W 2007 roku BMW zaskoczyło rynek, wprowadzając wersję coupe z dwoma drzwiami modelu 1, uruchamiając E82, który stał się jedynym luksusowym coupe w segmencie małych samochodów.
Kiedy niemiecki producent samochodów zaprezentował pierwszą generację serii 3 w 1975 roku, model ten od razu stał się hitem dzięki swojej niskiej cenie, dobrym osiągom w droższych wersjach oraz oszczędności paliwowej w mniej mocnych wariantach. Sukces ten kontynuowano w drugiej generacji, E30, która zadebiutowała w 1982 roku. Jednak wszystkie te nowe generacje rosły pod względem rozmiarów i cen. W rezultacie młodsi klienci nie mogli sobie na nie pozwolić. Aby odzyskać część swoich utraconych klientów, BMW wprowadziło model 1 w 2004 roku jako przystępny cenowo samochód. Co więcej, oprócz wersji hatchback z trzema i pięcioma drzwiami, producent oferował go także w wersji coupe z dwoma drzwiami, znanej również jako E87.
Może nie był to najlepiej zaprojektowany BMW w historii, ale E82 zaimponowało klientom swoim przodem. Producent oferował go w wersji standardowej oraz z pakietem M. Obie wersje dzieliły jednak tę samą organicznie ukształtowaną lampę przednią, przypominającą te z większego brata, serii 3. W przypadku tańszej wersji zastosowano prosty zderzak z przednim spojlerem, który miał prostokątny dolny grill flankingujący parę wlotów powietrza dla lamp przeciwmgielnych, natomiast wersja z pakietem M charakteryzowała się trapezoidalnym wlotem powietrza na środku i spoilerem lipowym pod zderzakiem.
Profil samochodu ukazywał nachyloną szybę przednią, za którą znajdowała się zakrzywiona linia dachu kończąca się w opadającym tylnym oknie na krótkim bagażniku. Bezramkowe drzwi i stałe tylne okna przypominały linie pierwszej generacji serii 3. W zależności od poziomu wyposażenia, samochód miał aerodynamiczne progi boczne i duże koła, a z tyłu bagażnik zdobił spoiler typu duck-tail. Dodatkowo, tylni zderzak miał niżej umieszczony dyfuzor z pojedynczymi lub podwójnymi wcześniej wydechami, w zależności od wersji silnikowej.
Wnętrze BMW oferowało pojazd w kilku wersjach, z fotelami komfortowymi lub sportowymi M dla pasażerów z przodu. Kierowca miał przed sobą wąski zestaw wskaźników, w którym prędkościomierz i obrotomierz zajmowały większość przestrzeni, w tym wskaźniki poziomu paliwa i temperatury silnika na dole. Wersje podstawowe miały jednostrefową, ręczną klimatyzację, podczas gdy wersje wyższe oferowały automatyczną klimatyzację z dwiema strefami. Model 1 mógł być także wyposażony w składany ekran dla systemu infotainment, który chował się na górze deski rozdzielczej. Z tyłu prawie nie było miejsca dla dorosłych pasażerów, ale te dwa miejsca mogły być używane na krótszych dystansach.
Pod maską BMW zainstalowało szeroki wybór silników diesla i benzynowych, o mocy od 143 PS (141 hp) do 306 PS (302 PS). Moc trafiała na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej, w zależności od wybranej opcji.
Woodcliff Lake, NJ – 30 czerwca 2007, godz. 18:00 EDT… BMW zaprezentuje nowoczesne i autentyczne coupe sportowe, które czerpie inspirację z ikonicznych modeli 2002 sprzed około 40 lat. Nowa legenda BMW, Coupe serii 1, odzwierciedla podstawowe filozofie marki, takie jak czysta wydajność i premium design. Łącząc sportową dynamikę napędu na tylne koła, zwinne prowadzenie, mocne silniki i cztery miejsca siedzące, Coupe serii 1 zrewolucjonizuje niszę, którą stworzyło legendarne BMW 2002.
