2007 Audi R8

Audi była znana z wielu rzeczy, ale nie z tworzenia supersamochodów. Sytuacja zmieniła się, gdy w 2006 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowała model R8 V8.

Stworzenie konkurencyjnego supersamochodu od podstaw nie było zadaniem dla każdego producenta samochodów. Inni próbowali w przeszłości i ponieśli porażkę. Jednak Audi nie chciało zawieść. Chciało usiąść przy tym samym stole, co takie marki jak Ferrari, McLaren czy jej kuzyn Porsche. Aby to osiągnąć, potrzebowało mocnego, znanego sojusznika, którym została nowo nabyta włoska marka Lamborghini. Dzięki wspólnej technologii oraz głębokim kieszeniom Audi, czarodzieje z Sant’Agata Bolognese ujawnili swoje sekrety nowemu właścicielowi, a efektem tego była pierwsza generacja modelu R8. Samochód wcześniej zaprezentowano jako pojazd koncepcyjny w 2003 roku, nosząc nazwę Audi Le Mans quattro na targach w Genewie. Mimo to, nieliczni wierzyli, że to coś więcej niż tylko ćwiczenie, a jednak trzy lata później pierwszy prawdziwy supersamochód Audi był gotowy, aby spotkać swoich pierwszych klientów.

Nowy model niemieckiego producenta zachwycał unikalnymi lampami LED, które były jedyne w swoim rodzaju na rynku. Był to pierwszy samochód z takim rozwiązaniem technicznym, a oprócz większej energooszczędności w porównaniu do lamp ksenonowych, wyglądały także lepiej. Światła do jazdy dziennej były zintegrowane w tych samych jednostkach reflektorowych na zewnętrznych i dolnych bokach. Między nimi Audi umieściło trapezoidalny grill otoczony dużymi funkcjonalnymi wlotami powietrza ozdobionymi poziomymi żłobieniami.

Z profilu R8 prezentował niski kształt z krótkim przodem i zaokrągloną linią dachu opadającą ku tyłowi samochodu. Wloty powietrza po bokach, za drzwiami, były starannie zintegrowane za pionowymi panelami w kontrastowych kolorach. W przeciwieństwie do Lamborghini, z którym dzielił platformę, R8 miał standardowo otwierane drzwi zawiasowe. Na koniec, z tyłu R8 znalazł się zestaw wentylacji, który flankował zewnętrzne boki tylnej osłony, ozdobiony poziomymi żłobieniami. Pod nimi producent zamontował cztery końcówki wydechu, po dwie z każdej strony.

Wnętrze R8 miało zestaw sportowych foteli oddzielonych szeroką konsolą centralną, w której znajdowały się uchwyty na kubki, ręczny hamulec oraz dźwignia zmiany biegów. Przed kierowcą znajdował się wskaźnik w stylu binokularów, gdzie duże tarcze prędkościomierza i obrotomierza otaczały wyświetlacz TFT dla komputera pokładowego. Na środkowej konsoli, poniżej wentylacji, Audi zamontowało wyświetlacz infotainment. Ponieważ komora silnikowa znajdowała się za kabiną, nie było tylnych siedzeń.

Pod maską Audi umieściło silnik o pojemności 4,2 litra z naturalnym zassaniem, który mógł wkręcać się aż do 8 000 RPM. Był połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, która przekazywała moc na wszystkie koła. Dostępna była również sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z możliwością ręcznej obsługi (Tiptronic).

Audi wkracza w najbardziej wymagający segment rynku samochodowego z modelem R8, sportowym samochodem z silnikiem umieszczonym centralnie, od razu zajmując pozycję wśród liderów. R8, wyposażone w wiedzę zgromadzoną przez Audi w motorsporcie oraz w produkcji sportowych samochodów premium, jest ucieleśnieniem doskonałych właściwości jezdnych, nowatorskiej technologii i fascynującego designu. Silnik V8 FSI o mocy 420 KM, stały napęd na cztery koła quattro oraz nadwozie wykonane z aluminium nadają R8 wyjątkowe cechy, by starać się o przywództwo w tym segmencie, dopełniając je doskonałą przydatnością na co dzień oraz typowymi standardami perfekcji Audi w zakresie jakości i wykończenia. Cena podstawowa wynosi 104 400 EUR, a dostawy rozpoczną się w drugim kwartale 2007 r.

