Jeep starał się poszerzyć swoje portfolio i zaprezentował model Compass z 2007 roku na północnoamerykańskim salonie samochodowym w 2006 roku, kierując go głównie do osób kupujących swój pierwszy samochód.
Wobec rosnącej popularności segmentu crossoverów i SUV-ów, Jeep wykorzystał swoje prestiżowe dziedzictwo, aby przyciągnąć nowych klientów pojazdem nastawionym na jazdę po drogach, który jednocześnie nawiązywał do DNA marki w swoim wyglądzie i odczuciach. Mimo że Compass zbudowano na tej samej platformie co Mitsubishi Lancer, istniały znaczące różnice, które uczyniły go atrakcyjnym dla nabywców. Wyższy prześwit i świeży design miały na celu przekonanie kupujących, aby zamiast hatchbacków wybierali najmniejszy crossover Jeepa. Co więcej, dostępna była nawet wersja 2WD, co czyniło go idealnym wyborem dla tych, którzy szukają kompaktowego pojazdu wystarczająco małego, aby zmieścić się w wąskich miejscach parkingowych, ale wystarczająco dużego, aby pomieścić rodzinę czteroosobową w mieście.
Z przodu Compass przyjął charakterystyczny dla marki design z okrągłymi reflektorami i siedmioma szczelinami w kratce między nimi. Jego przedni pas lekko przypominał ten z Jeepa Liberty z 2001 roku, co być może nie było najlepszym pomysłem. Na dolnym zderzaku producent umieścił parę okrągłych lamp przeciwmgłowych, w zależności od wersji i opcji. Jednocześnie kanciasty kształt przedniego zderzaka, z wyższymi bokami, wyraźnie nawiązywał do powiększonych przednich błotników, które z przodu wyglądały jak szerokie ramiona.
Z profilu, styl hatchbacka pojazdu został połączony z cechami designu crossovera dzięki wyższemu prześwitowi. Powiększone błotniki Compassa nadawały mu wygląd muskularnego pojazdu, mimo że jego osiągi były bliższe typowym samochodom z rynku masowego. Celem producenta było stworzenie atrakcyjnego pojazdu, skierowanego do młodych nabywców. Dlatego umieścił uchwyty na przednich drzwiach, a te w tylnej części zostały ukryte w słupkach C. Dodatkowo, trzeci rząd trójkątnych okien i podniesiona linia dla najdalszych słupków wpisywały się w definicję samochodu skierowanego do młodzieży. Na koniec, z tyłu producent zamontował lampy tylne, umieszczone w rogach, które flakowały szeroką klapę bagażnika.
Chociaż zewnętrzna część samochodu została dokładnie przemyślana, wnętrze wyglądało jakby zostało zrobione w ostatniej chwili. Twarde plastikowe materiały oraz słabe spasowanie i wykończenie wpłynęły na sprzedaż Compassa. Przed kierowcą znajdował się prostokątny zestaw wskaźników z czterema tarczami, przypominającymi te z modelu Wrangler. Srebrne plastikowe wykończenia, które go zdobiły, nie wyglądały na luksusowe. Ponadto, prostokątny środkowy panel miał kanciasty kształt wentylacji, radio i małą przestrzeń, w której klienci mogli umieścić swoje telefony komórkowe. Na dolnej części środkowego panelu producent zainstalował wybierak biegów, w zależności od wersji. Jeep również wyposażył Compass w system infotainment Uconnect z nawigacją satelitarną i ekranem dotykowym. Klienci mogli korzystać z portu USB, aby słuchać muzyki z odtwarzaczy MP3 i innych urządzeń. Z tyłu znajdowała się dzielona (40/60) kanapa, wystarczająca dla trzech osób na krótkich trasach lub dwóch na dłuższych. Bagażnik mógł być używany jako miejsce do siedzenia, a para głośników zamontowanych w klapie bagażnika, znanych jako głośniki imprezowe, została zaprojektowana z myślą o młodych klientach.
