Audi nie spieszyło się z wprowadzeniem drugiej generacji modelu S8, która została zaprezentowana dopiero pod koniec 2005 roku jako model 2006, ale czekanie się opłaciło.
Pierwsza generacja S8 odniosła ogromny sukces, a niemiecki producent rozważał kontynuację tej nazwy w drugiej generacji A8, która zadebiutowała w 2002 roku. Niemniej jednak, nie chcieli wprowadzać nowego modelu na rynek zbyt szybko. Wymagało to czasu i badań, aby przekształcić flagowy model producenta w groźnego konkurenta superaut, przy zachowaniu czterech drzwi i całej luksusowej elegancji limuzyny.
W odświeżonej wersji, druga generacja linii A8 otrzymała atrapę chłodnicy singleframe, zaprezentowaną w koncepcji Audi Nuvolari. Jeśli wyglądało to dobrze w modelach o niższej mocy, to w przypadku S8 prezentowało się doskonale. Dodatkowo, chromowane pionowe żebra i trzy dolne wloty powietrza nadawały autu agresywny wygląd, czego nie można powiedzieć o innych niemieckich samochodach luksusowych. Ponadto, duże 20-calowe felgi z lekkich stopów potwierdzały, że S8 nie jest pojazdem jedynie dla kierowników, którym wygodnie przetransportuje się z punktu A do B. Wyglądało raczej na pojazd stworzony do podróżowania z dużymi prędkościami po niemieckim systemie autostrad.
Wewnątrz, przednie siedzenia miały wysokie boki, które wspierały pasażerów podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z tyłu natomiast, kanapa była przystosowana dla dwóch osób, chociaż samochód był dostępny z trzema zagłówkami (w zależności od opcji). Mimo sportowych możliwości pojazdu, S8 nie brakowało luksusowych udogodnień, takich jak standardowa skórzana tapicerka czy spersonalizowany system audio premium.
Pod maską Audi zainstalowało silnik V10 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, opracowany wspólnie z Lamborghini. Przy pełnym obciążeniu, potężny silnik generował 450 PS (433 hp) i mógł wkręcać się do 7,000 rpm. Moc była przekazywana na wszystkie koła za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Wyraźny sportowy charakter i najwyższy komfort – to dwie kluczowe cechy modelu Audi A8. W momencie jego wprowadzenia na rynek trzy lata temu, ta duża limuzyna błyskawicznie zajęła czołową pozycję w segmencie luksusowym dzięki swoim dynamicznym właściwościom. Marka z symbolem czterech pierścieni prezentuje teraz sportowy model najwyższej klasy w segmencie luksusowym: nowe Audi S8. Pojawi się na rynku w połowie 2006 roku w cenie wynoszącej 97 600 euro.
Audi S8 wyposażone jest w nowy silnik V10, który korzysta z doświadczenia wyścigowego super samochodu Lamborghini Gallardo. Silnik dziesięcio cylindrowy generuje moc 450 KM oraz moment obrotowy wynoszący 540 Nm przy pojemności skokowej 5,2 litra. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy niskich obrotach, już przy 3 500 obr./min. Tak jak w wygranym wyścigu Le Mans modelu R8, najskuteczniejszym samochodzie wyścigowym na świecie, bezpośredni wtrysk paliwa FSI zapewnia doskonałą moc w Audi S8. Ta luksusowa limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Napęd i zawieszenie S8 zostały zmodyfikowane, aby odzwierciedlać moc silnika. Napęd quattro nowej generacji z asymetrycznym/dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego przekazuje moc silnika na wszystkie cztery koła. Twardsze ustawienia adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego sport oraz zmiany w układzie kierowniczym zapewniają, że moc i dynamika napędu przekładają się z precyzją na ruch.
Design Audi S8 dopełnia całości obrazu – sportowy model szczyci się także wyglądem najbardziej atletycznej limuzyny luksusowej. Wewnątrz panuje atmosfera luksusowej elegancji. Jego bogate wyposażenie nadaje Audi S8 wybitny status wśród konkurencji.
