Hyundai ograniczał dystans do swoich głównych konkurentów dzięki piątej generacji Sonaty, modelowi, który już miał wszystkie cechy, aby stać się poważnym rywalem w segmencie średniej wielkości sedanów.
Koreański producent wprowadził nową generację Sonaty w 2004 roku w swoim kraju rodzinnym, a później pojawiła się ona na innych rynkach. Była również produkowana w USA w fabryce Hyundaia w Montgomery w Alabamie, a zaprezentowano ją w 2005 roku jako model na rok 2006. Design był rewolucyjny w porównaniu do poprzednika, a układ napędowy został znacznie udoskonalony. Hyundai ciężko pracował, aby stać się bardziej przystępną alternatywą dla innych sedanów, takich jak Toyota Camry i Honda Accord. Producent obiecał bardziej komfortową jazdę i lepsze wyposażenie niż jego główni rywale, a wszystko to w bardziej przystępnej cenie.
Z przodu, Hyundai Sonata z 2006 roku prezentowała nowoczesny styl, z prostokątnymi reflektorami i kierunkowskazami umieszczonymi w rogach. Główna osłona chłodnicy pozbawiona była chromowanych pionowych listew z poprzedniej generacji i miała jedynie poziomą, która wspierała znak marki. W dolnej części owiniętego zderzaka producent zamontował drugie wloty powietrza o odwróconym kształcie trapezowym, flankowane przez boczne wloty dla dostępnych lamp przeciwmgielnych.
Z profilu, piąta generacja Sonaty ujawniała dynamiczny wygląd, z rosnącą linią zagięcia, która tworzyła wizualne połączenie między reflektorami a światłami tylnymi. Poniżej tej linii producent umieścił uchwyty do drzwi, a chromowane wykończenie ozdabiało linię okien powyżej. Gładkie linie dachu podkreślone były przez kilka ostrych kątów oraz czarne słupki B. Aby jeszcze bardziej zaakcentować elegancki wygląd pojazdu, Hyundai zainstalował standardowe, kolorowane w kolorze nadwozia klamki i lusterka oraz dodał felgi ze stopów lekkich w całej gamie.
Z tyłu, kształt świateł tylnych nawiązywał do reflektorów.
Wewnątrz, dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 107,4 cala (2,731 mm), producent mógł zapewnić mnóstwo miejsca dla pięcioosobowej rodziny. Z przodu, Hyundai Sonata z 2006 roku oferowała więcej miejsca na nogi niż większość średniej wielkości sedanów dostępnych na rynku, a wyposażenie było bogate. Klienci docenili zaokrągloną deskę rozdzielczą z gładkimi liniami. Dodatkowo, wszystkie wersje były wyposażone w skórzaną, regulowaną kierownicę. Na szczycie centralnego panelu Hyundai umieścił radio CD z kompatybilnością MP3. Podstawowe wersje miały tapicerkę materiałową, podczas gdy najwyższy poziom wyposażenia GLS był dostępny z wnętrzem wykończonym skórą. Z tyłu producent zamontował siedzenie z dzielonym oparciem 60/40, na którym mogły usiąść trzy dorosłe osoby. Jednak centralny tunel ograniczał przestrzeń na nogi dla osoby siedzącej na środku.