Fiat wprowadził model Albea w 2002 roku jako tani, mały pojazd skierowany do klientów z Europy Wschodniej, a w 2005 roku ulepszył go, aby spełniał normy emisji Euro 4, które stały się obowiązkowe od stycznia 2006 roku.
Sektor małych sedanów zyskiwał na popularności w Europie Wschodniej. Po Polo Sedan na początku lat 90., do rywalizacji dołączyły Clio Thalia/Symbol oraz Škoda Fabia. W 2004 roku Dacia (rumuńska marka należąca do Renault) wprowadziła model Logan, który stał się najlepiej sprzedającym się samochodem. Rozwiązaniem Fiata było odświeżenie modelu Albea i poprawa go w kilku obszarach. Jego głównym atutem był wygląd zewnętrzny, zaprojektowany przez studio Italdesign, prowadzone przez Giorgetto Giugiaro. Choć nie był to majstersztyk, wyglądał przyzwoicie, a projektant sprytnie ukrył fakt, że Albea była w rzeczywistości Fiatem Palio z dołączonym bagażnikiem.
Od przodu, model Albea z 2005 roku otrzymał nowy zestaw reflektorów, które były większe niż w poprzedniej wersji. Pomiędzy nimi producent dodał przeprojektowaną kratkę, która miała cztery szczeliny i logo Fiata na środku. W zależności od wersji, dolny zderzak miał głębszy spojler z zintegrowanym wlotem powietrza, flanekowany przez parę wlotów dla świateł przeciwmgielnych. Dodatkowo, maska nie była całkowicie płaska i miała dwa wcięcia, które wizualnie łączyły kratkę z przednią szybą.
Giugiaro nie mógł całkowicie ukryć powiązania z Palio, ponieważ Albea miała te same drzwi co jej hatchbackowa siostra. Ponadto nie wszystkie wersje miały lusterka w kolorze nadwozia, a wszystkie były wyposażone w czarne klamki. Modele bazowe miały stalowe felgi z plastikowymi kapslami, a tylko wyższe wersje otrzymywały obręcze aluminiowe. Za tylnymi drzwiami producent dodał pochyloną do przodu tylną szybę i krótki bagażnik. Na końcu, z tyłu, Fiat zamontował zestaw szerokich lamp tylno-światłowych, podzielonych pomiędzy klapę bagażnika a błotniki.
Wewnątrz, wnętrze ujawniało, że samochód należy do kategorii budżetowej, szczególnie pod względem jakości materiałów. Mimo to, dostępny dwukolorowy projekt deski rozdzielczej oraz opcje mogły zapewnić klientom wystarczający komfort. Kierowca miał przed sobą skomplikowany zestaw wskaźników z dużym obrotomierzem, prędkościomierzem i dwoma mniejszymi wskaźnikami poziomu paliwa oraz temperatury wody. Dodatkowo, mały wyświetlacz TFT pokazywał przebieg. Na środkowym panelu Fiat dodał jednostkę sterującą klimatyzacją oraz odtwarzacz CD zamontowany na górnej stronie. Z tyłu, kanapa była odpowiednia głównie dla dwóch dorosłych osób.