Stworzony jako model premium w ofercie Holden, gama Statesman osiągnęła nowy poziom luksusu w 2006 roku, kiedy to producent wprowadził trzecią i ostatnią generację tego luksusowego pojazdu.
GM Australia opracowało platformę GM Zeta dla dużych samochodów RWD i produkowało ją w zakładzie Holdena w Elizabeth w Australii Południowej. Na tej samej platformie i w tej samej fabryce powstały modele Holden Statesman, Chevrolet Caprice oraz Pontiac G8, które następnie eksportowano do Stanów Zjednoczonych. Umożliwiło to producentowi obniżenie kosztów produkcji i utrzymanie marki przez kilka kolejnych lat, aż do jej upadku w 2017 roku, po światowym kryzysie finansowym. Statesman z 2006 roku nie był najbardziej luksusowym samochodem w ofercie marki; ten tytuł należał do Holdena Caprice. Jednakże oferował wystarczająco dużo funkcji, aby stać się poszukiwanym pojazdem dla urzędników państwowych i wyższej kadry zarządzającej.
Holden Statesman z 2006 roku zachwycał swoich klientów swoim przednim designem. Miał duże, kanciaste reflektory z bi-xenonowymi światłami drogowymi i lampami kierunkowskazów. Flankowała je pięciokątna atrapa chłodnicy z poziomymi żebrami, otoczona grubą, chromowaną ramką. Okrągły zderzak z tworzywa sztucznego również miał chromowane detale wokół dostępnych lamp przeciwmgielnych i dolnego wlotu powietrza. W rezultacie samochód prezentował się pewnie na drodze.
Z profilu, istotne detale nadawały dużemu sedanowi imponujący wygląd. Miał wyprofilowane nadkola, które tworzyły muskularny wygląd. Ponadto producent dodał LED-owe kierunkowskazy umieszczone na wlotach powietrza na przednich błotnikach. Wyprofilowane panele drzwi miały uchwyty do ręki zamiast tych wbudowanych w karoserię, jak w poprzedniej generacji samochodu. Dodatkowo, producent dodał smukły, chromowany pasek tuż nad progami, co podkreślało długość pojazdu. Zagięta linia dachu nadwozia sprawiała, że Holden Statesman z 2006 roku wyglądał dynamicznie, a długie tylne drzwi ułatwiały wsiadanie i wysiadanie osobom siedzącym z tyłu. Zestaw LED-owych lamp tylnych umieszczonych w narożnikach flankował szeroki bagażnik, a wizualnie łączył je chromowany pasek z napisem Statesman.
Holden zaprojektował pojazd głównie z myślą o osobach siedzących z tyłu, jednak kierowca również mógł cieszyć się jazdą, zwłaszcza gdy samochód był wyposażony w silnik V8. Klienci mogli dostrzec zaokrąglone linie deski rozdzielczej w dwóch kolorach. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza, które flankowały wyświetlacz TFT komputera pokładowego. Na szczycie centralnej konsoli, Holden Statesman z 2006 roku miał parę prostokątnych wlotów powietrza, a poniżej znajdowały się system audio oraz okrągłe pokrętła sterowania klimatyzacją. Z przodu producent zainstalował parę siedzeń kubełkowych z niskimi bokami, oddzielonymi wysoką i szeroką konsolą środkową, w której znajdowały się dwa uchwyty na kubki, selektor biegów oraz podłokietnik z schowkiem. Równocześnie osoby siedzące z tyłu czerpały korzyści z długiego rozstawu osi, ciesząc się doskonałą przestrzenią na nogi. Mimo że tylna kanapa z dzielonym oparciem (40/20/40) była wystarczająco szeroka, by pomieścić trzy dorosłe osoby, była profilowana z myślą o dwóch.
Holden Statesman z 2006 roku był dostępny z wyborem dwóch silników: 2.6-litrowego V6 oraz 6.0-litrowego V8. Oba były połączone z standardową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przesyłała moc na tylne koła. Aby zwiększyć komfort jazdy, producent zainstalował niezależne zawieszenie we wszystkich rogach, a dzięki długiemu rozstawowi osi, pojazd doskonale spisywał się na długich trasach.
Holden oficjalnie zaprezentował swoje najwyższe modele WM Statesman i Caprice, oferując więcej różnic w porównaniu do ich krótkoskrzydłowych wersji niż kiedykolwiek wcześniej.
Po raz pierwszy zaprezentowane obok VE Commodore w połowie lipca, całkowicie nowe flagowe modele Holden zadebiutują na australijskim rynku we wrześniu i wkrótce po tym będą wysyłane na rynki eksportowe.
Produkt 190 milionów dolarów inwestycji, oprócz programu VE o wartości 1,03 miliarda dolarów, nowa generacja sedanów o przedłużonym rozstawie osi oferuje wzorcowy poziom jakości wykonania, komfortu jazdy, bezpieczeństwa i przestronności dla lokalnie produkowanych sedanów.
