Toyota zaprezentowała siódmą generację modelu Hilux latem 2004 roku, co stanowiło jedno z najważniejszych wydarzeń w historii tego samochodu.
Japoński producent wprowadził Hiluxa do swojej oferty w 1968 roku. Na początku był to skromny pojazd użytkowy, który ledwo mieścił w swoim bagażniku kanapę dla trzech osób. W ciągu kolejnych pięciu generacji wymiary pickupa wzrosły z 4,2 do 4,7 metra. W tym czasie ewoluował z samochodu dostawczego napędzanego na tylne koła w rodzinny pojazd idealny do przygód w naturze i ratowania ludzi z trudno dostępnych miejsc. Z siódmą generacją ten znany pickup przeszedł do nowej ery, w której komfort kabiny zaczął nabierać większego znaczenia, nie rezygnując przy tym z użytkowego charakteru pojazdu. W Europie siódma generacja Hiluxa była uznawana za szóstą, ponieważ pierwsza generacja, produkowana w latach 1968-1972, sprzedawana była jako Toyota Truck.
W przeciwieństwie do swoich poprzedników, siódma generacja Hiluxa miała zaokrąglone kształty, które ukrywały surowy charakter pojazdu. Jej reflektory były cofnięte i miały organiczne kształty z zaokrąglonymi krawędziami oraz zintegrowanymi lampami kierunkowskazów umieszczonymi w rogach. Między nimi Toyota umieściła przeprojektowaną kratkę chłodnicy z grubym poziomym żebrem, w którym umieszczono logo marki. Poniżej, producent zamontował zderzak w kolorze nadwozia z dodatkowym prostokątnym wlotem powietrza po bokach okraszonym okrągłymi lampami przeciwmgielnymi.
Z profilu, Toyota Hilux Double Cab z 2005 roku chwaliła się długim rozstawem osi i oferowała wystarczająco przestronną kabinę dla pięciu dorosłych pasażerów. Dzięki dużemu prześwitowi i szerokim drzwiom, był odpowiedni do wielu zadań, w tym usług ratunkowych czy jako pojazd rodzinny. Toyota produkowała Hiluxa w tradycyjny sposób, z konstrukcją typu body-on-frame, co pozwoliło na zastosowanie tej samej platformy w różnych zastosowaniach. Za kabiną, ale całkowicie oddzielona, znajdowała się duża przestrzeń ładunkowa, którą można było opcjonalnie wyposażyć w przesuwaną osłonę. Warto zauważyć, że mimo iż był to pojazd użytkowy, miał kolorowe pokrywy lusterek i klamki, czego nie oferowały inne luksusowe samochody. Z tyłu klapa bagażnika mogła być opuszczona o 90 stopni lub więcej po usunięciu bocznych zaczepów. Pod przestrzenią ładunkową Hilux miał zapasowe koło.
Kabina Toyoty Hilux Double Cab z 2005 roku oferowała coś dla każdego. Dla niższych wersji, producent przygotował twardą plastikową deskę rozdzielczą z konsolą środkową i systemem stereo. Na drugim końcu skali, najwyższy poziom wykończenia miał system infotainment z wyświetlaczem dotykowym. Duże pokrętła panelu sterowania klimatyzacji pozwalały na łatwe użytkowanie, nawet w rękawiczkach. Przed kierowcą znajdował się prosty i funkcjonalny zestaw wskaźników, w którym centralne miejsce zajmował prędkościomierz, a po lewej stronie znajdował się obrotomierz. Z prawej umieszczono wskaźniki temperatury silnika oraz poziomu paliwa. Między pasażerami z przodu, na konsoli środkowej, Toyota umieściła dźwignię zmiany biegów oraz lewarek do skrzyni rozdzielczej. Przednie siedzenia były płaskie i dostępne z tapicerką z tkaniny lub winylu. W tym samym czasie, tylna ławka mogła pomieścić trzy osoby.