Silnik – Nowy V10 z technologią FSI, zaczerpniętą ze świata wyścigów
Wyposażając S8 w V10, Audi wprowadza technologię silnika, która od dawna wykazuje swój potencjał wydajności w świecie wyścigów Formuły 1. Włoska marka super samochodów Lamborghini, będąca filią Audi, także postrzega dziesięcio cylindrowy silnik jako synonim dynamicznej mocy. Koncepcja silnika ma znacznie bardziej sportowy charakter niż porównywalna jednostka dwunasto cylindrowa. Silniki dziesięcio cylindrowe są bardziej kompaktowe i lżejsze; dzięki mniejszej liczbie elementów mają niższe masy ruchome i mniej wewnętrznego tarcia.
450-konnym V10 to druga generacja silników V Audi, wszystkie o kącie zawartej 90 stopni i odstępie 90 milimetrów między osiami cylindrów. Kluczowe obszary wersji Audi zostały ponownie zaprojektowane w porównaniu z silnikiem Lamborghini Gallardo. Średnica cylindra została zwiększona z 82,5 do 84,5 mm; skok wynosi 92,8 mm, a pojemność 5204 cm3. Tzw. struktura łożyskowa – ramka pośrednia – wzmacnia niezwykle kompaktową skrzynię korbową, która wykonana jest z odlewanego aluminium.
Przy przesunięciu korbowodu o 18 stopni, V10 pracuje z idealnym rozstawem 72 stopni kąta wału korbowego. Wałek wyrównawczy umieszczony w „V” eliminuje tzw. wolne siły bezwładności pierwszego rzędu i także przyczynia się do znaczącej kultury pracy silnika. Wszystkie cztery wałki rozrządu mogą być płynnie regulowane o 42 stopnie kąta wału korbowego, w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej, aby optymalizować napełnianie komór spalania i w ten sposób zwiększać moc. Napędzane są przez łańcuchy wymagające minimalnego serwisowania i poruszają 40 zaworów za pomocą rolek.
V10 w nowym Audi S8 wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa FSI. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie wysokiego stopnia sprężania wynoszącego 12,5:1 i odpowiadającego temu bardziej efektywnego procesu spalania przy wartościach lambda wynoszących 1. System wtrysku common rail dostarcza paliwo bezpośrednio do komór spalania w ściśle kontrolowanych ilościach pod ciśnieniem do 100 bar.
Dwustopniowy magnezowy kolektor dolotowy zawiera elektronicznie sterowane klapy wirnikowe, które wprowadzają ruch wirujący w zasysanym powietrzu. Cztery blisko położone główne katalizatory odpowiadają za kontrolę emisji spalin dla V10 Audi S8. Technologia FSI imponująco wykazała swój potencjał w sportach motorowych – samochód wyścigowy R8 z tą technologią brał udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans dla Audi pięciokrotnie, zdobywając zwycięstwo w czterech z tych wyścigów.
Potężny silnik dziesięcio cylindrowy zaprojektowany jest do uzyskania imponującego momentu obrotowego oraz mocy silnika. Generuje 450 KM przy 7 000 obr./min, ale osiąga 540 Nm momentu obrotowego już przy 3 500 obr./min. 90 procent momentu obrotowego jest dostępne już od 2 300 obr./min. V10 charakteryzuje się natychmiastową odpowiedzią na gaz i bardzo wysoką kulturą pracy, a pod obciążeniem generuje także sonorystyczne akustyki, co pasuje do dynamicznego samochodu.
V10 nadaje luksusowej limuzynie osiągi na drodze od samochodu sportowego o wysokiej klasie. Audi S8 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy. Prędkość nie jest elektronicznie ograniczana, aż wskaźnik osiągnie 250 km/h. Silnik wykazuje wyraźnie skromny apetyt, potrzebując jedynie 13,9 litra paliwa na 100 kilometrów – wartość ta została osiągnięta częściowo dzięki konsekwentnemu zastosowaniu lekkiej konstrukcji, która wyraźnie odróżnia rodzinę A8 od konkurencji. Z innowacyjną aluminiową karoserią Audi Space Frame ASF, S8 waży zaledwie 1940 kilogramów, wliczając stabilny, pewny napęd quattro. Na nowym Audi S8 każda końcówka mocy musi napędzać jedynie 4,31 kilogramów – stosunek mocy do wagi sportowego samochodu.