Na sprzedaż wiosną 2008 roku, Coupe serii 1 będzie dostępne w dwóch wersjach: 128i i 135i. Napędzane silnikiem rzędowym o pojemności 3,0 litra, mocy 230 koni mechanicznych, generującym 200 lb-ft momentu obrotowego, Coupe 128i będzie miało system zarządzania zaworami Valvetronic oraz elementy konstrukcyjne z aluminium/magnezu, które stanowią rdzeń technologii BMW EfficientDynamics. Potężne Coupe 135i wyposażone jest w doładowany silnik rzędowy o pojemności 3,0 litra, który generuje 300 koni mechanicznych oraz niesamowite 300 lb-ft momentu obrotowego już od 1400 obrotów na minutę. Dzięki bezpośrednim wtryskiwaczom piezoelektrycznym, podwójnym turbosprężarkom i chłodzeniu powietrza, osiąga się optymalną wydajność i oszczędność, nie tracąc przy tym na reakcji silnika. W przypadku Coupe 135i przyspieszenie od 0 do 62 mph osiągane jest w 5,3 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 155 mph. Oba silniki mają pompy cieczy chłodzącej uruchamiane na żądanie, co poprawia ekonomię paliwową i redukuje straty energii dla zwiększonej mocy.
Elegancki wygląd z sportowymi ambicjami
Nowe Coupe serii 1 łączy unikalne, dynamiczne i niepodrabialne elementy designu z mocną i muskularną sylwetką. Wysoka linia dachu z charakterystycznym „Hofmeister kink” przesunięta została do tyłu, co nadaje szczególnie zwinny wygląd z długą maską. Krótkie zwisy, długi rozstaw osi i duże drzwi bezramowe na nadwoziu z wyraźną linią barków tworzą nowoczesną interpretację charakterystycznego wyglądu BMW. W modelu 135i standardem jest sportowy zestaw aerodynamiczny M.
Coupe serii 1 może poszczycić się agresywnym stylizowaniem tylnej części. Pokrywa bagażnika ma zintegrowany spojler wyrzeźbiony w tył pojazdu, co podkreśla krótki tył. W 135i dodatkowy spojler zapewnia większy docisk na tylnej części przy dużych prędkościach.
Indywidualne sekcje w tylnej lampie kształcie litery L nadają pojazdowi niższy, sportowy wygląd. Poziome światła zintegrowane w tylnych lampach oferują jednolity efekt świetlny dzięki diodom LED. Ten projekt świetlny, jak w innych modelach BMW, sprawia, że BMW serii 1 Coupe wyróżnia się w nocy. Ponadto, adaptacyjne światła hamowania działające w dwóch fazach w zależności od siły naciśnięcia pedału hamulca to kolejna cecha typowa dla BMW, z dodatkowymi korzyściami w zakresie bezpieczeństwa na drodze.
Standardowe adaptacyjne reflektory ksenonowe (opcjonalne w 128i) z zintegrowanym oświetleniem zakrętów sprawiają, że jazda w ciemności jest bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Funkcja świateł dziennych w typowym stylu BMW z dwoma pierścieniami na każdym reflektorze zwiększa widoczność pojazdu w normalnych i trudnych warunkach oświetleniowych.
Luksusowe wykończenia wnętrza z nowoczesną technologią
Innowacyjny design wnętrza łączy wysokiej jakości i eleganckie elementy z luksusową tapicerką i wyborami kolorów. Standardem jest tylna kanapa dzielona w proporcji 60/40. Konsola sterująca funkcjami rozrywki i klimatyzacji gładko i harmonijnie wpisuje się w deskę rozdzielczą, dzięki swoim miękkim kształtom i płynnie poprowadzonym powierzchniom. Kontroler w systemie iDrive z opcjonalnym systemem nawigacyjnym jest zintegrowany w konsoli środkowej, zgodnie z charakterystyczną filozofią BMW. Galwanizowane powierzchnie w perłowym połysku zdobią wnętrza klamek drzwi, klamki schowka, pokrętła radia, pokrętła automatycznej klimatyzacji oraz ozdobne listwy na sportowej kierownicy.
Coupe serii 1 jest dostępne z wyborem dwóch opcji tapicerki – sportowego i wygodnego materiału Leatherette lub bogatej skóry Boston. Tapicerka ze skóry Boston dodaje jeszcze więcej stylu do wysokiej jakości wrażenia wnętrza. A dla praktyczności, kieszenie na mapy zintegrowane są w dolnej części drzwi. Opcjonalny pakiet sportowy zawiera sportowe fotele kubełkowe z lepszym wsparciem bocznym, wykończone w charakterystycznych materiałach skórzanych lub skórze Boston.
