Porsche wprowadziło do swojej oferty model Cayman w wersji S równocześnie z drugą generacją modelu Boxster w 2005 roku i czekało jeszcze rok, aby wypuścić słabszą wersję tego auta.
Konsumenci zaczęli doceniać dobrze zbalansowane modele Boxster i Cayman. Dodatkowo, samochód był bardziej przystępny cenowo niż jego bardziej znany brat, model 911, co pozwoliło niemieckiemu producentowi sportowych aut sprzedawać go w większych ilościach, co było korzystne z perspektywy działu finansowego. Jednak Porsche zauważyło, że niektórzy klienci nie potrzebowali ani nie chcieli wersji o wysokich parametrach. Chcieli sportowego auta do codziennego użytku, które mogłoby być używane zimą, a jednocześnie nie obciążało zbytnio budżetu na paliwo. Cayman S nie spełniał tych oczekiwań, dlatego w 2006 roku wprowadzono słabszą wersję Caymana. Co więcej, nowa wersja dzieliła większość podzespołów z modelem Boxster, co również obniżyło koszty produkcji.
Przedni pas auta, wyposażony w owalne reflektory takie jak w drugiej generacji Boxstera (987), od razu identyfikował Caymana jako pojazd marki Porsche. Dolny zderzak był natomiast lekko zmodyfikowany. W zależności od opcji, klienci mogli zamówić auto z parą okrągłych lamp przeciwmgielnych zintegrowanych z dużymi wlotami powietrza po bokach centralnego wlotu powietrza.
Z profilu można było zauważyć wiele wspólnych elementów z modelem Boxster. Przednie błotniki, przednia szyba i drzwi były takie same. Lusterka drzwiowe były jednak unikalne. Ponadto, samochód miał kabinę ze zaokrąglonym dachem, a z tyłu znajdowało się opadające tylne drzwi. Z tyłu, na bocznych panelach nadwozia, Porsche zamontowało zestaw trójkątnych wlotów powietrza zdobionych dwiema ukośnymi żebrami. Na dolnych bokach producent umieścił aerodynamicznie profilowane progi. Na końcu, z tyłu, tylne drzwi wyposażone były w wycieraczkę i dużą tylną szybę, co rozwiązało problem słabej widoczności do tyłu, z którym borykał się model Boxster. Choć miało te same tylne światła z przezroczystymi górnymi sekcjami dla kierunkowskazów i świateł cofania jak Cayman S, różniło się dolnym zderzakiem i miało trapezoidalny kształt wydechu umieszczony pośrodku zamiast standardowego podwójnego układu wydechowego z bardziej mocnej wersji Caymana.
Wewnątrz znajdowało się wystarczająco miejsca dla dwóch pasażerów na standardowych sportowych siedzeniach. Prosta konstrukcja deski rozdzielczej zawierała cztery okrągłe nawiewy oraz zestaw wskaźników zlokalizowanych przed kierowcą. Porsche stworzyło osłonę nad panelami wskaźników w stylu lornetki, w której dominował obrotomierz. Po lewej stronie znajdował się prędkościomierz, a po prawej grupka wskaźników. Na centralnej konsoli, w zależności od opcji, klienci mogli zamówić auto z potężnym systemem audio lub jednostką multimedialną z nawigacją.
Za kabiną, Cayman był napędzany silnikiem typu flat-six o pojemności 2.7 litra, który pochodził z modelu Boxster 986/987. Standardowo był połączony z pięciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy skrzynia automatyczna pięciobiegowa (Tiptronic S) z ręcznym przełączaniem była dostępna jako opcja.
Porsche Cayman Sports Coupé napędzany jest silnikiem typu boxer o pojemności 2,7 litra z systemem zarządzania zaworami VarioCam Plus. Maksymalna moc tego sześciocylindrowego silnika wynosi 245 KM (180 kW), a moment obrotowy osiąga wartość 273 Nm (201 lb-ft) w zakresie od 4600 do 6000 obr./min.
W standardowej wersji z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, Porsche Cayman przyspiesza do 100 km/h w 6,1 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 258 km/h (160 mph). Średnie zużycie paliwa według norm UE wynosi 9,3 litra/100 kilometrów (30,4 mpg Imp). Jak inne modele Porsche, nowy Cayman spełnia surowe normy emisji EU4 i ULEV II.