Napęd – Jeszcze większa dynamika
Zazwyczaj dla Audi, nowe S8 również koncentruje się na stałym napędzie na cztery koła quattro. Dzięki temu zapewnia doskonałą przyczepność w każdych warunkach nawierzchni.
25-letnie doświadczenie zdobyte przez markę z czterema pierścieniami w tej dziedzinie doprowadziło do rozwoju nowej generacji quattro z asymetrycznym/dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego – kolejny dowód filozofii Audi „Vorsprung durch Technik”.
Centralne mechanizm różnicowy, zamontowany wzdłuż w napędzie, rozdziela moc między przednimi a tylnymi kołami w zależności od warunków. Zwykle 40 procent kierowane jest na przednie koła, a 60 procent na tylne, co podkreśla dynamiczny charakter Audi S8. Jeśli warunki nawierzchni ulegną zmianie, czysto mechaniczny różnicowy reaguje natychmiast; może skierować do 85 procent mocy na tylne koła, a aż 65 procent na przednie. Jeśli koło na jednej osi się ślizga, przełącza również Elektroniczną Blokadę Różnicową EDL, stosując hamulce.
Audi S8 standardowo wyposażone jest w sześciobiegową skrzynię tiptronic. W zgodzie z charakterem tego modelu limuzyny, ostateczny przełożenie automatycznej skrzyni biegów jest niższe niż w A8 – limuzyna wciąż jest w stanie przyspieszać energicznie nawet na szóstym biegu. Elektroniczna kontrola skrzyni biegów jest zoptymalizowana do bardziej dynamicznej zmiany biegów. Kierowca może wywołać tryb Sport skrzyni biegów za pomocą dźwigni wyboru – nadal wykonuje zmiany biegów nawet przy stosunkowo wysokich obrotach silnika. Możliwe jest także ręczne zmienianie biegów za pomocą łopatki umieszczonych za kierownicą.
Dla Audi, lekka konstrukcja to filozofia, która ma wpływ na każdą dziedzinę pojazdu. V10 w Audi S8 waży zaledwie 220 kilogramów, czyli 20 kg mniej niż silnik konkurencyjny. Dobre rozłożenie obciążenia osi i imponujące zachowanie na drodze są wynikiem tego. Z tego samego powodu akumulatory i zarządzanie energią znajdują się w bagażniku.
Zawieszenie – Zbudowane z myślą o spokojnej prędkości
W standardowej wersji Audi A8, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, już posiada wyraźnie sportowe cechy dzięki skomplikowanemu układowi. Ramiona kontrolne są wykonane z aluminium; zawieszenie przednie składa się z czterech łączy, a tylne jest samonastawne trapezoidalne. Różne szczegóły tego układu zostały poprawione w Audi S8.
Zasadniczo to „adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sport”, które jest dostępne jako opcja dla A8. W Audi S8 cechy sprężyn powietrznych i amortyzatorów zintegrowanych w dzwonach sprężyn powietrznych zostały nieco utwardzone. Przy dalszym zmniejszeniu ruchów zwrotnych i przechyłów, sportowy model szczyci się jeszcze większą zwinnością i zwrotnością, ale jest równie stabilny i bezpieczny jak zawsze. Elastokinematyka elementów gumowych w osiach również została zmodyfikowana zgodnie z charakterem S8. Zmienny stosunek kierownicy jest mniej więcej o dziesięć procent bardziej bezpośredni, co umożliwia jeszcze bardziej spontaniczne prowadzenie.
