Bentley wprowadził model luksusowego sedana Flying Spur w 2005 roku, który stał się najszybszym czterodrzwiowym pojazdem na świecie, zachowując przy tym komfort jazdy.
Pojazd został opracowany po tym, jak Volkswagen zakupił Bentleya, co zaowocowało pracami nad ofertą brytyjskiego producenta. Na początku Continental GT zyskał ważny niemiecki wkład technologiczny. Następnie, na tej samej platformie co Volkswagen Phaeton, stworzono model Flying Spur – limuzynę, która zachowywała się jak supercar.
Design zewnętrzny mógłby być bardziej spektakularny. Jego cztery okrągłe reflektory nie miały wiele wspólnego z dziedzictwem wzorniczym Bentleya. Mimo to przypominał model Continental GT, luksusowe auto turystyczne. Z przodu wysoka, chromowana osłona chłodnicy była ręcznie wykonanym dziełem sztuki. Z profilu duża limuzyna starała się ukryć swoje pokrewieństwo z Phaetonem. I jakoś projektantom udało się to osiągnąć. Niemniej jednak słupki C były bardzo szerokie, tak jak w niemieckim odpowiedniku. Z tyłu, wertykalne światła tylne flankowały szeroko otwieraną klapę bagażnika, co wyglądało zupełnie inaczej. Jednak były mniej eleganckie niż inne modele Bentleya, które wcześniej stworzono.
Wnętrze, oprócz obfitości skórzanych i drewnianych wykończeń, zostało wyposażone w wiele przycisków i przełączników na desce rozdzielczej oraz w centralnym panelu. Dwa przednie fotele fotelowe oddzielone były wysokim środkowym tunellem i schowkiem, podczas gdy z tyłu kanapa przystosowana dla dwóch osób oferowała mnóstwo miejsca na nogi i wysokości wnętrza.
Pod maską Bentleya znalazł się silnik W12 o pojemności 6,0 litra, który występował także w Phaetonie. Był on połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która rozdzielała moc na wszystkie koła.
Bentley Continental Flying Spur zadebiutował na międzynarodowej scenie podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2005 roku i rozpoczął swoją globalną obecność od kwietnia 2005. Dzieląc serce i duszę ze swoim bardzo udanym towarzyszem, Continental GT, Continental Flying Spur to czterodrzwiowy Grand Tourer, który narodził się z coupé.
Bentley Continental Flying Spur jest najszybszym czterodrzwiowym samochodem w historii firmy i najszybszym na świecie, osiągającym prędkość maksymalną 195 mph. Łączy w sobie ekscytację, moc, wyrafinowanie i rzemiosło Continental GT z ulepszonym luksusem i przestrzenią, aby zapewnić doskonałe połączenie osiągów, stylu i komfortu.
Wprowadzenie Bentley Continental Flying Spur to kolejny krok naprzód w rewitalizacji marki Bentley, która rozpoczęła się w 1998 roku dzięki znacznym inwestycjom w Crewe, siedzibie projektowej, inżynieryjnej i produkcyjnej firmy.
Bentley Continental Flying Spur został stworzony w nowoczesnej fabryce w Crewe, gdzie zespół 550 inżynierów pracował obok uznawanych projektantów, rzemieślników i rzemieślniczek Bentley’a. Dostęp do światowych obiektów testowych firmy matki Volkswagen miał kluczowe znaczenie dla rozwoju tego samochodu, a Continental Flying Spur skorzystał z użycia zaawansowanych tunelów aerodynamicznych grupy, torów próbnych oraz obiektów prototypowych.
„Continental Flying Spur to doskonały przykład połączenia technologii najwyższej klasy z uznawanym rzemiosłem,” mówi przewodniczący Bentley’a, dr Franz-Josef Paefgen. „To samochód sportowy, ale nie kosztem komfortu i w ten sposób stanowi unikalną propozycję – luksusowy i przestronny czterodrzwiowy Grand Tourer z sercem i duszą wysokowydajnego coupé.”
Projekt
Jeśli można by to ująć w jednym zdaniu, to koncepcja dla Bentley Continental Flying Spur brzmi: 'bez kompromisów’. Ta klarowna, ale wymagająca ambicja oznaczała, że Continental Flying Spur musi oferować najwyższe poziomy elegancji i komfortu, jednocześnie dostarczając osiągi oraz dynamikę jazdy, które zazwyczaj występują tylko w samochodach sportowych.
Krótko mówiąc, to sportowy Grand Tourer z dużą ilością miejsca na nogi dla pasażerów, wspaniałym wnętrzem i zachwycającymi materiałami wykończeniowymi; samochód zdolny do pokonywania dużych odległości z łatwością, jednocześnie dostarczając ogromnej przyjemności z jazdy – innymi słowy, doskonały Bentley.
Dyrektor ds. designu, Dirk van Braeckel, stworzył odważny i nowoczesny wygląd samochodu równocześnie z jego siostrzanym modelem, Continental GT, zapewniając tym samym spójność wizerunku między coupé a równie potężną wersją czterodrzwiową.