Po sukcesach w rajdach z rewolucyjnym Audi quattro oraz triumfach w wyścigach samochodów turystycznych, Audi dopisało nowy rozdział w historii motorsportu z modelem R8 w wersji wyścigowej: z pięcioma zwycięstwami na koncie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, R8 jest najskuteczniejszym modelem, jaki kiedykolwiek brał udział w legendarnym wyścigu na torze Le Mans. W sumie, w 79 startach na całym świecie, ten wyjątkowy samochód osiągnął 62 zwycięstwa.

Geny zwycięzcy

Powtarzający się zwycięzca był zatem idealnym wzorem do naśladowania dla nowego modelu. Geny zwycięskiego samochodu wyścigowego zostały również przekazane do wersji osobowej – która, trzeba przyznać, również doskonale odnajduje się na torze – w oznaczeniu modelu R8. Koncepcja silnika umieszczonego centralnie jest tak samo integralna dla tego dziedzictwa genetycznego, jak silnik V8 o wysokich obrotach z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI oraz sekwencyjna skrzynia biegów z kontrolą na kierownicy. Choć w wersji wyścigowej użycie stałego napędu na cztery koła quattro było zabronione, w nowym R8 można go oczywiście zainstalować, co zapewnia lepsze właściwości jezdne oraz bezpieczeństwo w każdych warunkach.

Istnieją nawet paralele w designie – nie tylko pod względem funkcjonalnym – w sposobie, w jaki R8 doskonale przecina powietrze nawet przy bardzo wysokich prędkościach. Zespół projektowy, który wcześniej stworzył wersję wyścigową, otrzymał zadanie zaprojektowania modelu R8 do użytku drogowego. Jednakże, wyrazista struktura skrzydeł wersji Le Mans musiała zostać porzucona. W końcu wersja drogowa miała wyrażać swoje sportowe cechy poprzez charakterystyczną dla Audi jakość eleganckiego stylu.

Z mocą i elegancją

Szeroka, pełna sylwetka R8 zdaje się obejmować drogę. Demonstruje swoje możliwości poprzez imponujące proporcje, wyeksponowane nadkola i znaczne otwory wentylacyjne. R8 jest inna niż jakiekolwiek wcześniejsze Audi – z niepowtarzalnymi proporcjami samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie. Te proporcje dyktowane są przesunięciem kabiny do przodu i wyraźnie wydzieloną komorą silnikową za nią. Charakterystycznym elementem bocznego widoku R8 jest „sideblade”, który wizualnie podkreśla położenie silnika oraz działa jako deflektor powietrza.

R8 bez wątpienia jest przede wszystkim Audi, nie tylko z powodu charakterystycznej, jednolitych kratki z przodu. Po raz pierwszy cztery pierścienie umieszczono nie nad kratką, ale na pokrywie nad nią. Oszczędne, ale zawsze bardzo precyzyjne użycie linii jest kolejną typową cechą Audi, podobnie jak łukowaty kształt dachu. A ciągła linia przebiegająca od przedniego zderzaka, przez nadkola i boki, do tyłu, a następnie w dół po drugiej stronie, ma znaczenie dla marki. Ta „pętla” naturalnie obejmuje otwory wentylacyjne, światła przednie i tylne.

Niepowtarzalna twarz za dnia i w nocy

Pasja wyrażona poprzez staranny projekt świateł to kolejna typowa cecha Audi. R8 zyskuje już niepowtarzalny wygląd z przodu dzięki standardowym reflektorom bi-xenonowym oraz dziennym światłom składającym się z dwunastu diod LED – zarówno w dzień, jak i w nocy. Nikt nie przeoczy tego sportowego Audi z tyłu: po raz pierwszy zastosowano tylne światła LED o efekcie trójwymiarowym.

Jednak absolutnym hitem będą reflektory w pełni LED, dostępne jako opcja dla Audi R8 od końca 2007 roku, które zadebiutują po raz pierwszy na świecie w samochodzie produkcyjnym. Dzięki soczewkom i reflektorom, te innowacyjne źródła światła nie tylko wyglądają nowocześnie, lecz mają również ogromne zalety funkcjonalne: z temperaturą barwową wynoszącą 6000 Kelvin, światło LED przypomina światło dzienne znacznie bardziej niż światło xenonowe czy halogenowe. Kierowcy dzięki temu będą cierpieć znacznie mniej z powodu zmęczenia podczas nocnej jazdy.