Zbierając informacje z siedmiu specjalnych czujników oraz wielu innych parametrów, tłumienie reaguje adaptacyjnie na panujące wymagania w ułamku sekundy. Jego system sterowania oferuje cztery tryby jazdy – automatyczny, komfortowy, dynamiczny i podniesienie – które kierowca może wywołać za pomocą terminala systemu MMI. Wysokość jazdy nadwozia jest zgodnie z założeniem w połączeniu z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym sport, które jest już o 20 mm niższe niż w standardzie. W Audi S8 prześwit zmienia się w trzech etapach między 125 mm w trybie komfortowym a 95 mm przy stałych wysokich prędkościach na autostradzie.
Audi S8 fabrycznie wyposażone jest w felgi z odlewanego stopu w stylu S. Ich wymiar to 9J x 20, a szerokie opony mają rozmiar 265/35. System hamulcowy 18-calowy zapewnia doskonałą wydajność hamowania. Posiada cztery duże wentylowane tarcze hamulcowe. Zaciski hamulcowe są malowane na czarno i ozdobione szarym znaczkiem S8 z przodu. Tarcze na przednich kołach mają średnicę 385 milimetrów, a z tyłu 335 mm.
Opcjonalne hamulce ceramiczne, które również stały się dostępne dla dwunasto cylindrowego A8 latem 2005 roku, są kolejną specjalną cechą Audi S8. Wykonane są z materiału kompozytowego składającego się z wysokotemperaturowych włókien węglowych osadzonych w twardym, odpornym na ścieranie węgliku krzemu. Tarcze ceramiczne oferują znaczne zalety w porównaniu do konwencjonalnych tarcz stalowych. Są około połowy lżejsze, w większości niepodatne na blaknięcie od ciepła i korozję, i osiągają odległość eksploatacyjną do 300 000 kilometrów – czterokrotność wytrzymałości tarcz stalowych. Wizualnie system hamulcowy wysokiej technologii można zidentyfikować po specjalnej perforacji na dużych tarczach i antracytowych zaciskach z napisem „Audi ceramic”.
Design – Dyskretny sportowy styl
Modele z serii S Audi zawsze ucieleśniały wyrafinowany sportowy urok. Tak samo jest z S8 – nadaje ona designowi A8 dynamiczny rys. Ta reprezentacyjna limuzyna już z natury jest lekka i elegancka – jej atrakcyjność estetyczna odzwierciedla jej wyjątkową pozycję jako modelu sportowego w klasie luksusowej. Audi S8 również jest wyjątkowo atletyczne, ale nigdy agresywne w wyglądzie. Najbardziej uderzające różnice można zauważyć w przedniej części nadwozia. Efektowny grill w formie jednolitej ramki z emblematem S8 w kolorze szaro platynowym posiada pionowe pręty wykończone chromem. Pod grillem znajdują się trzy niskie wloty powietrza wcięte w przedni zderzak. Dwa duże wloty powietrza pod reflektorami wypełnione są kratkami w kształcie plastra miodu.
Po bokach, oprócz 20-calowych kół i specjalnych hamulców, trzy detale wskazują na potencjał silnika V10: emblematy na nadkolach, klamki drzwi z aluminiowymi wstawkami oraz zewnętrzne obudowy lusterek w stylu aluminium. Z tyłu emblemat S8, spoiler zintegrowany w pokrywie bagażnika, subtelna krawędź świetlna w zderzaku oraz układ wydechowy z czterema eliptycznymi końcówkami wydechowymi dopełniają zakres zmian optycznych. Audi S8 jest jedynym modelem w ofercie A8 dostępnym w ekskluzywnym kolorze Daytona Grey, efekt perłowy.
Wnętrze – Dbałość o szczegóły
Wnętrze Audi A8, podobnie jak zewnętrze, odzwierciedla charakter dynamicznej elegancji i wysokiej jakości – od płynnej linii obszaru kierowcy po interfejs użytkownika MMI (Multi Media Interface), który nie ma sobie równych wśród konkurencji dzięki logicznej, intuicyjnej zasadzie obsługi.
