Na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Ameryce Północnej w 2006 roku Jeep zaprezentował trzecią generację modelu Wrangler, znaną jako JK, która wprowadziła znaczące ulepszenia w porównaniu do swojego poprzednika, w tym pięciodrzwiową wersję nadwozia.
Kontynuacja produkcji ikonicznego pojazdu bez jego zepsucia, a jednocześnie poprawa modelu nie była łatwym zadaniem. Wiele innych producentów samochodów próbowało i spektakularnie poniosło porażkę. Jeep już doświadczył tego z serią Cherokee i nie chciał ryzykować niczego z Wranglerem. W rezultacie, gdy amerykańska marka zaprezentowała publiczności koncepcyjny model Gladiator na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2005 roku, uważnie obserwowała reakcje klientów, a wyniki były pozytywne: ukochany off-roader zmierzał w dobrym kierunku. W 2006 roku nadszedł moment prawdy, a dyrektor generalny Chryslera, Tom LaSorda, wszedł na scenę, gdy wspiął się po schodach i przedarł przez szklaną ścianę. Pomysł nie był nowy, wcześniej wykorzystał go Bob Lutz przy premierze serii Grand Cherokee w 1992 roku, ale efekt był podobny. Jednak w przeciwieństwie do słynnego wejścia, nowe było z niecierpliwością oczekiwane przez klientów, mimo że na pierwszy rzut oka wyglądało identycznie.
Pomimo że Wrangler JK miał okrągłe reflektory i siedmiożebrową kratkę, które były charakterystyczne dla jego poprzednika, był zupełnie nowym pojazdem. Żaden z paneli nie został przeniesiony z wersji TJ. Reflektory były lekko zagłębione, a pod nimi zamontowano okrągłe kierunkowskazy. To było nowe, klienci tego się nie spodziewali, ale docenili to. Ponadto zderzak był dłuższy i miał plastikową osłonę, która przypominała ławkę. Nowe standardy bezpieczeństwa wymagały ochrony dla pieszych, a poprzednio stosowany stalowy zderzak nie mógł tego zapewnić.
Z profilu, dwudrzwiowy Wrangler JK miał wystające zawiasy drzwi, podobnie jak jego poprzednicy, ale klamki były całkowicie nowe. Zamiast wysoko zamontowanych, wkomponowanych w nadwozie klamek, otrzymał uchwyty z dużymi, okrągłymi przyciskami do otwierania. Można je było łatwo obsługiwać w rękawicach. Na zewnętrznych krawędziach przednich błotników producent zamontował małe kierunkowskazy, rozwiązując problem związany z przepisami bezpieczeństwa. Masywne lusterka drzwi były nieskalowane i zamontowane na mechanizmie, który umożliwiał ich szybkie złożenie bez uszkodzenia. Jak wszystkie Wranglery przed nim, JK był dostępny z demontowanym, plastikowym dachem twardym z oknami bocznymi i demontowanymi panelami nad siedzeniem kierowcy i pasażera z boku. To był pierwszy taki przypadek w tym samochodzie. Z tyłu, parę prostokątnych, pionowych świateł tylnych flankowało drzwi z zawiasami bocznymi, na których zamontowano zapasowe koło na wzmocnionej podstawie.
Wnętrze kontynuowało ideę modułowego projektu, z centralnym panelem, w którym znajdował się nowy system infotainment z nawigacją satelitarną, odtwarzaczem CD i portem USB, w zależności od rynku. Niższe wersje były natomiast wyposażone w podstawowy system stereo. Przed kierowcą znajdował się nowy zestaw wskaźników, który pokazywał jedynie wskazania prędkościomierza i obrotomierza, a także wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Producent uznał, że pozostałe wskaźniki nie były potrzebne. Dzięki wydłużonemu o dwa cale (5 cm) rozstawowi osi w porównaniu do generacji TJ, z tyłu miał nieco więcej przestrzeni dla dwóch dorosłych osób, choć nie nadawał się do długich podróży.
Pod maską, najważniejszą nowością było wprowadzenie turbodiesla o pojemności 2,8 litra, który okazał się skuteczny, oszczędny i dynamiczny dla swoich użytkowników. Jeep zrezygnował z poprzedniego silnika benzynowego o pojemności 2,5 litra. Wszystkie wersje były dostępne z sześciobiegową manualną lub czterobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Nowa gama Jeep Wrangler zaskoczyła kierowców i entuzjastów terenowych, gdy została wprowadzona na rynek w 2007 roku. Jeepowi udało się zachować klasyczny „solidny” wygląd i odczucie, nie pozwalając, aby ekstremalne właściwości terenowe nowego modelu wpłynęły na jego dynamikę jazdy po drogach ani na rolę komfortowego samochodu rodzinnego na co dzień.
Dwu-drzwiowy Jeep Wrangler oraz dłuższy cztero-drzwiowy Jeep Wrangler Unlimited zaczynają się od zaledwie £18,595. Z ekonomią paliwową wynoszącą prawie 30 mpg oraz opcją automatycznej skrzyni biegów i składanym twardym dachem, nowa gama Wrangler naprawdę się wyróżnia.
Simon Elliott, dyrektor zarządzający Chrysler UK, powiedział: „Nowy model stanowi znaczący krok naprzód w porównaniu do starego pojazdu, ponieważ po raz pierwszy oferuje silnik wysokoprężny, wybór modeli dwu- i cztero-drzwiowych, znacznie lepsze właściwości jezdne, obniżony poziom hałasu oraz szereg funkcji bezpieczeństwa, a także zupełnie nową kabinę z miejscem w modelu Unlimited dla pięciu dorosłych i ich bagażu.”
