Niecałe trzy lata po wprowadzeniu pierwszej generacji serii 1, BMW zaprezentowało jej lifting w wersji trzydrzwiowej podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2007 roku.
Sprzedaż pierwszej generacji pięciodrzwiowej wersji serii 1 (E87 w kodzie fabrycznym) wyglądała obiecująco. W ciągu pierwszych trzech lat, pięciodrzwiowy hatchback przekroczył sprzedaż kompaktowej serii 3 (E36) w czasie jej siedmioletniej produkcji. Następnie BMW zdecydowało się na wprowadzenie wersji trzydrzwiowej swojego modelu wprowadzającego, znanej również jako E81 w kodzie fabrycznym, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży. Dzięki tej nowej wersji, sprzedaż przekroczyła barierę 200 000 egzemplarzy w kolejnych latach, mimo światowego kryzysu finansowego, który nastąpił. Odświeżona wersja, nazywana przez BMW Life Cycle Impulse (LCI), została zaprezentowana w marcu 2007 roku w Szwajcarii, a sprzedaż modelu trzydrzwiowego rozpoczęła się w maju tego samego roku.
Z przodu, trzydrzwiowa seria 1 posiadała odświeżony przód, który obejmował całą gamę modeli, z reflektorami ksenonowymi i przezroczystymi osłonami dla podwójnych reflektorów. Było kilka drobnych różnic między odświeżoną a nieodświeżoną wersją samochodu. Jednak bystre oko mogło zauważyć je na grillu, na którym występowały zaokrąglone górne zewnętrzne rogi zamiast ostrych. Dodatkowo, dolny zderzak był nowy i miał szeroki wlot powietrza, który przebiegał wzdłuż całej szerokości osłony, integrując dostępne prostokątne lampy przeciwmgielne. Wcześniej były one okrągłe i znajdowały się po bokach centralnie umieszczonego wlotu powietrza.
Profil samochodu przypominał pięciodrzwiową wersję, choć miał o dwa drzwi mniej. Jednak E81 wydawał się bardziej sportowy dzięki dłuższym drzwiom z bezramkowymi oknami. Co więcej, tylne boczne okna były krótsze i opadały w dół, aby wzmocnić dynamiczny wygląd pojazdu. Innym szczegółem, który pojawił się w odświeżonej wersji, była linia boczna, która przebiegała od przodu do tyłu pojazdu, wizualnie łącząc przednie błotniki z tylnymi światłami. Z tyłu, lekko pochylone do przodu tylne okno klapy bagażnika zdobił spoiler dachowy. Światła tylne również przeszły modernizację, miały dwa przezroczyste soczewki – jedną dla świateł cofania, a drugą dla kierunkowskazów. Na koniec, tylny zderzak był gładki, ponieważ nie miał rzeźbionej linii z boku na bok.
Wnętrze samochodu było nowe, z przeprojektowaną kierownicą i srebrnymi ozdobami na dolnym ramieniu. Dodatkowo, deska rozdzielcza miała nowe materiały oraz dostępny rozkładany ekran dla systemu infotainment iDrive. Klienci byli witani przez fotele z wysokim oparciem z przodu, które mogły być pochylane do przodu, aby umożliwić dostęp do tylnej kanapy. BMW zauważyło, że nawet w pięciodrzwiowej wersji nadwozia, przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu była ograniczona. W związku z tym, wersja trzydrzwiowa wyglądała na bardziej odpowiednią dla tego segmentu. Oferowała nawet układ czteromiejscowy, gdzie tylna kanapa była profilowana dla dwóch osób i miała centralny schowek. Przestrzeń bagażowa była wystarczająca na cotygodniowe zakupy i wakacje dla dwóch osób, ale nie na bagaż dla rodziny czteroosobowej.
Od strony inżynieryjnej, odświeżona wersja serii 1 została wyposażona w ulepszone silniki, które zapewniały więcej mocy niż modele z 2004 roku. Co więcej, te zaktualizowane jednostki napędowe były przystosowane do norm emisji Euro 5, które miały wejść w życie w 2009 roku. Większość wersji była dostępna z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, co uczyniło najkrótsze BMW doskonałym pojazdem miejskim.
Nowa seria BMW 1 zadebiutuje w sprzedaży wiosną 2007 roku i oferuje gamę modeli, w tym najbardziej ekonomiczny samochód produkcyjny, jaki kiedykolwiek wyprodukował BMW. Wprowadzenie wersji trzydrzwiowej oraz zmodernizowanej pięciodrzwiowej następuje wraz z serią nowych innowacji oszczędzających paliwo, które zostaną wprowadzone w całej gamie.