Pod maską, platforma DaimlerChrysler/Mitsubishi GS oznaczała, że pojazd miał niezależne zawieszenie na każdej osi, co zapewniało komfortową jazdę dla pasażerów. W zależności od rynku, Compass był napędzany przez jeden z trzech silników: 2.0-litrowy czterocylindrowy, 2.4-litrowy silnik oraz 2.0-litrowy turbodiesel przejęty z Volkswagena. Później, 2.2-litrowy turbodiesel od Peugeot-Citroen zastąpił tę wersję z silnikiem diesla. Wszystkie samochody były standardowo wyposażone w pięcio- lub sześciobiegową skrzynię manualną, która przesyłała moc na przednie lub wszystkie koła, w zależności od wersji. Skrzynia CVT była dostępna, w zależności od silnika i rynku.
Marka Jeep poszerza swoją ofertę o całkowicie nowego Jeepa Compass – nowoczesnego, kompaktowego SUV-a, który oferuje konkurencyjny zestaw rozmiarów, osiągów i efektywności paliwowej.
Compass wprowadza markę Jeep do segmentu kompaktowych pojazdów sportowych (SUV) i jest pierwszym modelem Jeepa, który oferuje zużycie paliwa przekraczające 43 mpg w cyklu łączonym z silnikiem diesla, co jest najlepszym wynikiem w swojej klasie. Compass będzie także pierwszym produktem marki Jeep opartym na napędzie na przednie koła oraz pierwszym, który wyposażony jest w w pełni niezależne zawieszenie, zapewniające komfortową jazdę i prowadzenie na drodze.
Peter Lambert, dyrektor zarządzający Chrysler Group UK, powiedział: „Jeep Compass jest zaprojektowany, aby dotrzeć do młodszych i żeńskich klientów, którzy wcześniej mogli nie rozważać tej marki, ale cenią sobie charakterystyczny wygląd Jeepa i traktują napęd na cztery koła jako must-have w codziennych dojazdach. Klienci są coraz bardziej zainteresowani rodzinnymi hatchbackami z napędem na cztery koła, ponieważ oferują lepsze prowadzenie i zwiększone bezpieczeństwo na drodze.
„Nowy Jeep Compass oferuje przestronne wnętrze, wybór silników diesla i benzynowych o niskim zużyciu paliwa oraz nowy system 4WD Freedom Drive w pakiecie o rozmiarze Forda Focusa.”
Freedom Drive I to system pełnoetatowego, aktywnego napędu na cztery koła, który oferuje kierowcy wymierne korzyści w codziennych warunkach jazdy, takich jak mokra czy śliska nawierzchnia.
„Ten hatchback wielkości rodziny stanowi nowy rozdział w historii marki Jeep – segment kompaktowych 4×4 w Europie Zachodniej ma w 2010 roku osiągnąć niemal 400 000 sztuk, a ten nowy, oparty na aucie, pojazd z napędem na cztery koła sprawia, że marka Jeep jest idealnie przygotowana, aby sprostać rosnącemu popytowi.”
„Cały segment kompaktowych 4×4 przechodzi zmianę – nasi konkurenci wyceniają się na poziomie powyżej 20 000 funtów, a my zamierzamy wypełnić tę lukę w tym roku.”
W Wielkiej Brytanii model Jeep Compass Limited zadebiutuje w maju 2007 roku, wyposażony w silnik diesla 2.0 l i sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz silnik benzynowy 2.4 l z pięciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią CVT. Jeep Patriot dzieli platformę i silniki z Compass, ale ma bardziej tradycyjny wygląd i design Jeepa. Modele Jeep Patriot Sport i Jeep Patriot Limited zadebiutują w lipcu 2007 roku i będą nowym punktem wejścia cenowego dla marki Jeep (cena do potwierdzenia). Jeep Compass będzie kosztował od 17 995 funtów.
Wszystkie modele Jeepa Compass objęte są kompleksowym programem gwarancyjnym Jeepa, który zapewnia trzyletnią/60 000 milową gwarancję mechaniczną, siedmioletnią gwarancję antykorozyjną oraz 12 miesięcy pomocy drogowej w Europie.
