2007 BMW 3 Series Cabriolet (E93)

2007 BMW 3 Series Cabriolet (E93)

Przejdź do galerii zdjęć2007 BMW 3 Series Cabriolet (E93)

BMW E93 to kabrioletowa wersja najlepiej sprzedawanego modelu niemieckiego producenta, serii 3. Jest to ostatni model serii 3 dostępny jako kabriolet, ponieważ następne generacje coupe i kabrioletów sprzedawane są pod nazwą serii 4.

Innowacyjność modelu polega na tym, że jest to pierwszy model serii 3, który posiada turbodoładowany silnik benzynowy pod maską. Najmocniejsza wersja, 335i, ma silnik o pojemności 3.0 litra z sześcioma cylindrami w rzędzie, współpracujący z podwójną turbosprężarką, co daje łączną moc 306 KM (310 Ps).

Aby zapewnić bardziej autentyczne wrażenia, silnik uzupełniony jest sześciobiegową manualną skrzynią biegów, którą można opcjonalnie zastąpić siedmiobiegową automatyczną skrzynią, co zapewnia płynniejsze zmiany biegów i większy komfort jazdy.

Model ten oznacza nie tylko początek ery turbodoładowanych BMW, ale także kończy okres silników o naturalnym napełnieniu w pojazdach BMW, dostarczając ostatni silnik bez turbodoładowania tej marki.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech E93 jest chowany twardy dach, ponieważ jest to pierwszy taki przypadek w marce. Składany metalowy dach jest preferowany w miejsce dachów materiałowych, aby zwiększyć bezpieczeństwo pojazdu i zapewnić estetyczny wygląd.

Przeprojektowane linie BMW wyglądają dobrze zarówno z dachem, jak i bez niego, ponieważ pojazd ma wszechstronny charakter i wygląda nienagannie w obu stanach. Aby pomóc klientom przekonać się, że samochód jest równie piękny w wersji z dachem i bez dachu, niemiecki producent oferuje funkcję „Comfort Access”, która pozwala kierowcy zdalnie opuszczać lub podnosić dach za pomocą kluczyka samochodowego.

Wykończenie z ciemnego orzecha burłanowego jest standardowym elementem w BMW 3 Series Convertible. Klienci mogą również wybrać wykończenie z drewna bambusowego antracytowego, jasnego orzecha burłanowego oraz aluminium. Te opcjonalne elementy można znaleźć na desce rozdzielczej, przednich i tylnych konsolach, drzwiach oraz bocznych panelach, podobnie jak standardowe wykończenie z ciemnego orzecha burłanowego.

BMW ma zaszczyt być pionierem wśród producentów samochodów, stosując technologię odbijającą promieniowanie słoneczne, aby walczyć z wysokimi temperaturami wpływającymi na różne elementy, takie jak skórzane siedzenia, powierzchnie podłokietników, zagłówki i uchwyty biegów. To innowacyjne podejście polega na włączeniu zmodyfikowanych pigmentów kolorowych bezpośrednio do skóry w trakcie procesu produkcji. Dzięki temu pigmenty te mogą odbijać promieniowanie podczerwone słońca.

Dzięki zastosowaniu tej obróbki skóry, ciemne kolory wnętrza mogą doświadczać znacznego zmniejszenia temperatury powierzchni o nawet 36 stopni Fahrenheita (20 stopni Celsjusza). Co więcej, ta obróbka przynosi również znaczące korzyści dla jasnych tapicerek, gdzie wpływ promieni słonecznych jest mniej intensywny. W takich przypadkach obróbka skutecznie obniża temperaturę powierzchni o imponujące 27 stopni Fahrenheita (15 stopni Celsjusza).

BMW ogłosiło znaczące ulepszenia w modelach kabrioletów i coupe serii 3 na rok 2011, w tym wyjątkowe zmiany stylistyczne dla modeli 328i i 335i oraz nowy silnik dla modelu 335i. Modele kabrioletów i coupe serii 3 będą dostępne w sprzedaży wiosną 2010 roku, a ceny zostaną ogłoszone bliżej daty sprzedaży.