„Projektując oba samochody razem, mogliśmy upewnić się, że Bentley Continental Flying Spur jest niewątpliwie związany z Continental GT,” mówi van Braeckel. „Dzielą one równą obecność i autorytet. Oznacza to, że Bentley Continental Flying Spur ma wyraźnie krótki przedni zwis, jak GT oraz szeroką, dominującą maskę i grill chłodnicy. To niewątpliwie Bentley.”
Gdzie coupé Continental GT czerpało inspirację z ikonicznego Bentley R-Type Continental z 1952 roku, korzenie nowego czterodrzwiowego modelu można dostrzec w równie pożądanym i podziwianym Continental Flying Spur z 1957 roku; samochodzie, od którego nowy model zyskał swoją nazwę.
Czyste, nowoczesne linie wyróżniają się na każdej powierzchni nowego Bentley Continental Flying Spur, co było głównym celem Dirka van Braeckela i jego zespołu projektowego, którzy pragnęli, aby samochód był inspirujący, ponadczasowy i bezpretensjonalny. Ten motyw projektowy jest kluczowy dla przyszłego kierunku wszystkich Bentleyów, w którym przeszłość będzie służyć jako inspiracja, ale nie zdominuje końcowego produktu. Wygląd Bentley Continental Flying Spur ma na celu zaoferowanie właścicielom zarówno indywidualności, jak i umiaru.
„Jedną z zalet marki Bentley zawsze było umiarkowanie,” mówi van Braeckel. „Nawet wczesnych latach wielu ludzi wolało Bentleye od innych, bardziej ostentacyjnych samochodów.”
Tam, gdzie wskazówki projektowe zostały rozwinięte z przeszłych Bentleyów, są one interpretowane w sposób odpowiedni dla nowoczesnego czterodrzwiowego Grand Tourera. Centralnym punktem wyglądu Bentley Continental Flying Spur jest zaokrąglony słupek C za tylnymi drzwiami – motyw, który można znaleźć w wielu wczesnych Bentleyach. Ta krzywa 'hokejowa’ dodaje napięcia i sportowości profilowi samochodu.
Dodatkowa długość Bentley Continental Flying Spur w porównaniu do coupé podkreśla linię talii samochodu, tworząc wrażenie głębokiego, solidnego nadwozia, które zapewnia izolację i prywatność pasażerom. Wydłużony profil sprzyja również właściwościom aerodynamicznym samochodu, co jest kluczowe, gdy osiągalna prędkość maksymalna wynosi 195 mph. Nadwozie Bentley Continental Flying Spur jest również niezwykle sztywne (częstotliwość rezonansowa 46 Hz) pod względem wytrzymałości i trwałości.
„Zwróciliśmy bardzo dużą uwagę na przepływ powietrza nad samochodem,” mówi Raul Pires, szef designu zewnętrznego Bentley’a. „Tylny zderzak jest specjalnie ukształtowany, aby efektywnie prowadzić powietrze na zewnątrz z dyfuzora podwozia, a mały lotniczy krawędź na tylnym końcu pokrywy bagażnika zapewnia docisk i stabilność przy dużych prędkościach. Czterodrzwiowy ma jeszcze lepszy współczynnik oporu niż Continental GT – 0,31Cd w porównaniu do 0,32Cd coupé.”
Proces projektowania technologii
Tak jak coupé Continental GT, Continental Flying Spur został najpierw zaprojektowany w wirtualnym świecie komputerowym. Z wszystkimi swoimi komponentami istniejacymi w wirtualnym świecie zanim jakikolwiek z nich został stworzony jako przedmiot fizyczny, możliwe było obserwowanie, jak każda część wchodzi w interakcję z innymi, co uwydatnia problemy i konflikty, które mogłyby nie ujawnić się w inny sposób. Proces ten skrócił czas rozwoju i umożliwił inżynierom Bentley’a projektowanie jakości i spójności na poziomie komponentów.
Bentley użył również zaawansowanych technik modelowania we wczesnych etapach przedprodukcji, aby zapewnić, że zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna część samochodu była zaprojektowana z oszałamiającą dokładnością. Używając techniki znanej jako modelowanie z kontroli danych, stworzono pełno skalowe modele wnętrza i zewnętrza samochodu wykorzystując kompozytowe materiały, które są frezowane z dokładnością do 0,1 mm. Efektem jest idealna imitacja nowego samochodu, która może być używana do budowy niezwykle dokładnych narzędzi do etapu produkcji.
Wnętrze
Proporcje wnętrza Bentley Continental Flying Spur zapewniają luksusową przestrzeń na nogi dla wszystkich pasażerów oraz imponujące tło, na którym zespół projektowy Bentley’a mógł się wykazać. W całym wnętrzu skórzane skóry i drewniane fornir na każdej powierzchni łączą się, tworząc przytulne i nowoczesne środowisko dla kierowcy i pasażerów.