Wyposażenie indywidualne
Dzięki wzorowemu współczynnikowi oporu powietrza na poziomie zaledwie 0,29, ten sportowy samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu montowany jest na 17-calowych felgach z lekkich stopów w indywidualnym, pięcioramiennym wzorze. Standardowe rozmiary kół i opon to 205/55 na 6,5-calowych obręczach z przodu oraz 235/50 na 8-calowych z tyłu. Dodatkowymi cechami Porsche Caymana są czarne zaciski hamulcowe, czarne krawędzie wokół przedniego spoilera, oznaczenie modelu w kolorze tytanowym oraz owalny wydech. Wnętrze Porsche Caymana wyposażone jest w czarne wskaźniki i szeroki zakres elementów wyposażenia bezpieczeństwa. Wśród tych funkcji znajdują się m.in. Porsche Stability Management (PSM), klimatyzacja, radio CD, a także tapicerka siedzisk wykonana z wysokiej jakości stylowej alkantary.
VarioCam Plus dla dodatkowej mocy
Podobnie jak modele Porsche 911 i Cayman S, jednostka napędowa modelu Cayman również wykorzystuje technologię VarioCam Plus – połączenie regulacji czasu otwierania zaworów na wałku rozrządu dolotowym i systemu zmiany skoku zaworów. Silnik o pojemności 2,7 litra dysponuje jeszcze lżejszym wałem korbowym oraz wyższym współczynnikiem sprężania niż w modelu Cayman S, osiągając moc na poziomie 91,2 KM (66,9 kW) na litr.
Wyposażony w opcjonalny pakiet Sports Chrono, który sprawia, że wszystkie mapy sterowania związane z dynamiką jazdy są jeszcze bardziej sportowe, Cayman oferuje jeszcze wyższy standard osiągów dynamicznych.
Wybór trzech wariantów skrzyni biegów
Porsche Cayman standardowo wyposażony jest w pięciobiegową manualną skrzynię biegów. Jako opcja dostępna jest sześciobiegowa skrzynia manualna oraz pięciostopniowy Tiptronic S. Z sześciobiegową skrzynią Cayman osiąga jeszcze wyższą prędkość maksymalną wynoszącą 260 km/h (161 mph), przyspieszając równie szybko jak model pięciobiegowy. Z kolei w wersji z Tiptronic S, Porsche Cayman Sport Coupé przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund i osiąga prędkość maksymalną 253 km/h (157 mph).
Sześć poduszek powietrznych dla optymalnego bezpieczeństwa
Oprócz pełnowymiarowych poduszek powietrznych z przodu, Porsche Cayman wyposażony jest również w zaawansowany technologicznie system ochrony bocznej (POSIP). System ten, zawierający poduszki powietrzne na klatkę piersiową i głowę po obu stronach samochodu, zapewnia wyjątkowe bezpieczeństwo w przypadku zderzenia bocznego. Ważnym punktem jest również to, że Cayman przewyższa wszystkie normy prawne dotyczące kolizji czołowych, bocznych oraz stłuczek, a także w przypadku całkowitego przewrócenia w krajach, w których Porsche jest obecne.
Dwie komory bagażowe dla dużej pojemności ładunkowej
Dzięki koncepcji z silnikiem umieszczonym z tyłu oraz klapie otwierającej się pod dużym kątem, Porsche Cayman jest w stanie pomieścić dużą ilość bagażu. Tylko przednia komora bagażowa ma pojemność wynoszącą nie mniej niż 150 litrów (5,25 stopy sześciennej), a jeszcze większa komora bagażowa za tylną osią mieści 260 litrów (9,1 stopy sześciennej). Dodatkowo w Porsche Sports Coupé znajdują się liczne duże skrzynie bagażowe, z których niektóre można zablokować.
Dwuosobowy z nową wersją silnika
Wprowadzając model Cayman, Porsche oferuje kolejną atrakcyjną wersję tego wyjątkowego Sports Coupé. W tym przypadku moc pochodzi z silnika Porsche o pojemności 2,7 litra, wzbogaconego o jeszcze lepsze standardy w nowym modelu Porsche Cayman.
Podobnie jak w modelach Porsche 911 i Cayman S, Cayman wykorzystuje technologię VarioCam Plus, a silnik osiąga maksymalną moc 245 KM (180 kW) przy 6500 obr./min, z maksymalnym momentem obrotowym 273 Nm (201 lb-ft) w zakresie od 4600 do 6000 obr./min. Specyficzna moc wynosi 91,2 KM (66,9 kW) na litr, a średnie zużycie paliwa to 9,3 litra/100 kilometrów (30,4 mpg Imp).
Przy masie wynoszącej zaledwie 1300 kg (2867 lb), silnik o pojemności 2,7 litra zapewnia przyspieszenie do 100 km/h (62 mph) w 6,1 sekundy. Przyspieszenie w biegu z 80-120 km/h (50-75 mph) na czwórce zajmuje 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna nowego modelu wynosi 258 km/h (160 mph). Wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, Porsche Cayman osiąga prędkość maksymalną 260 km/h (161 mph), podczas gdy prędkość maksymalna przy Tiptronic S wynosi 253 km/h (157 mph).