Technologie takie jak regeneracja energii hamowania, automatyczna funkcja start-stop oraz elektryczne wspomaganie kierownicy są połączone z oponami o niższym oporze toczenia oraz wskaźnikiem zmiany biegów, co ma na celu zachęcanie do ekonomicznej jazdy. Te innowacje są dodatkowo wspierane przez zastosowanie zmiennych technologii zaworowych i silników z bezpośrednim wtryskiem wysokiej precyzji w niektórych modelach serii 1, co zwiększa moc, a jednocześnie zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję spalin.
BMW 118d, najbardziej ekonomiczny model marki, osiąga rekordową wartość 60.1 mpg dzięki tym funkcjom w połączeniu z zastosowaniem lżejszych materiałów. Samochód wyposażono teraz w aluminiowy blok silnika, co przyczynia się do zmniejszenia wagi. Poza modelem BMW Hydrogen 7, BMW 118d osiąga najniższe emisje CO2 w historii marki, wynoszące 123 g/km (w kategorii C w zakresie podatku od pojazdów).
Inne silniki w nowej gamie serii 1 osiągają poprawę ekonomiczności do 24 procent w porównaniu do poprzedniego modelu, podczas gdy emisje spadły o 21 procent. Te ulepszenia nie wpływają negatywnie na przyjemność z jazdy. Nowa seria 1 jest napędzana przez silniki, których moc wzrosła o 20 KM, co przełożyło się na lepsze osiągi.
Nowa technologia oszczędzania paliwa: regeneracja energii hamowania (iGR) debiutuje w serii 1. System wykorzystuje inteligentne sterowanie alternatorem (IAC) i akumulator żelowy do odzyskiwania wcześniej utraconej energii, co przyczynia się do oszczędności paliwa. Osiąga się to dzięki temu, że IAC zmniejsza opór na silniku, angażując się tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ładowania akumulatora, podczas gdy tradycyjny alternator zawsze pobiera moc z silnika. Dodatkowo, energia generowana przez silnik w czasie doładowania (np. podczas hamowania lub zjeżdżania z górki) była wcześniej marnotrawiona. Teraz ta utracona energia jest wykorzystywana przez IAC do ładowania akumulatora. iGR samodzielnie odpowiada za trzyprocentową poprawę w oszczędności paliwa.
Nowa seria 1 wyposażona jest w automatyczną funkcję start-stop, co obniża zużycie paliwa. Standardowo w wszystkich modelach z manualną skrzynią biegów (z wyjątkiem 130i), system automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd jest nieruchomy, a kierowca wrzuca bieg jałowy. Aby ponownie uruchomić silnik, wystarczy ponownie wcisnąć sprzęgło przed ruszeniem w standardowy sposób. Jeśli kierowca nie chce korzystać z automatycznej funkcji start-stop, można ją ręcznie wyłączyć.
Zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy przynosi oszczędności energii na poziomie 90 procent w porównaniu do konwencjonalnego mechanicznego układu kierowniczego opartego na hydraulice. Wspomaganie mocy jest teraz zapewniane przez silnik elektryczny, który działa tylko wtedy, gdy jest to wymagane, na przykład podczas skręcania. Inne ulepszenia oszczędzające paliwo zostały wprowadzone dzięki różnym urządzeniom pomocniczym, takim jak odłączenie zasilania klimatyzacji od układu napędowego, gdy nie jest używane. Nawet klapy za grillem poprawiają ekonomikę, zamykając się, aby poprawić aerodynamikę, gdy silnik wymaga mniejszego przepływu powietrza. Funkcja ta poprawia również czasy rozruchu na zimno.
Zmiany w silnikach i statystyki szczegółowo
130i: Najlżejszy na świecie sześciocylindrowy silnik produkcyjny z technologią VALVETRONIC i Bi-VANOS osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 6,0 sekundy (pięciodrzwiowy w 6,1 sekundy) oraz ograniczoną elektronicznie maksymalną prędkość 250 km/h. Moc wynosi 265 KM, a moment obrotowy 315 Nm. Średnie zużycie paliwa to 34,0 mpg, a emisje CO2 wynoszą 197 g/km.
120i: Nowy czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem wysokiej precyzji i technologią Bi-VANOS osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy (7,8 sekundy dla pięciodrzwiowego) i maksymalną prędkość 224 km/h. Moc wynosi 170 KM (wzrost o 20 KM), a moment obrotowy teraz 210 Nm (wzrost o 10 Nm). Średnie zużycie paliwa to 44,1 mpg (poprawa o 17 procent), a emisje CO2 wynoszą 152 g/km (spadek o 16 procent).
