Czeska marka samochodowa próbowała rozszerzyć swoją ofertę, wprowadzając mały pojazd typu MPV oparty na tej samej płycie podłogowej, co linia Fabia.
Pomimo spadku na rynku MPV w Europie, Skoda liczyła, że Roomster ma większe szanse niż większość konkurencji. Dzięki temu, że samochód bazował na platformie małego pojazdu, jego cena była bardzo atrakcyjna. Jednocześnie oferował wystarczającą ilość funkcji i udogodnień, aby przyciągnąć klientów z segmentu kompaktowego. Jednak gdy w 2008 roku uderzył kryzys finansowy, sprzedaż Roomstera gwałtownie spadła.
Pomysł nie był nowy i okazał się udany dla innych pojazdów, takich jak Yaris Verso od Toyoty czy Kangoo od Renault. Skoda postanowiła więc w Roomsterze wykorzystać przedni pas znany z Fabii, a także wysoką linię dachu z dużymi oknami. Klamki tylnych drzwi zostały ukryte w słupkach B. Z tyłu znajdował się szeroki pionowy bagażnik, otoczony światłami tylnego.
Wnętrze Roomstera spełniało swoją nazwę, oferując mnóstwo miejsca dla pięciu dorosłych osób. Co więcej, producent zapewnił pojazdowi panoramiczny szklany dach, który dodatkowo wzbogacał wrażenie przestronności kabiny. Z tyłu Skoda zamontowała dwa miejsca siedzące lub ławkę dla trzech osób. Obie wersje miały możliwość składania na płasko, co pozwalało na powiększenie przestrzeni ładunkowej.
Pod maską, producent oferował szeroki wybór silników benzynowych oraz turbo-diesel o mocy od 63 KM (64 PS) do 103 KM (105 PS). Moc trafiała tylko na przednie koła za pośrednictwem pięciu lub sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej dostarczonej przez firmę Aisin.
Wiosną 2006 roku firma Škoda Auto poszerzyła swoją ofertę modeli o czwarty model, obok Fabii, Octavii i Superba. Różni się on od innych pojazdów tym, że ma długość około 4,2 m i pięć drzwi, a także oferuje najwyższy poziom zmienności oraz ponadprzeciętną ilość miejsca dla pasażerów i bagażu. Jego unikalna koncepcja przestrzenna oraz całkowicie nowa forma sprawiły, że auto stało się wzorem w swojej klasie, do którego będą porównywane inne modele. Łączy w sobie zalety „pojazdu przestrzennego” z dużą przestrzenią bagażową oraz wysoki poziom komfortu podróży i bezpieczne cechy prowadzenia typowe dla samochodu klasy średniej. Oferta została wzbogacona o model Škoda Roomster Scout, który, podobnie jak Škoda Octavia Scout, wyróżnia się mocnym, robustnym wyglądem zewnętrznym.
Jednak to nie wszystko. Tego lata rodzina Škoda Roomster zyskała nową wersję. Nowy Praktik to inteligentny pojazd do użytku komercyjnego, który zapewnia wyjątkowy komfort, w którym nawet sam szef wolałby prowadzić. Niezwykły zestaw wyposażenia dostępny dla pojazdu w tej klasie nadaje Praktikowi cechy samochodu idealnego do podróży z dużą przestrzenią ładunkową.
W nowych modelach na rok Škoda Auto wprowadza srebrne relingi dachowe, które stanowią efektywny kontrast w przypadku wielu kolorów. W wersji Style do wyboru jest deska rozdzielcza w designie Onyx/Onyx. Dodatkowo dostępny jest system oświetleniowy Day Light, który automatycznie dezaktywuje funkcję oświetlenia zakrętów podczas jazdy w świetle dziennym. Można również zamówić opcjonalną ochronę podwozia, w której przednia oś jest podwyższona o dziesięć milimetrów, co skutkuje pięcioma milimetrami większym prześwitem. W przyszłości wszystkie Roomstery będą wyposażone w dodatkowe lustro do makijażu po stronie kierowcy, a jako wyjątkowa opcja dostępne będą dwa atrakcyjne obręcze aluminiowe do wyboru: Line (15-calowe) i Bear (16-calowe). Standardem jest dwutonowy klakson, a od jesieni nowy Brilliant Silver zastąpi dotychczasowy kolor Diamond Silver.