DESIGN
Smukły i nowoczesny, całkowicie nowy Jeep® Compass poszerza globalną atrakcyjność marki Jeep, przyciągając nowych nabywców, którzy wcześniej mogli nie rozważać tej marki. Design Jeepa można podzielić na dwie kategorie: Jeep Classic i Jeep Modern. Jeep Compass ucieleśnia nowoczesny styl Jeepa i wprowadza go do segmentu kompaktowych SUV-ów.
Jeep Compass charakteryzuje się świeżym wyglądem z tradycyjnymi, okrągłymi reflektorami Jeepa i siedmio-slotową atrapą chłodnicy, muskularnymi nadkolami, mocną sylwetką i opadającym dachem, w połączeniu z wszechstronnością pięciu drzwi. Został zaprojektowany z myślą o klientach, którzy chcą mieć możliwość napędu na cztery koła, w połączeniu z konkurencyjną efektywnością paliwową i atrakcyjną ceną.
„Compass oznacza nową przygodę dla marki Jeep,” powiedział Trevor Creed, starszy wiceprezydent ds. designu w Chrysler Group. „Compass spełnia wymagania klientów, którzy chcą nowoczesnego, stylowego i wyrafinowanego Jeepa, ale jednocześnie oczekują wiarygodności i cech związanych z marką Jeep.”
Nowoczesne podejście do klasyki
Ten całkowicie nowy kompaktowy SUV jest mocno zakorzeniony w dziedzictwie designu Jeepa, z charakterystyczną dla marki siedmio-slotową atrapą chłodnicy, okrągłymi reflektorami i trapezoidalnymi otworami na koła. Jednak istnieje również kilka nowoczesnych akcentów, które odróżniają Compass od tradycyjnie stylizowanych pojazdów Jeep.
Jeep Compass ma całkowicie nową sylwetkę, z ostrym nachyleniem przedniej szyby, wyrazistą maską i głębokim zderzakiem, co razem nadaje mu nowoczesny, ale i zdolny wygląd. Profil przedniej szyby, zderzaka i słupka A został opracowany w tunelu aerodynamicznym, aby poprawić efektywność paliwową i zmniejszyć hałas wiatru. Maska jest wykonana ze stali i zawiera niewielki brzeg na krawędzi, aby pomóc kierować przepływem powietrza nad wycieraczkami. Okrągłe lampy przeciwmgielne umieszczone w zderzaku dodają sportowego charakteru i poprawiają widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych.
Profil boczny Jeepa Compass charakteryzuje się unikalnie rzeźbionymi nadkolami, które dają świeżą, sportową interpretację tradycyjnych trapezoidalnych nadkoli Jeepa. Compass ma rozstaw osi wynoszący 2635 mm i szerokość toru 1520 mm. Umiejscowienie kół zwiększa stabilność pojazdu, dynamikę jazdy i jakość jazdy.
Duże koła i opony w połączeniu z konstrukcją zawieszenia Compass przyczyniają się do 200 mm prześwitu. Niskoprofilowa konstrukcja tylnego zawieszenia maksymalizuje również przestrzeń dla pasażerów i bagażu.
Zewnętrzne elementy Jeepa Compass są zarówno wyrafinowane, jak i funkcjonalne. Model Compass Limited ma standardowe jasne listwy na bokach nadwozia. Duże, czarne lusterka zewnętrzne dostosowane w tunelu aerodynamicznym maksymalizują pole widzenia kierowcy, minimalizując jednocześnie opór powietrza i hałas wiatru. Przednie klamki drzwi znajdują się na blachach, a tylne klamki są umieszczone na słupku C, aby zachować linię charakterystyczną wyciętą w tylnych drzwiach. Czarne aplikacje graficzne na centralnych słupkach oraz mocno osadzone tylne szybki ćwiartkowe, w połączeniu z czarnymi listwami na dachu i czarnymi belkami, nadają złudzenie jednego okna od słupka A do słupka D.
Zintegrowany czarny, pełnowymiarowy bagażnik dachowy i listwy z delikatnym wykończeniem kierują wodę po dachu i zapewniają gładkie dopasowanie i wykończenie. Bagażnik dachowy jest funkcjonalny i ma pięć punktów mocowania do zabezpieczenia przedmiotów.