Holden ogłosił swoją strategię cenową dla prestiżowej pary, z V8 napędzanym modelem Caprice w cenie poniżej 70 000 dolarów, tańszym od poprzedniej generacji modelu V6.
W cenie 69 990 dolarów, nowy WM Caprice kosztuje o 5400 dolarów mniej niż odpowiadający mu model WL, co stanowi spadek o 7,1 procent. Model Caprice V6 w cenie 65 990 dolarów jest o 4700 dolarów lub 6,6 procent tańszy od poprzedniego modelu.
Nowe modele Statesman V6 i V8 kosztują odpowiednio 58 990 i 62 990 dolarów.
Przewodniczący i dyrektor generalny GM Holden, Denny Mooney, powiedział, że WM Statesman i Caprice to flagowe modele, które mogą przyciągnąć uwagę na całym świecie.
„Modele WM są pewnymi siebie, globalnymi projektami, które pokazują, że Australijczycy potrafią tworzyć naprawdę atrakcyjne samochody,” powiedział pan Mooney.
„Statesman i Caprice różnią się od krótkoskrzydłowych aut bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, a rezultatem są dwa niezależne pojazdy o wyraźnych tożsamościach.
„Są przestronne, komfortowe i oferują fantastyczne prowadzenie oraz osiągi dla aut tej wielkości. Klienci krajowi i zagraniczni będą dumni z posiadania tych pojazdów.”
WM Statesman i Caprice zostały zaprezentowane w miejscu ich produkcji, w zakładzie Holdena w Elizabeth w Adelajdzie, w Australii Południowej.
Od 1999 roku Holden wysłał już ponad 82 000 swoich sedanów o przedłużonym rozstawie osi na rynki Bliskiego Wschodu, Chin, Korei Południowej i Nowej Zelandii.
W 2005 roku modele marki GM oparte na serii WL odnotowały sprzedaż eksportową ponad siedmiokrotnie wyższą niż liczba sprzedanych w Australii.
Głównym rynkiem dla długoskrzydłowych aut Holdena, Bliski Wschód, ponownie będzie głównym kierunkiem dla WM.
Wyjątkowy styl
Projektanci Holdena skorzystali z nowej architektury nadwozia, aby stworzyć najbardziej indywidualne propozycje w historii modeli Statesman i Caprice.
Charakteryzujące się wydłużoną sylwetką i szerokim staniem, podkreślonym przez wybrzuszone nadkola, modele WM Statesman i Caprice robią mocne wrażenie.
Różnią się znacznie od swoich „komodorowych” odpowiedników, mimo dzielenia tej samej sztywnej podstawowej struktury nadwozia.
Ważne elementy designu wnętrza, w tym deska rozdzielcza, zestaw wskaźników, konsola centralna, fotele, wykończenia drzwi, tkaniny i detale, są również unikalne.
Dyrektor projektowania Holdena, Tony Stolfo, powiedział, że sedany o przedłużonym rozstawie osi miały wyróżniać się i nadawać własny charakter.
„WM Statesman i Caprice musiały oddać najlepsze elementy DNA Holdena – dojrzały design, doskonałe proporcje, celowy stój i styl,” powiedział pan Stolfo.
„Od razu zauważasz, że mają realną obecność. W profilu widać, że dłuższe tylne drzwi są kluczem do dramatycznie nowych proporcji, podkreślonym przez opadający dach i solidne koła oraz opony.
„Utrzymaliśmy fantastyczne wymiary wnętrza, za które te samochody są znane, a każdy aspekt został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu naszym nabywcom unikalnego, prestiżowego środowiska jazdy.”
W klasycznym stylu sedana, kratka chłodnicy jest punktem centralnym frontu. Umieszczona na opadającej pokrywie silnika, zawiera wyłączne emblematy lwów i wieńców.
Wśród szczegółów znajdują się charakterystyczne lampy LED w wentylacjach błotników, efektowne lampy tylne LED oraz jasne akcenty chromowane. Wyjątkowy design reflektorów jest unikatowy.
W pierwszym przypadku lokalnie produkowanego samochodu, Caprice oferuje zaawansowaną technologię reflektorów Bi Xenon. Wydajność świetlna z reflektorów Bi Xenon o wysokiej intensywności jest do czterech razy jaśniejsza niż żarówki halogenowe, a system ma automatyczny system poziomowania i zintegrowane spryskiwacze reflektorów.
Ogólne motywy stylizacji dla Caprice odzwierciedlają sportowy charakter, podczas gdy Statesman jest ukierunkowany na komfort prestiżowy.
