Caliber, dzielący platformę z Jeepem Patriot i Jeepem Compass, był odważnym krokiem podjętym przez Chryslera w segment kompaktowych crossoverów.
W 2006 roku Daimler i Chrysler nadal współpracowali, ale ich związek przechodził poważne trudności. Sprzedaż Chryslera spadała, a firma potrzebowała szybkiego rozwiązania, ponieważ niemiecki partner był tym niezadowolony. W rezultacie wykorzystano tę samą platformę, którą opracowano wspólnie z Mitsubishim w 2004 roku, używaną do stworzenia Jeepa Patriot i Jeepa Compass, a następnie stworzono Caliber. Miało to szybko napełnić kieszenie producenta. Dodatkowo starano się obniżyć cenę sprzedaży tego pojazdu typu hatchback, aby móc sprzedawać go w dużych ilościach. W rezultacie Dodge zaprezentował nowy model w 2006 roku jako model na 2007 rok.
Stylizacja Dodge’a była zauważalna, zwłaszcza z przodu, gdzie krata chłodnicy stała prosto i pionowo. Inspiracja retro była oczywista, ponieważ Caliber miał wyższy kapota niż błotniki, co wcześniej można było zobaczyć w Durango i w pierwszej generacji Ram. Poniżej zderzaka zamontowano okrągłe lampy przeciwmgielne, w zależności od wersji. Dodge sprzedawał samochód w kilku wersjach wyposażeniowych: SE, SXT i R/T. Powyżej nich znajdował się mocny i dynamiczny model SRT4, który wielu ludzi uważało za zupełnie inny typ pojazdu w porównaniu do pozostałych.
Caliber był następcą Dodge Neona i Chryslera PT Cruiser. Przejął niektóre pomysły od tego drugiego, ale były one wystarczająco ulepszone, aby spodobały się ludziom. Po pierwsze, powiększone błotniki w każdym rogu były mniej wyraźne, ale nadal miały muskularny wygląd. Następnie, wznosząca się linia okien tworzyła dynamiczny wizerunek pojazdu. Mimo pewnych kanciastych kształtów Caliber, jego nadwozie miało łukowatą linię opadającą za słupkami C i sportową trzecią parę okien za tylnymi drzwiami. Dodge wyposażył pojazd w standardowe obręcze aluminiowe we wszystkich wersjach, co przekonało ludzi do zakupu.
Wnętrze miało sprytny design, z wysoko umieszczonymi siedzeniami i przyrządami stylizowanymi na dalekowzroczne, gdzie wskaźniki były zintegrowane w indywidualnych grupach. W centralnej części znajdowały się radioodtwarzacz i sterowanie klimatyzacją, a Dodge umieścił dźwignię biegów oraz kilka uchwytów na kubki na konsoli środkowej. Regulowany podłokietnik krył schowek między przednimi siedzeniami. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych. Niestety, główną wadą Calibra były materiały wewnętrzne. Twarde plastikowe elementy oraz tapicerka były poniżej średniej branżowej.
Pod maską producent zamontował wybór silników benzynowych. W Europie Caliber był dostępny z silnikiem turbo-diesel dostarczanym przez Volkswagena. W USA zamontowano CVT w wersji SXT, co było nieprzyjemne w prowadzeniu. Spełniał swoje zadanie, ale był hałaśliwy. Dodge sprzedał Caliber w ponad 400 000 egzemplarzy na całym świecie, w tym w Japonii i Australii. Jednak było już za późno, aby uratować małżeństwo Daimler-Chryslera.
Dodge wprowadza nowe spojrzenie na globalny rynek samochodów kompaktowych, prezentując model 2007 Dodge Caliber w sugerowanej cenie detalicznej w USA (MSRP) wynoszącej 13 985 dolarów (w tym opłata za dostawę 560 dolarów), co stanowi 410 dolarów mniej niż poprzedni model Dodge Neon.
Dodge Caliber redefiniuje pojazd klasy podstawowej, łącząc wysoką wartość z odważnym stylem oraz elastycznym wnętrzem. Został zaprojektowany, aby przyciągać nabywców na całym świecie, którzy chcą charakteru Dodge’a połączonego z możliwościami i wszechstronnością SUV-a oraz przystępnością cenową i oszczędnością paliwa typową dla samochodu kompaktowego.
Dodge Caliber będzie atrakcyjny dla młodych nabywców szukających kompaktowego samochodu, który wyróżnia się w tłumie i daje im elastyczność w zakresie przewożenia przyjaciół i przechowywania sprzętu. Caliber oferuje wszechstronność i elastyczność, które odpowiadają ich stylowi życia.
„Dodge Caliber to nie jest typowy mały samochód,” powiedział George Murphy, wiceprezydent ds. marketingu globalnego. „Całkowicie nowy Dodge Caliber redefiniuje samochód kompaktowy, łącząc styl crossover z funkcjonalnością przestrzeni, elastycznym wnętrzem, innowacyjnymi cechami i przystępnym osiągnięciem. Caliber pozwala właścicielom na całym świecie być aktywnymi, robić więcej i wyróżniać się – żyć pełnią życia, a wszystko to w bardzo konkurencyjnej cenie,” dodał Murphy.
