Opierając się na Ferrari Enzo, model FXX był supersamochodem przeznaczonym tylko na tor, który łączył technologię wyścigowego bolidu F1 z ekskluzywnym przywilejem posiadania go, ponieważ, oprócz ogromnej ceny, wyprodukowano zaledwie 30 sztuk.
Ferrari stworzyło FXX dla tych, którzy chcieli cieszyć się osiągami swojego „zabawkowego” auta w kontrolowanym środowisku, jakim jest tor wyścigowy. Dlatego włoski producent dostarczał pojazd na zatwierdzone tory Ferrari i zapewniał kierowcę w całe niezbędne wyposażenie oraz technologię, aby mieć pewność, że doświadczenie będzie ekscytujące i wolne od problemów mechanicznych.
Samochód prezentował się bardzo agresywnie, a jego przednia część nawiązywała do wyścigowych bolidów F1. Bardzo nachylona, zakrzywiona szyba z pojedynczą wycieraczką oferowała kierowcy doskonały widok na drogę. Absurdalnie małe reflektory nie miały na celu oświetlania drogi, lecz umożliwienia innym konkurentom dostrzegania go na torze podczas wyścigu dziennego. Z profilu, wentylatory wydobywające powietrze za przednimi kołami pomagały dużym wlotom powietrza z tyłu w dostarczaniu dużej ilości powietrza do silnika V12. Dodatkowo, pojazd przystosowany do wyścigów miał niewielkie, przesuwane otwory w bocznych oknach, aby kierowca mógł zaczerpnąć świeżego powietrza.
Wnętrze tego supersamochodu nie miało wyszukanych elementów. Kabina oferowała miejsce dla dwóch osób w sportowych fotelach z czteropunktowymi pasami, a w centralnym panelu brakowało radia. Muzykę zapewniał silnik umieszczony za kokpitem. Deska rozdzielcza z włókna węglowego miała cztery wentylatory, aby utrzymać kierowcę w chłodzie podczas wyścigu, a na szczycie centralnego panelu wyświetlacz telemetryczny pokazywał kierowcy różne ustawienia i czasy okrążenia. Przed kierowcą panel instrumentów ujawniał kolejny wyświetlacz TFT dla innych danych dotyczących silnika, prędkości i obrotomierza.
Pod maską Ferrari umieściło silnik V12 o pojemności 6,3 litra, który produkował 800 PS (789 hp) i połączyło go z automatyczną skrzynią biegów z łopatkami za kierownicą.
Ferrari opracowało naprawdę innowacyjny program współpracy technicznej związany z prototypem Ferrari FXX, skierowany do swoich najbardziej oddanych i pasjonujących Klientów.
Ferrari FXX to najbardziej zaawansowany model GT, jaki kiedykolwiek powstał w Maranello, a jego celem jest zaangażowanie najcenniejszych Klientów Ferrari jako prawdziwych kierowców testowych Prancing Horse. Bogactwo danych i doświadczeń zebranych w trakcie tego wyjątkowego programu będzie miało ogromne znaczenie.
W rzeczywistości opinie tych wysoko wykwalifikowanych, nieprofesjonalnych Klientów Test Driverów będą porównywane i uzupełniane sugestiami od Michaela Schumachera, Rubensa Barrichello i profesjonalnych kierowców testowych Ferrari.
Każdy Klient, który zapisze się do projektu Ferrari FXX, kupując jeden z około 20 budowanych samochodów, w rzeczywistości dołączy do zespołu Ferrari, a jego doświadczenia za kierownicą tego nowego auta będą monitorowane bezpośrednio przez techników i specjalistów Prancing Horse.
Ferrari FXX jest owocem wiedzy Ferrari w budowaniu specjalnych samochodów sportowych z limitowanej serii, w połączeniu, oczywiście, z doświadczeniem wyścigowym. Stanowi on podstawową bazę, na której będą opracowywane szczegóły przyszłych ekstremalnych modeli. Wyjątkowo mocny Ferrari FXX zapewnia niesamowite osiągi we wszystkich aspektach.
Ferrari FXX nie został dopuszczony do użytku drogowego, więc nie będzie modelem wyścigowym. Będzie używany wyłącznie na torze jako część specyficznego, trwającego programu badawczo-rozwojowego, w ramach którego powstaje ta pierwsza grupa Klientów Test Driverów.
Ferrari FXX napędza imponujący silnik V12 o pojemności 6262 cm³, który generuje ponad 800 KM przy 8500 obr./min. Jego skrzynia biegów to efekt transferu strategii F1, zapewniająca czasy zmiany biegów poniżej 100 ms. To prawie tak szybko, jak w bolidach F1, które same w sobie stanowią szczytowe osiągnięcia technologiczne.
Aerodynamiczny design Ferrari FXX jest również szczególnie innowacyjny, ponieważ uzyskano kształt, który generuje o 40% większy docisk niż kiedykolwiek wcześniej. Możliwe jest również dostosowanie konfiguracji mobilnego spojlera Ferrari FXX do konkretnego toru.
Partnerstwo Ferrari z firmą Bridgestone zaowocowało opracowaniem specjalnej opony typu slick 19″ dla tego konkretnego modelu. Również Brembo stworzyło specjalny system chłodzenia hamulców i tarcz dla dużych hamulców kompozytowych z materiału ceramicznego Ferrari FXX.
Klient Test Driverzy będą mogli również dzielić się swoimi unikalnymi doświadczeniami torowymi z pasażerem – w rzeczywistości dostępne jest drugie siedzenie.
To, co naprawdę wyróżnia Ferrari FXX, to zaawansowany system telemetryczny, który będzie monitorować i dostarczać informacji zwrotnej na temat 39 różnych parametrów dynamiki pojazdu w czasie rzeczywistym. System jest również w stanie rejestrować inne dane w zależności od konkretnych okoliczności.
Zebrane informacje będą następnie analizowane przez techników Ferrari pracujących nad programem i omawiane z poszczególnymi kierowcami Klientów, aby zapewnić, że samochód będzie na bieżąco aktualizowany.
Pakiet Ferrari FXX obejmuje również udział w serii wydarzeń torowych, które będą organizowane przez Ferrari na różnych torach o międzynarodowym poziomie przez najbliższe dwa lata. W tych okolicznościach, oficjalny zespół techników będzie dostępny, aby zapewnić wszelką pomoc i wsparcie wymagane przez Klienta Test Drivera.
Oprócz tych naprawdę unikalnych oficjalnych wydarzeń, Klienci będą mieli również możliwość samodzielnego wykorzystania swoich samochodów na torze w trakcie prywatnych sesji. Klienci, którzy chcą pozostawić swoje auto w Maranello, będą zadowoleni z faktu, że pojazdy zostaną bezpośrednio przetransportowane przez Ferrari na różne europejskie tory w celu zaplanowanych wydarzeń.
Biorąc pod uwagę wyjątkowe osiągi samochodu oraz unikalny charakter pakietu, dostawa każdego Ferrari FXX będzie także obejmować specjalny kurs jazdy. Instruktorzy będą oczywiście profesjonalnymi kierowcami, a kursy będą miały miejsce na torze Fiorano, gdzie Ferrari przeprowadza najważniejsze testy bolidów F1.
Po indywidualnym dostosowaniu siedzeń i pedałów do każdego kierowcy, nastąpi tradycyjny „shakedown”, a następnie sesja treningowa poświęcona metodologiom jazdy testowej.