Chociaż Volkswagen zazwyczaj odświeżał swoje modele cztery lata po ich premierze, w przypadku faceliftu 1997 roku New Beetle minęło prawie osiem lat, zanim wprowadzono go w obu wersjach, coupe i cabriolet.
Niemiecki producent samochodów nie czuł potrzeby drastycznych zmian w New Beetle, ponieważ był to produkt, który przynosił mu znaczne zyski. Auto opierało się na starszej platformie pochodzącej z Golfa IV, a jego koszty produkcji nie były wygórowane, ponieważ wytwarzano je w Pueblo w Meksyku, gdzie płace były znacznie niższe niż w Niemczech. Dodatkowo, dzieląc zespoły napędowe z innymi masowo produkowanymi pojazdami sprzedawanymi pod kilkoma markami należącymi do VW, koszty te również nie były wysokie. Jednak po ośmiu latach produkcji sprzedaż New Beetle spadła poniżej 100 000 sztuk dla obu wersji nadwozia – coupe i cabriolet. W rezultacie, podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku, Volkswagen zaprezentował facelift całej gamy modeli.
Niektóre z najważniejszych ulepszeń w 2006 roku Volkswagen New Beetle miały miejsce z przodu. Producent dodał nowe reflektory z przezroczystymi soczewkami. Stanowiły one standardowe wyposażenie z żarówkami halogenowymi, a w niektórych rynkach istniała także opcja dla lamp ksenonowych. Pod nimi, producent dodał przeprojektowany zderzak wyposażony w szeroki wlot powietrza otoczony parą wlotów, w których umieszczono odpowiednie okrągłe lampy przeciwmgielne. Wcześniej producent zastosował pojedyncze szerokie otwarcie w osłonie, przekraczane przez poziomą szczelinę.
Z profilu auto miało lekko przeprojektowane przednie błotniki. Wykonane były z kompozytu plastikowego, co pozwalało zaoszczędzić na wadze, a ich krawędź w kierunku głównej karoserii wyglądała ostrzej. Zestaw progów, przypominający te z 2001 roku New Beetle RSi, wizualnie łączył przednie i tylne błotniki. Otwieranie i zamykanie dachu było proste, ponieważ był on operowany elektromechanicznie w całej gamie modeli, z wyjątkiem podstawowego silnika 1,4-litrowego. Klienci musieli jednak ręcznie zapiąć i rozpiąć materiałowy dach. Po otwarciu, dach z tkaniny przechowywano za kabiną i zakrywano pokrowcem z winylu. Na szczęście nie było słupka B ani architektury bezpieczeństwa, która mogłaby zakłócić smukły profil samochodu. Jednak producent zamontował zestaw wysuwanych łuków bezpieczeństwa za tylnymi siedzeniami, które pojawiały się w przypadku przewrócenia się auta.
Wewnątrz klienci znaleźli parę wygodnych siedzeń z przodu. Mogły one składać się do przodu, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie do tylnych siedzeń i wyglądały identycznie jak te z wersji przed facelift’em. Jednak nowa, trójramienna kierownica została wzbogacona o aluminiowe wykończenia. Z tyłu, kanapa była dostępna z systemem przezładunku, który umożliwiał przewóz dłuższych przedmiotów, takich jak narty i deski surfingowe.
2006 Volkswagen New Beetle Cabriolet nie dzielił tych samych silników z resztą gamy. W przeciwieństwie do wersji coupe, był dostępny wyłącznie z silnikami R4. Silnik VR6 nie wchodził w grę. Aby przesłać moc na przednie koła, producent zastosował cztero-biegową automatyczną skrzynię biegów lub pięcio-biegową skrzynię manualną. Samochód był wyposażony w wiele systemów bezpieczeństwa dla swojego okresu, w tym ESP, który był standardem we wszystkich modelach.
Od 1998 roku jest stałym elementem naszych ulic: Nowy Garbus. W połowie 2005 roku kultowy samochód Volkswagena zyskał nowy wygląd, inspirowany koncepcyjnym modelem Nowego Garbusa Ragster. Z dużym wyczuciem projektanci Volkswagena ulepszyli poziom tej udanej serii. Nowe światła, dopracowane linie, świeża paleta kolorów oraz nowe tapicerki to tylko niektóre szczegóły, które uległy zmianie. Do tego nowe felgi oraz zoptymalizowany pod względem wydajności silnik TDI. W efekcie powstał udany lifting, który uczynił wygląd Nowego Garbusa jeszcze bardziej wyrazistym.
DESIGN
Podstawowa forma Nowego Garbusa pozostaje nienaruszona. Dlatego projektanci dopracowali szczegóły tego dwudrzwiowego samochodu z napędem na przednią oś. Zrobili to jednak konsekwentnie: przednie zderzaki otrzymały kratkę chłodnicy, która nadaje im sportowy wygląd, a syntetyczne nadkola uzyskały wyraźniejszy kontur. Nowy design dotyczy również świateł. Owalne reflektory są jeszcze bardziej wyraziste, a przednie kierunkowskazy stały się węższe. Czerwono-białe okręgi zmieniły również wygląd tylnych świateł. Zaktualizowano również ornamenty Volkswagena na przodzie i tyle samochodu.