Model 2007 Dodge Caliber będzie dostępny w amerykańskich salonach w pierwszym kwartale 2006 roku, a na rynkach globalnych w drugim kwartale 2006 roku.
Przestrzeń do rozwoju
W Ameryce Północnej Dodge Caliber będzie czerpał z segmentów samochodów kompaktowych i średniej wielkości oraz przyciągnie nabywców kupujących swój pierwszy nowy samochód, w tym tych, których pierwszym pojazdem mógł być samochód używany. Przyciągnie również klientów z segmentu małych i średnich sportowych turystycznych. Segment samochodów kompaktowych utrzymuje się od kilku lat na stabilnym poziomie 10-12 procent rynku samochodowego w USA, z roczną sprzedażą wynoszącą około 1,9 miliona jednostek. Segment sportowych turystycznych rośnie, sprzedając ponad 800 000 jednostek rocznie. Sprzedaż małych sportowych turystycznych stanowi 40 procent całkowitego segmentu sportowych turystycznych i także nadal rośnie.
Dzięki całkowicie nowemu Caliber, Dodge celuje w nabywców w wieku 20 lat, którzy zarabiają średnio 45 000 dolarów. Trzydziestu pięciu procent to absolwenci szkół wyższych. Dodge Caliber został również zaprojektowany z myślą o rodzicach w wieku czterdziestu lat, którzy kupują samochód dla swoich dzieci. Ci rodzice wymagają bezpieczeństwa i biorą pod uwagę koszty utrzymania przed zakupem pojazdu.
Na rynkach poza Ameryką Północną Caliber będzie liderem rozwoju marki Dodge w Europie oraz innych globalnych rynkach jako odważnie stylizowany, przystępny model w konkurencyjnym segmencie C.
Design 'Czysty Dodge’
Dodge Caliber to pięciodrzwiowy pojazd, który łączy sportowy profil przypominający coupe z mocą, postawą i funkcjonalnością SUV-a. Wyraziste linie Calibra przyciągają uwagę i oddają cechy definiujące markę Dodge: odwaga, siła, zdolność i spryt uliczny.
„Dzięki odważnemu stylowi i inteligentnemu pakowaniu, Caliber to czysty Dodge,” powiedział Trevor Creed, wiceprezydent ds. designu w Chrysler Group. „Dodge Caliber wprowadza emocje do konkurencyjnego segmentu samochodów kompaktowych,” dodał Creed.
Nie można pomylić Calibra. Całkowicie nowy samochód kompaktowy ma odcisk Dodge’a na swoim DNA, od grilla po rurę wydechową. Charakterystyczny grill w kształcie krzyża nadaje Calibrowi wyraźny wygląd Dodge’a i definiuje jego mocny, muskularny przód.
Silne, rzeźbione błotniki, szerokie ramiona i charakterystyczna maska nadają Calibrowi dumną, potężną postawę. Duże, kryształowe reflektory oraz dostępne lampy przeciwmgielne dopełniają grill Dodge’a, tworząc zintegrowany wygląd, który podkreśla sportowy charakter Calibra.
Czarny akcent graficzny, biegnący wzdłuż dachu, łączy się z wbudowanym spojlerem na tylnej części dachu, tworząc wizualną jakość przypominającą coupe z boku. Nowe i unikalne proporcje szkła do nadwozia nadają Dodge Caliber twardą, ochronną obecność, a przedni kąt klapy tylnej dodatkowo podkreśla sportowy profil Calibra.
Tylny widok Dodge Caliber jest równie charakterystyczny i mocny jak przód. Czarny spojler na dachu z wbudowaną centralną lampą stopu (CHMSL) oraz duże modułowe tylne lampy wypełniają tylne rogi Calibra i stanowią wyraźne punkty odniesienia w tylnym designie Calibra. Filozofia Dodge’a „zrób więcej” jest widoczna w tylnej klapie Calibra, która zapewnia łatwy dostęp do przestronnego wnętrza pojazdu.
Funkcjonalne cechy i elastyczność
Zapotrzebowanie klientów na kompaktowy pojazd z dużą elastycznością wnętrza i użytecznością miało duży wpływ na wnętrze Dodge Caliber, które zapewnia wygodne siedzenia dla kierowcy oraz do czterech pasażerów, a także miejsce na sprzęt.
„Przestronne wnętrze Dodge Caliber jest również bardzo wszechstronne,” powiedział Matt Liddane, główny inżynier – Dodge Caliber. „Połączyliśmy styl i komfort z innowacyjnymi funkcjami i inteligentnym pakowaniem, aby stworzyć pojazd, który nadaje nowe znaczenie funkcjonalności na rynku samochodów kompaktowych.”