Caprice porusza się na odważnych pięcioramiennych kołach o wymiarach 18 x 8 cali. Statesman korzysta z dokładnych dziesięcioramiennych felg o wymiarach 17 x 7 cali. Jest dziewięć opcji wykończenia zewnętrznego, z pięcioma nowymi w ofercie.
Wnętrze
Podobnie jak VE, całkowicie nowe modele Statesman i Caprice oferują przestronną i bezpieczną kabinę pasażerską z zoptymalizowanym miejscem do przechowywania, pakowaniem i ergonomią.
Tematy dla zespołu projektowania wnętrz to komfort, wyrafinowanie, harmonia, luksus i dbałość o szczegóły.
Rozległa deska rozdzielcza ma szeroką kabinę, unikalny zestaw wskaźników z chromowanym pierścieniem oraz zintegrowany centralny panel z wysokiej rozdzielczości 6,5-calowym multimedialnym ekranem, strefowymi kontrolami audio i klimatyzacji oraz satynowymi chromowanymi detalami.
Fotele o dużych proporcjach są inaczej formowane dla każdego modelu i wykończone skórą z podwójnym przeszyciem. Wszystkie drzwi mają duże schowki, które mogą pomieścić pionowo butelki o pojemności 600 ml, a schowek w konsoli centralnej jest zwieńczony przesuwnym podłokietnikiem.
W przestronnej tylnej części, gdzie dłuższe drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, uchwyty na kubki wysuwają się z podstawy siedzenia, a składany centralny podłokietnik zawiera tacę na przechowywanie.
Najważniejsze cechy
Statesman ma bogate akcenty drewnopodobne i bogate wyposażenie standardowe, w tym elektrycznie regulowane fotele przednie w ośmiu kierunkach; wizualną asystę parkowania z przodu i z tyłu; automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu; system audio z 11 głośnikami i mocą 230 watów z odtwarzaczem CD na sześć płyt i anteną umieszczoną na dachu; łączność MP3 i Bluetooth z telefonem komórkowym; oświetlenie deski rozdzielczej w trybie nocnym oraz zewnętrzne lusterka z lampkami 'puddle’.
Kierowcy mogą uzyskać dostęp do 16 opcji personalizacji i funkcji, a funkcja pomocy wbudowana w ekrany tekstowe tłumaczy funkcje za naciśnięciem przycisku.
Nowoczesne wycieraczki płaskie o wysokiej wydajności mają dysze spryskiwaczy zamontowane na ramionach, a akustyczna szyba przednia tłumi hałas przekazywany przez szkło.
Opcjonalnie dostępny jest fabrycznie montowany dach panoramiczny, zaprojektowany tak, aby wkomponować się w opcjonalny odtwarzacz DVD montowany na dachu z bezprzewodowymi słuchawkami, który można zamontować przez dilera w dowolnym momencie.
Caprice podnosi poziom luksusu dzięki autentycznym akcentom aluminiowym, głęboko wyprofilowanym przednim sportowym fotelom z dziesięciokrotną elektryczną regulacją, 'miękkiej’ skórze i wykończeniu z zamszu.
Jest system audio Bose premium, pilot zdalnego sterowania dla trzyekranowego odtwarzacza DVD z konsolą dachową oraz elektroniczny system klimatyzacji Tri-zone z przewodami do poziomu stóp w tylnej kabinie.
Dodatkowe wyposażenie obejmuje monitor ciśnienia w oponach oraz dodatkowe preferencje pamięci klucza, takie jak pozycje siedzeń dla trzech kierowców i ustawienia zewnętrznych lusterek.
Wkrótce dostępne będą w pełni zintegrowane systemy nawigacji z instrukcjami krok po kroku lub pełną mapą, a także wybór trzech systemów telematycznych.
Systemy bezpieczeństwa
Systemy bezpieczeństwa WM Statesman i Caprice zostały opracowane równolegle z VE Commodore.
Ich celem jest pomoc kierowcom w unikaniu wypadków oraz zapewnienie lepszej ochrony w przypadku kolizji poprzez minimalizację ingerencji w kabinę pasażerską.
Rozwój rozpoczął się od największego wirtualnego programu modelowania wypadków, jaki kiedykolwiek zrealizował Holden. Skupiono się na analizie szerokiej gamy scenariuszy uderzeń, które występują w rzeczywistych sytuacjach wypadkowych oraz różniących się kryteriów pasażerów.
Technologie bezpieczeństwa były porównywane z wiodącymi markami luksusowymi na świecie, a główne programy inżynieryjne dostarczyły sztywniejszej struktury nadwozia oraz znacznie zwiększyły zastosowanie wysokowydajnych stali.