Inspiracją dla kluczowych elementów wnętrza Continental Flying Spur były wcześniejsze Bentleye. Głęboki, obfity drewniany waistrail biegnie wzdłuż kabiny, tworząc wrażenie ochronnej osłony i przepychu. Głębokie waistrale są integralną częścią tradycji Bentley’a sięgającej 8-litrowych Bentleyów z lat 30-tych. „Użycie tak dużej ilości widocznego drewna jest naprawdę wyróżniającym się elementem każdego Bentleya,” mówi Henrik Nordin, projektant wnętrz. „Zdołaliśmy wprowadzić to do Bentley Continental Flying Spur, ale bez nadawania mu przestarzałego lub retro wyglądu. Zamiast tego wydaje się elegancki, luksusowy i subtelnie sportowy, co dokładnie stanowi przesłanie, jakie ten samochód powinien przekazywać.”
Rzemiosło
Oczywiście, forniry drewniane i skóry pozostają integralną częścią wykończenia Bentley’a, ale zostały dostosowane do Bentley Continental Flying Spur, udowadniając, że te tradycyjne materiały mogą nadal przekazywać nowoczesne odczucie. Chociaż rzemiosło pozostaje równie ważne jak zawsze, te trwałe umiejętności zostały uzupełnione przez technologie XXI wieku, umożliwiając, na przykład, dramatyczne zakrzywienie forniru, co wcześniej byłoby niemożliwe. A podczas gdy skóra nadal jest nakładana na samochód z taką samą troską, jak zawsze, jest cięta za pomocą zdigitalizowanego procesu, który zapewnia minimalne poziomy odpadów i optymalne wskaźniki jakości.
W całym samochodzie małe, ale pomysłowe detale projektowe podkreślają różnicę między Bentleyem a konwencjonalnym luksusowym salonem. Na przykład, zagłówki przednich siedzeń zostały utrzymane jak najmniejsze, aby pasażerowie z tyłu mieli niezakłócony widok. Nawet obszary za wewnętrznymi dźwigniami i uchwytami do drzwi są chronione stylową metalową płytką, która zapobiega uszkodzeniu cennego skórzanego wykończenia przez pierścionki na palcach.
Wnętrze i technologia
Właściciele Bentley Continental Flying Spur nie będą mieli niczego do żałowania w swoim samochodzie, zarówno za kierownicą, jak i korzystając z jazdy jako pasażer. Samochód jest wyposażony w najnowsze zaawansowane technologie kabinowe, od drzwi z elektronicznym zamkiem po 16-stopniowo regulowane elektrycznie przednie siedzenia (które są również chłodzone i podgrzewane) z nową elektro-mechaniczną kontrolą lędźwiową, aż po czterostrefową klimatyzację, podświetlenie LED i zaawansowany system infotainment.
Niezależnie od tego, czy jest to model czteroosobowy z konsolą środkową między dwoma elektrycznie regulowanymi tylnymi fotelami, czy pięcioosobowa kabina z pełnowymiarowym tylnym siedzeniem, pasażerowie doświadczają środowiska, które po prostu nie występuje w żadnym innym samochodzie. Opcja czteroosobowa otacza tylnych pasażerów w dużych, rzeźbionych fotelach, które są elektrycznie regulowane dla optymalnego komfortu. Te fotele są oddzielone konsolą środkową, która jest wykończona w premium skórze i drewnianym fornirze oraz zawiera systemy sterowania fotelami i klimatyzacją, a także pięknie zaprojektowany popielniczkę obok uchwytu na kubki i przestrzeni do przechowywania. Pasażerowie z tyłu mogą również sterować fotelem pasażera z przodu, co zapewnia maksymalną przestrzeń na nogi i komfort, gdy fotele z przodu są nieużywane.
Kluczowe cechy wnętrza:
Pięcioosobowa konfiguracja jako standardowa z pełnowymiarowym tylnym siedzeniem.
Opcjonalna konfiguracja czteroosobowa z dwoma indywidualnymi tylnymi fotelami i konsolą środkową z przestrzenią do przechowywania, tylnymi funkcjami klimatyzacji i przełącznikami foteli.
Innowacyjny wielofunkcyjny obszar przechowywania w konsoli środkowej modelu czteroosobowego, zawierający unikalną wyjmowaną popielniczkę.
16-stopniowo regulowane przednie fotele z kontrolą klimatyzacji, pamięcią trzech pozycji (fotele, kolumna kierownicy, lusterka zewnętrzne) oraz elektryczną kontrolą lędźwiową z funkcją masażu.
Pozycje zewnętrzne tylnego siedzenia w modelu pięcioosobowym zawierają kontrolę klimatyzacji, ogrzewanie i elektro-mechaniczną regulację lędźwiową.
Tylna środkowa podłokietnik z blokowanym otworem na narty.
Multizonalny system elektronicznej kontroli klimatu.