118i: Nowy czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem wysokiej precyzji i technologią Bi-VANOS osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy (8,8 sekundy dla pięciodrzwiowego), a maksymalna prędkość wynosi 210 km/h. Moc wynosi 143 KM (wzrost o 14 KM), a moment obrotowy teraz 190 Nm (wzrost o 10 Nm). Średnie zużycie paliwa to 47,9 mpg (poprawa o 24 procent), a emisje CO2 wynoszą 140 g/km (spadek o 20,5 procent).
116i (tylko pięciodrzwiowy): Czterocylindrowy silnik z Bi-VANOS osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy i maksymalną prędkość 200 km/h. Moc wynosi 116 KM, a moment obrotowy 150 Nm. Średnie zużycie paliwa to 37,7 mpg, a emisje CO2 wynoszą 179 g/km.
120d: Silnik diesla drugiej generacji z aluminiowym blokiem silnika osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy (7,6 sekundy dla pięciodrzwiowego) i maksymalną prędkość 229 km/h. Moc wynosi 177 KM (wzrost o 14 KM), a moment obrotowy wynosi 350 Nm (wzrost o 10 Nm). Średnie zużycie paliwa to 57,6 mpg (poprawa o 16 procent), a emisje CO2 wynoszą 129 g/km (spadek o 15,1 procent).
118d: Silnik diesla drugiej generacji z aluminiowym blokiem silnika osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy (9,0 sekundy dla pięciodrzwiowego) i maksymalną prędkość 210 km/h. Moc wynosi 143 KM (wzrost o 21 KM), a moment obrotowy wynosi 300 Nm (wzrost o 20 Nm). Średnie zużycie paliwa to 60,1 mpg (poprawa o 19 procent), a emisje CO2 wynoszą 123 g/km (spadek o 18 procent).
Napęd i bezpieczeństwo: Wszystkie modele serii 1 BMW wyposażone są w dynamiczną kontrolę stabilności z dynamiczną kontrolą trakcji, co zapewnia najlepszą kombinację przyjemności z jazdy i bezpieczeństwa. DSC pozwala kierowcom maksymalnie wykorzystać rozkład masy 50:50 i konfigurację napędu na tylne koła, co zapewnia najlepszą wydajność na drodze. BMW 130i ma pięć dodatkowych funkcji w swoim systemie DSC+ dla zwiększenia wygody i bezpieczeństwa kierowcy: asystent ruszania pod górę, wstępne napięcie hamulca, osuszanie hamulców, kompensacja blaknięcia hamulców oraz łagodne zatrzymywanie.
Wszystkie modele serii 1 BMW mają sześć poduszek powietrznych w standardzie, funkcję wyświetlania siły hamowania na tylnych światłach, aby podkreślić nagłe hamowanie, oraz opony typu run-flat z systemem ostrzegania o przebiciu opony.
Nowy styl serii 1 BMW: Aby zaprezentować wprowadzenie najnowszej generacji silników, projektanci BMW odświeżyli wewnętrzny i zewnętrzny styl pięciodrzwiowego modelu. Seria 1 zyskała teraz większy grill nerek dla lepszego przepływu powietrza do silnika. Dolny zderzak przedni został również zmodyfikowany, aby stworzyć większy wlot powietrza, a spojler wystaje dalej, nadając bardziej wyrazisty, sportowy wygląd. Zespół reflektorów pozostaje w tej samej wielkości, ale ciemniejsze pokrycie nadaje subtelniejszy, bardziej wyrafinowany wygląd przodu.
Z tyłu przekształcony zderzak sprawia wrażenie szerszego i niższego samochodu. Tylny zespół lamp teraz ma nowy układ świateł, ale zachowuje swoją oryginalną formę.
Nowa trzydrzwiowa seria 1 ma te same cechy stylizacyjne, ale jej widok z boku jest naturalnie inny. Drzwi pasażerskie są dłuższe niż w pięciodrzwiowym modelu i są bezramkowe w stylu coupé. Wewnątrz klienci będą mogli również wybierać pomiędzy konfiguracją cztero- lub pięcioosobową. W układzie czteroosobowym pasażerowie tylni są oddzieleni centralną komorą bagażową i siedzą w bardziej rzeźbionych fotelach. Jako opcję bez dodatkowych kosztów można wybrać układ pięcioosobowy z tradycyjną kanapą, standardową w pięciodrzwiowej serii 1. Wprowadzenie wyższej jakości materiałów oraz drobne zmiany w układzie wnętrza zwiększają komfort i funkcjonalność.
Opcjonalne udogodnienia: Nowa seria 1 oferuje możliwości odtwarzania MP3 i podłączenia pendrive’a dla najlepszej rozrywki w samochodzie. Klienci ze swoją ulubioną muzyką na Apple iPodzie lub pendrive’ie mogą teraz podłączyć je do samochodu, aby kontynuować słuchanie. Utwory są wybierane za pomocą przycisków na kierownicy lub systemu iDrive.