Ciekawy pomysł Mercedesa na stawianie na luksusowe minivany w różnych segmentach na początku i w połowie lat 2000-nych nie zyskał zbyt dużego uznania, ponieważ zarówno Klasa A, jak i Klasa R poszły w niepamięć w swoich wersjach. Niemniej jednak jeden z takich modeli nie tylko przetrwał, ale był wręcz ucieleśnieniem sukcesu i pierwszym tego rodzaju.
Ten model to pierwsza w historii Mercedes-Benz Klasa B, luksusowy kompaktowy MPV (Multi Purpose Vehicle), który oznaczał wkroczenie producenta w ten mocno konkurencyjny europejski segment. Oparty na podwoziu mniejszej Klasy A (W169), Klasa B została zaprojektowana w celu połączenia praktyczności kompaktowego samochodu rodzinnego z komfortem i technologią typowymi dla większych modeli Mercedesa.
Jeśli chodzi o design, Klasa B pierwszej generacji charakteryzowała się dość prostokątnym kształtem, który maksymalizował przestrzeń wewnętrzną, jednocześnie zachowując stosunkowo kompaktowe wymiary. Jej głównym polem bitwy było środowisko miejskie, oferując alternatywę dla kompaktowego SUV-a dla matek.
Mimo niewielkich wymiarów, porównywalnych z Volkswagenem Golfem, przód auta był zdominowany przez powiększoną wersję ikonicznej, trójramiennej gwiazdy Mercedesa, otoczoną reflektorami przypominającymi te z większych modeli. Wysoka linia dachu zapewniała mnóstwo miejsca na głowę dla wszystkich pasażerów, a duże okna i lekko podwyższona pozycja za kierownicą zapewniały dobrą widoczność.
Podłoga Klasy A W169 odpowiadała za wysoką pozycję siedzenia. Ze względu na niewielkie rozmiary samochodu zastosowano podłogę „sandwich” z powodów bezpieczeństwa. Napędy poprzeczne były umieszczone pod kątem. W przypadku uderzenia czołowego silnik i skrzynia biegów zsuwałyby się pod kabinę pasażerską, pochłaniając część energii kinetycznej. Podwójna podłoga zapewniała również dodatkowe bezpieczeństwo w przypadku zderzenia bocznego.
Kolejną wyróżniającą cechą modelu była przestronność wnętrza oraz jego wszechstronność. Mimo kompaktowych wymiarów, kabina pasażerska była przestronna i elastyczna, częściowo dzięki płaskiej podłodze i układowi przypominającemu minivany.
Wnętrze wykończono stosunkowo wysokiej jakości materiałami, zwłaszcza jak na ten segment, a ergonomiczny układ był stosowany w całym wnętrzu. Podobnie jak w mniejszej Klasie A, tylne siedzenia mogły być składane, co znacznie powiększało już dużą przestrzeń bagażową.
Pod maską pierwszej Klasy B oferowano różne opcje napędowe, składające się z silników benzynowych i diesla. Opcje benzynowe obejmowały naturalnie ssany silnik czterocylindrowy o pojemności 1,5 litra oraz mocniejszy turbodoładowany wariant 2,0-litrowy. Był również silnik diesla czterocylindrowy o pojemności 2,0 litra z trzema poziomami mocy.
Poza wersją podstawową 1,5-litrową, która miała 5-biegową skrzynię, wszystkie napędy były połączone z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub opcjonalną bezstopniową skrzynią biegów (CVT). W tej pierwszej generacji moc była przesyłana wyłącznie na przednie koła.