Udoskonalone iDrive i integracja z zewnętrznym odtwarzaczem MP3
System iDrive BMW jest dostępny z opcjonalnym systemem nawigacyjnym. Pozwala kierowcy łatwo i wygodnie kontrolować wszystkie funkcje dodatkowe i komfortowe, takie jak komunikacja, klimatyzacja, rozrywka i nawigacja.
Ta najnowsza wersja iDrive posiada sześć programowalnych klawiszy pamięci, które umożliwiają kierowcy programowanie funkcji, które są szczególnie często wykorzystywane, takich jak miejsca docelowe nawigacji, stacje radiowe lub konkretne numery telefonów. Czujniki dotykowe na tych przyciskach podglądają funkcję na ekranie iDrive przed naciśnięciem przycisku. Umożliwia to kierowcy bezpieczny i wygodny wybór zapisanej funkcji, nie odrywając wzroku od drogi.
Szeroki wybór funkcji audio i komunikacyjnych jest dostępny, jakich wcześniej nie widziano na rynku kompaktowych pojazdów sportowych. Do tych funkcji należy radio satelitarne SIRIUS, radio HD, system dźwiękowy Premium oraz interfejs Bluetooth. Dla prostego połączenia z odtwarzaczem MP3, standardem jest złącze AUX, a opcjonalnie dostępny jest port USB do bezpośredniej kontroli odtwarzacza mediów Apple iPod lub iPhone.
Wysokotechnologiczne zawieszenie z nowo opracowanym dyferencjałem
W typowym stylu BMW, nowe Coupe serii 1 przekazuje moc silnika na tylne koła. Ten koncept projektowy oraz konfiguracja – silnik z przodu, koła napędowe z tyłu – gwarantują optymalną przyczepność, dobre rozkładanie masy przód-tył, doskonałą stabilność kierunkową i przewidywalne prowadzenie.
Nowe Coupe serii 1 ma zaawansowany system zawieszenia z aluminiowym zawieszeniem przednim typu podwójna oś oraz pięciowachlarzowym niezależnym zawieszeniem tylnym z lekkiego stali. Dynamika Stabilności Kontroli (DSC) BMW obejmuje również funkcję Dynamicznej Kontroli Trakcji (DTC), która zapewnia elektroniczną interwencję, aby zapobiec utracie kontroli nad pojazdem, ale przy wyższym progu przed aktywacją. Dzięki temu kierowca może doświadczyć bardziej dynamicznej jazdy po suchych drogach i uzyskać większą elastyczność przy prowadzeniu w trudniejszych warunkach, takich jak śnieg. W razie potrzeby kierowca może całkowicie wyłączyć DSC i DTC. Active Steering, system układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu, dostępny jest jako opcja. System DSC w Coupe 135i został zaprojektowany specjalnie z myślą o jeździe sportowej. Na przykład, pedał gazu ma szybszą reakcję, a elektroniczne zarządzanie tylnymi hamulcami służy do symulacji blokady dyferencjału w celu wzmocnienia przyspieszenia w zakrętach.
Tylny dyferencjał w serii 1 pochodzi z nowej generacji układów przeniesienia napędu, zoptymalizowanej pod kątem gładkości działania. Po raz pierwszy zastosowano podwójne łożyska kulkowe, dzięki czemu dyferencjał pracuje w jeszcze niższej temperaturze roboczej, osiąganej szybciej niż wcześniej dzięki redukcji płynu wymaganego w dyferencjale.
Zawieszenie przednie w BMW serii 1 również sprostało standardom, które są dość unikalne w tej grupie konkurencyjnej. Zawieszenie przednie z podwójnym wahaczem i sprężyną oraz stabilizatorem, w dużej mierze wykonane z aluminium, oferuje optymalne połączenie sztywności i niskiej wagi. Bardzo stabilne ramiona kontrolne i dźwignie napędowe oraz precyzyjne prowadzenie kół przyczyniają się do dynamicznych właściwości jezdnych tego samochodu.
