BMW podjął duże ryzyko, wprowadzając na rynek pierwszą generację Serii 1 w 2004 roku, ale wyniki sprzedaży okazały się satysfakcjonujące, więc w marcu 2007 roku zaprezentował odświeżoną wersję tego samochodu na targach motoryzacyjnych w Genewie.
Po dwóch generacjach modelu 3 Compact, niemiecki producent zrozumiał, że klienci nie dadzą się oszukać skróconą wersją istniejącego pojazdu opartego na starszej platformie. W efekcie, zaczęli od czystej kartki papieru i stworzyli Serię 1, znaną również jako E87, czyli fabryczny kod dla wersji pięciodrzwiowej. Sprzedaż poszybowała w górę, a w zaledwie trzy lata nowy model przekroczył całkowitą sprzedaż kompaktowej Serii 3 w trakcie jej siedmioletniej produkcji. Później producent rozważył poszerzenie oferty, dodając wersję trzydrzwiową oraz lifting dla pięciodrzwiowej Serii 1.
Między pięciodrzwiową wersją BMW Serii 1 z 2007 roku a jej nieodświeżoną wersją były niewielkie różnice. Jednak oko zwracające uwagę na szczegóły mogło je zauważyć na przedniej kratce, która miała zaokrąglone górne zewnętrzne kąty zamiast ostrzejszych. Ponadto zderzak miał inny wygląd, z szerokim wlotem powietrza rozciągającym się od strony do strony, obejmującym dostępne prostokątne lampy przeciwmgielne. W modelu z 2004 roku dolny wlot powietrza był krótszy, miał zaokrąglone kształty i był otoczony przez okrągłe lampy przeciwmgielne. Co więcej, nowa wersja była dostępna z bardziej agresywnym stylem inspirowanym BMW M3, z szerokim i wysokim dolnym wlotem powietrza oraz kanciastymi bocznymi otworami.
Na pierwszy rzut oka nie było różnic między profilami Serii 1 z 2004 a modelem z 2007 roku. Jednak linia wycięcia, która wizualnie łączyła przednie błotniki z tylnymi światłami, była ostrzejsza i podkreślała sportowy charakter samochodu. Mimo że forma pięciodrzwiowa nie wydawała się zbyt dynamiczna, stanowiła słodki kompromis między sportowym hatchbackiem a samochodem, który z łatwością mógł przewieźć cztery osoby. Z tyłu, klapa bagażnika z pochyloną przednią szybą była ozdobiona górnym spojlerem. Była otoczona nowymi światłami tylnymi o tym samym kształcie co wcześniejsze, choć miały dwa mniejsze przezroczyste soczewki zamiast jednej grubej jak wcześniej. Na koniec, wygładzony zderzak sprawił, że samochód wyglądał szerzej.
Wewnątrz nowy kokpit otrzymał materiały wyższej jakości na desce rozdzielczej i wykończeniach. Podobnie jak jego poprzednik, BMW Serii 1 z 2007 roku (E87) był dostępny z obitymi skórą sportowymi fotelami, podczas gdy niższe wersje miały foteliki kubełkowe o łagodnym wykończeniu, pokryte materiałem. Na szczycie deski rozdzielczej producent oferował obracający się ekran dla systemu infotainment iDrive, który można było obsługiwać za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej między przednimi pasażerami. Z tyłu przestrzeń na nogi nadal była ograniczona, a ze względu na wysoki tunel napędowy, bardzo trudno było pomieścić tam trzy osoby, szczególnie dorosłych. Dzięki składanym oparciom kanapy klienci mogli zyskać większą przestrzeń w bagażniku.
Pod maską, pięciodrzwiowa BMW Serii 1 z 2007 roku (E87) miała ulepszone silniki w porównaniu do modelu z 2004 roku. Były już zgodne z normą Euro 5, która miała wejść w życie w 2009 roku. Co więcej, producent wprowadził również mocniejsze silniki rzędowe o sześciu cylindrach, które przemieniły pozornie zwyczajną Serię 1 w prawdziwego „pocket roket”. Klienci mogli nabyć auto z sześciobiegową skrzynią manualną lub sześciobiegową automatyczną, z mocą przesyłaną tylko na tylne koła.
Nowa seria BMW 1 trafi do sprzedaży wiosną 2007 roku i będzie się składać z modeli, wśród których znajduje się najbardziej oszczędny pojazd produkcyjny, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w BMW. Wprowadzenie modelu trzydrzwiowego oraz zmodyfikowanej pięciodrzwiowej wersji następuje równolegle z wprowadzeniem szeregu innowacji oszczędzających paliwo w całej gamie.
Technologie takie jak regeneracja energii hamowania, automatyczna funkcja Start-Stop i elektryczne wspomaganie kierownicy są połączone z oponami o niskim oporze toczenia oraz wskaźnikiem zmiany biegów, aby zachęcić do ekonomicznej jazdy. Te innowacje są dodatkowo wspierane przez zastosowanie technologii zmiennych zaworów oraz silników z bezpośrednim wtryskiem o wysokiej precyzji w niektórych modelach serii 1, co zwiększa moc, ale jednocześnie obniża zużycie paliwa i emisję spalin.