Fundamenty obu pojazdów pozostają niezmienne – mają one cechy, takie jak napęd na tylne koła (xDrive jest dostępny w coupe), niemal idealny rozkład masy 50-50, niezwykle precyzyjne prowadzenie oraz starannie zaprojektowane zawieszenie… wszystko to tworzy wyjątkowe doświadczenie jazdy, które jest kwintesencją marki BMW.

Całkowicie nowy jest silnik dla modelu 335i. Oznaczony wewnętrznie jako „N55”, ten doładowany turbo silnik, wykonany całkowicie z aluminium, ma zasadniczo tę samą konstrukcję „krótkiego bloku” i pojemność 3.0 litra, ale korzysta z pięciu dodatkowych lat rozwoju i udoskonaleń. Efektem jest silnik, który jest bardziej responsywny, bardziej ekonomiczny w zużyciu paliwa i mniej emisyjny niż jego znakomity poprzednik, przy zachowaniu mocy i charakteru wcześniejszego silnika: 300 koni mechanicznych i 300 lb-ft momentu obrotowego, oraz z maksymalnymi obrotami wynoszącymi 7000 rpm. Standardowa 6-biegowa skrzynia manualna, uwielbiana przez entuzjastów z Ameryki Północnej, pozostaje standardem, a znana 6-biegowa automatyczna skrzynia Steptronic jest opcjonalna i teraz wyposażona w dźwignie zmiany biegów w stylu „pull” na wielofunkcyjnym kole kierownicy.

Design. Odbicie legendarnej klasy BMW Coupes i Convertibles

Profil kabrioletu i coupe serii 3 BMW jest natychmiast rozpoznawalny. Poza podstawowym kształtem samochodu i jego klasycznymi liniami, nowy design reflektorów, zwiększona głębia i szczegóły tylnych świateł, wnętrza, a nawet zewnętrznych lusterek zostały specjalnie zaprojektowane dla kabrioletu i coupe. Te unikalne elementy designu odzwierciedlają sportowy charakter pojazdu. Kierowca wybierający dwudrzwiowy model pragnie samochodu o dynamicznym wyglądzie oraz wysokich osiągach. Mając to na uwadze, inżynierowie i projektanci BMW podjęli się stworzenia unikalnej, łatwo rozpoznawalnej mieszanki cech designu i, co najważniejsze, przyjemności z jazdy.

Wszystko zaczyna się od proporcji. Nowa, długa maska potężnie symbolizuje lojalność BMW względem zrównoważonego silnika w układzie inline-6. Długi rozstaw osi, krótkie zwisy, przesunięta do tyłu kabina pasażerska oraz niska, smukła linia dachu, która płynnie przechodzi w bagażnik, to cechy charakterystyczne coupe BMW i kabrioletu BMW z chowanym twardym dachem.

Oprócz klasycznych proporcji, trzy linie designu – linia ramienia, charakterystyczna oraz dolna linia siedziska – podkreślają smukły wygląd. Zarówno linia ramienia, jak i linia charakterystyczna rozciągają się nieprzerwanie do tyłu pojazdu, pozwalając oku szybko i płynnie przemieszczać się od przodu do tyłu na długości całego auta. Linia siedziska dolnej krawędzi drzwi płynie w stronę przednich i tylnych wlotów powietrza, wzmacniając dynamiczny charakter najnowszych kabrioletów i coupe serii 3 BMW.

Połączenie linii harmonijnie podkreśla potencjał wydajności pojazdów. Podczas gdy linia ramienia nieznacznie lecz konsekwentnie wzrasta od przodu do tyłu, linia charakterystyczna rozciąga się w długim, wygiętym łuku od przedniego błotnika do nowych tylnych świateł. W przeciwieństwie do tego, linia siedziska unosi się nieznacznie ku tyłowi w powolnym i łagodnym zakręcie, a odległość między liniami charakterystyczną a siedziska staje się mniejsza w okolicy tylnych nadkoli. Zgrubienia wokół każdego tylnego koła również dodają linii charakterystycznej dodatkowej napięcie zarówno w kierunku w górę, jak i na zewnątrz.

