SAAB wprowadził odświeżoną wersję modelu 9-5 w 2005 roku, jednak w jakiś sposób udało mu się zepsuć design auta, nie poprawiając go ani nie obniżając kosztów produkcji, jak żądał właściciel firmy, GM.
Amerykański producent samochodów poprosił szwedzką markę o wprowadzenie większej liczby funkcji GM do swoich aut, co miało obniżyć koszty i uczynić je bardziej konkurencyjnymi na rynku. Jednak w jakiś sposób rzeczywistość zgubiła się w tłumaczeniu, a rezultatem był jeszcze droższy pojazd, który nie oferował znaczących ulepszeń poza tymi wymaganymi przez przeskok do norm Euro5, które były obowiązkowe w Europie od stycznia 2005 roku.
Przednia część auta miała nowe chromowane wykończenia wokół świateł, przypominające parę gogli, które wyglądały, jakby zostały dodane po zakupie przez nieświadomego klienta. Tylko jeden poziomy pasek z grilla był chromowany, wspierając znaczek producenta, podczas gdy reszta pozostała niepomalowana. Mimo to, profil auta nadal podążał za wizją projektową szwedzkiej marki. Jego opadająca tylna szyba i podniesiona pokrywa bagażnika były już charakterystyczne dla SAAB-a.
Wewnątrz, Saab zaczerpnął więcej elementów wnętrza z zasobów GM. Niestety, kwadratowe kształty lepiej nie współgrały z zaokrąglonymi formami deski rozdzielczej. Szeroki zestaw wskaźników samochodu rozciągał się nad centralną konsolą i kontynuował na środkowej konsoli. W porównaniu do wersji przedliftingowej, nie było znaczących ulepszeń z tyłu.
Pod maską, Saab zamontował wybór siedmiu silników, z czego dwa były zasilane etanolem. Niestety, ta odważna idea nie spełniła potrzeb rynku.
Odważny wygląd, unikalny zestaw napędowy i ulepszona konstrukcja podwozia sprawiają, że nowa gama Saaba 9-5 zyskuje świeżość i dynamiczny charakter.
Smuklejsze linie i bardziej sportowa sylwetka nowego modelu 2006 9-5 Sedan i SportCombi podkreślają ofertę premium skandynawskiej marki oraz prezentują wprowadzenie silnika 'tri-fuel’ z turbosprężarką.
Zmiany na zewnątrz idą w parze z ulepszeniami wnętrza w specyfikacjach Liner, Arc, Vector i Aero, w tym nowymi systemami instrumentów i infotainment. Zwiększona atrakcyjność dla kierowcy podkreślona jest przez dokładne dostrojenie podwozia i układu kierowniczego, co zapewnia sportowe reakcje bez kompromisów w jakości jazdy.
Nowa gama Saaba 9-5 Sedan i SportCombi koncentruje się na ulepszeniach w trzech kluczowych obszarach:
Postępowy design
+ Odważny styl przodu i czystsze linie dla obu wersji – Sedan i SportCombi
– Całkowicie nowa karoseria przed słupkiem A
– Nowy grill z motywem skrzydła zaczerpniętym z koncepcyjnego modelu Saab 9X
– Zapowiada przyszły kierunek designu Saaba
+ Sportowsza sylwetka, nowe zespoły oświetleniowe, kolorystycznie dopasowane obramowania zderzaków i wykończeń
– Szeroki tylny rozstaw kół i kolorystycznie dopasowane detale zewnętrzne zwiększają atrakcyjność wizualną
– Nowe reflektory projektorowe i tylnie zespoły świetlne dodają nowoczesności
+ Nowa koncepcja wnętrza 'Black Room’
– Sportowa atmosfera z całkowicie czarnymi wykończeniami drzwi, przednim panelem i wykładziną
– Kontrastowe wstawki i wykończenia drzwi
+ Ulepszony, kolorystycznie dopasowany wystrój wnętrza
– Dopasowany wygląd głównego panelu instrumentów i wykończeń drzwi
