Holden wprowadził drugą generację modelu Ute w 2007 roku, kontynuując udaną historię swoich pojazdów użytkowych opartych na platformach samochodowych zamiast 4×4.
Australijski producent samochodów zaprezentował swój pierwszy pojazd użytkowy oparty na samochodzie już w 1951 roku. Model ten bazował na sedanach 48-215 i miał silnik sześciocylindrowy współpracujący z skrzynią biegów trzybiegową, przekazującą moc na tylne koła. Przejdźmy do roku 2000, kiedy to Holden ujawnił linię Ute, opartą na platformie dzielonej z modelem Commodore VX. Ten pojazd użytkowy zachwycił swoich klientów osiągami. Choć mógł nadal przewozić ładunki w swoim łóżku, w głównej mierze zaprojektowano go w celu ominięcia przepisów dotyczących pojazdów o wysokiej mocy. Przepis okazał się skuteczny, a w 2007 roku producent zaprezentował drugą generację tego modelu, tym razem zbudowaną na platformie GM Zeta, dzielonej z Commodore VE. Oprócz odświeżonego wyglądu, model Ute z 2007 roku chwalił się bardziej eleganckim wnętrzem oraz największym silnikiem, jaki kiedykolwiek zamontowano w tej rodzinie.
Podobnie jak jego poprzednik, Holden Ute z 2007 roku podążał za językiem projektowania linii Commodore. Posiadał dużą, agresywnie wyglądającą lampę przednią z zaokrąglonym wewnętrznym brzegiem, który kończył się ostrym kątem na dole. Ramiona lamp flankowały wklęsły gril, w którym logo marki zajmowało centralne miejsce. W niższej wersji pojazd wyposażono w prosty, owinięty plastikiem zderzak z odwróconym trapezoidalnym wlotem powietrza w przedniej części, a po bokach znajdowały się dwie wloty ozdobione poziomymi listwami. Dla wersji o wyższej mocy producent zamontował deflektor powietrza z ogromnymi wlotami.
Z profilu, Holden Ute z 2007 roku ukazywał krótki, zaokrąglony przód, za którym znajdowało się pochylone przednie okno. Kabina miała płaską linię dachu, która kończyła się pionowym zwisem dla tylnego okna. Aby samochód mniej przypominał pojazd użytkowy, producent dodał małe trójkątne okno za drzwiami, a słupki C były pochylone w kierunku bagażnika. W najniższej wersji zamontowano stalowe koła o średnicy 16 cali. Przechodząc do wyższych wersji, Ute był dostępny z aluminiowymi felgami o średnicy 18 cali, podczas gdy najwyższa wersja, SS-V, chwaliła się zestawem 19-calowym. Z tyłu, światła tylne umieszczone były w narożnikach i flankowały opuszczaną klapę bagażnika.
Wnętrze pojazdu wykorzystało taki sam zaokrąglony kształt deski rozdzielczej, jak w Commodore VE. Klimatyzacja była standardem we wszystkich wersjach, z wyjątkiem poziomu Omega. Ponadto, serię SS-V można było zamówić z jednostką klimatyzacji dwustrefowej, co było bardzo nietypowe jak na kabinę dwuosobową. Holden nie zapomniał o dzieciach podczas projektowania Ute i wprowadził standardowe punkty mocowania dla fotelika dziecięcego na siedzeniu pasażera. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z wyświetlaczem LCD umieszczonym pomiędzy głównymi wskaźnikami, pokazującym dane z komputer pokładowego pojazdu. Dodatkowo, wybrane wersje mogły być wyposażone w 6,5-calowy kolorowy wyświetlacz na środkowej konsoli dla dostępnego systemu nawigacyjnego.