Kompletna oferująca system infotainment, w tym:
System nawigacji satelitarnej z wskazówkami trasowymi
Opcjonalny tuner telewizyjny (z wyjątkiem rynku amerykańskiego)
Premium 12-kanałowy system audio
Obsługa klimatyzacji
Komputerowa kontrola zawieszenia (ustawienia amortyzatora i wysokości jazdy).
Automatyczna zmieniarka 6-CD w schowku.
System 'stacji dokującej’ Nokia dla telefonu samochodowego (z wyjątkiem rynku japońskiego).
Bezprzewodowy telefon bluetooth w podłokietniku środkowym jako opcja bez dodatkowych kosztów (z wyjątkiem rynku japońskiego).
System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania (rynek amerykański – tylko bezkluczykowy dostęp).
Przyciski startowe umieszczone na konsoli.
Elektroniczna hamulec postojowy z systemem pomocy przy ruszaniu (z wyjątkiem rynku amerykańskiego).
Paddles do zmiany biegów montowane na kolumnie kierowniczej.
Stalowe pedały ze stali nierdzewnej i podnóżek kierowcy.
Opcjonalny szklany elektryczny otwierany dach (opcja bez dodatkowych kosztów na rynku amerykańskim).
Kompletne systemy alarmowe i immobilizery.
Cechy i technologie zewnętrzne
Bentley Continental Flying Spur łączy doskonałe tradycje i rzemiosło Bentley’a z zaawansowaną technologią motoryzacyjną. Wszędzie tam, gdzie nowoczesne rozwiązania zostały wprowadzone do samochodu, nigdy nie mają one negatywnego wpływu na przyjemność z jazdy lub komfort pasażerów. W Bentleyu nie wierzymy w przeciążanie naszych samochodów ani naszych klientów technologią, której nie potrzebują lub której mogą nigdy nie użyć. W Bentley Continental Flying Spur każda funkcja lub system bezpieczeństwa musi mieć uzasadnienie, zanim zostanie dodany. Efektem jest samochód, który zawiera szereg praktycznych i pożądanych funkcji, które uzupełniają, a nie przyćmiewają unikalny charakter Continental Flying Spur. Co więcej, pełna lista funkcji jest niemal całkowicie standardowa, co oznacza, że klienci nie będą zmuszeni przeszukiwać wyczerpującej listy opcji za dodatkową opłatą. Niezależnie od tego, czy wybierzesz wersję cztero- czy pięcioosobową, pełen zakres technologii i funkcji Continental Flying Spur będzie dostępny dla wszystkich.
Kluczowe cechy zewnętrzne:
Podwójne reflektory bi-Xenon z wbudowanymi spryskiwaczami z przodu.
Unikalne lampy LED bez żarówek z tyłu.
Tylny spojler wkomponowany w pokrywę bagażnika działa w połączeniu z dyfuzorem podwozia, aby zapewnić poprawioną stabilność przy dużych prędkościach, przyczyniając się do niskiego współczynnika oporu wynoszącego 0,31Cd.
19-calowe, wieloramienne, jednoczęściowe sportowe felgi aluminiowe jako standard (19 i 20-calowe sportowe felgi aluminiowe typu split-rim dostępne jako opcja).
Klasyczne, podwójne, owalne końcówki wydechowe ze stali nierdzewnej Bentley’a.
Wybór 16 kolorów lakieru zewnętrznego.
Pełne szkło laminowane w podczerwieni we wszystkich oknach (zależne od rynku).
System wycieraczek z detekcją deszczu.
Elektronicznie zamykane wszystkie drzwi.
Podwozie i inżynieria
Bentley zajmuje unikalną pozycję na rynku. Podczas gdy inni producenci oferują albo ostre limuzyny sportowe, albo limuzyny skoncentrowane na pasażerach z tyłu, Bentley bez wysiłku łączy te dwa skrajności, budując wielkookrągłe arcydzieła, które oferują zarówno wyrafinowanie, jak i osiągi w równym stopniu. Bentley Continental Flying Spur nie jest wyjątkiem; jak wyjaśnia członek zarządu, inżynierii, dr Ulrich Eichhorn:
„Wszystkie Bentleye muszą być w stanie dogadząć i spełniać wymagania w razie potrzeby. W Bentley Continental Flying Spur możesz człapać, ciesząc się najwyższym komfortem i luksusem, z doskonałą jakością jazdy. Następnie wystarczy wcisnąć pedał gazu, a samochód zostaje przekształcony. To charakter Continental GT coupé, a jednym z naszych wyzwań inżynieryjnych było zachowanie cech rodziny, które tak bardzo przypadają ludziom do gustu.”
Aby zapewnić, że cała gama Bentley Continental dzieli te cechy, kluczowe było, aby oba modele miały odpowiednie elementy budowlane. Podstawą samochodów jest niezwykle sztywne podwozie ze stali, a poprzez wydłużenie rozstawu osi Bentley Continental Flying Spur o 300 mm (12 cali) zespół projektowy zapewnił przestronność tylnych siedzeń, co było kluczowym celem.