BMW 118d, najbardziej oszczędny samochód BMW, osiąga rekordowy wynik 60,1 mpg dzięki tym funkcjom przy jednoczesnym zastosowaniu ulepszonych rozwiązań inżynieryjnych związanych z wagą. Pojazd ma teraz aluminiowy blok silnika, co pozwala na dalsze zmniejszenie wagi. Poza BMW Hydrogen 7, model 118d wyróżnia się także najniższą emisją CO2 w historii BMW, wynoszącą 123 g/km (co kwalifikuje go do kategorii C w podatku od pojazdów).
Inne silniki w nowej serii 1 osiągają poprawę ekonomii do 24 procent w porównaniu z poprzednim modelem, a emisje zmniejszono o nawet 21 procent. Te udoskonalenia nie odbyły się kosztem przyjemności z jazdy. Nowa seria 1 jest napędzana silnikami, których moc wzrosła o nawet 20 KM, co skutkuje lepszymi parametrami osiągów.
Nowa technologia oszczędzania paliwa: regeneracja energii hamowania (iGR) debiutuje w serii 1. System wykorzystuje Inteligentne Sterowanie Alternatorem (IAC) oraz akumulator matowy, aby odzyskiwać wcześniej utraconą energię, co z kolei przekłada się na oszczędność paliwa. Osiąga się to poprzez zmniejszenie oporu na silniku, ponieważ IAC włącza się tylko wtedy, gdy potrzebne jest naładowanie akumulatora, podczas gdy tradycyjny alternator zawsze pobiera moc z silnika. Dodatkowo energia generowana przez silnik w czasie hamowania (przy hamowaniu lub zjeżdżaniu z góry) była wcześniej marnotrawiona. Teraz ta utracona energia jest wykorzystywana przez IAC do ładowania akumulatora. iGR samodzielnie odpowiada za poprawę ekonomii paliwa o trzy procent.
Nowa seria 1 wyposażona jest w funkcję automatycznego Start-Stop, która zmniejsza zużycie paliwa. Standardowa w wszystkich modelach z manualną skrzynią biegów (z wyjątkiem 130i), system automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd jest w stanie spoczynku, a kierowca wrzuca luz. Aby ponownie uruchomić silnik, wystarczy znów wcisnąć sprzęgło przed ruszeniem. Jeśli kierowca nie chce używać funkcji automatycznego Start-Stop, może ją ręcznie wyłączyć.
Zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy przynosi oszczędności energii na poziomie 90 procent w porównaniu do konwencjonalnego mechanicznego systemu hydraulicznego. Wspomaganie mocą jest teraz zapewniane przez silnik elektryczny, który działa tylko wtedy, gdy jest to konieczne, np. podczas skręcania. Inne udoskonalenia oszczędzające paliwo wprowadzono dzięki różnym akcesoriom, takim jak rozłączenie zasilania klimatyzacji od napędu, gdy nie jest w użyciu. Nawet klapki za grillem nerki poprawiają ekonomię, zamykając się dla lepszej efektywności aerodynamicznej, gdy silnik potrzebuje mniej powietrza. Ta funkcja również skraca czas uruchamiania na zimno.
Zmiany w silnikach i statystyki w szczegółach
130i: Najlżejszy na świecie produkcyjny silnik sześciocylindrowy z technologią VALVETRONIC i Bi-VANOS osiąga przyspieszenie od 0 do 62 mph w 6,0 sekundy (wersja pięciodrzwiowa w 6,1 sekundy) oraz ograniczoną elektronicznie maksymalną prędkość 155 mph. Moc wynosi 265 KM, a maksymalny moment obrotowy to 315 Nm. Średnie zużycie paliwa to 34,0 mpg, a emisje CO2 wynoszą 197 g/km.
120i: Nowy silnik czterocylindrowy z bezpośrednim wtryskiem o wysokiej precyzji i Bi-VANOS osiąga przyspieszenie od 0 do 62 mph w 7,7 sekundy (7,8 sekundy dla wersji pięciodrzwiowej) i maksymalną prędkość 139 mph. Moc to 170 KM (wzrost o 20 KM), a maksymalny moment obrotowy to 210 Nm (wzrost o 10 Nm). Średnie zużycie paliwa wynosi 44,1 mpg (poprawa o 17 procent), a emisje CO2 to 152 g/km (spadek o 16 procent).
118i: Nowy silnik czterocylindrowy z bezpośrednim wtryskiem o wysokiej precyzji i Bi-VANOS osiąga przyspieszenie od 0 do 62 mph w 8,7 sekundy (8,8 sekundy dla wersji pięciodrzwiowej) i maksymalną prędkość 130 mph. Moc wynosi 143 KM (wzrost o 14 KM), a maksymalny moment obrotowy to 190 Nm (wzrost o 10 Nm). Średnie zużycie paliwa to 47,9 mpg (poprawa o 24 procent), a emisje CO2 wynoszą 140 g/km (spadek o 20,5 procent).