Wysokie standardy bezpieczeństwa przewyższają międzynarodowe wymagania
Nowe Coupe serii 1 BMW standardowo wyposażone jest w nie mniej niż sześć poduszek powietrznych, zapewniających optymalną ochronę pasażerów. Zaawansowane poduszki powietrzne z przodu aktywowane są w różnych fazach w zależności od ciężkości uderzenia, podczas gdy poduszki boczne zintegrowane w bokach oparć foteli przednich zmniejszają ryzyko obrażeń w obszarze klatki piersiowej i bioder w sytuacjach kolizji bocznych. System Ochrony Głowy (HPS) z poduszkami bocznymi chroni zarówno pasażerów na przednich fotelach, jak i pasażerów z tyłu. Nowe Coupe serii 1BMW jest także wyposażone w fotele przystosowane do kolizji z optymalnie wyściełanymi zagłówkami i oparciami, znacznie redukującymi ryzyko obrażeń w przypadku uderzenia z tyłu.
Wszystkie fotele w Coupe serii 1 są wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki, z pasami przednimi przymocowanymi do ram fotela kierowcy i pasażera, co utrzymuje pas w optymalnej pozycji wokół bioder pasażera, niezależnie od wysokości fotela czy regulacji przód-tył.
Dodatkowo, pedały kierowcy automatycznie cofają się z określoną ilością deformacji w przypadku kolizji czołowej, co zmniejsza ryzyko obrażeń stopy kierowcy. Na koniec, tylne fotele standardowo wyposażone są w zaczepy LATCH do fotelików dziecięcych.
Wydajność inspirowana M dla Coupe 135i
Coupe 135i oferuje lepszą wydajność i uderzający wygląd dzięki elementom inspirowanym M. W skład cech wchodzą pakiet Aero dla dodatkowego docisku przy dużych prędkościach, lepsze chłodzenie hamulców oraz zwiększona estetyka, podczas gdy Sportowe Zawieszenie oferuje wyższą przyczepność i zmniejszone przechyły nadwozia z 18-calowymi kołami i oponami sportowymi. Sportowe Zawieszenie zawiera również zaawansowany system hamulcowy z sześciotłoczkowymi stałymi zaciskami z przodu i dwutłoczkowymi stałymi zaciskami z tyłu.
BMW Ultimate ServiceTM:
Zapewnia właścicielom niesamowitą wartość i spokój ducha
Coupe serii 1 BMW będzie oferować BMW Ultimate ServiceTM, zestaw usług, które obejmują Program Serwisowy BMW (wcześniej znany jako pełna obsługa), pomoc drogową oraz ograniczoną gwarancję na nowy pojazd. BMW AssistTM z TeleService jest częścią opcjonalnego Pakietu Premium lub może być zamówione osobno jako opcja samodzielna.
BMW Ultimate ServiceTM obejmuje:
Program Serwisowy BMW to jedyny program bezpłatnej obsługi w branży, który obejmuje elementy zużywające się, takie jak klocki hamulcowe i tarcze przez 4 lata lub 50 000 mil, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. Właściciele BMW nie ponoszą kosztów za wszystkie zaplanowane inspekcje, wymiany oleju, klocki hamulcowe, wkładki wycieraczek i inne elementy zużywające się.
Pomoc drogowa BMW to jeden z najbardziej kompleksowych planów dostępnych w branży. Nie tylko jest bezpłatna przez pierwsze 4 lata, ale nie ma ograniczeń przebiegu. Kierowcy BMW mogą cieszyć się pewnością pomocy na drodze 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, wszędzie w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Portoryko. Obejmuje to wszystko, od wymiany opon, przez pomoc w dostarczeniu paliwa i zablokowania, po holowanie, alternatywny transport, a nawet korzyści w przypadku przerwania podróży. Usługa ta obejmuje również cenne porady dotyczące tras podróży.
Ograniczona gwarancja na nowy pojazd BMW: Wszystkie samochody pasażerskie BMW z 2008 roku objęte są doskonałą ograniczoną gwarancją BMW, która obejmuje:
• Gwarancja na nowy pojazd – 4-letnia/50 000-milowa ochrona pojazdu.
• Gwarancja na korozję – 12-letnia/nielimitowany przebieg.