Nadwozie nowego Bentley Continental Flying Spur jest niezwykle sztywne (częstotliwość rezonansowa 46 Hz), co zapewnia niezwykle stabilną platformę dla komponentów zawieszenia i kierownicy w celu osiągnięcia optymalnych osiągów na drodze.
Zwiększenie rozstawu osi pomaga w poprawie wyrafinowania i jakości jazdy jakiegokolwiek samochodu, ale to nie powstrzymało inżynierów przed przeprowadzeniem kompletnej regulacji podwozia. Continental Flying Spur dzieli ten sam podstawowy system zawieszenia co jego odpowiednik coupé – układ czterolinkowy z przodu i trapezoidalny multizlinkowy tylni most z komputerowo sterowanymi sprężynami pneumatycznymi i w pełni regulowanymi elektronicznie amortyzatorami zamiast tradycyjnych sprężyn. Aby zoptymalizować wyrafinowanie i jakość jazdy dla dłuższego modelu czterodrzwiowego, wprowadzono jednak istotne zmiany:
Przeprojektowane elektroniczne amortyzatory w jednostkach sprężyn pneumatycznych zapewniają odpowiednie połączenie sportowości i wyrafinowania.
Wprowadzenie nowych tulei zawieszenia i przekształconego oprogramowania również uzupełnia zaktualizowane amortyzatory.
Nowa aluminiowa podstawa z tyłu zapewnia lekką, sztywna i mocną platformę dla tylnego multizlinkowego zawieszenia.
Nowe aluminiowe elementy z przodu zmniejszają masę niesprzężoną samochodu, co w konsekwencji poprawia odczucie kierowania i komfort jazdy.
Jedną z ogromnych zalet zawieszenia sterowanego komputerowo jest możliwość utrzymania statycznej wysokości jazdy niezależnie od obciążenia, jakie samochód przewozi; jak wyjaśnia Keith Sharp, menedżer ds. podwozia, zawieszenia i dynamiki pojazdów:
„Dostosowując zawieszenie do kontrolowania wysokości samochodu, możemy nieustannie zapewniać optymalny poziom wyrafinowania jazdy. Inną dużą zaletą jest to, że możemy używać zawieszenia pneumatycznego do zmiany postury samochodu przy wyższych prędkościach, aby poprawić stabilność. Zaprogramowaliśmy zawieszenie Bentley Continental Flying Spur, aby obniżyć nos o 10 mm i tylną część o 25 mm przy prędkościach powyżej 155 mph (250 km/h). To zmniejsza uniesienie tylnej części przy dużych prędkościach i sprawia, że nasz samochód wydaje się bardzo stabilny i nie nerwowy, gdy prędkość wzrasta.”
Dzięki ciągłemu napędowi na wszystkie koła, Continental Flying Spur ma niesamowitą przyczepność i stabilność w każdych warunkach atmosferycznych. W standardowych warunkach napęd rozdzielany jest równomiernie pomiędzy przednie i tylne osie za pośrednictwem wysoce wrażliwego centralnego dyferencjału Torsen. Jeśli jednak dyferencjał wykryje odchylenie w zapotrzebowaniu momentu obrotowego między obiema osiami, automatycznie przekazuje więcej mocy do kół, co wskazuje na większą przyczepność.
Oprócz zaawansowanego systemu napędu na wszystkie koła, Bentley Continental Flying Spur zawiera kontrolę przyczepności oraz elektroniczny program stabilizacyjny (ESP), które można dezaktywować według uznania kierowcy. Te pomocnicze systemy działają dyskretnie, oferując dodatkowe zabezpieczenia i kontrolę nad dynamicznym potencjałem samochodu, ale bez nachalności, co zapewnia, że unikalne doznania jazdy Bentleyem pozostają niezmienne.
Nowoczesne technologie używane w zawieszeniu Continental Flying Spur były rygorystycznie testowane na torach próbnych, torach testowych i drogach na całym świecie. Efektem jest samochód o niezwykłej wszechstronności i zdolności w każdych warunkach atmosferycznych, na każdym rodzaju nawierzchni. Podczas rozwoju pojazdowi poświęcono program jazdy, który obejmował niemal milion mil.
„Gdy chodziło o testowanie prototypów i ich rozwój, korzystaliśmy z najlepszych obiektów na całym świecie,” mówi dr Ulrich Eichhorn, członek zarządu, inżynierii. „Samochód był szeroko testowany w międzynarodowo uznanych miejscach, takich jak Nürburgring, Nardo i przełęcz Grossglockner. Przyjęliśmy również nowe procesy rozwoju, które połączyły sprawdzone praktyki z unikalnymi rozwiązaniami Bentley’a. Rezultatem jest samochód, który został zaprojektowany zgodnie z najwyższymi możliwymi standardami.”