116i (tylko pięciodrzwiowa): Silnik czterocylindrowy z Bi-VANOS osiąga przyspieszenie od 0 do 62 mph w 10,9 sekundy i maksymalną prędkość 124 mph. Moc wynosi 116 KM, a maksymalny moment obrotowy to 150 Nm. Średnie zużycie paliwa to 37,7 mpg, a emisje CO2 wynoszą 179 g/km.
120d: Druga generacja silnika wysokoprężnego z systemem common-rail i aluminiowym blokiem silnika osiąga przyspieszenie od 0 do 62 mph w 7,5 sekundy (7,6 sekundy dla wersji pięciodrzwiowej) i maksymalną prędkość 142 mph. Moc wynosi 177 KM (wzrost o 14 KM), a maksymalny moment obrotowy to 350 Nm (wzrost o 10 Nm). Średnie zużycie paliwa to 57,6 mpg (poprawa o 16 procent), a emisje CO2 wynoszą 129 g/km (spadek o 15,1 procent).
118d: Druga generacja silnika wysokoprężnego z systemem common-rail i aluminiowym blokiem silnika osiąga przyspieszenie od 0 do 62 mph w 8,9 sekundy (9,0 sekundy dla wersji pięciodrzwiowej) i maksymalną prędkość 130 mph. Moc wynosi 143 KM (wzrost o 21 KM), a maksymalny moment obrotowy to 300 Nm (wzrost o 20 Nm). Średnie zużycie paliwa to 60,1 mpg (poprawa o 19 procent), a emisje CO2 wynoszą 123 g/km (spadek o 18 procent).
Przyczepność i bezpieczeństwo: Wszystkie modele BMW serii 1 wyposażone są w Dynamiczną Kontrolę Stabilności z Dynamiczną Kontrolą Przyczepności, co zapewnia najlepszą kombinację przyjemności z jazdy i bezpieczeństwa. DSC pozwala kierowcom w pełni wykorzystać 50:50 rozkład masy i tylnonapędową konfigurację serii 1 dla optymalnych osiągów na drodze. BMW 130i zostało wzbogacone o pięć dodatkowych funkcji w systemie DSC+ dla zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa kierowcy: Asystent Startu na Wzgórzu, Wstępne Napinanie Hamulców, Osuszanie Hamulców, Kompensację Utraty Wydajności Hamulców i Łagodne Zatrzymywanie.
Wszystkie modele BMW serii 1 mają sześć poduszek powietrznych jako standard, funkcję Wyświetlania Siły Hamowania na tylnych światłach, która podkreśla nagłe hamowanie, oraz opony Run-flat z systemem ostrzegania o przebiciu.
Nowy styl BMW serii 1: Aby ogłosić wprowadzenie najnowszej generacji silników, projektanci BMW odświeżyli wnętrze oraz styl zewnętrzny pięciodrzwiowego modelu. Seria 1 ma teraz większy grill nerkowy dla poprawy przepływu powietrza do silnika. Dolny spojler przedni został również przeprojektowany, aby stworzyć większy wlot powietrza, podczas gdy spojler wystaje dalej, nadając bardziej wyrazisty, sportowy wygląd. Zespół reflektorów pozostaje tej samej wielkości, ale ciemniejsze osłony nadają subtelniejszy, bardziej wyrafinowany wygląd z przodu.
Z tyłu stylizowany zderzak daje wrażenie szerszego i niższego samochodu. Tylny zespół lamp teraz posiada nowy układ świateł, ale zachowuje swoją oryginalną formę.
Nowa, trzydrzwiowa seria 1 ma takie same cechy stylizacyjne, ale jej widok boczny jest naturalnie inny. Drzwi pasażerskie są dłuższe niż w modelu pięciodrzwiowym i nie mają ramy w stylu coupé. W środku klienci będą mogli również wybierać między czterema a pięcioma miejscami siedzącymi. W układzie czteromiejscowym pasażerowie z tyłu są oddzieleni centralnym schowkiem i siedzą w bardziej rzeźbionych siedzeniach. Jako opcja bez dodatkowych kosztów, układ pięciomiejscowy oferuje tradycyjną kanapę standardową dla pięciodrzwiowej serii 1. Wprowadzenie wyższej jakości materiałów oraz drobne zmiany w układzie wnętrza zwiększają komfort i praktyczność.
Opcjonalne dodatki: Nowa seria 1 wyposażona jest w funkcje obsługi MP3 i USB dla najlepszej rozrywki w samochodzie. Klienci, którzy mają swoją ulubioną muzykę na Apple iPodzie lub pendrive, mogą teraz podłączyć je do samochodu, aby kontynuować słuchanie. Utwory wybiera się za pomocą przycisków na kierownicy lub systemu iDrive.