Model Škoda Roomster Scout jest teraz wyposażany w nową klapę bagażnika, która jako element hybrydowy przynosi liczne korzyści. W pełni identyczna z wcześniej produkowaną wersją blaszana, „wewnętrzne życie” hybrydowej klapy bagażnika składa się teraz z solidnej ramy rurowej. Jest ona wyposażona w elementy plastikowe, które znacznie poprawiają walory dźwiękowe podczas zamykania, czyniąc je bardziej masywnymi niż wcześniej. Dodatkowo plastikowe pokrycie lepiej znosi uderzenia w parkingach, co w wielu przypadkach będzie polegać jedynie na naprawie uszkodzeń lakieru. W przypadku uszkodzenia części plastikowej można ją wymienić indywidualnie, podczas gdy w przypadku klapy blaszanej wymagana była całkowita wymiana. Fakt, że w przeciwieństwie do blachy, plastik nie rdzewieje, stanowi dodatkową zaletę hybrydowej klapy bagażnika.
Dzięki licznych nietypowym rozwiązaniom projektowym, Škoda Roomster wyraźnie wyróżnia się na tle konkurencji w tej klasie. Wnętrze zapewnia dwie różne strefy funkcjonalne. Przednia część jest wyraźnie dostosowana do potrzeb kierowcy i pasażera – to „pokój kierowcy” z przejrzystym projektem kokpitu. Prosta obsługa dzięki ergonomicznie umieszczonym przyciskom i dźwigniom oraz wyjątkowo czytelnie zaprojektowana deska rozdzielcza sprawiają, że jazda Škodą Roomster to czysta przyjemność. Wygodne fotele można doskonale dopasować, a wysokość i długość kierownicy można regulować, co zapewnia bezstresową jazdę.
Tylną część kabiny pasażerskiej Škody Roomster zaprojektowano jako komfortowy i zmienny „salon”. Duże boczne okna, fotele umieszczone 46 mm wyżej niż te z przodu oraz innowacyjny system VarioFlex umożliwiają dostosowanie konfiguracji tylnej do potrzeb pasażerów. Wyższa pozycja tylnego siedzenia zapewnia pasażerom z tyłu doskonały widok nad głowami i zagłówkami kierowcy oraz pasażera. Opcjonalne panoramiczne okno dachowe tworzy dodatkowe doskonałe warunki oświetleniowe w całej Škodzie Roomster. W przypadku zbyt silnego światła można je zasłonić roletą. Zmienność „salonu” wyznacza nowe standardy. Oparcie środkowego siedzenia można złożyć, tworząc miejsce na różne przedmioty lub jako podłokietnik. W ramach specjalnego wyposażenia dostępny jest składany stół z dwoma uchwytami na napoje, zamontowany z tyłu środkowego siedzenia. Przy niewielu ruchach ręki można usunąć środkowe siedzenie, które waży tylko 11 kilogramów. Dwa zewnętrzne siedzenia można następnie przesunąć do wewnątrz o 110 milimetrów. W ten sposób Škoda Roomster przekształca się w wersję czteroosobową, z jeszcze większą przestrzenią na barki oraz komfortem siedzenia z tyłu. Zewnętrzne siedzenia można również przesuwać wzdłużnie o 150 milimetrów. Kąty oparcia tylnych siedzeń można indywidualnie zmieniać dla wszystkich trzech siedzeń o maksymalnie 13,5°. Środki komfortu wszystkich siedzeń są jednymi z najlepszych w swojej klasie.