Wyjątkowe coupé o charakterystycznym wyglądzie
Na pierwszy rzut oka Cayman wyróżnia się typową dla Porsche sylwetką coupé oraz doskonałym współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,29. Korzystając z dwóch komór bagażowych, Porsche Sports Coupé oferuje łączną pojemność bagażową wynoszącą nie mniej niż 410 litrów (14,35 stopy sześciennej). Większa z dwóch komór bagażowych nad tylną osią ma pojemność 260 litrów (9,1 stopy sześciennej), natomiast komora bagażowa z tyłu jest dostępna przez klapę otwierającą się na wyjątkowo dużym kącie, co zapewnia przestronność wynoszącą nie mniej niż 1,95 metra (6’6″).
Z zewnątrz, Porsche Cayman wyróżnia się nowymi 17-calowymi felgami z lekkich stopów o pięciu podwójnych ramionach, czarnymi zaciskami hamulcowymi z eloksyzowaniem, czarnymi krawędziami wokół przedniego spoilera, oznaczeniem modelu w kolorze tytanowym oraz owalnym wydechem.
Ultra-nowoczesna technologia silnikowa z VarioCam Plus
Po raz pierwszy najmniejszy silnik boxer Porsche wyposażony jest w system zarządzania zaworami VarioCam Plus, który kontroluje cały cykl napełniania. Zapewnia to nie tylko wyższy moment obrotowy i moc silnika, ale także poprawia efektywność paliwową. Technologia VarioCam Plus, która została już zastosowana w modelach 911 oraz Cayman S, łączy zmienny czas otwierania zaworów na wałku rozrządu dolotowym (VarioCam) oraz system zmiany skoku zaworów (Plus).
Mniejsze tłoki, wyższy współczynnik sprężania
Tak jak w jednostce 3,4-litrowej, skok silnika 2,7-litrowego wynosi 78 milimetrów (3,07″). Zmniejszenie pojemności silnika wynika więc z mniejszej średnicy odlewanych tłoków, która wynosi 85,5 milimetra (3,37″).
Silnik 2,7-litrowy charakteryzuje się jeszcze lżejszym wałem korbowym, a otwory w pustych trzpieniach tłoków są większe niż wcześniej, co pozwala zaoszczędzić sześć gramów na każdym trzpieniu, co daje silnikowi szybszą, bardziej dynamiczną i wolniejszą reakcję.
W głowicy cylindrów znajdują się również szczegółowe ulepszenia, gdzie otwór wtryskiwacza pomiędzy dwoma zaworami wylotowymi, wykończony po procesie odlewania, zmniejsza obciążenia termiczne w tym punkcie, efektywnie ograniczając ryzyko detonacji silnika. W rezultacie, współczynnik sprężania został zwiększony o dwie dziesiąte w porównaniu do Cayman S do wartości 11,3:1.
Wysoki moment obrotowy na całym zakresie prędkości obrotowej silnika zapewnia system dolotowy z klapą rezonansową, dwukomorowa rura rozdzielcza oraz klapa rury rozdzielczej. System kolektora dolotowego jest identyczny pod względem konstrukcji i konfiguracji jak w jednostce 3,4-litrowej Cayman S, a progi przełączania na obu klapach dostosowane są do mniejszego rozmiaru silnika. Aby zapewnić efektywne dostarczanie oleju do silnika nawet w dynamicznych warunkach jazdy, Porsche Cayman posiada w pełni zintegrowane smarowanie suchym kompresorem.
Nowy Porsche Cayman oczywiście także charakteryzuje się typowym dla Porsche muskularnym dźwiękiem silnika, podczas gdy dźwięk silnika na biegu jałowym pozostaje łagodny i umiarkowany. System wydechowy, specjalnie zaprojektowany dla nowego Sports Coupé Porsche, ma nadzwyczaj duże przekroje, aby zminimalizować ciśnienie kontrujące i maksymalizować moc silnika. I wreszcie, nowy Cayman przewyższa zarówno normy emisji EU4, jak i US ULEV II.
Zmiana biegów – ręcznie lub automatycznie
W standardzie Porsche Cayman wyposażony jest w pięciobiegową manualną skrzynię biegów, przekazującą moc silnika na tylne koła. Opcjonalny pakiet sportowy obejmuje Porsche Active Suspension Management (PASM) i specjalnie dostosowaną sześciobiegową skrzynię biegów o dłuższym przełożeniu na najwyższym biegu. W tym przypadku maksymalna prędkość wynosi 260 km/h (161 mph), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,1 sekundy, jak w modelu pięciobiegowym.
Jeszcze jedną opcją jest pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic S, przy której Cayman przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund i osiąga prędkość maksymalną 253 km/h (157 mph).