Holden Ute z 2007 roku był dostępny z trzema silnikami, począwszy od jednostki V6 o mocy 245 PS (241 hp), następnie wersji o wysokiej mocy produkującej 265 PS (262 hp) z tej samej pojemności 3,6 litra. Na szczycie gamy znajdował się potężny silnik V8 LS Gen IV o pojemności sześciu litrów, dostarczany z USA, który oferował 367 PS (362 hp). W zależności od wersji silnika i poziomu wyposażenia, samochód był wyposażany w czterobiegową automatyczną skrzynię biegów, pięciobiegową automatyczną lub sześciobiegową automatyczną. Ostatnią, ale nie mniej ważną informacją jest to, że dostępna była również wersja zasilana LPG.
GM Holden zaprezentował nową rodzinę modeli VE Ute – najnowszy ikoniczny model w ofercie, która obejmuje niemal 60-letnią historię australijskiej motoryzacji.
VE Ute to pierwsza w pełni nowa konstrukcja uty Holdena od serii VU z 2000 roku. Oferuje więcej funkcji, większą przestrzeń wewnętrzną, większą elastyczność przechowywania oraz lepsze osiągi niż jakikolwiek z jej poprzedników.
Holden zainwestował dodatkowe 105 milionów dolarów w program VE Commodore sedan w wysokości 1 miliarda dolarów i przeprowadził testy niezawodności na nowych VE Ute na dystansie ponad 650 000 km.
Podczas dzisiejszej premiery w Melbourne, przewodniczący i dyrektor zarządzający GM Holden, Chris Gubbey, stwierdził, że niemal 60-letnia historia ugruntowała pozycję Holdena Ute jako prawdziwej ikony Australii.
„Rozwój uty opowiada historię Australii. Dzisiejsza ute to ciężka praca, dobra zabawa i aktywny tryb życia,” powiedział pan Gubbey.
„VE Ute podnosi poprzeczkę w tej kategorii i wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu, elastyczności i wydajności, a wszystko to w przystępnej cenie, jakiej można się spodziewać po Holdenie.”
Światowej klasy projekt i inżynieria Holdena stworzyły pojazd, który skutecznie łączy osiągi samochodu sportowego, komfort jazdy oraz praktyczność pojazdu użytkowego.
Podobnie jak wielokrotnie nagradzany sedan VE Commodore, całkowicie nowy VE Ute został zaprojektowany, zbudowany i wyprodukowany w Australii.
Będzie to pierwszy lokalnie produkowany ute oferujący standardowo uznaną technologię bezpieczeństwa unikania wypadków – Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP®) w całej gamie. Wysoki poziom bezpieczeństwa również odzwierciedla się w strukturze pojazdu, która wykorzystuje te same wysokowytrzymałe stalowe materiały wprowadzone w sedanach VE.
Wnętrze VE Ute zapewnia większy komfort kabiny oraz znacznie zwiększoną przestrzeń do przechowywania. W standardzie znajduje się nowa osłona ładunkowa.
Osiągi zostały zwiększone, a wszystkie modele oferują szersze kombinacje kół i opon. Nowy model SS V łączy 270 kW mocy V8 z wysokiej klasy funkcjami.
Do tych funkcji należą 19-calowe koła, elektroniczna klimatyzacja z podziałem na strefy, łączność Bluetooth, pedały aluminiowe oraz system audio premium, ustanawiając nowy standard w kategorii ute.
Wprowadzona w lipcu 2006 roku gama VE Holdena zdobyła szereg nagród, w tym tytuły Samochodu Roku Wheels, Samochodu Roku News Ltd, MOTOR’s Bang For Your Bucks oraz nagrodę Wybór Ludzi Drive.com.
Przegląd projektu
Projektanci Holdena uchwycili podwójną rolę dzisiejszej uty jako praktycznego pojazdu roboczego z sportowym charakterem. Priorytetem było stworzenie bardziej praktycznej przestrzeni w kabinie oraz elastyczności w przechowywaniu.
Podobnie jak jego sedanowy odpowiednik, VE Ute ma autorytatywną postawę i równowagę. Podpisowa kształtna linia nadwozia i charakterystyczne nadkola są wyraźnie widoczne.
Sylwetka ma zintegrowaną linię dachu w stylu coupe i zachowuje klasyczną cechę proporcji Holdena Ute, z idealnie wyważoną skrzynią ładunkową nad tylnymi kołami.