Funkcjonalny spoiler Jeepa Compass, dostosowany do aerodynamiki, również maksymalizuje widoczność tylu i wydłuża linię dachu pojazdu. Sześciolampowa dioda LED (światło stop) oraz dysza spryskiwacza są zintegrowane w spoilerze.
Jednoczęściowa stalowa klapa bagażnika zapewnia łatwy dostęp do przestronnego wnętrza Jeepa Compass. Konstrukcja klapy obejmuje jednoczęściowy stalowy panel wewnętrzny i zewnętrzny dla zachowania integralności strukturalnej. Unikalny kształt pochodzi z belki świetlnej, która rozciąga się na tylnej części pojazdu. Belka świetlna w kolorze nadwozia jest głęboko wygięta i mieści światła tablicy rejestracyjnej. Modularne światła tylne wypełniają rogi, a nazwa Compass jest wytłoczona na tylnym zderzaku. Czarna nakładka na stopkę z powierzchnią antypoślizgową dodatkowo zwiększa funkcjonalność i użyteczność Compass.
Wszystkie modele Jeep Compass będą dostępne w kolorach: Steel Blue Metallic Clear Coat, Bright Silver Metallic Clear Coat, Inferno Red Crystal Pearl Coat i Black Clear Coat.
Elastyczne, funkcjonalne wnętrze z inteligentnymi rozwiązaniami
Wnętrze Jeepa Compass łączy funkcjonalny styl, komfort i wszechstronność w atrakcyjnym i zaskakująco przestronnym pakiecie. Elastyczne wnętrze Compass daje nabywcom możliwość lepszego wykorzystania przestrzeni na pasażerów i bagaże.
Pozycja siedzenia, która jest o 5,1 cm wyższa niż w Dodge Caliber, daje kierowcom Jeepa Compass dodatkowe poczucie kontroli.
Wszystkie modele mają dwu-tonowe wnętrze skórzane w kolorze ciemnego łupka/pastelowego łupka, sprytne funkcje w panelu instrumentów i konsoli centralnej oraz wszechstronne siedzenia i przestrzeń do przechowywania. Jeep Compass posiada przednie siedzenie pasażera, które składa się do przodu, tworząc powierzchnię przypominającą stół, co zwiększa wszechstronność i umożliwia przechowywanie różnych przedmiotów – od 2-metrowej drabiny po narty czy snowboardy. Złożenie tylnych oparć w układzie 60/40 do przodu tworzy niemal płaską powierzchnię załadunkową, maksymalizując przestrzeń w Compassie. Tylnie siedzenia składają się również na płasko, a także odchylają się, aby zapewnić większą elastyczność i wygodę.
Jeep Compass ma prawie 100 cm przestrzeni na nogi z tyłu i aż 1277 litrów przestrzeni bagażowej przy złożonych tylnych siedzeniach.
Oprócz przestronności wnętrza i elastyczności, Jeep Compass oferuje wiele sprytnych i unikalnych funkcji wnętrza, które zwiększają funkcjonalność kompaktowego SUV-a, w tym:
Dodatkowe kurtynowe poduszki powietrzne
Opcjonalny dziewięcio-głośnikowy zestaw audio Boston Acoustics z subwooferem, który zawiera dwa ruchome głośniki umieszczone w klapie bagażnika. Gdy klapa jest otwarta, głośniki mogą się odchylać w dół, by grać muzykę, co wzmacnia atrakcję na świeżym powietrzu
Dwufunkcyjna, samorozładowująca się lampa bagażowa, która jest umieszczona w podsufitce nad przestrzenią bagażową i może być wyjmowana z osłony, aby służyć jako latarka
Przesuwany środkowy podłokietnik, który można przesunąć do przodu o 7,6 cm, co ułatwia dostęp krótszym kierowcom. Pokrywa podłokietnika ma unikalną kieszeń do przechowywania telefonu komórkowego lub odtwarzacza MP3
Składane na płasko przednie siedzenie pasażera tworzy powierzchnię przypominającą stół
Elastyczne tylne siedzenia dzielone w układzie 60/40, które również się odchylają
UltraFloor™ – trwała winylowa powierzchnia bagażowa, którą można zdjąć i umyć
Strefa przyrządów Jeepa Compass jest duża jak na kompaktowego SUV-a i zawiera cztery wskaźniki. Model Compass Limited ma lakierowaną srebrną ramkę. Wskaźniki mają czarny kolor z białymi grafikami i pomarańczowymi wskazówkami, a także diody LED do podświetlenia.