Atrakcyjne nowe innowacje z przodu, z boku i z tyłu – precyzyjnie wkomponowane w ogólny wygląd pojazdu – podkreślają sportowość obu modeli. Jednocześnie te modyfikacje nieznacznie wydłużają zwisy z przodu i z tyłu (teraz o 1,14 cala i 0,12 cala dłuższe), co nadaje jeszcze bardziej elegancki i sportowy wygląd.

Nowa, poszerzona kratka chłodnicy, charakterystyczna cecha każdego BMW, doskonale komponuje się z nową, szeroką maską i wyróżnia się z otaczających powierzchni. Interakcja z trójwymiarową ramką chłodnicy tworzy wrażenie mocy i niepowtarzalnego stylu. Ramka wokół kratki chłodnicy ma teraz wbudowany chromowany pasek precyzyjnie skręcony w sobie.

Kabriolet i coupe z serii 3 BMW standardowo w USA wyposażone są w ksenonowe reflektory adaptacyjne, akcentowane przez charakterystyczne pierścienie świetlne BMW. U góry nowe reflektory łączą się w pasek wykończeniowy, który odcina wiązkę światła, tworząc skoncentrowany, ukierunkowany wygląd typowy dla prawdziwego BMW. Pierścienie korony, teraz zasilane super jasnymi źródłami LED, mogą pełnić funkcję świateł do jazdy dziennej (jeśli ta funkcja jest aktywowana) oraz świateł miejskich na wieczór, sprawiając, że kabriolet i coupe są natychmiast rozpoznawalne jako BMW, zarówno w dzień, jak i w nocy. Górna krawędź każdego reflektora jest również podświetlana przez źródło światła LED.

Nowy design tylnych świateł jest unikalny dla kabrioletów i coupe serii 3 BMW. Tylna jednostka świetlna ma dwa-elementowe kształty w kształcie L, które są dodatkowo akcentowane nową kolorystyką. Z dwoma rzędami rur świetlnych, które świecą jednocześnie, tworzą one nocny projekt z głębią i wymiarami. Zintegrowane w płaszczyźnie nadwozia, światła dzielą się na dwie sekcje i rozciągają się wzdłuż klapy bagażnika, łącząc się z liniami charakterystycznymi z profilu bocznego. Poziome tylne światła LED nadają samochodowi niepowtarzalny wygląd w nocy. Poziome płynące linie podkreślają szeroki rozstaw kół i niską sylwetkę kabrioletu i coupe.

Dodatkowa pozioma linia konturowa została dodana do tylnego wlotu powietrza, aby jeszcze bardziej podkreślić szerokość kabrioletu i coupe. Tworzy efekty światła i cienia, nadając całemu tyłowi płaski i gładki wygląd.

Zewnętrzne lusterka również otrzymały nowy design, dodając kolejny innowacyjny element do unikalnego wyglądu kabrioletów i coupe serii 3 BMW. Harmonijnie wkomponowują się w widok boczny i sylwetkę każdego nowego modelu.

Kolory nadwozia Deep Sea Blue Metallic, Vermillion Red Metallic oraz Mineral White Metallic będą dostępne w nowych kabrioletach i coupe serii 3 BMW tej wiosny.

Wnętrze: prawdziwie stylowa atmosfera

Nacisk na indywidualny styl, dynamiczny performance i ekskluzywność trwa także we wnętrzu. Tutaj ponownie skoncentrowano się na doświadczeniu jazdy, co potwierdza standardowe skórzane wielofunkcyjne koło kierownicy. Poziome linie dominują na powierzchniach w i wokół deski rozdzielczej, które komponują się z liniami paneli drzwi konsoli centralnej, nadając wnętrzu lekkie, ale dynamiczne poczucie. W prawdziwie BMW style, wszystkie elementy operacyjne i informacyjne niezbędne do prowadzenia są zgrupowane wokół koła kierownicy. Sterowanie klimatyzacją, a także systemami audio i nawigacyjnymi są w zasięgu ręki pasażera z przodu.