Dodge Caliber oferuje wiele funkcji wewnętrznych, które rzadko występują w pojazdach klasy podstawowej, w tym:
+ Standardowe poduszki powietrzne boczne
+ MusicGate Power® Dostępny dziewięcio-głośnikowy system dźwiękowy Boston Acoustics z subwooferem, który zawiera dwa ruchome głośniki wbudowane w klapę. Gdy klapa jest otwarta, głośniki można obrócić w dół z panelu wykończeniowego, aby skierować je w stronę tyłu, co jest przydatne podczas pikników i innych aktywności
+ Dostępna latarka samonabijająca, montowana w podsufitce nad bagażnikiem, która można łatwo wyjąć z ramki, aby używać jako latarki
+ Chill Zone® Schowek na napoje, który może pomieścić do czterech butelek lub puszek 20-oz. (dostępny w modelach z klimatyzacją)
+ Przesuwany podłokietnik w konsoli środkowej, który przesuwa się do przodu na 3 cale, aby dostosować się do krótszych kierowców. Pokrywa podłokietnika zawiera unikalną kieszeń do przechowywania telefonu komórkowego lub odtwarzacza MP3
+ Dostępne gniazdo 110-woltowe w konsoli środkowej, które może zasilać małe urządzenia elektroniczne (SXT i R/T)
+ Podświetlane pierścienie kubków w przednich uchwytach świecą na zielono, aby pasować do innych świateł w centralnej konsoli
+ Fotel pasażera z przodu składa się do przodu, tworząc powierzchnię przypominającą stół dla większej wszechstronności (modele SXT i R/T)
+ Tylne siedzenia 60/40 składają się na płasko i można ich pochylić o 12 stopni (modele SXT i R/T)
+ Podłoga ładunkowa z winylu w tylnej części bagażnika jest zarówno zmywalna, jak i wyjmowalna
+ Materiał YES Essentials® – łatwy do pielęgnacji, odporny na zabrudzenia i antybakteryjny tekstyl, który chroni siedzenia przed plamami, zapachami i odbarwieniami (dostępność później)
Inżynieria światowej klasy
Jako samochód przeznaczony na rynki globalne, 2007 Dodge Caliber oferuje innowacyjne nowe silniki i układy napędowe, które zapewniają światowej klasy osiągi, oszczędność paliwa i wyrafinowanie, niezależnie od tego, dokąd prowadzi droga.
„Obserwowanie najlepszych praktyk na całym świecie umożliwiło naszym inżynierom opracowanie całkowicie nowej platformy z napędem na przednie i wszystkie koła w bardzo konkurencyjnym globalnym segmencie samochodów kompaktowych,” powiedział Larry Lyons, wiceprezydent – zespół produktów z napędem na przednie koła. „Skupiliśmy się na tym, czego klienci pragną najbardziej, i stworzyliśmy pojazd z całkowicie nowym globalnym układem napędowym, który odpowiada tym priorytetom, oferując doskonałą oszczędność paliwa, niezawodność i wartość.”
Układ napędowy i systemy napędowe Dodge Caliber oferują wiele debiutów Chrysler Group na rynku samochodów kompaktowych. Dodge Caliber jest pierwszym pojazdem Chrysler Group, który oferuje pełny zakres silników World Engine oraz drugą generację bezstopniowej skrzyni biegów (CVT2). Silnik turbo diesel o pojemności 2,0 litra jest dostępny w rynkach poza Ameryką Północną. Dodge Caliber jest również pierwszym samochodem kompaktowym Chrysler Group, który oferuje możliwość napędu na wszystkie koła oraz elektroniczny kontroler ESP z systemem kontroli trakcji (dostępność później).
Trzy silniki World Engine (1.8-, 2.0- i 2.4-litrowy) oferują moc czołową w klasie (148 hp, 158 hp i 172 hp). Inżynierowie Chrysler Group osiągnęli agresywne cele dotyczące wydajności i oszczędności paliwa dzięki zaawansowanej konstrukcji portów głowic cylindrów i kolektora ssącego. Technologie silnika Chrysler Group World Engine obejmują podwójną zmienną synchronizację zaworów (VVT) oraz projekt kolektora ssącego z zaworami kontrolującymi przepływ, co jest nowością w samochodzie kompaktowym Chrysler Group. Wspólnie funkcje te zapewniają większą moc, lepszą oszczędność paliwa oraz płynniejszą i cichszą pracę niż silniki bez tych rozwiązań.
CVT2 Dodge Caliber to skrzynia biegów nowej generacji, którą inżynierowie Chrysler Group skalibrowali, aby zapewnić przyjemną reakcję silnika, precyzyjną kontrolę przełożeń oraz funkcję AutoStick®, która pozwala na manualną kontrolę przy symulacji sześciobiegowej. CVT2 przyczynia się do poprawy oszczędności paliwa o 6-8 procent w porównaniu do tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów o 4 biegach.
Dodge Caliber jest pierwszym samochodem kompaktowym Chrysler Group, który oferuje dostępny napęd na wszystkie koła z elektromagnetycznym sterowaniem oraz zmiennym momentem obrotowym, co zapewnia klientom pewność działania przez cały rok, dodatkowe osiągi i płynne automatyczne działanie.
Zbudowany z myślą o globalnej atrakcyjności
Dodge Caliber będzie dostępny w blisko 100 krajach poza Ameryką Północną, co skłoniło projektantów i inżynierów do rozważenia wymagań rynków globalnych podczas opracowywania tego całkowicie nowego samochodu kompaktowego.