Kiedy Jeep postanowił stworzyć linię pojazdów skierowanych do osób kupujących swój pierwszy samochód, zaprojektował modele Compass i Patriot na tej samej platformie, co Dodge Caliber i Mitsubishi Lancer.
Jeep Compass był mniejszy i nie miał zamiaru radzić sobie w trudnym terenie, podczas gdy Patriot był krokiem dalej. Producent zaprojektował go tak, aby poradził sobie nie tylko z błotnistymi drogami i dziurami w jezdni. Oprócz wersji z napędem na przednie koła, Jeep oferował również wersję z napędem na wszystkie koła wyposażoną w tryb blokady oraz model z systemem 4×4 przystosowanym do jazdy w trudnym terenie. Dzięki temu klienci mieli wolność wyboru i mogli używać Patriota zarówno jako codziennego pojazdu do jazdy po mieście, jak i samochodu do weekendowych przygód. Co więcej, dzięki kompaktowym rozmiarom, łatwo mieścił się w ciasnych miejscach parkingowych.
Z przodu natychmiast rozpoznawano go jako członka rodziny Jeepa dzięki charakterystycznej siedmioszczelinowej kratce i okrągłym reflektorom przypominającym te z Wranglera lub oryginalnego Willy’sa. Dodatkowo, sygnalizatory kierunkowskazów zamontowane w przedniej części nadkoli tworzyły odniesienie do Wranglera. W zależności od wersji i opcji, dolny zderzak był wyposażony w dwa reflektory przeciwmgielne flanking kolorową część nadwozia lub srebrne wykończenie.
Z profilu, kanciasty Patriot przypominał słynnego Cherokee XJ z 1983 roku. Płaskie szyby i lekko wygięte panele drzwi miały dolne wykończenia w kolorze nadwozia oraz czarne klamki i osłony lusterek. Owszem, nie miał tak dużego prześwitu jak jego więksi bracia, ale jednak 9 cali (229 mm) pozwalało mu pokonywać większość przeszkód na nieutwardzonych drogach. Jeep oferował Patriota w trzech wersjach: Sport, Latitude i Limited. Ponadto w niektórych rynkach dostępny był pakiet High Altitude. Podstawowa wersja była wyposażona w 16-calowe stalowe koła, podczas gdy pozostałe miały 17-calowe felgi aluminiowe. Z tyłu płaskie, pionowe drzwi bagażnika były otoczone prostokątnymi, pionowymi lampami tylnymi.
W środku kabina okazała się wystarczająca dla czterech dorosłych osób, a pięć mogło usiąść na krótkie odległości z powodu ograniczonej przestrzeni na łokcie i nogi z tyłu. Z przodu natomiast wnętrze Patriota było przestronne dla osób o przeciętnym wzroście. W zależności od wersji i opcji, samochód mógł być wyposażony w tapicerkę z tkaniny lub skóry. Przed kierowcą znajdował się kwadratowy panel instrumentów z dwoma dużymi wskaźnikami dla obrotomierza i prędkościomierza oraz dwoma wskaźnikami temperatury silnika i poziomu paliwa. Dodatkowo, w centralnej konsoli znajdował się lub radio z odtwarzaczem CD, lub najnowszy system infotainment Uconnect z 6,5-calowym ekranem dotykowym do nawigacji i wyboru muzyki.
Jeep sprzedawał Patriota na kilku rynkach, oferując różne opcje silnikowe i skrzynie biegów. Dostępne były dwie wersje benzynowe i jedna turbodieslowa, z których ta ostatnia była używana głównie przez europejskich klientów. Silnik wysokoprężny pochodził od Volkswagena. Oprócz pięciobiegowej skrzyni manualnej, producent oferował również skrzynię CVT lub sześciobiegową automatyczną.
Marka Jeep kontynuuje swoją ekspansję na nieznane tereny z modelem Jeep Patriot z 2007 roku. Ten całkowicie nowy kompaktowy pojazd sportowo-użytkowy (SUV) oferuje radość z jazdy, wolność, użyteczność oraz najlepsze w swojej klasie możliwości napędu 4×4, a także nową, przystępną cenę dla marki Jeep.
Oparty na koncepcji Jeep Patriot, po raz pierwszy zaprezentowanej na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym (IAA) w Frankfurtcie w 2005 roku, model Jeep Patriot z 2007 roku jest nowoczesną interpretacją tradycyjnego stylu Jeepa. Jeep Patriot łączy elastyczność przestrzeni i wnętrza SUV-a z osiągami, prowadzeniem, ekonomiką paliwa oraz ceną kompaktowego samochodu lub małego pickupa. Funkcje bezpieczeństwa, takie jak standardowe boczne poduszki powietrzne i standardowy Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), zwiększają wartość Jeepa Patriot.
Nowe technologie Jeepa nadają Patriotowi większe możliwości niż jakikolwiek inny pojazd w tej klasie. Jeep Patriot będzie dostępny w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w trzech konfiguracjach napędu: napędzie na przednie koła, Freedom Drive I™ (system aktywnego napędu na cztery koła z trybem blokady) oraz Freedom Drive II™ Off-Road Package (aktywny napęd na cztery koła z niskim zakresem, który zapewnia prawdziwe możliwości Jeep 4×4 Trail Rated).
„Jeep® Patriot z oznaczeniem Trail Rated będzie najbardziej zdolnym SUV-em w segmencie kompaktowym,” powiedział George Murphy, starszy wiceprezydent ds. marketingu globalnego w Chrysler Group. „Możliwości Jeepa Patriot, połączone z klasycznym designem Jeepa, elastycznością wnętrza oraz świetną efektywnością paliwową, przyciągną nowych nabywców do marki Jeep.”