Ponieważ kabriolet i coupe są pojazdami dla czterech pasażerów, pasażerowie na tylnej kanapie mają do dyspozycji konsolę środkową pomiędzy swoimi indywidualnymi fotelami, która zawiera osobne skrzynki na drobiazgi, dodatkowe wyloty powietrza oraz oświetlenie podłogi.

Kabriolety i coupe serii 3 BMW standardowo wyposażone są w wykończenie z ciemnego orzecha burlowego. Jako opcję dostępne są także wykończenia z drewna bambusowego antracytowego, jasnego orzecha burlowego oraz aluminium. Podobnie jak standardowy ciemny orzech burlowy, te materiały występują na desce, w przednich i tylnych konsolach, drzwiach oraz bocznych panelach.

Standardowe obicia z materiału skórzanego są dostępne w kolorze czarnym oraz kremowym beżowym. W przypadku opcjonalnych tapicerek skórzanych można wybrać luksusową skórę Dakota. Tutaj także klient może wybrać odcień kremowego beżu, ostrygowego, koralowego czerwonego, brązowego, szarego lub czarnego. Skóra tapicerska pojawia się na powierzchniach siedzeń, wkładkach drzwiowych oraz w okolicach uchwytów drzwiowych; inne elementy wykończenia ze skóry to worek na dźwignię zmiany biegów, uchwyt hamulca ręcznego oraz koło kierownicy.

W pozostałych elementach wykończenia, które nie zmieniają się w przypadku opcji tapicerki lub wykończenia, uchwyty drzwiowe, wykończenia wokół dźwigni zmiany biegów, ramiona koła kierownicy, wskaźniki oraz otaczające przyciski uruchamiania i zatrzymywania silnika, pokrętła regulacji wlotu powietrza na desce oraz opcjonalny kontroler iDrive wykonane są z materiału galwanicznego w perłowym szarym kolorze.

Elegancka atmosfera we wnętrzu jest dodatkowo podkreślona przez specjalne oświetlenie oraz przełączniki o premium wyglądzie i odczuciu. Oświetlenie ambientowe, spływające z podwyższenia na drzwiach i panelach bocznych, a także biegnące od słupka A aż do tylnej części pojazdu, tworzy szczególnie ciepły, pośredni efekt świetlny.

Dzięki swojemu designowi i konfiguracji, kabina podkreśla sportowy i skoncentrowany na kierowcy charakter kabrioletu i coupe serii 3 BMW. Siedząc za kierownicą, wzrok kierowcy natychmiast skupia się na zestawie wskaźników.

Całkowicie nowy silnik doładowany z Valvetronic dla 335i

Klienci kabrioletów i coupe serii 3 BMW mają do wyboru dwa silniki inline-6, które są najlepsze na świecie. Model 328i dysponuje mocą 230 koni mechanicznych, podczas gdy 335i osiąga 300 koni mechanicznych i jest pierwszym silnikiem w konfiguracji inline-6 z pojedynczym turbosprężarką typu twin-scroll, technologią Valvetronic do bezprzepustnicowego wtrysku, bezpośrednim wtryskiem paliwa o wysokiej precyzji i całkowicie aluminiową konstrukcją.

Nowy silnik inline-6 335i ma pojemność 3.0 litra i rozwija maksymalną moc 300 KM przy 5800 rpm, a maksymalny moment obrotowy 300 lb-ft jest dostępny w zakresie od 1200 do 5000 rpm. Maksymalne obroty to 7000 rpm. To ten sam poziom wydajności co wcześniejszy silnik 3.0 litra z podwójnym doładowaniem, ale dzięki innowacyjnej technologii twin-scroll oraz integracji Valvetronic, ten nowy silnik jest jeszcze bardziej oszczędny w zużyciu paliwa.

Historycznie rzecz biorąc, inżynierowie BMW nigdy nie byli zadowoleni z najczęściej wymienianego problemu z doładowaniem: frustrującego „opóźnienia turbodoładowania”, które występuje między momentem naciśnięcia pedału przyspieszenia przez kierowcę a momentem, gdy turbosprężarka osiąga wystarczające obroty, aby zwiększyć moc. Opóźnienie turbo jest zazwyczaj gorsze przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Inne wady to stosunkowo wysokie zużycie paliwa i słaba emisja. W tamtym czasie technologia turbosprężarek nie była niezawodnym, praktycznym ani wydajnym sposobem na uzyskanie mocy. Z tych i innych powodów BMW przez ponad 20 lat zrezygnowało z silników benzynowych z turbosprężarkami.