Czysta prezentacja jest wspierana przez jednolitą zewnętrzną powłokę nadwozia, która biegnie od słupka A do tylnej klapy. Nowa, jednolita struktura boku przynosi znaczne poprawy jakości dzięki stabilności wymiarowej i powtarzalności.
Unikalne lampy tylne oraz zawiasy tylnej klapy są teraz w pełni ukryte. Podwójne i czterokrotne systemy wydechowe zwiększają sportowy charakter VE Ute.
Funkcje wnętrza
VE Ute wprowadza kilka rozwiązań projektowych, które zwiększają przestrzeń do przechowywania wewnątrz, poprawiają dostęp do tylnej komory oraz dodają więcej funkcji komfortowych.
Wnętrze kabiny czerpie z nagradzanego sedana VE, z indywidualnymi elementami zwiększającymi wybór dla kupujących.
Specyficzne cechy centralnego panelu, formowania, wyświetlaczy i kolorów podświetlenia tworzą maksymalne różnice między wariantami.
Agresywne standardy jakości zastosowane w sedanach VE zostały również zastosowane w ucie, z krytycznymi obszarami takimi jak dopasowanie części, powierzchnie materiałów, otwory do przechowywania i inne elementy dokładnie przeglądane.
Dostęp do tylnych siedzeń został ułatwiony dzięki standardowemu mechanizmowi szybkiego zwolnienia siedziska. Pojemność przechowywania za siedzeniami wynosi teraz 245 litrów, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do 90 litrów w VZ Ute.
Pod podłogą ładunkową znajdują się dwie komory do przechowywania, a wszystkie modele, z wyjątkiem Omega i SV6, mają podwójne siatki ładunkowe w tylnej części. Nowy centralny panel tylny T zapewnia uderzający element wizualny.
Funkcje zewnętrzne
Nowy ute czerpie wiele swoich wskazówek projektowych ze skutecznego sedana VE, ale jego struktura nadwozia składa się z ponad 60 unikalnych paneli.
Tylnia struktura została znacznie wzmocniona, aby pomieścić wymagania dotyczące nośności i wytrzymałości wymaganej dla lekkiego pojazdu użytkowego.
Obszar ładunkowy jest bardziej funkcjonalny i wszechstronny. Standardowo znajduje się w nim wytrzymała osłona ładunkowa.
Chroni to przestrzeń skrzyni ładunkowej i materiały ładunkowe przed uszkodzeniem. Żłobienia na podłodze umożliwiają odpływ wody i łatwe czyszczenie.
Nisko osadzona miękka osłona (we wszystkich modelach z wyjątkiem Omega) posiada unikalny system zatrzaskowy Holdena. Sześć haków do mocowania ładunku zostało przeprojektowanych, aby poprawić ich funkcjonalność.
Technologia bezpieczeństwa
VE Ute wprowadza więcej standardowych funkcji bezpieczeństwa niż jej poprzednik i korzysta z największego programu modelowania wypadków, jaki kiedykolwiek przeprowadził Holden.
Skupiono się na unikaniu wypadków i zapewnieniu optymalnej ochrony pasażerów w przypadku kolizji.
Technologie bezpieczeństwa były porównywane z wiodącymi na świecie markami, a główne programy inżynieryjne dostarczyły sztywniejszą strukturę nadwozia oraz znacznie większe wykorzystanie zaawansowanych stali wytrzymałościowych. Siedemdziesiąt siedem procent struktury VE Ute to zaawansowana stal wytrzymałościowa.
Strategie ścieżek obciążenia ustalone dla sedana VE zostały zaadaptowane do VE Ute z naciskiem na boczne i tylne uderzenia. Strukturalnie zoptymalizowane strefy zgniotu pomagają w absorbcji energii wypadkowej.
VE to pierwszy lokalnie produkowany ute wyposażony w uznaną technologię bezpieczeństwa – Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP®) standardowo w całej gamie. Integruje to kontrolę trakcji, systemy zapobiegające blokowaniu kół, elektroniczną pomoc hamulcową i rozkład siły hamowania, aby pomóc w zapobieganiu poślizgom w krytycznych sytuacjach drogowych poprzez zastosowanie korygującego hamowania na różnych kołach i redukcję momentu obrotowego silnika.