PASM dla jeszcze lepszych osiągów sportowych
Wyjątkowo mocna konstrukcja nadwozia, odporna zarówno na siły skrętne, jak i gięcie, oraz koncepcja z silnikiem umieszczonym z tyłu oferują wszystko, co potrzebne dla neutralnych i precyzyjnych właściwości jezdnych z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Przednie koła pracują na osi sprężynowej z oddzielnym układem ramion kontrolnych, a tylna oś wykorzystuje konfigurację sprężynową specjalnie optymalizowaną przez Porsche dla tego nowego Sports Coupé.
Dzięki zmodyfikowanym stabilizatorom i sprężynom nośnym, podwozie i zawieszenie zostały szczególnie dopasowane do Porsche Caymana. Bardzo dynamiczne ogólne właściwości podwozia i zawieszenia mogą być dodatkowo zwiększone dzięki opcjonalnemu Porsche Active Suspension Management (PASM). To elektronicznie kontrolowany system amortyzatorów, który oferuje kierowcy wybór między bardzo sportowym a bardziej komfortowym ustawieniem, wystarczy nacisnąć przycisk.
Mocne hamulce bez zjawiska blaknięcia
Wysokowydajny system hamulcowy zastosowany w Caymanie został przeniesiony we wszystkich jego istotnych cechach z modelu Cayman S i wyróżnia się szczególnie dzięki monoblokowym hamulcom stałym z czarnym eloksyzowaniem, z czterema tłokami. Średnica tarczy hamulcowej z przodu wynosi 298 milimetrów (11,73″), a hamulce tylne mają 299-milimetrowe (11,77-cala) tarcze hamulcowe przeniesione z Cayman S.
Aby zapewnić efektywne chłodzenie hamulców, Porsche Cayman posiada spojler hamulcowy, a maksymalna siła hamowania generowana jest przez pompę wirnikową napędzaną wałkiem rozrządu po prawej stronie cylindrów, tworząc ciśnienie podciśnienia w jednostce serwo.
Atlet z dużymi rezerwami bezpieczeństwa
Cayman standardowo wyposażony jest w PSM – Porsche Stability Management, które łączy wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa jazdy z typową dla Porsche zwrotnością, interweniując tylko w miarę potrzeby w hamulce, aby ustabilizować samochód, kiedy kierowca zbliża się do maksymalnych granic. Kierowca ma również możliwość deaktywacji PSM, system automatycznie aktywuje się ponownie, gdy hamulce, po użyciu, osiągną próg ABS przynajmniej na jednym przednim kole.
Opcjonalny pakiet sportowy Porsche Sports Chrono stosuje bardziej strome ustawienia osiągów pedału gazu, bardziej nagłe wejście w ograniczenia obrotów i podnosi próg interwencji PSM. A jeśli samochód wyposażony jest w PASM, pakiet sportowy również ingeruje w tę funkcję sterującą, dając kierowcy jeszcze bardziej intensywne wrażenia z prowadzenia Porsche Caymana.
Sportowe Coupé z sześcioma poduszkami powietrznymi
Konstrukcja nadwozia Caymana oparta jest na podwoziu Porsche Boxster, które pierwotnie zostało opracowane jako otwarty samochód sportowy. Integracja dachu coupé tworzy niezwykle sztywną, mocną i stabilną konstrukcję nadwozia, która oferuje najwyższy poziom biernego bezpieczeństwa. W związku z tym Cayman przewyższa normy prawne dotyczące kolizji czołowych, bocznych oraz tylnych, a także całkowitego przewrócenia w wszystkich istotnych rynkach.
Wyposażenie bezpieczeństwa, które oferuje nowe Sports Coupé Porsche, obejmuje również dwuetapowe pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a także system ochrony przed uderzeniami bocznymi Porsche (POSIP). Aby zapewnić optymalną ochronę górnej części ciała, system bezpieczeństwa przy uderzeniu bocznym składa się z dwóch poduszek powietrznych na klatkę piersiową, każda o objętości 8 litrów, zintegrowanych w oparciach foteli. Standardem są również dwie oddzielne poduszki powietrzne na głowę, które napełniają się w razie potrzeby z szyby drzwiowej.
Wysoki standard wyposażenia z miejscem na indywidualne życzenia
Już od początku nowy Cayman oferuje wysoki standard sportowego, funkcjonalnego i wyrafinowanego wyposażenia. Główne różnice w porównaniu do Cayman S dotyczą wskaźników z czarnymi cyferblatami, otoczonymi pierścieniami wykończenia w kolorze Volcano Grey.
Standardowe wyposażenie Porsche Caymana obejmuje klimatyzację z wbudowanym filtrem powietrza, radio CD oraz fotele z centralnymi sekcjami wykończonymi alcantarą. Pokrywa dźwigni zmiany biegów, uchwyty drzwi oraz dźwignia hamulca ręcznego w Caymnie są wykończone skórą.