Dwa niedawne rozwinięcia skłoniły BMW do ponownego rozważenia doładowania. Podczas gdy wielu producentów luksusowych pojazdów sportowych zaczęło osiągać wzrost mocy poprzez budowę silników o coraz większej pojemności, BMW szukało bardziej efektywnego rozwiązania; małe silniki i doładowanie miały sens. Ponadto transfer technologii z silników diesla BMW z turbosprężarkami można było łatwo przenieść na ich benzinowe odpowiedniki. W związku z tym, BMW określiło swoje nowe podejście do rozwoju silników wysokowydajnych jako część inicjatywy EfficientDynamics.

Nowy N55 to pierwszy silnik inline-6 BMW, który łączy doładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa o wysokiej precyzji i technologię zmiennego wlotu Valvetronic. Posiada jedną, średniej wielkości turbosprężarkę z obudową „twin-scroll”, która zwiększa wydajność i minimalizuje opóźnienie reakcji. Dzięki konstrukcji obudowy, która utrzymuje odpowiednie oddzielenie strumieni spalin, turbosprężarka buduje ciśnienie znacznie szybciej niż turbosprężarki z poprzednich generacji, eliminując nawet najmniejsze tendencje do opóźnienia.

Dodatkową zaletą doładowania jest to, że jest to najbardziej efektywny sposób zwiększenia mocy i wydajności silnika. Silnik N55 z turbosprężarką waży około 150 funtów mniej niż równoważny silnik ośmiocylindrowy o pojemności 4.0 litra. Ta niższa waga oznacza znaczną przewagę nie tylko w ekonomii paliwowej, ale również w równoważeniu rozkładu masy pojazdu.

Użycie Valvetronic po raz pierwszy w doładowanym inline-6 pozwala silnikowi „wdychać” powietrze do spalania praktycznie bez opóźnienia i przy obniżonych stratach związanych z tłoczeniem. W rezultacie silnik generuje moc szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, co potwierdzają osiągi N55, który osiąga maksymalny moment obrotowy przy 1200 rpm, o 200 rpm wcześniej niż jego poprzednik.

W efekcie technologia w kabriolecie i coupe BMW 335i stanowi znaczące osiągnięcie zarówno w zakresie wydajności, jak i oszczędności paliwa. Zalety w porównaniu do konwencjonalnego silnika z doładowaniem są nie tylko jasno wymierne, ale także odczuwalne na drodze.

Zwykle doładowanie obejmuje chłodzenie powietrza dolotowego silnika, to znaczy chłodzenie sprężonego powietrza, które wydobywa się, bardzo mocno rozgrzanego z procesu sprężania z turbosprężarki. Czasami dokonuje się tego za pomocą płynu chłodzącego; w przypadku silnika N55 osiąga się to za pomocą powietrza zewnętrznego. Chłodzenie jest niezbędne, aby obniżyć temperaturę napływającego powietrza, aby zapobiec detonacji czy „stukaniu”, co może zmniejszyć moc lub, w skrajnych przypadkach, uszkodzić silnik. Oczywiście N55, podobnie jak wszystkie inne aktualne silniki BMW, są wyposażone w kontrolę stukania jako część cyfrowego systemu zarządzania silnikiem (DME). W silniku N55 DME jest teraz zamontowane bezpośrednio na górze silnika dla lepszego pakowania i oszczędności wagi.

Znaczne obciążenia i ciśnienia cylindrów silnika N55 o mocy 300 KM wymagały zastosowania aluminiowej struktury silnika z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Całkowita waga N55 wynosi około 427 funtów. System podwójnego wydechu 335i wykonany jest po obu stronach pojazdu. Przy niskich obciążeniach klapa kieruje większość spalin przez jedną stronę, aby zredukować niskoczęstotliwościowy „hałas” wydechu. Kabriolet i coupe 335i mają zewnętrzny chłodnicę oleju powietrzno-olejową zamontowaną w jednym nadkolu w przeciwieństwie do jednostki chłodzenia N52.