WERSJE / SILNIKI
Jeden dla wszystkich: Nowy Garbus nadal dostępny jest w podstawowej wersji, która może być dostosowana dzięki różnym opcjom i pakietom. W nowym roku modelowym kolory o fantazyjnych nazwach, takich jak „Salsa Red” czy „Gecko Green”, oferują przedsmak świeżych odcieni i lakierów. W sumie dostępnych będzie 15 kolorów dla Nowego Garbusa. Dodatkowo wnętrze Nowego Garbusa zyskało nowe wzory tkanin w kolorach czarnym, szarym, kremowym, łagodnym żółtym i niebieskim. Wnętrze zostało również wzbogacone o chromowane ramki na desce rozdzielczej i nawiewach. Obowiązkowy wazonik na kwiaty – prawdziwa klasyka – pozostał nietknięty.
Kierowcy Nowego Garbusa zyskali jeszcze więcej możliwości dzięki nowym funkcjom kół. Łącznie dostępnych jest cztery felgi aluminiowe o średnicy 16 i 17 cali oraz kołpaki do stalowych kół 16-calowych, na życzenie.
Pakiety wyposażeniowe „Exclusive” i „Premium” na rok 2006 oferują Volkswagen dwie opcje dla swoich klientów z wieloma dodatkowymi funkcjami oraz przewagą cenową do 2000 euro.
Pakiet „Exclusive” zawiera między innymi: klimatyzację, system radiowy alpha, system centralnego zamka z pilotem, elektryczne szyby z przodu oraz indywidualnie składane oparcie tylnej kanapy. Pakiet „Premium” ma te same elementy co pakiet „Exclusive”, oraz system radiowy gamma CD, wyróżniający się zewnętrznie 16-calowymi felgami typu Las Vegas i dodatkowymi światłami przeciwmgielnymi.
Jeśli chodzi o silniki, Volkswagen pozostał przy sprawdzonych jednostkach. Tylko 1.9-litrowy silnik Turbo diesel z bezpośrednim wtryskiem zyskał poprawę wydajności na rok 2006 i teraz osiąga moc 77 kW / 105 KM. Łącznie oferowanych jest cztery silniki benzynowe i jeden diesel o mocach od 55 kW / 75 KM do 110 kW / 150 KM. Trzy poziomy mocy Nowego Garbusa 75 kW, 85 kW, 110 kW można połączyć z automatyczną skrzynią biegów (tiptronic).
WNĘTRZE / PRZESTRZEŃ ŁADUNKOWA
Analogicznie do wyjątkowego designu zewnętrznego, specjalny charakter Nowego Garbusa kontynuuje się we wnętrzu. Duży zegar w kształcie półksiężyca widoczny jest na wprost kierowcy, uchwyt dla pasażera z przodu oraz deska rozdzielcza to dowody na wysoką jakość designu, która współczesnie interpretuje klasyczne elementy Garbusa. Perfekcyjna dbałość projektantów o szczegóły może być najbardziej widoczna w klasycznym wazoniku na kwiaty znajdującym się na desce rozdzielczej każdego Nowego Garbusa.
Radio „gamma” (standardowe w wersji 85 kW i TDI), zintegrowane w półksiężycowej konsoli centralnej, zostało specjalnie zaprojektowane dla Nowego Garbusa. Transmituje za pomocą tylniej anteny i odtwarza dźwięk przez sześć głośników. Bardzo stylowy jest również nowoczesny zestaw sterujący z okrągłym słupkiem poduszek powietrznych. Prawdziwym stylem Garbusa jest jeden duży okrągły wskaźnik, choć tutaj z zintegrowanymi skalami dla obrotomierza i wskaźnika paliwa, jak również współczesnymi funkcjami sygnalizacyjnymi i czerwonymi wskazówkami na magicznie niebieskim tle. Dodatkowo, wazonik na kwiaty, nostalgiczny dodatek z ery Garbusa, oraz klasyczne pętelkowe uchwyty dla pasażerów z tyłu pozostają.
Jest wiele miejsc na przechowywanie, nawet na lusterku wstecznym (oprócz wersji 55 kW i 75 kW) z jego zegarkiem i wyświetlaczem temperatury zewnętrznej oraz schowkiem na okulary w suficie i jednym po stronie kierowcy (od wersji 85 kW i TDI). Na konsoli centralnej znajdują się nowoczesne uchwyty na kubki. Dla zapalniczek i urządzeń elektrycznych na pokładzie dostępne są dwa gniazda 12-woltowe z przodu i z tyłu. Wnętrze sprawia wrażenie bardzo przyjaznego dzięki przyjemnym, gładkim syntetykom w nowoczesnych kolorach. Oprócz tego, Nowy Garbus ma przestronne poczucie, które wydaje się nieograniczone pod względem szerokości i wysokości w przednich siedzeniach oraz oferuje wystarczająco miejsca z tyłu w tym czterosobowym pojeździe.