Nowe podwójne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, które napełniają się w dwóch etapach w zależności od nasilenia uderzenia i odpowiednich pozycji siedzących, dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo pasażerów.
Inne funkcje ochronne obejmują mechanizm obniżający kolumny kierownicy i odłamującą się pedał hamulca.
Osiągi
Nowy VE Ute to przede wszystkim wydajność, zarówno jako codzienny pojazd roboczy, jak i jako sportowy samochód w swoim własnym prawie.
Ute Omega oferuje czterobiegową automatyczną skrzynię biegów w połączeniu z lokalnie produkowanym silnikiem V6 Alloytec o pojemności 3,6 litra, dostarczającym 180 kW mocy szczytowej i 330 Nm momentu obrotowego.
Sześciobiegowy manual Omega dysponuje mocniejszym silnikiem V6 Alloytec o wysokiej wydajności, dostarczającym moc szczytową 195 kW i moment obrotowy 340 Nm, z podwójnym wydechem dodanym.
SV6 wykorzystuje tę samą kombinację silnika V6 o wysokiej wydajności, sześciobiegowej skrzyni manualnej i podwójnego wydechu, ale dodaje sportowe zawieszenie. Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z aktywnym wyborem jest opcjonalna.
Modele SS i nowy luksusowy SS V Ute zasilane są silnikiem V8 Gen IV o pojemności 6,0 litrów, który dostarcza 270 kW mocy szczytowej i 530 Nm momentu obrotowego. Można go połączyć z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z aktywnym wyborem.
Pakiety kół i opon są większe we wszystkich modelach. Ute Omega z podstawowego poziomu przeszedł z 15-calowych na 16-calowe stalowe koła. Na końcu wydajności , SV6 i SS uty przeszły z 17-calowych na 18-calowe felgi w standardzie, a nowy SS V ma 19-calowe felgi aluminiowe.
Cztery rury wydechowe dodają do pakietu wydajności w modelach SS i SS V.
Jazda i prowadzenie
Inżynierowie podwozia Holdena przetłumaczyli luksusową gładkość, wspaniałe liniowe prowadzenie i odczucie kierownicy sedana VE na doświadczenie jazdy uty.
Jednocześnie zachowali cechy komfortu jazdy i sportowego charakteru udanego VZ Ute. Efektem jest równowaga między komfortem samochodu osobowego, sportowym prowadzeniem a praktycznymi wymaganiami pojazdu użytkowego.
Tylne zawieszenie było głównym obszarem do poprawy, a nowy ute zapewnia jeszcze większą przyczepność boczną i liniową reakcję podczas zakrętów. VE Ute korzysta również z większych hamulców odpornych na blaknięcie oraz większych pakietów kół i opon.
Dodatkowe wyróżnienia funkcji
- Całkowicie nowy system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji – 20 prędkości wentylatora
- Wysokiej jakości zestawy wskaźników z większymi tarczami i wyświetlaczami, nocnym podświetleniem deski rozdzielczej, 16 opcjami personalizacji, wielofunkcyjnym wyświetlaczem dla kierowcy
- Wszystkie modele wyposażone w nawigację satelitarną i telematykę
- Systemy audio Blaupunkt
- Odtwarzacz CD z sześcioma dyskami (SS i SS V)
- Sportowe fotele konturowane (SS i SS V)
- Łączność Bluetooth dla telefonów komórkowych
- Wycieraczki euro w stylu płaskim
- Zamykana klapa wlewu paliwa
- Wskaźnik zmiany pasa ruchu jednoprzyciskowy
- LED-owe światło hamowania montowane wysoko (SS i SS V)
- Dwustrefowa elektroniczna klimatyzacja (SS V)
- Reflektory projekcyjne (SS V)
- Pedały z aluminiowymi powierzchniami (SS V)
Akcesoria obejmują: