Maserati stworzyło model Gransport z składanym dachem, aby właściciel mógł cieszyć się słonecznymi dniami lub bezchmurnymi nocami pod otwartym niebem.
Zaprezentowany w 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, model Spyder był naturalnym uzupełnieniem oferty, która została wprowadzona rok wcześniej jako coupe. Mimo dodatkowej wagi spowodowanej wzmocnioną konstrukcją, samochód zachował charakterystyczny styl marki. Co więcej, oferował luksusy i osiągi prawdziwego włoskiego rasowca.
Z niskim przodem i szeroką kratką ozdobioną trójzębem pośrodku, GranSport Spyder przyciągał uwagę wszystkich. Długi kaptur sugerował, że kryje się pod nim spory potencjał. Dodatkowo, przezroczyste soczewki nad podwójnymi reflektorami były podobne do tych w modelu coupe. Z profilu, nachylona szyba czołowa była wsparta grubymi słupkami A. Za fotelami zamontowano stałe łuki bezpieczeństwa, które nieco psuły eleganckie linie samochodu, ale były obowiązkowe. Krótki tył i pionowa osłona z tyłu podkreślały sportowy charakter pojazdu. Ostatnim, ale nie mniej ważnym, detalem były podwójne rury wydechowe, które wystawały z tylnej części pojazdu, potwierdzając to, co sugerował kaptur.
Wnętrze wypełnione było luksusowymi elementami, takimi jak skórzane sportowe fotele kubełkowe, skórzana deska rozdzielcza, drzwi i kierownica. Co dziwne, producent nie zastosował drewnianych wykończeń, lecz plastikowe. Maserati zamontowało sześć wskaźników w panelu instrumentów oraz szereg kontrolek.
Pod maską, silnik o pojemności 4.2 litra był połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub zautomatyzowaną skrzynią jednoklawiszową o nazwie Cambiocorsa.
Najnowszym modelem w ofercie Maserati jest GranSport, nowy model, który celebruje sportowy charakter wszystkich Grand Tourerów Trójzębu. Po raz pierwszy zostanie zaprezentowany światu na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Nowy samochód, który dołącza do modelu Coupé i Spyder w ofercie Maserati, trafi do sprzedaży latem przyszłego roku. Już sama nazwa GranSport sugeruje jego chętny, rasowy charakter GT, który zapewnia kierowcy mnóstwo radości z jazdy. Nazwa GranSport ma również szczególne znaczenie symboliczne dla Trójzębu, ponieważ po raz pierwszy użyto jej w latach 50. XX wieku dla eleganckiego coupé o pojemności dwóch litrów, zaprojektowanego przez Carozzeria Frua na bazie słynnego modelu A6 G.
Nowy GranSport został zaprojektowany jako ekscytująca alternatywa dla obecnego Coupé i w związku z tym doczekał się serii nowych ulepszeń, które nadają mu naprawdę mocny temperament.
AERODYNAMIKA RASOWEGO SAMOCHODU
Harmonijne proporcje Maserati GranSport pięknie łączą się z bardziej muskularnymi, aerodynamicznymi kształtami, będącymi wynikiem licznych testów w tunelu aerodynamicznym, mających na celu poprawę wartości Cx i osiągnięcie zrównoważonego podziału obciążeń pionowych (Cz) pomiędzy przednią a tylną osią. W efekcie Maserati GranSport osiąga wartość Cx równą 0,33, co jest jednym z najlepszych wyników w swojej klasie. Prawie całkowity brak nadsterowności oraz poprawiona sterowność i precyzja przednich kół sprawiają, że samochód jest bardzo łatwy w prowadzeniu, co gwarantuje kierowcom pełne bezpieczeństwo podczas jazdy.
Prace nad aerodynamiką nowego modelu doprowadziły do wprowadzenia nowych zderzaków. Z przodu znajduje się bardzo wyraźny dolny spojler z elegancko zintegrowanymi bocznymi wzmocnieniami, podczas gdy pokrywa bagażnika otrzymała dyskretny, ale równie skuteczny spojler. Nowe cechy aerodynamiczne, związane z obniżeniem zawieszenia o 10 mm, przynoszą poprawę wartości Cx o dwa punkty i przekładają się na wyraźne korzyści dla kierowcy. W rzeczywistości Maserati GranSport zapewnia naprawdę oszałamiającą jazdę, dzięki bezpośredniemu i precyzyjnemu układzie kierowniczemu oraz doskonałej stabilności przy dużych prędkościach.
Tradycyjna elegancja Trójzębu widoczna jest również w klasycznej chromowanej kratce przypominającej tę z modelu Quattroporte. Kratki nad wlotami powietrza w tylnym zderzaku również są chromowane. Sportowy wygląd Maserati GranSport dopełniają nowe 19-calowe felgi inspirowane tymi z samochodów uczestniczących w Mistrzostwach Maserati Trofeo, z atrakcyjnie ułożonymi szprychami w kształcie Trójzębu.
SILNIK V8 O MOCY 400 KM
Normalnie zasilany silnik V8 o pojemności 4244 cm3 w Maserati GranSport ma całą strukturę najnowocześniejszych silników wyścigowych z suchą miską olejową i podwójnymi wałkami rozrządu w każdym banku cylindrów, z czterema zaworami na cylinder i hydraulicznymi popychaczami. Wałki ssące wyposażone są również w zmienną fazę rozrządu.
Maksymalna moc została zwiększona z 390 KM do 400 KM, dzięki specjalnym pracom rozwojowym mającym na celu zmniejszenie tarcia wewnętrznego oraz starannej pracy nad kolektorami ssącymi i gniazdami zaworów. Silnik połączono ze sportowym układem wydechowym, który natychmiast rozpoznaje się dzięki nietypowemu projektowi podwójnych chromowanych wydechów, stworzonym, aby dać entuzjastom głęboki, pełny dźwięk. Dzięki elektronicznie kontrolowanemu systemowi zaworów pneumatycznych, wydech może być jeszcze bardziej podkreślony przy użyciu przycisku „Sport” na centralnej konsoli.
SKRZYNIA BIEGÓW CAMBIOCORSA
Maserati GranSport dostępne jest tylko z sześciobiegową skrzynią elektro-hydrauliczną, w której biegi zmienia się za pomocą łopatek zamontowanych za kierownicą, co dodatkowo wzmacnia sportowy charakter samochodu. System Cambiocorsa pozwala kierowcom wybierać spośród różnych trybów zmiany biegów (Normal, Sport, Automatyczny i Niskie Przyczepności), a w przypadku Maserati GranSport jest kontrolowany przez specjalne oprogramowanie. Nawet w porównaniu z już wysoce rozwiniętym systemem Coupé Cambiocorsa, tryb Sport w GranSport oferuje średnio o 35% szybszą zmianę biegów oraz automatyczne przyspieszenie przy zmianie biegów, co pozwala na jeszcze szybsze redukcje. Dzięki nowemu oprogramowaniu Cambiocorsa, Maserati GranSport może przyspieszyć na całym kilometrze ze startu zatrzymanego w oszałamiające 23 sekundy.
Przełożenia biegów są również specyficzne, z zastosowaniem szóstego biegu, który jest o 5% dłuższy, co w połączeniu z bardziej mocnym silnikiem i lepszą aerodynamiką pozwala Maserati GranSport osiągnąć jeszcze wyższe prędkości od Coupé, osiągając oszałamiającą maksymalną prędkość 290 km/h.
Tak jak w innych modelach w ofercie Maserati, kierowca może wybierać pomiędzy dwoma poziomami zmiany biegów. Tryb Normal jest bardziej komfortowy i typowy dla jazdy Grand Tourerem, podczas gdy naciśnięcie przycisku Sport na centralnej konsoli pozwala poczuć prawdziwą moc samochodu. Tryb Sport zapewnia znacznie szybszą zmianę biegów, głębszy dźwięk wydechu oraz mniejsze ingerencje systemu kontroli stabilności i trakcji MSP. Opcjonalny system zawieszenia Skyhook, który oferuje ciągłą kontrolę amortyzacji, również jest dostosowywany do wyboru kierowcy pomiędzy trybami Normal lub Sport. Dla bardziej komfortowej jazdy istnieje również przycisk Auto, który ustawia bieg w pełnym trybie automatycznym, dzięki czemu kierowca nie musi robić nic więcej, jak tylko cieszyć się ekscytującą jazdą Maserati. Niemniej jednak, funkcję Sport nadal można aktywować w tym trybie.