Bazując na udanej, pierwotnej formule Jeepa z nową ramą, nowym nadwoziem i całkowicie odświeżonym wnętrzem, nowymi silnikami, systemem ESP oraz kontrolą trakcji na hamulcach, najnowszy Jeep Wrangler oferuje większe możliwości i doskonałe właściwości jezdne bez utraty charakterystycznych cech Jeepa.
Wrangler i Wrangler Unlimited oferują zarówno demontowalne drzwi z pełnymi ramami, jak i składane przednie szybki, razem z demontowalnym twardym dachem, co zapewnia więcej opcji jazdy na świeżym powietrzu. Freedom Top™ to trójczęściowy modułowy twardy dach, który zawiera oddzielne panel lewy i prawy dla przednich pasażerów, które można zdemontować i przechować w pojeździe, a także tylną sekcję, którą można zdjąć osobno.
„Połączenie wygody czterodrzwiowego z unikalnym otwartym designem Jeep Wrangler i niezrównanymi zdolnościami terenowymi sprawia, że cztero-drzwiowy Jeep Wrangler Unlimited jest jedynym cztero-drzwiowym kabrioletem na świecie,” dodał Simon Elliott. „Wrangler Unlimited oferuje ponad dwa razy większą pojemność bagażową niż dwu-drzwiowy Wrangler, ale nie rezygnuje z zabawy. Kierowcy, którzy chcą dojechać wszędzie i robić cokolwiek, mogą teraz zrobić to z większą liczbą rodziny i przyjaciół niż kiedykolwiek wcześniej.”
Chociaż większość Wranglerów i Wranglerów Unlimited sprzedawanych w Wielkiej Brytanii będzie napędzana nowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra, kilka modeli Jeep Wrangler 'Rubicon’ będzie oferować nowy silnik benzynowy o pojemności 3,8 litra oraz szereg dodatkowych funkcji terenowych, co uczyni go najlepszym wranglerem terenowym w historii i najlepszym standardowym pojazdem terenowym dostępnym w Wielkiej Brytanii.
Na rok 2008 dodano nowe funkcje, w tym system ostrzegania o ciśnieniu w oponach oraz opcjonalny system infotainment MyGig z nawigacją satelitarną we wszystkich modelach Wrangler.
Więcej właściwości jezdnych
Poprawiając swoje legendarne zdolności 4×4, Jeep Wrangler i Wrangler Unlimited oferują znacznie bardziej wyrafinowane doświadczenia na drodze dzięki nowej ramie, która jest o 100% sztywniejsza w zginaniu i o 50% sztywniejsza w skręcie, a także udoskonalonej pięciowahaczowej zawieszeniu z przodu i z tyłu. Co więcej, nowa geometria układu kierowniczego i zawieszenia zapewnia precyzyjne właściwości jazdy i prowadzenia, podczas gdy nowe techniki tłumienia dźwięku redukują hałas w kabinie o ponad 20%.
„Jeep Wrangler osiąga nowe poziomy komfortu, prowadzenia i wyrafinowania na drodze – osiągnięcie, które zrealizowano, jednocześnie zwiększając jego zdolności terenowe,” powiedział Mike Donoghue, wiceprezydent – Zespół ds. produktów z ramą. „Nowe zawieszenie pozwala Jeep Wranglerowi na bardziej płynne pokonywanie zakrętów z mniejszym ruchem bocznym, zapewnia lepsze odczucie prowadzenia na środku oraz skuteczniej pochłania nierówności i pęknięcia na drodze.”
Amortyzatory Jeep Wrangler są dostrojone, by zapewnić lepszą równowagę między ruchem opuszczania a odbicia, osiągając niezwykle responsywne zawieszenie.
Układ kierowniczy Jeep Wrangler z kulką recyrkulacyjną charakteryzuje się solidnym układem łączenia drążków, zapewniając jak najsztywniejsze połączenie w pojeździe z osiami sztywnymi dla precyzyjnego prowadzenia na środku. Niższe współczynniki sprężyn w zawieszeniu zapewniają bardziej miękką, komfortową jazdę na drodze.
Standardem w całej gamie Wrangler jest Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), który pomaga kierowcy w utrzymaniu stabilności kierunkowej pojazdu w trudnych manewrach na każdej nawierzchni. ESP działa w harmonii z układem różnicowym zablokowanym, które mają na celu poprawę trakcji pojazdu, jeśli jedno koło znajduje się na lodzie lub żwirze, a drugie na suchej nawierzchni.
Ulepszona kabina
Wnętrze Jeep Wrangler i Wrangler Unlimited zaprojektowano z myślą o funkcjonalności, zwiększonym komforcie pasażerów i poprawionej ergonomii. Przestronna, wytrzymała kabina charakteryzuje się nowym panelem instrumentów i centralnym zestawem, a także nowymi wysokimi fotelami kubełkowymi z przodu.
Fotele przednie są wyprofilowane i dopasowane do ciała, a regulacja wysokości fotela kierowcy jest standardem dla optymalnej pozycji siedzącej i komfortu. Modele Sahara i Rubicon wyróżniają się materiałem YES Essentials – łatwym do pielęgnacji, odpornym na plamy i antygrzybicznym, który chroni fotele przed plamami, zapachami i odbarwieniami.