Zmienność to wyjątkowa cecha przestrzeni bagażowej w Škodzie Roomster. Wynosi ona od 450 do 530 litrów przy pięciu podróżujących. To rekord w swojej klasie. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje płaska przestrzeń ładunkowa o długości do 1595 milimetrów, a objętość transportowa wzrasta do 1555 litrów. Tylne siedzenia można składać w proporcjach 40:20:40, co pozwala na stopniowe zwiększanie rozmiaru obszaru ładunkowego w zależności od potrzeb transportowych. Dwa zewnętrzne siedzenia, każde ważące tylko 16 kilogramów, oraz środkowe siedzenie z tyłu można szybko i łatwo usunąć. W ten sposób Škoda Roomster przekształca się w wersję dwusiedzeniową z pojemnością ładunkową wynoszącą 1780 litrów. Gładkie ściany boczne i niski próg załadunkowy ułatwiają ładowanie auta nawet do poziomu dachu. Škoda Roomster jest również doskonale przygotowana do wszelkich zadań transportowych dzięki wielu pomysłowym detalom. Na przykład solidna pokrywa bagażnika może być bezpiecznie umieszczona na dwóch różnych wysokościach i, w razie potrzeby, podzielić bagażnik na dwie części poziomo. To pozwala na dostęp do bagażu podczas podróży, gdy jest on przechowywany na górnej części pokrywy przy niższej pozycji. Poniżej można bezpiecznie przymocować ciężkie przedmioty do uchwytów w bagażniku.
Z przodu pasażerowie Škody Roomster mogą korzystać z dodatkowych schowków, które obejmują miejsce do przechowywania w drzwiach, w którym zmieszczą się nawet butelki 1,5 litrowe. Małe elastyczne gumki w razie potrzeby utrzymają na miejscu nawet duże mapy drogowe lub inne dokumenty podróżne. Wcięcia w centralnej konsoli oraz kieszenie zintegrowane w oparciach przednich siedzeń oferują wiele możliwości przechowywania drobnych monet, kart opłat, napojów, czasopism czy nawet książek, podczas gdy dwa schowki pomieszczą wiele akcesoriów.
Silniki dla Škody Roomster:
- 1.2 12V HTP/51 kW (70 KM)
- 1.4 16V/63 kW (86 KM)
- 1.6 16V/77 kW (105 KM)
- 1.4 TDI PD/51 kW (70 KM)
- 1.4 TDI PD/59 kW (80 KM)
- 1.9 TDI PD/77 kW (105 KM)
Škoda Roomster Scout jest dostępna wyłącznie z silnikiem benzynowym 1.4 16V oraz 1.6 16V czterocylindrowym oraz silnikami Diesla 1.4 TDI PD/59 kW i 1.9 TDI PD/77 kW.
Wszystkie silniki połączone są z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Alternatywnie, najsilniejszy silnik benzynowy może być wyposażony w sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów z funkcją Tiptronic. Modularna struktura podwozia Škody Roomster ma rozstaw osi wynoszący 2617 milimetrów, co oznacza 39 milimetrów więcej niż Škoda Octavia Combi. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu zastosowano zawieszenie półzależne, co zmniejsza wagę. ABS z MSR (kontrola momentu hamowania silnika) wchodzi w skład standardowego wyposażenia w 25 krajach członkowskich UE, a ASR (regulacja zapobiegająca poślizgowi) oraz elektroniczny program stabilizacji (ESP) są dostępne na życzenie. Neutralne właściwości jezdne Škody Roomster oraz wysoki poziom rezerw bezpieczeństwa w podwoziu sprawiają, że prowadzenie tego „pojazdu przestrzennego” to przyjemność.
Struktura nadwozia o wysokości 1607 milimetrów (bez relingów dachowych) charakteryzuje się wyjątkową stabilnością w zakrętach dzięki dobrze zbalansowanej konstrukcji podwozia. Różne szerokości torów z przodu i z tyłu zapobiegają przechylaniu się pojazdu. Škoda Roomster, skonfigurowana jako samochód osobowy, waży od 1150 do 1265 kilogramów, a w zależności od wybranej wersji wyposażenia ma ładowność do 515 kilogramów.
Standardy bezpieczeństwa Škody Roomster są na tym samym wysokim poziomie co w całej rodzinie Škody. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu, poduszki powietrzne z przodu, boczne oraz poduszki powietrzne chroniące głowę oraz napinacze pasów gwarantują bezpieczeństwo pasażerów w przypadku wypadku. Dwa zewnętrzne siedzenia z tyłu wyposażone są w mocowania Isofix. Oświetlenie zakrętów i zakrętów jest uzależnione od poziomu wybranego wyposażenia.
Škoda Roomster jest także przyjazna dla innych słabszych użytkowników dróg. Jej nadwozie spełnia już przepisy dotyczące ochrony pieszych, które wejdą w życie oficjalnie dopiero w 2010 roku. Miękki, odkształcający się przedni błotnik oraz odłączone lub osłonięte twarde części z przodu pojazdu wyraźnie zmniejszają ryzyko ciężkich obrażeń głowy.
Struktura nadwozia Škody Roomster została zaprojektowana w ten sposób, aby w przypadku kolizji z innym pojazdem, zdefiniowane ścieżki obciążenia redukowały siły uderzeniowe w kontrolowany sposób, prowadząc je do jednostek strukturalnych znajdujących się w podłodze samochodu. Przednia część pojazdu może się odkształcać w ściśle zdefiniowany sposób, tak aby komora pasażerska pozostała strefą bezpieczeństwa dla pasażerów. W testach zderzeniowych obciążenie biomechaniczne na pasażerach było znacznie poniżej ustalonych norm. W surowym teście EuroNCAP Škoda Roomster otrzymała pięć gwiazdek za bezpieczeństwo pasażerów.
Škoda Roomster kontynuuje tradycję marki, oferując doskonały stosunek ceny do jakości, a jednocześnie dostarczając szereg użytecznych i sprytnych rozwiązań, zwiększających komfort. Lusterka zewnętrzne mogą być regulowane ręcznie lub elektrycznie, w zależności od wersji. Lampki do czytania zainstalowane w suficie z przodu oraz z tyłu zapewniają skupione światło, a oświetlenie wnętrza pozostaje włączone przez krótki czas po zamknięciu drzwi. Nawet jeśli Škoda Roomster jest zamawiana bez automatycznego systemu klimatyzacji, Climatic lub elektronicznego systemu Climatronic, powietrze zasysane jest automatycznie oczyszczane przez filtr pyłków przed wejściem do wnętrza. Wszystkie wersje Škody Roomster mają regulowane w wysokości i długości koło kierownicy, co nie jest standardem w tej klasie samochodów.
Dla Škody Roomster dostępne są dwa różne systemy audio. Radio samochodowe Beat pasuje do otworu DIN 1 i jest wyposażone w funkcję RDS. Opcjonalnie może być również połączone z zmieniarką CD. Wygodniejsza wersja radia samochodowego, Dance, pasuje do podwójnego otworu DIN 1 i ma odtwarzacz CD, który jest również kompatybilny z MP-3 i ma cyfrowy procesor sygnałowy, zapewniający najwyższą jakość dźwięku nawet dla najbardziej wymagających słuchaczy. W systemie audio Dance można obsługiwać dodatkową zmieniarkę CD. W centralnej konsoli znajduje się złącze audio line-in dla zewnętrznych urządzeń, takich jak iPod czy odtwarzacz MP3, oraz złącze do telefonu do obsługi telefonii bez użycia rąk, które działa z obu typów radia.
Wyższe wersje Style, Sport i Comfort oferują, oprócz podstawowego wyposażenia, elektrycznie otwierane okna z przodu, centralny zamek, regulowane w wysokości siedzenie kierowcy oraz przyciemniane szyby. Obudowy lusterka zewnętrznego i klamki do drzwi w tym samym kolorze co samochód są również częścią pakietu. Podczas gdy podstawowy model ma opony 175/70 R14, inne, wyższe wersje mają większe koła.