Audi S8 dodaje różne specyficzne akcenty do tego luksusowego wnętrza. Po raz pierwszy w standardzie zastosowano siedzenia dwukolorowe z kontrastującymi szwami; cztery kombinacje kolorystyczne podkreślają atmosferę luksusowego sportowego uroku. Kolory środkowych sekcji siedzeń różnią się od kolorów bocznych sekcji i zagłówków. Podsufitka również dostępna jest w charakterystycznym kolorze S modeli – srebrnym.
Dalsze szczegóły wnętrza odróżniają sportowy model szczycie od A8. Listwy progowe są ozdobione emblematami S8, a inlaye wykonane są ze szczotkowanego aluminium lub alternatywnie z włókna węglowego. Trzyramienna skórzana wielofunkcyjna kierownica ze znakiem S posiada kontrastujące szwy i wzmocnione aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Skóra i aluminium stosowane są na gałce dźwigni zmiany biegów. Wskazówki na zegarach są białe, a ich skale w jasnoszarym kolorze, wartości są przedstawiane w charakterystycznej kursywie S.
Bezpieczeństwo – Bez kompromisów
Napęd quattro to jedna z kluczowych dziedzin wiedzy marki z symbolem czterech pierścieni. Zapewnia kierowcom Audi znacząco większe bezpieczeństwo, zawsze zapewniając optymalną przyczepność. Asymetryczny/dynamiczny podział momentu obrotowego, który jest możliwy w nowym Audi S8, opiera się na tej już znaczącej przewadze. Wysokowydajny system hamulcowy również przyczynia się do aktywnego bezpieczeństwa. Audi S8 wyposażone jest w dynamiczny system stabilizacji, który można dezaktywować w razie potrzeby. Jego strategia kontrolna jest dostosowana specjalnie do dynamiki S8.
Tak samo jak wszystkie inne modele Audi A8, sportowy model S8 jest wyposażony w pakiet systemów ochrony, które są doskonale dopasowane do wysoce sztywnej aluminiowej karoserii. Pakiet obejmuje dwie poduszki powietrzne z przodu, cztery boczne poduszki powietrzne oraz poduszki powietrzne dla głowy w dużych obszarach bocznych. Wszystkie pięć pasów trzypunktowych w Audi S8 wyposażone jest w napinacze pasów. Aktywne zagłówki przednich foteli zmniejszają ryzyko urazów kręgów szyjnych w przypadku kolizji tylnej.
Innowacyjna technologia oświetlenia adaptacyjnego z diodami LED do jazdy dziennej jest standardowym wyposażeniem każdego Audi S8. Reflektory xenon plus są wyposażone w statyczne światła skrętu i dynamiczne światła do jazdy zakrętami. Oddzielne diody LED do jazdy dziennej, z których każda składa się z pięciu białych diod świecących, zużywają zaledwie minimalną ilość energii, można uznać za pionierskie wynalazki.
Wyposażenie – Luksus z nowymi akcentami
Audi A8 jest już luksusowo wyposażoną limuzyną. Oferuje na przykład luksusową automatyczną klimatyzację, system MMI, system informacji dla kierowcy, elektryczną hamulcową z funkcją asystenta ruszenia, zawieszenie pneumatyczne, ekskluzywny system audio oraz elektrycznie regulowane przednie fotele.
Audi S8 rozszerza ten pakiet o szereg innych standardowych cech. Oprócz technologii światła adaptacyjnego, specjalnych kół 20-calowych oraz 18-calowego systemu hamulcowego, zawiera dodatkowe luksusowe cechy w wersji przeznaczonej na rynek niemiecki: zaawansowany klucz, system bezkluczykowego dostępu i autoryzacji, w tym przycisk rozruchu dla V10, podwójne szyby dźwiękochłonne w oknach, podgrzewane siedzenia z przodu i z tyłu, system nawigacji z napędem DVD i system audio surround z odtwarzaczem CD. Podłokietnik drzwi i konsola środkowa w S8 są obszyte skórą, podobnie jak fotele. Siedzenia sportowe wyposażone są w podparcia lędźwiowe oraz funkcję pamięci.