Strategia wielokrotnej drogi obciążenia dla uderzeń czołowych, bocznych i tylnych poprawia integralność kabiny pasażerskiej. Uzupełniają je poprawiony system wykrywania wielopunktowego poduszek powietrznych oraz adaptacyjny system zabezpieczeń, który obejmuje poduszki powietrzne o podwójnej fazie, poduszki powietrzne boczne, poduszki powietrzne kurtynowe oraz aktywne zagłówki z przodu jako standardowe wyposażenie.
Strukturalnie zoptymalizowane strefy zgniotu pochłaniają energię wypadku, a inne funkcje ochrony pasażerów obejmują mechanizm opuszczania kolumny kierowniczej oraz łamiącą się pedał hamulca.
Jeśli chodzi o technologię aktywnego bezpieczeństwa, Statesman i Caprice są wyposażone w wysoko oceniany Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP®), systemy kontroli trakcji oraz hamulce antyblokujące, elektroniczną pomoc w hamowaniu oraz elektroniczne rozdzielanie siły hamowania.
Napęd
WM Statesman i Caprice mogą być wyposażone w wybór silników V8 lub V6, współpracujących z płynnie działającymi pięciobiegowymi i sześciobiegowymi automatycznymi skrzyniami biegów Holdena z aktywną kontrolą wyboru biegów umieszczoną na dźwigni.
Oba mają całkowicie nowe, pełno wymiarowe podwójne układy wydechowe z podwójnymi lub poczwórnymi wylotami w zależności od rozmiaru silnika.
Silnik V8 Generation IV o pojemności 6,0 litra (L98) zapewnia zwiększoną moc szczytową i moment obrotowy wynoszący 270 kW przy 5700 obr/min oraz 530 Nm przy 4400 obr/min przy użyciu paliwa 98 RON.
Korzysta z kalibracji ukierunkowanej na wydajność oraz układu wydechowego o wysokim przepływie dla lepszego wyczucia startu.
Silnik Alloytec High Output o pojemności 3,6 litra V6 z nowym zmiennym kolektorem dolotowym również oferuje dodatkową moc szczytową i moment obrotowy wynoszący 195 kW przy 6500 obr/min oraz 340 Nm przy 2600 obr/min przy użyciu paliwa 91 RON.
Dalsze udoskonalenia zapewniają lepszą reakcję podczas przyspieszania, zmniejszenie hałasu podczas jazdy oraz poprawę wydajności uruchamiania na zimno i pracy.
Ekonomia paliwowa (ADR081/01)
V6 Alloytec High Output 3,6 l: 11,7 litra na 100 kilometrów.
Silnik V8 Generation IV 6,0 l: 14,4 litra na 100 kilometrów.
Dynamika jazdy
Biorąc pod uwagę światowej klasy sztywność strukturalną modeli WM, inżynierowie podwozia Holdena mieli solidną podstawę do pracy nad nadaniem pojazdom zrównoważonego i responsywnego charakteru jazdy i prowadzenia.
Wprowadzenie nowego zawieszenia Linear Control zwiększyło podstawowe cechy kontroli jazdy i jakości izolacji oraz zaostrzyło tradycyjną przewagę Holdena w dynamice podwozia i komforcie jazdy.
Udoskonalony system wielowahaczowy jest wynikiem ośmioletniego programu rozwoju. Ma wysoką sztywność boczną oraz zawieszenie izolowane gumą, które pomaga izolować nadwozie od niedoskonałości drogi i wibracji układu napędowego.
Uzupełniają je inne zaawansowane rozwiązania, jak przednio zamontowany drążek kierowniczy, całkowicie nowe większe systemy hamulcowe oraz specjalnie opracowane kombinacje kół i opon.
Nowe hamulce skracają drogę hamowania o około pięć metrów. Dzięki lekkim aluminiowym zaciskom we wszystkich kołach, zwiększonej powierzchni podkładek i większym tarczom z przodu i z tyłu, są bardziej odporne na blaknięcie i zapewniają twardsze wrażenia z hamulca.
Istnieje pakiet hamulców V6 o wymiarach 16 cali oraz wersja wydajnościowa 17 cali dla wersji V8.
Sprytnie zaprojektowany hamulec ręczny jest zintegrowany w konsoli centralnej, umożliwiając prosty przełącznik dla aplikacji lewo- i prawostronnych.
Wybór kolorów
Sandstorm – ciepły neutralny satynowy złoty metalik
Red Passion – bogaty nasycony metaliczny czerwony z akcentem miki
Nickel – mechaniczny ciemny srebrny z metalicznym akcentem
Evoke – dymny metaliczny węgorz
Crema – maślany złoty z miki
Odyssey – ciemny mercurowy srebrny
Vespers – ciemny, inkwotowy niebieski metalik
Heron – czysta biel
Phantom – metaliczna czerń z srebrnymi akcentami
Rekomendowane ceny detaliczne
Holden WM Caprice i Statesman (bez opłat dealerskich i rządowych)