Wnętrze oferuje luksusowy standard atmosfery wyścigowej. Jego design jest tak samo sportowy i ekskluzywny, jak zewnętrze: charakterystycznym elementem jest monoposto – rozległy łuk biegnący wokół kierownicy i wskaźników, łączący kierowcę z samochodem. Wnętrze odzwierciedla dynamikę R8 i nadaje jej wyczuwalny wyraz, dostępny już w momencie, gdy wsiadasz do środka.

Wyjątkowa przestronność

Jak na samochód sportowy, wyjątkowa przydatność R8 na co dzień wyróżnia się dużą ilością przestrzeni, w dużej mierze dzięki dużemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,65 metra. Bez względu na sylwetkę kierowcy i pasażera, zawsze będą mogli znaleźć swoją idealną pozycję siedzącą. Widoczność jest również bardzo dobra jak na pojazd z silnikiem umieszczonym centralnie. Wąskie słupki A optymalizują pole widzenia na przód i boki.

Przestrzeń bagażowa jest istotnym aspektem codziennej użyteczności: 100 litrów mieści się pod przednią pokrywą, a za siedzeniami jest miejsce na torby o łącznej objętości 90 litrów. Nawet zapaleni golfiści nie muszą rezygnować z uprawiania sportu, gdy prowadzą R8: dwa pełnowymiarowe torby golfowe mogą być schowane za siedzeniami.

Wrażenie jakości w wnętrzu jest uderzające: nawet w podstawowej wersji, powierzchnie obszaru sterowania i wykończenia drzwi są starannie wykończone, z ładnie wykonanymi ozdobnymi szwami. A możliwości personalizacji są tak różnorodne, jak preferencje przyszłych właścicieli R8. Wykończenie w pianie, włókno węglowe i różnorodne skóry to tylko niektóre z opcji.

Lekka, ale sztywna konstrukcja

Nadwozie samochodu sportowego musi być szczególnie lekkie i sztywne: niska masa pozwala na doskonałe osiągi na drodze, a sztywność jest kluczowym punktem wyjściowym dla zwrotnego wrażenia prowadzenia połączonego z wysoką precyzją. Audi Space Frame, wykonane z aluminium, stanowi idealną podstawę dla tego. Audi posiada większą wiedzę niż jakikolwiek inny producent na świecie w projektowaniu i produkcji samochodów opartych na technologii aluminium, a swoje zgromadzone know-how włożyło w R8.

Cała karoseria R8 waży zaledwie 210 kilogramów, co stanowi szczyt osiągnięć w zakresie lekkiej konstrukcji w samochodach sportowych. Składa się z ekstrudowanych sekcji, aluminiowych paneli i bardzo skomplikowanych wlewów, połączonych 99 metrami spawów, 782 nitami i 382 wkrętami samogwintującymi.

Niezrównana precyzja w warsztacie produkcyjnym

Ta struktura powstaje w dużej mierze ręcznie w warsztacie produkcyjnym R8 w Neckarsulm, ale przy użyciu precyzyjnych metod pomiarowych i obróbczych: system pomiaru laserowego sprawdza 220 punktów na każdym nadwoziu w granicach jednej dziesiątej milimetra, a specjalny tomograf komputerowy może badać całkowitą jakość każdego połączenia z precyzją mikronową. Centralna jednostka przetwarzająca tnie i wierci wszystkie 52 punkty łączące w zawieszeniu i układzie kierowniczym w jednym przejściu. To zapewnia maksymalną precyzję w geometrii osi.

Eksperci ds. aerodynamiki w Audi wykonali swoją pracę tak dokładnie nad R8, że na dodatek do eleganckiej formy, nadwozie rzeczywiście generuje docisk – w przeciwieństwie do wielu innych samochodów sportowych. To promuje stabilność kierunkową przy wysokich prędkościach. Osiągane jest to dzięki rozsuwanemu tylnemu spojlerowi, ale przede wszystkim dzięki w pełni zabudowanemu dyfuzorowi podwozia.

