Jaguar zaprezentował drugą generację modelu XKR Coupe pod koniec 2005 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, a otwartą wersję, XKR Convertible, ujawniono na North American International Auto Show w 2006 roku.
Kiedy brytyjski producent wprowadził pierwszą generację XKR w 1998 roku, już wtedy wiedział, że klienci preferują wersję z otwartym dachem, opierając się na wynikach sprzedaży modelu XK8. W związku z tym, w 2005 roku, gdy firma zaprezentowała drugą generację tego modelu, najpierw jako coupe, była świadoma, że wersja kabriolet musi przewyższać oczekiwania klientów. Chociaż obie wersje, w tym XK8, miały silnik i skrzynię biegów z poprzedniego modelu, reszta pojazdu musiała być przekonująca. I taka była.
Przednia część samochodu nie miała już tych samych płynnych linii, co poprzedni model. Jego reflektory były zaokrąglone od wewnętrznej strony, ale z ostrymi krawędziami na zewnątrz. Ian Callum umieścił ten sam owalny grill, który przypominał legendarny model E-Type, a jak w poprzednim XKR, pokrył go metalową siatką, gdzie logo marki zajmowało centralne miejsce. Niżej, na przednim zderzaku, ta sama metalowa struktura, co na górnym grillu, zdobiła szeroki, prostokątny wlot powietrza oraz boczne wloty, w których mieściły się światła przeciwmgielne. Na masce Jaguar zainstalował nowe wentylatory, które pomagały chłodzić silnik.
Z profilu kabriolet XKR chwalił się nachyloną szybą wspartą na grubych słupkach A, które pełniły również funkcję ochrony przed przewróceniem. Wznosząca się linia boczna pojazdu miała łuk nad tylnymi kołami, by następnie opadać w kierunku tylnej części auta. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, kabriolet XKR z 2006 roku miał lepiej zintegrowany schowek na składany materiałowy dach. Kierowca mógł rozłożyć lub złożyć dach w 18 sekund przy prędkościach do 15 mph (24 kph), co stanowiło poprawę o dwa sekundy i pięć mph (8 kph) w porównaniu do poprzednika. Co więcej, nowy mechanizm mógł automatycznie całkowicie złożyć i przykryć materiałowy dach. Na końcu, z tyłu, nowe światła tylne wychodziły z bocznych paneli na pokrywę bagażnika, tworząc spektakularny wygląd pojazdu. Jako znak sportowego charakteru, XKR Convertible miał dwie pary chromowanych wydechów wystających spod zderzaka.
Wewnątrz producent oferował klientom opcję zdobienia kabiny aluminiowymi akcentami, nie tylko drewnianymi wykończeniami. Nowoczesna deska rozdzielcza miała okrągły zestaw wskaźników z dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, które flankowały wyświetlacz TFT pomiędzy nimi. Mimo że przypominała tę z Forda Mondeo, klienci nie zgłaszali większych zastrzeżeń. Aby jeszcze bardziej ich uszczęśliwić, Jaguar zainstalował nową jednostkę infotainment z ekranem dotykowym na centralnej konsoli. Fotele przednie były obite skórą, a te same materiały użyto w przypadku tylnej kanapy. Ale tak jak w przypadku swojego poprzednika, kabriolet XKR z 2006 roku nie zapewniał wystarczającej przestrzeni na nogi, mimo że był zbudowany na zupełnie nowej platformie.