BMW AssistTM zapewnia kierowcy usługi, które zwiększają bezpieczeństwo i wygodę podczas podróży, dla zapewnienia dodatkowego spokoju. Jest częścią opcjonalnego Pakietu Premium i może być również zamówione osobno jako opcja samodzielna. BMW jest jedynym producentem pojazdów, który oferuje tę usługę przez 4 lata bez dodatkowych kosztów. Większość innych producentów obejmuje tylko pierwszy rok usługi.
W wyposażeniu samochodu BMW AssistTM znajduje się technologia GPS oraz funkcje komunikacji bez użycia rąk, dostępne za pośrednictwem przycisków w konsoli sufitowej lub centralnej. Pasażerowie mogą poprosić o pomoc w nagłych wypadkach lub inne usługi po prostu naciskając przycisk; system BMW AssistTM przesyła wtedy lokalizację i informacje o pojeździe do Centrum Reakcji BMW AssistTM. Specjalista ds. reakcji następnie skontaktuje się z pasażerami, aby zorganizować pomoc, powiadomić kontakty awaryjne z bazy danych oraz połączyć pomoc drogową BMW lub służby ratunkowe, jeśli będzie to potrzebne i wymagane. Poważny wypadek automatycznie aktywuje również połączenie przez BMW AssistTM. Plan Bezpieczeństwa BMW AssistTM obejmuje także zdalne odblokowywanie drzwi i usługi odzyskiwania skradzionego pojazdu, co może zaoszczędzić właścicielowi czas i pieniądze.
TeleService automatycznie powiadamia centrum BMW, kiedy pojazd będzie wymagał serwisu. Ta funkcja pozwala doradcy serwisowemu proaktywnie ustawić wizytę klienta i mieć przygotowane potrzebne części.
Subskrybenci BMW AssistTM mogą również zarejestrować się w Planie Wygody BMW AssistTM (dostępny za dodatkową opłatą 199 USD rocznie), aby skorzystać z wielu usług Concierge BMW AssistTM, od planowania podróży po rezerwacje w restauracjach, pomoc w zakupach i bilety na wydarzenia, a także uzyskiwanie wskazówek oraz informacji o ruchu drogowym i prognozach pogody. Wybrane miejsce docelowe oraz jego numer telefonu mogą być przesyłane bezpośrednio do pokładowego systemu nawigacji oraz telefonu komórkowego połączonego przez Bluetooth® po naciśnięciu nowego przycisku Concierge. Plan Wygody obejmuje również Critical Calling, nową usługę, która łączy kierowcę w przypadku, gdy jego telefon komórkowy nie znajduje się w pojeździe lub jego bateria jest rozładowana. Po naciśnięciu przycisku SOS, specjalista odpowiedzi BMW AssistTM połączy kierowcę z wybraną osobą przez maksymalnie pięć minut i do czterech razy w roku.
Jak wcześniej, system BMW AssistTM obejmuje bezprzewodowe połączenie telefoniczne Bluetooth® z dostępem do książki telefonicznej bez użycia rąk oraz wybieranie według nazwy lub numeru za pomocą przycisków na kierownicy. Korzystanie z tej funkcji wymaga dostarczenia przez klienta kompatybilnego telefonu komórkowego z technologią Bluetooth®.
Wydajność z uwzględnieniem środowiska
BMW dąży do produkcji swoich pojazdów i innych produktów z największą uwagą na zgodność z wymaganiami środowiskowymi i ochroną. W projektowaniu i rozwoju samochodów BMW uwzględnione są takie kryteria jak efektywność wykorzystania zasobów i kontrola emisji w produkcji; odpowiedzialny wybór materiałów; recykling w trakcie produkcji oraz w pojeździe; eliminacja CFC i materiałów niebezpiecznych w produkcji; oraz ciągłe badania nad przyjaznymi dla środowiska źródłami energii dla pojazdów. Wymierne rezultaty tych działań obejmują recykling osłon zderzaków do innych komponentów pojazdów; farby w kolorze wodnym i lakiery proszkowe; dostępność modeli napędzanych wodorem w niedalekiej przyszłości; oraz różnorodne elementy projektowe i inżynieryjne, które ułatwiają demontaż BMW na końcu ich cyklu życia.
Grupa BMW w Ameryce