– Nowe czarne, imitujące orzechowe drewno i metalowe wykończenia dla Linear, Arc, Vector, Aero
– Nowe główne wskaźniki, sportowe koła kierownicy i panele sterujące infotainment
Wydajność
+ Unikalny zestaw silników 'Tri-Fuel’ w segmencie
– Całkowita oferta turbodoładowanych jednostek napędowych na olej napędowy, etanol lub benzynę
+ Nowy silnik 1.9TiD o mocy 150 KM/110 kW
– Spełnia normy Euro 4, oferując imponującą wydajność i oszczędność
– Zaawansowany system wtrysku common rail/multiple/direct. Turbo VNT
– Doskonała siła ciągu, maks. moment obrotowy 320 Nm, przewyższany tylko przez silnik Aero
– Wybór między pięciobiegową skrzynią manualną a automatyczną
– Filtr cząstek stałych w układzie wydechowym bez konieczności konserwacji
+ Unikalny silnik 2.0t BioPower
– Saab prowadzi segment premium w wykorzystywaniu 'węgla neutralnego’, odnawialnej energii
– Paliwo etanolowe łączy 'ekologiczne podejście’ z bardziej sportowymi osiągami
– Silnik BioPower o mocy 180 KM/132 kW zapewnia wzrost mocy o 30 KM w porównaniu do benzyny
– Automatyczna regulacja dla etanolu (E85) lub benzyny w dowolnych proporcjach
+ Ulepszony silnik Aero w ofercie benzynowej
– Silnik Turbo 2.3, ekskluzywny dla flagowego modelu Aero, teraz oferuje 260 KM/191 kW
– Funkcja superboost podnosi moment obrotowy do 370 Nm
– Silniki benzynowe turbo o mocach 150, 185, 220 KM (110, 136, 162 kW) uzupełniają imponującą ofertę
Atrakcyjność dla kierowcy
+ Bardziej responsywna dynamika pojazdu dla sportowych wrażeń z jazdy
– Przestrojone amortyzatory, sprężyny i stabilizatory zapewniają lepsze prowadzenie
– Poprawiona kontrola karoserii i precyzja kierowania
– Doskonała jakość jazdy zachowana
– Ulepszone sportowe podwozie dla Aero
+ Najwyższe standardy bezpieczeństwa
– Najwyższe oceny dla modeli 9-5 w szwedzkich i amerykańskich badaniach dotyczących obrażeń w wypadkach
– Kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa, w tym aktywne zagłówki Saab (SAHR)
– Program kontroli stabilności, ESP® standardowo we wszystkich wariantach
– Saab ComSense dynamiczne zarządzanie obciążeniem pomaga zapobiegać rozproszeniu uwagi kierowcy
Nowa gama Saaba 9-5 Sedan i SportCombi została stworzona z myślą o wzmocnieniu core’owej atrakcyjności marki wśród wymagających klientów, którzy szukają wyróżniającego się produktu, zgodnego z ich osobistymi, bardziej ekspresyjnymi wartościami. Zazwyczaj są to profesjonalni, niezależnie myślący klienci, którzy cenią sobie estetykę i oryginalny design, oferujący mocne smaki, wydajność i bezpieczeństwo. Z przeciętnym rocznym dochodem gospodarstwa domowego przekraczającym 100 000 euro, badania rynkowe pokazują, że odsetek właścicieli Saaba 9-5 z wykształceniem wyższym znacznie przewyższa średnią dla segmentu.
Seria Saab 9-5 zyskała już silną, międzynarodową popularność, a Saab spodziewa się, że nowa gama przyciągnie jeszcze więcej nowych klientów. Oczekuje się, że najwyższe warianty Aero i Vector będą stanowić około 40 procent sprzedaży na całym świecie. A w Europie atrakcyjna nowa oferta silników wysokoprężnych ma szansę zająć około 50 procent sprzedaży. W Szwecji, która już ustanowiła infrastrukturę dostaw dla paliwa E85, 45 procent wszystkich klientów 9-5 prawdopodobnie zdecyduje się na osiągi i korzyści ekologiczne innowacyjnego silnika 2.0t BioPower.