Panel przyrządów zapewnia wygodne schowki dla większej użyteczności. Drzwi schowka opadają, aby stworzyć dużą, pojedynczą przestrzeń do przechowywania instrukcji obsługi i innych dokumentów z dala od wzroku, podczas gdy otwarta przestrzeń nad schowkiem zapewnia dodatkowe, łatwo dostępne miejsce do przechowywania.
Centralny panel, który ma malowaną srebrną ramkę, uzupełnia panel przyrządów, i zawiera otwory wentylacyjne, które można zamknąć, aby nie było odczuwalnego przepływu powietrza, jak również radio, sterowanie klimatyzacją, przełączniki podgrzewanych siedzeń i wybierak skrzyni biegów. Te elementy są w zasięgu ręki kierowcy i pasażera. Schowek na małe przedmioty znajduje się pod radiem.
Jeep Compass ma również wybierak skrzyni biegów z przesunięciem, co jest cechą typowo występującą w luksusowych pojazdach. Wybierak ma czarną i jasną osłonę, na której widnieje nazwa Jeep, z detalami stylizacyjnymi podobnymi do wybieraka w Jeepie Commander. Ramka zawiera podświetlony wskaźnik PRNDL, co ułatwia widoczność podczas jazdy nocą.
WYDAJNOŚĆ SILNIKA
Efektywność paliwowa jest kluczowym czynnikiem na rynku silników benzynowych z czterema cylindrami. Rodzina silników World Engine Chrysler Group, która opiera się na wspólnym przedsięwzięciu między DaimlerChrysler Corp., Hyundai Motor Co. i Mitsubishi Motors Corp., ma na celu poprawę wydajności paliwowej o pięć procent w porównaniu z silnikami, które zastępuje – rywalizując z najlepszymi silnikami czterocylindrowymi na świecie.
Jeep Compass jest dostępny z 2,4-litrowym silnikiem benzynowym World Engine z podwójnym zmiennym zaworowym czasowaniem (VVT), który pomaga optymalizować krzywą momentu obrotowego przy wszystkich prędkościach. Ten silnik World Engine, o mocy 168 KM i 220 Nm momentu obrotowego, generuje więcej mocy, lepszą efektywność paliwową oraz gładszą i cichszą jazdę niż silniki bez podwójnego VVT. Silnik 2,4-litrowy plasuje Compass w czołówce segmentu pod względem mocy, momentu obrotowego, prędkości maksymalnej, przyspieszenia i zdolności holowniczej, wszystko to z efektywnością paliwową porównywalną z silnikami o niższej pojemności.
„Program World Engine pozwala nam wprowadzić luksusowe cechy do silnika Jeepa Compass bez luksusowej ceny,” powiedział Lyons. „Postawiliśmy wysokie cele i osiągnęliśmy je, aby sprostać wysokim wymaganiom klientów dotyczącym wydajności paliwowej, wyrafinowania, trwałości, jakości i osiągów.”
Chrysler Group wniósł swoje doświadczenie inżynieryjne do programu World Engine w obszarach projektowania portu cylindrów i kolektora dolotowego, korzystając z zaawansowanych narzędzi dynamiki płynów obliczeniowych. Inżynierowie Chrysler Group kierowali pracami rozwojowymi nad podwójnym VVT oraz zintegrowanym zespołem pompy olejowej/ształtu bilansu 2:1. Inżynierowie Chrysler Group dopracowali także silniki, aby uzyskać wyjątkową gładkość i jakość dźwięku, co skutkuje przyjemnym odczuciem i brzmieniem silnika dla klienta.
