tapicerki dla wysoko podparwanych foteli. Z drugiej strony, tylne fotele nie zapewniały zbyt dużej przestrzeni na nogi, a pasażer siedzący pośrodku miał ograniczoną przestrzeń ze względu na wysoki tunel centralny.

Pod maską włoski producent zainstalował szereg silników benzynowych i turbo diesla, które były sparowane z pięciobiegową lub sześciobiegową skrzynią manualną lub sześciobiegową automatyczną. W odróżnieniu od większości modeli Alfa Romeo, 159 był także dostępny z napędem na wszystkie koła.

Niekwestionowaną gwiazdą Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 2005 roku była Alfa Romeo 159, która zadebiutowała na rynku. Jest to nowy model, który zastępuje Alfy Romeo 156, a więc dziedzic udanego auta (od 1997 roku sprzedano ponad 680 000 egzemplarzy), który przejmuje pałeczkę, aby stać się nowym punktem odniesienia w swoim segmencie.

Stworzona na podstawie długoletniego doświadczenia Alfy w produkcji luksusowych sedanów, Alfa Romeo 159 zapowiada nową generację samochodów tej marki. Projekt 159 to efekt innowacyjnych metod projektowania opracowanych przez międzynarodowy zespół, który zdołał połączyć osiągi oraz wcześniej nie do pogodzenia cele – niezwykle przyjemną jazdę, znakomite osiągi i charakterystyczny styl – z najwyższymi poziomami bezpieczeństwa, komfortu i solidności, bez kompromisów. W efekcie powstała zupełnie nowa konstrukcja, nowa zawieszenie oraz nowa generacja silników i skrzyń biegów. Innymi słowy, jest to niezwykle interesujący nowy model, który dodaje blasku znakomitej historii sedanów Alfy Romeo. Projektanci czerpali z tej historii, tworząc design, który jest niepodważalnie włoski.

Stylistyka

Nowa Alfa Romeo 159 to prestiżowy sedan, który łączy wyrafinowaną włoską stylistykę z sportową elegancją typową dla Alfy Romeo. Zaprojektowana przez Giorgetta Giugiaro we współpracy z Centrum Stylizacji Alfy Romeo, nowa samochód ma elegancką, falistą linię, łączącą obszerne wymiary z kompaktowością typową dla sportowych samochodów Alfy: długość wynosi 4660 mm, szerokość 1828 mm i wysokość 1417 mm, z rozstawem osi wynoszącym 2700 mm.

Rozpoczynając od mocnego, wyrazistego przodu, z dominującym dużym znakiem Alfy Romeo. Linia całego samochodu wywodzi się stąd, łącząc lekką „agresywność” stylistyczną z uderzająco eleganckimi formami. Wrażenie to podkreślają boczne wloty powietrza, piękne światła oraz głęboki „V” maski, który uwydatnia obecność potężnego silnika, kompaktową, smukłą kabinę pasażerską oraz błotniki, które stanowią najszerszy punkt nadwozia.

Tył z poziomą konstrukcją mówi tym samym językiem co przód: od krzywej tylnej szyby nad tylnymi kołami do okrągłych świateł, mały spojler i podwójna chromowana końcówka wydechu, które potęgują sportowy wygląd.

Profil Alfy Romeo 159 przypomina, że elegancja samochodu opiera się na harmonijnych relacjach: z jednej strony relacja między długą maską a kompaktową kabiną nadaje mu prestiżu, podczas gdy proporcja między oknami a bokami nadaje mu sportową osobowość, podkreśloną kompaktowością wnętrza, efekt ten osiągnięto głównie dzięki słupkom (słupek przedni cofnięty i tylny w kształcie „łokcia”). Głęboki nacięcie w bocznej części również podkreśla smukłość pojazdu. Tak jak zewnętrzna stylizacja, wnętrze Alfy Romeo 159, zaprojektowane przez Centrum Stylizacji Alfy Romeo, łączy doskonałą estetykę z sportową osobowością. Rozpoczynając od doskonałej pozycji za kierownicą, definiowanej przez precyzyjne proporcje między pedałami, fotelem, kierownicą i skrzynią biegów, które ewoluowały, aby zapewnić maksymalną kontrolę i komfort.

Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy w charakterystycznej strukturze „kokpitu”, która łączy klasyczną trójramienną kierownicę, dwa żeberka na krawędzi, wskaźniki na konsoli oraz dźwignię zmiany biegów, osiągając ciągłość między deską rozdzielczą a konsolą. Jednolitość języka stylistycznego widać również w okrągłych kształtach analogowych wskazówek, kratkach wentylacyjnych oraz przyciskach i pokrętłach. Nawet symbole i grafika są zgodne z tym samym wzorem, a także zasady natychmiastowej przejrzystości i łatwej czytelności.

Fotel pasażera różni się przestronną, otulającą przestrzenią deski, która łączy się z panelem instrumentów, aby podkreślić poczucie przestronności i komfortu. Wspierające, sportowe fotele z przodu i z tyłu powtarzają tę ideę, starannie wykonane z materiałów najwyższej jakości, z dużą dbałością o przeszycia i tradycyjne detale segmentów i obszyć. Wnętrze nowej Alfy Romeo 159 ucieleśnia zrównoważoną kombinację elegancji i sportowości, która jest znakiem rozpoznawczym wszystkich samochodów Alfy Romeo. Podkreśla to esencjonalna, stonowana, czysta linia oraz znakomite materiały: jakościowe tkaniny, cenne, finezyjne skórki, aluminium chłodne w dotyku oraz doskonałe rzemiosło, które przyciągają uwagę ręcznej pracy.

Komfort

Alfa Romeo 159 otacza kierowcę i pasażerów technologiami, które gwarantują wysoki poziom komfortu dynamicznego, akustycznego i klimatycznego. Efektywna izolacja akustyczna oraz wysoka sztywność skrętna i zginająca nadwozia tworzą stonowane, otulające wnętrze wolne od wibracji. To nie wszystko. Nowy model dysponuje również przestronnym bagażnikiem i licznymi schowkami, a także ekskluzywnym wyposażeniem, które podnosi komfort na pokładzie. W skład tego wchodzą Tempomat, czujniki deszczu, zmierzchu oraz parkowania z przodu i z tyłu, nawigacja satelitarna z mapami (również z wyświetlaczem „Birdview”), sterowanie głosowe i wbudowany telefon GSM z zestawem głośnomówiącym, automatyczny system klimatyzacji z podwójnym lub trójstrefowym rozkładem powietrza i regulacją temperatury, radio z odtwarzaczem CD (i plikami MP3) oraz zmieniarką na 10 płyt CD, system audio BOSE Hi-fi z centralnym głośnikiem na desce dla ostrzejszej akustyki, fotele z elektryczną regulacją, składana tylna kanapa i przycisk uruchamiania na konsoli.

Stabilność prowadzenia

Alfa Romeo 159 zapewnia niezwykłą stabilność prowadzenia, która jest wrodzona wszystkim modelom Alfy Romeo. Zasługę za to ponosi nowe zawieszenie (wysokie podwójne wahacze z przodu i Multilink z tyłu) oraz niezwykle precyzyjne wspomaganie kierownicy (najbardziej bezpośrednie w standardowych sedanach, z małym promieniem skrętu). Ten prestiżowy nowy sedan ma także liczne systemy elektroniczne, które kontrolują dynamiczne zachowanie samochodu, w tym zaawansowany system kontroli dynamiki pojazdu (VDC), regulację przeciwpoślizgową (ASR), hydrauliczne wsparcie hamulcowe (HBA), które interweniuje w sytuacjach awaryjnych, ABS z EBD oraz system Hill Holder, który ułatwia ruszanie na wzniesieniach.