Ogromna moc napędowa w szerokim zakresie prędkości

Serce samochodu sportowego to oczywiście silnik. Oprócz tego, że jest niezwykle kompaktowy, ośmiocylindrowa jednostka napędowa R8 działa energicznie i bez wysiłku przy bardzo wysokich obrotach, osiągając maksimum przy 8250 rpm. Efektem jest 420 KM i równomierne narastanie momentu obrotowego, które zapewnia ogromne przyspieszenie w szerokim zakresie obrotów silnika. Typowa dla silnika wyścigowego suchego sumpa pozwala na umiejscowienie go na wyjątkowo niskim poziomie i zapewnia stały dopływ oleju nawet w trudnych warunkach jazdy – na przykład na torze wyścigowym. Bezpośredni wtrysk FSI wspiera bardzo dobre osiągi przy pełnym obciążeniu dzięki wysoce efektywnemu procesowi spalania.

Osiągi na drodze są odpowiednio imponujące: R8 rusza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy, niezależnie od tego, czy z manualną skrzynią biegów, czy z sekwencyjnym R tronic. Wskazówka osiąga 200 km/h po zaledwie 14,9 sekundach, a napęd silnika jest ostatecznie ograniczany jedynie przez opór toczenia i opór powietrza przy 301 km/h.

Jednak pociągający charakter V8 nie wynika tylko z jego łatwego przyspieszenia, ale także z bogatych, uniwersalnych cech dźwiękowych. Dzięki pomysłowym działaniom dostosowawczym, inżynierowie Audi wyeliminowali nieprzyjemne częstotliwości i stworzyli imponujące dzieło z dźwięków ssania i wydechu.

Błyskawiczne przyspieszenie dzięki Launch Control

Skrzynia biegów R8 ma sześć dobrze rozłożonych przełożeń, które mogą być obsługiwane ręcznie, w połączeniu ze sprzęgłem, lub automatycznie za pośrednictwem R tronic. R tronic to całkowicie nowy rozwój, który działa szybciej niż nawet najbardziej wprawiony kierowca i oferuje emocje w stylu wyścigowym z łopatkami zmiany biegów na kierownicy. R tronic umożliwia błyskawiczne starty godne toru wyścigowego dzięki Launch Control.

Stały napęd na cztery koła quattro zapewnia decydujący dodatkowy ułamek trakcji i bezpieczeństwa jazdy. System został dostosowany do koncepcji silnika umieszczonego centralnie, z idealnym rozkładem obciążenia osi wynoszącym 44:56 procent, i kieruje od 10 do 35 procent mocy silnika na koła przednie w razie potrzeby.

Precyzyjne zawieszenie zapewnia wzrost bezpieczeństwa

Precyzyjne zawieszenie Audi R8 doskonale kontroluje sportowe osiągi, ale jest również zdolne zapewnić relaksującą przyjemność z jazdy na długich dystansach. Samochód sportowy reaguje na ruchy kierownicy z błyskawiczną zwinnością, zawsze wykazując wyjątkowo dobre bezpieczeństwo jazdy. Zawieszenie, z podwójnymi wahaczami zarówno z przodu, jak i z tyłu, zostało zoptymalizowane pod kątem neutralnej reakcji samostabilizującej oraz maksymalnej łatwości kontroli.

Dla R8 dostępna jest opcjonalnie szczególnie innowacyjna technologia amortyzacji: Audi magnetic ride dostosowuje charakterystykę zawieszenia do profilu drogi oraz stylu jazdy w milisekundy. Obszerna instalacja hamulcowa dostarcza niezbędną siłę hamowania. Zastosowano łącznie 24 tłoki do czterech wytłaczanych tarcz hamulcowych. Tę wydajność hamowania można jeszcze zwiększyć dzięki opcjonalnym ceramicznym tarczom. Są one w stanie wytrzymać nawet najtrudniejsze warunki użytkowania na torze wyścigowym.

Ekskluzywne wyposażenie standardowe

Audi R8 łączy swoje doskonałe osiągi z zaskakującą przydatnością na co dzień oraz ekskluzywną specyfikacją wyposażeniową. W standardzie wyposażono na przykład w system audio o mocy 140 watów, system alarmowy, automatyczną klimatyzację oraz system informacji dla kierowcy z wbudowanym stoperem do pomiaru czasów okrążeń. Fotele sportowe są wykończone w kombinacji Alcantara/Skóra, a 18-calowe koła montowane są na odlewanych kołach ze stopów.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.