Silnik Turbo Diesla 2,0 l
Silnik o pojemności 2,0 litra jest nowoczesną, najnowszej generacji jednostką z bezpośrednim wtryskiem turbo diesla z wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa, turbosprężarką o zmiennej geometrii oraz czterema zaworami na cylinder. Wtryskiwacze są sterowane elektronicznie, co prowadzi do wysokiej mocy i momentu obrotowego oraz optymalnej efektywności paliwowej. Silnik turbo diesla plasuje Jeep Compass konkurencyjnie w swojej klasie pod względem mocy, momentu obrotowego, prędkości maksymalnej, przyspieszenia, zdolności holowniczej i efektywności paliwowej. Maksymalna moc wynosi 138 KM, a maksymalny moment obrotowy 310 Nm.
„Zaawansowana technologia silników diesla jest łatwo dostępna i może drastycznie zmniejszyć ilość ropy naftowej konsumowanej na całym świecie,” dodał Lyons. „Klienci w Europie szczególnie poszukują nowoczesnych silników diesla o znakomitych osiągach i wydajności, więc od początku programu nasi inżynierowie uwzględnili silnik diesla w planie napędu Jeepa Compass.”
Manualne skrzynie biegów zwiększają efektywność i sportowość
2,4-litrowy silnik benzynowy World Engine Jeepa Compass standardowo połączony jest z manualną 5-biegową skrzynią biegów Magna Driveline T355 z overdrive i synchronizacją w wszystkich biegach do przodu. Silnik turbo diesla 2,0 l jest połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów Aisin BG6 z trzema wałkami w układzie biegów.
Obie manualne skrzynie biegów zapewniają wysoką wydajność, trwałość, cichą pracę i płynne przełączanie biegów. Efektywność paliwowa jest również poprawiana dzięki efektywnej pracy. W obu przypadkach wybierak znajduje się w centralnym panelu, w zasięgu ręki kierowcy.
Nowej generacji bezstopniowa skrzynia biegów poprawia wydajność paliwową
2,4-litrowy silnik benzynowy World Engine jest również dostępny z opcjonalną automatyczną bezstopniową skrzynią biegów (CVT). Całkowicie nowy Jeep Compass korzysta z najnowszej generacji CVT, oferując kilka zalet w porównaniu do wcześniejszych CVT.
CVT Jeepa Compass nieustannie zmienia przełożenie skrzyni biegów, oferując nieskończoną liczbę przełożeń i pozwalając silnikowi pozostać w najbardziej efektywnym zakresie pracy. Skrzynia korzysta z dwóch „V” kół pasowych oraz stalowej taśmy pchającej do zmiany stosunku prędkości wejściowej do wyjściowej, zamiast tradycyjnych, dyskretnych przełożeń aktywowanych przez sprzęgła lub pasy.
Dzięki zastosowaniu elektronicznych systemów sterowania, CVT Jeepa Compass zapewnia znajome odczucie pracy silnika, poprawiając jednocześnie efektywność paliwową. Na przykład kierowcy doświadczają odpowiedniego wzrostu obrotów silnika podczas przyspieszania, a nie natychmiastowego wzrostu do maksymalnych obrotów silnika.
„Nasi inżynierowie skalibrowali CVT Compass, aby zapewnić reakcję na gaz, która wydaje się bardzo naturalna dla kierowcy,” powiedział Lyons. „Stworzyliśmy także dostępne urządzenie Auto Stick, które daje kierowcy ręczną kontrolę i poczucie sześciu stopniowych biegów,” dodał Lyons.
CVT Chrysler Group poprawia wydajność paliwową o sześć do ośmiu procent w porównaniu do tradycyjnej czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Eliminacja zmiany biegów pozwala skrzyni zaangażować sprzęgło konwertera momentu obrotowego niemal natychmiast podczas przyspieszania i utrzymać je włączone przez zmiany prędkości. To eliminuje poślizg sprzęgła konwertera momentu obrotowego, co jest powszechne w automatycznych skrzyniach biegów i prowadzi do bardziej efektywnej pracy, szczególnie podczas jazdy w mieście.