W wersjach z napędem na przednie koła w gamie Alfy Romeo 159 znajduje się również wersja z napędem na cztery koła Q4, system ten zapewnia doskonałą trakcję i przyjemność z jazdy. System 4×4 Alfy Romeo 159 jest stały, z trzema różnicami, i dynamicznie dzieli napęd na wszystkie cztery koła, zarówno podczas przyspieszania, jak i zwalniania, utrzymując najwyższe poziomy aktywnego bezpieczeństwa i sportowości. Samozamykający się centralny dyferencjał Torsen C zarządza momentem obrotowym, dzieląc go w proporcjach 57% na tylne koła i 43% na przednie, co owocuje delikatnym nadsterownością, szczególnie przy sportowym stylu jazdy. System zapewnia również doskonałą trakcję w różnych warunkach przyczepności, automatycznie kontrolując poślizg.

Bezpieczeństwo bierne

Jednym z celów nowego projektu Alfy Romeo 159 było ustanowienie wzorca w zakresie bezpieczeństwa biernego. Aby to osiągnąć, inżynierowie Alfy Romeo zaprojektowali i opracowali nowy „premium” podwozie, z wysokowydajnych materiałów, wielowarstwowej blachy i spawania laserowego. Architektura nadwozia korzysta również z licznych rozwiązań, takich jak stosowanie elementów o zamkniętej konstrukcji, które są sztywno połączone zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym, trzy linie obciążeniowe z przodu, podłużne, które biegną przez całą długość samochodu, wbudowane struktury oraz większa liczba spawów punktowych wokół elementów konstrukcyjnych. Efektem jest doskonała sztywność skrętna nadwozia, najlepsza w swojej klasie, wynosząca ponad 180 000 daNm/rad. Alfa Romeo 159 ma aż osiem poduszek powietrznych (w tym specjalne poduszki chroniące kolana oraz boczne, które sięgają wzdłuż szyby), innowacyjne systemy bezpieczeństwa (napinacze na zapięciach i ograniczniki obciążenia na pasach), a także fotele przednie z urządzeniem „przeciwko whiplash”, które zbliża zagłówek do szyi pasażera w przypadku uderzenia z tyłu.

Ogólnie rzecz biorąc, te cechy sprawiają, że Alfa Romeo 159 jest nowym wzorcem bezpieczeństwa w swoim segmencie, podkreślonym łatwością, z jaką przechodzi przez najtrudniejsze testy symulujące różne typy wypadków (czołowe, boczne, przewrócenie, uderzenie z tyłu i pożar), biorąc pod uwagę różne prędkości, z jakimi określone uderzenia mogą wystąpić, różne typy przeszkód oraz potrzebę ochrony pasażerów o bardzo różnych cechach fizycznych.

Silniki i skrzynie biegów

Nowy model jest wyposażony w szeroką gamę silników. Przede wszystkim trzy nowe silniki JTS z bezstopniowym podwójnym zmiennym czasem otwarcia zaworów (ssące i wydechowe): 3.2 V6 24v (191 kW – 260 KM), 2.2 (136 kW – 185 KM) oraz 1.9 (118 kW – 160 KM), o specyficznej mocy między 81 a 85 KM/l. Wszystkie silniki spełniają normy Euro 4, w pełni wykorzystując bezpośredni wtrysk paliwa dzięki szczególnemu systemowi spalania znanemu jako JTS: Jet Thrust Stoichiometric. Dla klienta oznacza to doskonałe osiągi silnika, co poprawia przyjemność z jazdy i osiągi samochodu. Wartości momentu obrotowego trzech silników są również znakomite, a 88% jest dostępne już przy 2000 obr/min: 322 Nm (32,8 kgm) przy 4500 obr/min dla 3.2 V6 JTS, 230 Nm (23,4 kgm) przy 4500 obr/min dla 2.2 JTS oraz 190 Nm (19,4 kgm) przy 4500 obr/min dla 1.9 JTS.