Dowodem tego dokładnego procesu testowania jest zaktualizowane kierowanie Bentley Continental Flying Spur. Aby zapewnić, że samochód zachowuje się w sposób odpowiedni zarówno dla luksusowej limuzyny, jak i wysokowydajnego Grand Tourera, zaprojektowano nowy układ kierowniczy. W celu poprawy odczuć kierowcy zredukowano tarcie w kolumnie kierowniczej, listwie i stawach zawieszenia. Reaktywność systemu dostosowano również do czterodrzwiowego Grand Tourera, z nieco lżejszym obciążeniem wokół środka, zapewniającym bardziej zrelaksowaną jazdę przy dużych prędkościach oraz bardziej liniowe zwiększanie obciążenia w momencie zakrętu. Nowa listwa kierownicza oznacza również, że Bentley Continental Flying Spur ma konkurencyjny promień skrętu wynoszący 11,8 metra, co jest imponującą wartością dla samochodu z tak dużą ilością miejsca.
Wybór kół i opon jest kluczowym elementem dla charakterystyki prowadzenia i dynamiki Continental Flying Spur. Samochód będzie wyposażony w jednoczęściowe 19-calowe felgi aluminiowe jako standard i będzie jeździł na specjalnie zaprojektowanych oponach Pirelli i Michelin w rozmiarze 275/40 R19.
Ostatecznym wizualnym akcentem, który ma pomóc w stworzeniu niepowtarzalnej sportowej obecności, jest opcjonalne 20-calowe, dwuczęściowe sportowe koło aluminiowe. Ta felga z siedmioma szprychami ma połączenie wykończenia chromowego i jedwabistego i zachowuje charakterystyczne logo 'Bentley Motors’. Nowe dwuczęściowe sportowe koło również nosi zupełnie nową oponę stworzoną wyłącznie dla większej felgi i wprowadzoną w ramach opcjonalnej specyfikacji Mulliner Driving dla Continental GT. Zaprojektowana w imieniu Bentley’a przez Yokohamę, opona Advan Sport 275/35 R20 zapewnia znaczące korzyści dla kierowców poszukujących jeszcze bardziej sportowych właściwości jezdnych i poprawionych odczuć kierownicy oraz reakcji.
Kulminacją intensywnego programu rozwoju, prowadzonego zarówno przez inżynierów Bentley’a, jak i Yokohamy, nowa opona ma niższe boki, co zapewnia ostrzejsze poczucie skręcania i precyzję. Yokohama Advan Sport zapewnia zwiększoną wydajność bez zauważalnej redukcji ogólnej jakości jazdy, co oznacza, że kierowcy będą nadal cieszyć się niezwykłym luksusem Bentley Continental Flying Spur, a teraz zyskają na jego sportowych cechach.
Hamulce stanowią ogromne wentylowane tarcze hamulcowe – największe wśród produkowanych samochodów osobowych na rynku. Tarcze przednie mają średnicę 405 mm i szerokość 36 mm, a tarcze tylne 335 mm i szerokość 22 mm. Te hamulce są spowolnione przez aluminiowe zaciski jednocześnie z logo 'Bentley’ odlewowanym w aluminium.
System hamulcowy jest wyposażony w system antysuwowy Bosch z funkcją wspomagania hamowania i elektronicznego rozdziału ciśnienia. Continental Flying Spur ma również unikalny elektroniczny hamulec postojowy – po zastosowaniu hamulca przez kierowcę automatycznie się ponownie uruchomi po jednej i pięciu minutach. Zapobiega to przypadkowemu przesunięciu się, gdy tarcze hamulcowe ostygną po użyciu. System hamulca postojowego można również używać jako hamulca awaryjnego. W tym przypadku hamowanie jest stosowane na wszystkich czterech kołach, a elektronika bezpieczeństwa samochodu pozostaje w pełni sprawna, co pozwala kierowcy na normalne kierowanie.
Bentley Continental Flying Spur oferuje również zwiększone bezpieczeństwo pasażerów dzięki zastosowaniu systemu monitorowania ciśnienia w oponach, który nieustannie mierzy ciśnienie w oponach wszystkich czterech kół i natychmiast ostrzega kierowcę w przypadku znacznego spadku.
Napęd
Sercem Bentley Continental Flying Spur jest jego wspaniały silnik 6,0-litrowy, z podwójnym turbodoładowaniem, 12-cylindrowy, który przyspiesza samochód do 60 mph w 4,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 195 mph. To inspirujące dzieło inżynieryjne zostało zaprojektowane zarówno dla wersji coupé jak i czterodrzwiowej Continental i dostarcza fenomenalnej mocy (552 bhp/411 kW) oraz legendarnej fali momentu (479 lb-ft/650 Nm) z niskich obrotów, co jest znakiem rozpoznawczym każdego Bentleya.
„Kiedy podjęto decyzję o produkcji rodziny Continental, wiedzieliśmy, że będziemy potrzebować silnika, który byłby niezwykle kompaktowy i dobrze zapakowany, aby spełniał zarówno wymagania stylowe, jak i złożone systemy napędowe,” ujawnia dr Ulrich Eichhorn, członek zarządu, inżynierii. „Od początku koncepcja W12 została stworzona z myślą o wszystkich najlepszych produktach grupy. Dlatego mieliśmy znaczący wpływ na podstawową architekturę silnika. Ta baza została następnie szeroko rozwinięta przez Bentley’a, aby spełniać nasze wysokie wymagania – wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach oraz bezwysiłkowe przyspieszenie.”
Brian Gush, dyrektor ds. podwozia, napędu i motorsportu, wyjaśnia unikalny proces rozwoju:
„Blok silnika wykonany jest z hipereutektycznego stopu aluminium z koncentratami krzemu, które zmniejszają tarcie w cylindrach. Specjalnie opracowane aluminiowe tłoki zostały również stworzone, aby poradzić sobie z zwiększonymi siłami generowanymi przez turbodoładowania, które zostały stworzone wyłącznie dla tego silnika Bentley’a.”
12-cylindrowy blok ma głowicę z 48 zaworami z czterema wałkami rozrządu, które pracują z użyciem stale zmiennego czasu otwarcia zaworów. Moc jest przekazywana za pośrednictwem siedmioosiowego wału korbowego do sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Aby upewnić się, że duży silnik spełnia surowe normy emisji Euro IV i US LEV, podwójne turbodoładowania zaprojektowano z unikalnym zaworem przelewowym, który automatycznie kieruje gazy wydechowe do nagrzewania katalizatorów, gdy samochód jest uruchamiany na zimno. Ten zawór działa następnie jako zawór upustowy turbodoładowania przez cały pozostały czas.
Turbodoładowania Borg-Warner są również idealnym rozwiązaniem do produkcji płaskiej krzywej momentu, która jest kluczową cechą każdego silnika Bentley’a, zapewniając, że kierowca ma natychmiastową dostępność mocy bez śladowego opóźnienia turbodoładowania czy konieczności redukcji biegów. Ta potężna krzywa momentu jest stała, bez spadku z maksymalnej wartości 479 lb-ft (650 Nm) przy zaledwie 1600 obr/min.
Zapakowanie tych wszystkich systemów było samo w sobie niesamowitym wyzwaniem. Oszałamiająca kompaktowość silnika – ma on zaledwie 653 mm długości – była kluczowym celem, a w związku z tak ogromną ilością momentu obrotowego równie istotne było zapewnienie imponującej przyczepności w każdych warunkach. Potrzebny był system napędu na wszystkie koła, który poradziłby sobie z osiągami Continental Flying Spur i z tego powodu jak najkrótszy silnik, aby umożliwić miejsce na dodatkowe elementy.
„Wnętrze silnika jest niesamowite,” mówi Francis Ellison, lider modułu, napędu. „To pomogło przy projektowaniu wszystkich innych elementów zespołu napędowego samochodu. Z powodu wymagań dotyczących osiągów, chcieliśmy, aby środek ciężkości pozostał jak najniższy, a to oznaczało, że nie mogliśmy umieścić przedniego dyferencjału pod silnikiem. Zamiast tego umieściliśmy go pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Można to zrobić tylko wtedy, gdy ma się na początku bardzo kompaktowy silnik, w przeciwnym razie miałoby się samochód z bardzo długim nosem.”
Przy idealnym umiejscowieniu głównych części napędu, Bentley Continental Flying Spur ma rozkład masy 56:44 między przednimi a tylnymi osiami. W przeciwieństwie do samochodów z napędem na tylne koła, które mają dużą moc i muszą przenieść więcej ciężaru nad tylnymi kołami, aby poprawić przyczepność, system napędu na wszystkie koła Bentleya oznacza, że rozkład masy można skupić na przodzie, co poprawia zarówno zwinność, jak i prowadzenie samochodu.
„Dzięki bliskiemu idealnemu rozkładowi masy, Bentley Continental Flying Spur ma doskonałą przyczepność początkową i responsywność przy wchodzeniu w zakręty,” mówi dr Ulrich Eichhorn. „Otrzymujesz również bardzo dobrą stabilność przy dużych prędkościach, a dostosowanie inherentnie stabilnego podwozia, jak nasze, do bycia zwinnym jest znacznie łatwiejsze niż przystosowanie nerwowego podwozia do stabilności.”
Prace nie ograniczyły się tylko do osiągów silnika, ale także do jego właściwości akustycznych. Continental Flying Spur ma przeprojektowany system wydechowy, który zapewnia większe wyrafinowanie dla samochodu, który pełni szerszą rolę niż coupé.
„Dodaliśmy rurę krzyżową w centrum systemu wydechowego i zoptymalizowaliśmy także system zaworu wydechowego, aby uzyskać odpowiedni wzór akustyczny,” tłumaczy Cameron Paterson, szef inżynierii Bentley Continental Flying Spur. „Dźwięk wydechowy w coupé Continental GT był celowo dość zauważalny – w końcu to samochód sportowy. Dla Continental Flying Spur chcieliśmy zapewnić większe wyrafinowanie, gdy prowadzisz spokojnie, ale wciąż stworzyć ten niepowtarzalny dźwięk Bentleya, gdy przyspieszasz. Dzięki temu nowemu systemowi wydechowemu możemy to osiągnąć, zamykając jeden z końcówek w zależności od poziomu obciążenia silnika.”
