Toyota próbowała podzielić swojego konkurenta w segmencie kompaktów na dwie linie modeli: Corollę, oferowaną jako sedan, oraz Aurisa, który był hatchbackiem z trzema lub pięcioma drzwiami.
Japoński producent uznał, że młodsze pokolenia nie będą zbyt zainteresowane Corollą, która miała już ugruntowaną pozycję na rynku, dlatego stworzył Aurisa (z łaciny „Złoto”). Oprócz pięciodrzwiowego hatchbacka, który kierowany był do rodzin z małymi dziećmi, Toyota oferowała również wersję trzydrzwiową. Dzięki temu świeżemu wyglądowi samochód bezpośrednio konkurował z Golfem.
W nowym modelu Toyota wprowadziła młodzieżowy język designu. Charakteryzował się on przednią częścią z poziomymi liniami, co sprawiało, że samochód wyglądał na szerszy i bardziej sportowy. Kątowe reflektory przypominały te z Avensisa i Yaris, ale miały swój unikalny charakter. Z profilu, nadwozie trzydrzwiowe pokazywało wznoszącą się linię okien, kończącą się na C-słupku z wyraźnym zakrętem ku górze. Tak więc, producent stworzył sportowy wygląd dla tego hatchbacka.
Jednak Toyota nie zaprojektowała wnętrza nastawionego wyłącznie na młodych. Siedzenia przednie Aurisa były zamontowane wyżej niż w Golfie czy innych podobnych samochodach, z wyjątkiem hatchbacka Civica od Hondy. Mimo to, samochód miał wysoką konsolę centralną połączoną z centralnym panelem poprzez nachyloną belkę, na której znajdowała się dźwignia zmiany biegów (lub selektor biegów). Dla systemu multimedialnego producent oferował kilka opcji w zależności od poziomu wyposażenia, nazwanych Terra (Ziemia) dla podstawowego, Luna (Księżyc) dla średniego oraz Sol (Słońce) dla najwyższego poziomu. System nawigacji był dostępny jako opcja. Z tyłu, dzielona kanapa mogła pomieścić do trzech osób na krótkich trasach.
Pod maską, producent zainstalował wybór siedmiu silników, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesel. Niektóre z nich były dostępne z automatyczną skrzynią biegów.
Toyota Auris to nowy, kluczowy model w ofercie Toyoty, który stanowi istotny krok naprzód w realizacji ambicji marki na rynku europejskim. Został zaprojektowany i wyprodukowany w Europie, a jego celem jest wsparcie dla bardzo udanego modelu Toyota Yaris i Avensis w osiągnięciu nowo ogłoszonego celu sprzedaży na poziomie 1,2 miliona sztuk rocznie do 2008 roku.
Andrea Formica, wiceprezydent ds. sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażnej w Toyota Motor Europe, powiedział: „Segment C jest najważniejszym segmentem na europejskim rynku samochodowym, a wiele europejskich marek definiowanych jest przez wizerunek i sukces swoich modeli w tym segmencie. Wraz z wprowadzeniem Toyoty Auris chcemy osiągnąć istotną zmianę nie tylko pod względem wolumenu sprzedaży, ale także wizerunku marki Toyota.”
Auris stanowi nową propozycję Toyoty w strategicznym segmencie hatchbacków klasy C. Jego dynamiczny design i wyraziste cechy odzwierciedlają zmieniające się potrzeby klientów segmentu C, jednocześnie przekazując podstawowe wartości Toyoty: najwyższą jakość, innowacyjność oraz przyjemność z jazdy.
Zaprojektowany z myślą o komforcie wewnętrznym, Toyota Auris maksymalizuje przestrzeń i wygodę wnętrza, obiecując jednocześnie angażującą jazdę dzięki dynamicznemu stylowi zewnętrznemu.
Toyota Auris została zaprojektowana w europejskim centrum stylizacji Toyoty, ED2, w kontekście filozofii designu Toyoty, znanej jako Vibrant Clarity – nowoczesnej i pełnej energii, ale jednocześnie zachowującej klarowność celu i racjonalność.
Projekt powstał z myślą o europejskich klientach segmentu C i bazuje na wielu wskazówkach projektowych, które ujawniono podczas prezentacji koncepcji Toyoty Auris Space w Paryżu, w tym na kierunku „od wewnątrz na zewnątrz”, który maksymalizuje przestrzeń i komfort wnętrza. Wysoka linia okien, krótkie zwisy i zrównoważona architektura kabiny zapewniają poczucie dynamizmu i zwinności.
Wysoka jakość i innowacyjne wnętrze tworzą harmonię między kierowcą a pasażerami a samochodem. Rzeźbiona mostkowa konsola centralna to odważne rozwiązanie, które symbolizuje i podkreśla sportowy charakter pojazdu. Jednocześnie jest elegancka i praktyczna, podnosząc dźwignię zmiany biegów i inne kontrolki do idealnej wysokości ergonomicznej.
Toyota Auris prezentuje również silną, dynamiczną sylwetkę zewnętrzną oraz obiecujące właściwości jezdne. Szeroka karoseria i szeroki rozstaw kół tworzą stabilny wygląd, a skupienie na utrzymaniu przejrzystości architektury pozwoliło projektantom uzyskać świeży i wyraźny efekt.
Soichiro Okudaira, główny inżynier, powiedział: „Auris został opracowany z wyraźnym naciskiem na charakterystyczny styl i inteligentne rozwiązania. Stworzyliśmy hatchback, który oferuje angażujące doświadczenia z jazdy i najwyższy poziom jakości.”
Przestrzeń wnętrza została maksymalnie wykorzystana dzięki podejściu „od wewnątrz na zewnątrz”, oferując płaską podłogę dla pasażerów z tyłu i wysokie powierzchnie okienne. Bazując na zupełnie nowej platformie, Toyota Auris ma długość 4220 mm i długi rozstaw osi 2600 mm, co przekłada się na doskonałą stabilność i komfort jazdy oraz optymalną przestrzeń dla pasażerów. Wysokość wynosząca 1515 mm i szerokość 1760 mm przyczyniają się do przestronnego wnętrza oraz stabilnego, sportowego wyglądu.
Oferta modelowa Toyoty Auris obejmie pełne spektrum bieżącego i przyszłego zapotrzebowania na hatchbacki segmentu C w Europie. Auris będzie dostępny w wersjach 3- i 5-drzwiowych z wyborem dwóch silników benzynowych: 1.4 VVT-i i 1.6 Dual VVT-i oraz trzech silników diesla: 1.4 D-4D, 2.0 D-4D i 2.2 D-4D Clean Power. Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro IV.
Nowy silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra będzie wyposażony w system dual VVT-i, co zapewnia wysoce efektywny proces spalania. Podwójne zmienne rozrządzenie (VVT-i) pozwala jednocześnie osiągnąć lepszą efektywność paliwową, zwiększając moc.
Silnik Diesla o pojemności 2.0-litry D-4D 125 będzie dostępny z zaawansowanym „samonaprawiającym się” filtrem cząstek stałych (DPF), podczas gdy 2.2 D-4D 180 Clean Power będzie wyposażony w unikalną technologię D-CAT Toyoty, która jednocześnie redukuje emisję NOx i cząstek stałych.
Dla Toyoty Auris będzie także szeroki wybór skrzyń biegów, z sześciobiegową manualną skrzynią jako standardowym wyposażeniem w silnikach 2.0 D-4D i 2.2 D-4D. Nowa skrzynia biegów MultiMode z manetkami zmiany biegów będzie opcjonalna w silnikach 1.4 D-4D i 1.6 VVT-i.