Bardzo uspokajające: system centralnego zamka (opcjonalny dla 55 kW i 75 kW) z programowalnym automatycznym blokowaniem drzwi po uruchomieniu samochodu działa jak ochroniarz w miejskiej dżungli. Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne oraz aktywne filtry węglowe dla powietrza wewnętrznego to kolejne istotne szczegóły, które są standardowe. Bezpośrednio w drzwiach kierowcy znajduje się zdalne zwolnienie pokrywy zbiornika paliwa o pojemności 55 litrów oraz dostępu do bagażnika. W standardowej konfiguracji pomieści 209 litrów, a po złożeniu oparć kanapy powiększa się do 527 litrów.
NADWOZIE
Kontur nadwozia jest charakterystyczny. Przenosi oryginalność klasycznego Garbusa do współczesnych czasów. Okrągła tylna część, kopułowaty dach, tylna sekcja, nadkola z lekko widoczną podłogą, wkomponowane okrągłe reflektory (opcjonalnie Xenon) oraz tylne światła – przywołują wspomnienia Garbusa, podczas gdy wyraźnie zaznaczone linie i okna potwierdzają nowoczesny design i wyrażają młodzieńczą energię.
Samonośne nadwozie ze stali blachowanej cynkiem ma dwanaście lat gwarancji na korozję. Ponadto jest bardzo wytrzymałe, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy oraz jakość. Stabilność połączeń jest warunkiem gładkiej powierzchni konstrukcji z bardzo wąskimi szczelinami. Sztywne stalowe nadwozie Nowego Garbusa, jak również syntetyczne nadkola i zderzaki są malowane w jednym procesie w specjalnie opracowanej technologii, co zapewnia identyczny kolor. A propos, jak w przeszłości, nadkola i zderzaki są przykręcane, co umożliwia niskokosztowe naprawy.
Tymczasem wysoka jakość designu została potwierdzona przez różne międzynarodowe nagrody. Nowy Garbus otrzymał pożądany „Design of the Century Award” od Amerykańskiego Stowarzyszenia Projektantów (IDSA). Nagroda ta honoruje produkty, których design odgrywa znaczącą rolę w sukcesie produktu lub marki. Wcześniej Nowy Garbus zdobył „Nagrodę za Wyjątkowy Design” od Industrie Forum Design w Hanowerze oraz również nagrodę za „Dobre Wzornictwo” od Chicago Athenaeum.
BEZPIECZEŃSTWO
Częścią bogatego standardowego wyposażenia Nowego Garbusa są m.in. poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, poduszka powietrzna głowy i klatki piersiowej, elektroniczny program stabilizacji ESP (w tym asystent hamowania, ABS, EDS i ASR), zielonkawozielone, izolujące cieplnie szkło oraz zaczepy do fotelików dziecięcych Isofix z tyłu. W aspekcie bezpieczeństwa aktywnego Nowy Garbus dodatkowo przekonuje neutralnym podwoziem z ESP oraz pewnym napędem na przednią oś.
Przegląd silników benzynowych
1.4 z 55 kW / 75 KM: Nowoczesny silnik czterozaworowy o mocy 55 kW / 75 KM to podstawowy motor dla Nowego Garbusa, który jest też oferowany w Golfie. Przyspiesza do 100 km/h w 14,6 sekundy; jego maksymalna prędkość to 161 km/h. Średnie zużycie paliwa jest wyjątkowo niskie – wynosi zaledwie 7,0 litrów na 100 kilometrów.
1.6 z 75 kW / 102 KM: Następny mocniejszy silnik benzynowy o mocy 75 kW / 102 KM i pojemności 1.6 litra ma sterowaną przepustnicę oraz dźwignie rolkowe i wykazuje harmonijny rozwój mocy przy niskim zużyciu paliwa. Silnik przekazuje swoją moc za pomocą pięciobiegowej skrzyni biegów, alternatywnie dostępnej jako czterobiegowa automatyczna skrzynia. Wersja manualna osiąga maksymalną prędkość 179 km/h i średnio zużywa 7,5 litra paliwa na 100 kilometrów.
2.0 z 85 kW / 115 KM: Jeszcze bardziej dynamiczny jest znany silnik 2.0 litra. Oferuje 85 kW / 115 KM i na życzenie można go również zamówić z automatyczną skrzynią biegów. Maksymalna prędkość wersji manualnej wynosi 185 km/h. Średnie zużycie paliwa to 8,7 litra.
1.8 z 110 kW / 150 KM: Nowy Garbus 1.8 T został umiejscowiony powyżej Nowego Garbusa 2.0. Jego czterocylindrowy silnik turbo generuje dynamiczne 110 kW / 150 KM. W tej wersji Nowy Garbus osiąga prędkość 203 km/h. Zewnętrzną cechą sportowego modelu jest tylny spojler, który automatycznie wysuwa się lub chowa w zależności od prędkości pojazdu. Na życzenie dostępna jest również automatyczna skrzynia biegów dla 1.8 T. Sportowy Nowy Garbus zużywa 8,1 litra paliwa na 100 kilometrów w eksploatacji mieszanej.
Przegląd silników Diesla