Potężna moc Bentley Continental Flying Spur jest przekazywana przez sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów stworzoną przez Bentley’a dla ZF. To ta sama skrzynia biegów, która jest używana w coupé, ale została przestrojona. Zasady tej przerobionej skrzyni biegów mają na celu zapewnienie bardziej zrelaksowanego stylu jazdy, ale zachowanie pełnej wydajności samochodu w razie potrzeby. Przez większość czasu skrzynia polega na ogromnym momencie obrotowym generowanym przez silnik, by zapewnić napęd, unikając niepotrzebnych redukcji biegów i pozwalając kierowcy cieszyć się ogromną siłą napędową silnika, zapewniając jednocześnie płynniejszą jazdę.
Mimo to kierowca zawsze będzie w odległości jednego naciśnięcia pedału gazu od natychmiastowej reakcji i pełnego potencjału samochodu. Zdolność skrzyni biegów do zablokowania swojego konwertera momentu obrotowego w normalnych warunkach jazdy replikuje natychmiastowość skrzyni ręcznej, ale bez poświęcania jakiejkolwiek płynności automatycznej skrzyni biegów.
Sześciobiegowa skrzynia biegów może być ustawiona w trybie automatycznym lub przestawiona na tryb Tiptronic, który pozwala na korzystanie z niej jako skrzyni manualnej bez sprzęgła, gdzie zmiany biegów odbywają się tylko na polecenie kierowcy, poprzez dźwignię zmiany biegów lub łopatki zamontowane za kierownicą. Oczywiście skrzynia biegów nieustannie monitoruje prędkości silnika i wybrane przełożenia, aby zapewnić, że niemożliwe jest przekroczenie obrotów silnika podczas zmiany na niższy bieg w trybie tiptronic lub zgaśnięcie silnika przez zbyt dużą redukcję w wysokim biegu.
Te subtelne, ale istotne punkty podsumowują charakter tego niezwykłego samochodu. Z podstawowym konceptem powstał czterodrzwiowy Grand Tourer, który spełnia oczekiwania na każdym froncie. „Naszym zadaniem było zapewnienie, że samochód jest wyjątkowo sportowy i stabilny, ale wciąż wyrafinowany i luksusowy,” mówi dr Ulrich Eichhorn. „Zawsze mówię moim zespołom, że to koncepcja definiuje potencjał, ale szczegółowe wykonanie określa wynik.”
Bezpieczeństwo
Zwiększenie rozstawu osi w porównaniu do coupé Continental GT oznacza, że Continental Flying Spur będzie reagować inaczej na siły fizyczne powstające w przypadku wypadku. Zmiana znana jako 'puls uderzenia’ oznacza, że ma ona zaktualizowaną strukturę ochronną między silnikiem a przednim zderzakiem. Aby zapewnić jak najwyższy poziom ochrony w przypadku czołowego zderzenia, samochód przeszedł szereg zaawansowanych symulacji wypadków na superkomputerach oraz standardowe testy w rzeczywistych warunkach.
Zaawansowana zdolność analizy dynamicznej zderzeń (DCA) Bentley’a oznacza, że znaczna część próby i błędu tradycyjnie związanej z zapewnieniem samochodu o dobrej odporności na uderzenia została pominięta. W rzeczywistości, procedury są tak zaawansowane, że inżynierowie Bentley’a mogą z dużą pewnością poddać Bentley Continental Flying Spur testowi w rzeczywistych warunkach, mając pewność, że wynik nie będzie w żaden sposób różnił się od przewidywanego w wirtualnym świecie.
Niemniej jednak należy zrozumieć, że DCA, podobnie jak każda praca projektowa w wirtualnej przestrzeni, nigdy nie zastąpi procedur testów w rzeczywistych warunkach, ani nigdy nie była do tego przeznaczona. Jej rolą jest jedynie zapewnienie, że do czasu przeprowadzenia tych testów produkt jest w jak najlepszym stanie, aby sprostać każdemu nowemu wyzwaniu.
Aby chronić swoich pasażerów, Continental Flying Spur jest wyposażony w pełny zestaw urządzeń bezpieczeństwa. Są dwa poduszki powietrzne z przodu, cztery boczne poduszki powietrzne dla przednich i tylnych siedzeń oraz pełnowymiarowe poduszki kurtynowe, które sięgają do tyłu kabiny. Napinacze pasów bezpieczeństwa są stosowane we wszystkich siedzeniach, a system rozpoznawania pasażerów w tylnych siedzeniach automatycznie podnosi tylnie zagłówki, aby zapewnić jak najlepszą ochronę przed urazami kręgosłupa.