Maksymalna moc 300 KM przy 5800 rpm została już wspomniana; to o 70 KM więcej niż modele 328i z 2011 roku. Co najmniej tak samo ważne jest to, że ten silnik może dostarczać maksymalny moment obrotowy już od 1200 rpm – nie daleko powyżej biegu jałowego – aż do 5000 rpm. Na drodze moc ta i moment obrotowy przekładają się na znakomite osiągi. Kabriolet i coupe 335i mogą przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 5.3 (5.5) sekundy i 5.5 (5.7) sekundy, odpowiednio, gdy są wyposażone w skrzynię manualną (automatyczną). Uczucie pilności utrzymuje się aż do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej wynoszącej 130 mph (150 mph w przypadku opcji Sport Package). Coupe 335i xDrive przyspiesza od 0 do 60 mph w 5.2 (5.3) sekundy, gdy jest wyposażone w skrzynię manualną (automatyczną).

Wreszcie nowy silnik N55 jest w stanie osiągnąć korzystniejszy podpis emisji niż jego poprzednik. Pojedyncza turbosprężarka ma tylko jedną drogę spalin i podaje je do jednego katalizatora, w przeciwieństwie do dwóch w poprzednim silniku. Oznacza to, że gazy spalinowe skupiają się wokół katalizatora, co poprawia wydajność emisji przy zimnym rozruchu, czyniąc N55 bardziej przyjaznym dla środowiska silnikiem.

Kabriolet 328i jest napędzany silnikiem inline-6 o mocy 230 KM, 200 lb-ft, i pojemności 3.0 litra, znanym wewnętrznie jako N52. Jego konstrukcja z magnezu i aluminium oraz zmienne podnoszenie zaworów Valvetronic to cechy występujące tylko w silnikach BMW. N52 osiąga znakomite postępy pod względem wydajności i technologii, szczególnie dzięki swojej niezwykle lekkiej wadze wynoszącej 357 funtów. Wśród cech oszczędzających wagę i udoskonaleń w porównaniu do wcześniejszych generacji można wymienić blok silnika aluminiowo-magnezowego, puste wałki rozrządu, plastikową pokrywę wałka rozrządu, udoskonalone komory spalania, dalej rozwinięty system Double VANOS[1], wyższe ciśnienie wtrysku paliwa, zaawansowaną elektronikę silnika, elektryczną pompę chłodzącą, zmiennoobjętościową pompę oleju oraz wymiennik ciepła olej/chłodziwo.

Dla coupe: dostępny inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive.

Coupe 335i xDrive z 2011 roku łączy inteligentny napęd na wszystkie koła z mocą nowego silnika turbo o pojemności 3.0 litra i mocy 300 KM. Podobnie coupe 328i xDrive z 2011 roku zrobi wrażenie swoim silnikiem inline-6 o pojemności 3.0 litra i mocy 230 KM z konstrukcją magnezu i aluminium. Na gładkich, suchych drogach xDrive BMW zapewnia sportowe uczucie napędu na tylne koła. Jednak na mokrej lub zaśnieżonej drodze, xDrive automatycznie wysyła więcej momentu obrotowego na oś z lepszą przyczepnością. System xDrive BMW to najnowocześniejszy i najbardziej responsywny system napędu na wszystkie koła na rynku. Udowodnił swoją wartość, jeśli chodzi o zwrotność i bezpieczeństwo, w 19 modelach BMW obecnie oferowanych z xDrive w USA.

Dla kabrioletów: Skórzana tapicerka odbijająca słońce oferuje chłodniejsze miejsca

BMW jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadza technologię odbijającą słońce, aby złagodzić temperatury na skórzanym siedzeniu, powierzchniach podłokietników, zagłówkach i dźwigni zmiany biegów. Proces ten wykorzystuje zmodyfikowane pigmenty kolorystyczne osadzone w skórze w trakcie produkcji, aby odbić promieniowanie podczerwone słońca w długościach fal przekraczających 720 nanometrów.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.