To są silniki benzynowe. Alfa Romeo zawsze była na czołowej pozycji w dziedzinie silników wysokoprężnych, co najlepiej ilustruje silnik 2.4 JTDM 5-cylindrowy 20v (147 kW – 200 KM przy 4000 obr/min) i moment obrotowy 400 Nm (40,8 kgm przy 2000 obr/min), a także dwa silniki 1.9 JTDM: pierwszy to „16v” dostarczający 110 kW (150 KM przy 4000 obr/min) i moment obrotowy 320 Nm (32,6 kgm przy 2000 obr/min), a drugi to „8v” dostarczający 88 kW (120 KM przy 4000 obr/min) i moment obrotowy 280 Nm (28,6 kgm przy 2000 obr/min). W najnowszej generacji silników „Common Rail”, tj. jednostek JTD z technologią Multijet, doładowanie jest zlecane turbosprężarce o zmiennej geometrii i intercoolerowi. Silnik 1.9 JTDM korzysta z specjalnego wirnika opracowanego przez Alfa Romeo, natomiast 2.4 JTDM ma nową głowicę cylindrów i nowe korbowody ze stali „pękniętej”. Wszystkie trzy silniki spełniają wymogi Euro 4 oraz posiadają filtr cząstek stałych (DPF), który niemal całkowicie eliminuje drobny pył, zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi przyszłych limitów Euro 5. Jest to system „na całe życie”, który nie wymaga regeneracji z dodatkami i będzie uprawniony do ulg podatkowych. Wreszcie, gama obejmuje nowe mechaniczne skrzynie biegów, wszystkie z sześcioma biegami, krótkimi skokami, precyzyjnym włączaniem i ograniczonym obciążeniem. Skrzynie automatyczne i zrobotyzowana skrzynia Selespeed, również z sześcioma biegami, będą dostępne w niektórych wersjach.

Gama i usługi

Nowy model oferowany jest w bardzo szerokiej gamie, w której każdy kierowca znajdzie Alfy Romeo 159, której pragnie. Gama obejmuje 6 silników, 2 wersje wyposażenia, 9 kolorów nadwozia oraz 3 wnętrza w 3 różnych odcieniach (czarny, szary w tonacji, czarny i beżowy) dostępnych w tkaninie flokowanej, Alfatex, skórze i finezyjnej skórze Frau. Dostępna jest również wersja kombi – Alfa Romeo 159 Sportwagon. Gama oferuje również wszystkim klientom, nawet tym najbardziej wymagającym, różne opcje i urządzenia, a także szereg unikalnych rozwiązań finansowych i leasingowych, które są dostępne na rynku motoryzacyjnym.

Jakość

Alfa Romeo 159 została zaprojektowana, aby ucieleśniać bezkompromisową jakość. Cel ten był realizowany przez cały proces rozwoju samochodu, począwszy od jego koncepcji, przez wiele testów, którym pojazd był poddawany, aż po proces produkcji.

Jakość Alfy Romeo 159 wyraża się także w doborze materiałów użytych w wnętrzu, które są gładkie w dotyku oraz perfekcyjnie dopasowane, w zewnętrznej obróbce, która przewiduje stosowanie farb na bazie wody chronionych podwójną warstwą lakieru, aby utrzymać ich blask przez długi czas, oraz w precyzyjnym dostosowaniu silników Alfy Romeo w celu uzyskania znakomitych osiągów i komfortu.

Dla Alfy Romeo 159 „jakość” oznacza również dynamiczną jakość na najwyższym poziomie, osiągniętą dzięki zaawansowanemu systemowi zawieszenia i doskonałej sztywności skrętnej nadwozia. Wreszcie, „jakość” oznacza również cały świat dedykowanych usług dla naszych klientów, z rozwiązaniami na każdą możliwą potrzebę.

Wkład innych firm Fiat

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.