TECHNOLOGIA UKIERUNKOWANA NA KIEROWCĘ
Oczywiście Maserati GranSport posiada wszystkie znakomite funkcje technologiczne i bezpieczeństwa, jakie oferują Grand Tourery Maserati, ale z pewnymi istotnymi ulepszeniami. Samochód ma tę samą zaawansowaną konfigurację co Coupé Cambiocorsa: układ Transaxle z tylnie umieszczoną skrzynią biegów połączoną z dyferencjałem, kontrolą stabilności i trakcji (MSP) integrującą funkcje ABS, ASR, MSR i EBD, które kierowca może dezaktywować, jeśli chce, niezależne zawieszenie przednie i tylne z podwójną geometria wahacza, które może zostać zintegrowane z systemem Skyhook na życzenie, adaptacyjny system tłumienia Skyhook, który natychmiast dostosowuje kalibracje amortyzatorów do warunków jazdy i drogi oraz pozwala kierowcy wybierać pomiędzy dwoma różnymi ustawieniami (Normal i Sport).
Obniżenie zawieszenia o 10 mm oraz przyjęcie 19-calowych kół i opon o specyficznym profilu (przednie 235/35 19″, tylne 265/30 19″), charakteryzujące się mniejszym kątem poślizgu, obniża środek ciężkości i usztywnia konfigurację Maserati GranSport, czyniąc go jeszcze bardziej zwrotnym i responsywnym na ruchy kierownicą.
Hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami w kolorze tytanu i dużymi wentylowanymi tarczami (przednie 330 mm, tylne 310 mm) jeszcze bardziej podkreślają dynamiczne cechy samochodu.
WNĘTRZE: ELEGANCJA I FUNKCJONALNOŚĆ
Wnętrze GranSportu odzwierciedla jego wspaniałą osobowość zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności, a jednocześnie emanuje elegancją i luksusem, typowym dla Grand Tourera Trójzębu. Deska rozdzielcza, ergonomiczne fotele, tunel, gruba kierownica, imponujące materiały (skóra, włókno węglowe, stop metali, tkaniny wysokotecnologiczne) tworzą atrakcyjny sportowy klimat.
Deska rozdzielcza Maserati GranSport oferuje doskonałe wykończenia specjalistyczne i opcje centralnej konsoli. Górna część deski wykończona jest skórą, podczas gdy centralna część, otoczona listwą w kolorze nadwozia, wykończona jest specjalną tkaniną wysokotecnologiczną, pierwotnie opracowaną do użycia w przemyśle morskim, dostępną w kolorach Nero (Czarny), Grigio Nickel (Srebrny Szary) lub Blu Metal (Niebieski Metal). To materiał dwuwarstwowy, który jest nie tylko bardzo atrakcyjny, ale także antypoślizgowy i niezwykle wytrzymały, co czyni go idealnym do wykończenia centralnej części foteli sportowych oraz dolnej krawędzi kierownicy.
Fotele przednie są zaprojektowane z myślą o dużej lateralnej stabilności, zapewniając maksymalny kontakt kierowcy z samochodem dla idealnej kontroli. Zostały opracowane przy pomocy kierowców testowych Maserati zgodnie z najsurowszymi zasadami ergonomicznymi, mając na celu połączenie sportowych cech i doskonałej wygody siedzenia dla idealnej jazdy na długich dystansach. Dlatego fotele są w pełni elektrycznie regulowane i mogą, na życzenie, być wyposażone w opcje ogrzewania oraz zapamiętane ustawienia po stronie kierowcy.
Tunel wykończony włóknem węglowym i skórą oddziela dwa przednie fotele. Zawiera selektor kontroli Cambiocorsa oraz dodatkowe przyciski, które są osadzone w eleganckim chromowanym otoku.
Główne przyciski sterujące, w tym niebieski przycisk Start, są natomiast zgrupowane na centralnej konsoli w pobliżu kierowcy. Przyciski do klimatyzacji i odtwarzacza CD również osadzone są w chromowanej ramce na centralnej konsoli.
Każdy kierowca, który ma szczęście trzymać w rękach trójramienną kierownicę Maserati GranSport, doceni pracę włożoną w uformowanie obręczy (wykończonej skórą perforowaną, włóknem węglowym i tkaniną techniczną) w celu zapewnienia lepszego chwytu ergonomicznego. Wszystkie funkcje samochodu są rozmieszczone na desce rozdzielczej, która szczyci się sportowymi białymi grafikami na tle morskiego niebieskiego Maserati.
PROGRAM PERSONALIZACJI