W lutym 2006 roku Lincoln zaprezentował trzecią generację modelu Navigator na Chicago Auto Show, inaugurując rywalizację w segmencie luksusowych SUV-ów pełnowymiarowych na rok modelowy 2007.
Prawie dwie dekady po wprowadzeniu serii Navigator do oferty Lincolna, luksusowy SUV pełnowymiarowy stał się jednym z najważniejszych samochodów w swoim segmencie rynkowym. Był to pojazd, który pokazywał bogactwo i władzę swoich właścicieli, podobnie jak Escalade od Cadillaca. Co więcej, ani europejscy, ani japońscy producenci samochodów nie mieli czegoś podobnego do zaoferowania. To była rywalizacja dwóch amerykańskich gigantów, którzy konkurowali w segmencie, który sami wymyślili i zdominowali. Dla trzeciej generacji modelu Navigator, Lincoln przyjął nowy język wzornictwa dla nadwozia oraz świeżą kabinę, która prezentowała wysoki poziom luksusu, odpowiedni dla tych, którzy płacili sześciocyfrową kwotę za pojazd oparty na podwoziu, które dzielił z najlepiej sprzedającym się pickupem w historii, znanym modelem F-150. Niemniej jednak producent stworzył specyficzne niezależne zawieszenie tylne oraz dodatkowe elementy tłumiące, które izolowały kabinę od hałasu drogi.
Lincoln Navigator z 2007 roku został wyposażony w całkowicie przeprojektowany przedni pas. Używana wcześniej osłona chłodnicy w kształcie kaskady została zastąpiona szeroką, o stylu przypominającym siatkę, wykończoną chromem. Prostokątne reflektory HID oraz chromowane akcenty na zderzaku wzmocniły jego dominujący wygląd na drodze. Ponadto, zderzak miał błyszczące detale, które integrowały okrągłe lampy przeciwmgielne, podkreślając luksusowy charakter SUV-a.
Podczas gdy Lincoln Navigator z 2006 roku dzielił platformę z Fordem Expedition, między tymi pojazdami istniały znaczące różnice. Luksusowy SUV pełnowymiarowy był dostępny w wersji z krótkim lub długim rozstawem osi, ta druga nosiła nazwę Navigator L. Obie wersje miały poszerzone nadkola z przodu i z tyłu oraz standardowe 18-calowe felgi aluminiowe, z opcją większych 20-calowych kół. Standardowo wyposażono je w stałe boczne listwy, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, a dostępne były także wersje chowane. Wersja z przedłużonym rozstawem osi miała dłuższe tylne drzwi oraz powiększoną przestrzeń bagażową, wyposażoną w szersze okna. Z tyłu, elektryczna klapa bagażnika wciąż była częścią pakietu, coś, co Lincoln oferował już od pierwszej generacji modelu Navigator.
Wewnątrz, wszystkie wersje Lincolna Navigatora z 2006 roku miały trzy rzędy siedzeń, mieszczące do ośmiu pasażerów. Jednak ci, którzy poszukiwali wyższego komfortu, mogli zamówić pojazd z dwoma fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie, z konsolą centralną, która pełniła funkcję stołu i lodówki. Z przodu, wykończone skórą fotele kubełkowe były umieszczone przed kanciastą deską rozdzielczą, która miała autentyczne drewniane akcenty oraz analogowy zegar między centralnymi wentylatorami. Kanciasta stylistyka kontynuowała się na desce rozdzielczej, wypełnionej dużymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza oraz dodatkowymi wskaźnikami dla amometru, poziomu paliwa, temperatury płynu chłodzącego i ciśnienia oleju. Na centralnej konsoli Lincoln zainstalował standardowy system audio THX II Certified w całej gamie, który był kompatybilny z MP3 i miał sześciopłytowy zmieniacz CD wbudowany w deskę. Dodatkowo, znajdował się system nawigacji oparty na DVD z kolorowym ekranem dotykowym.
Pod maską, silnik V8 o pojemności 5,4 litra został przeniesiony z poprzedniej generacji i był połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Luksusowy SUV pełnowymiarowy był dostępny z pakietem holowniczym, który pozwalał na ciągnięcie przyczepy o wadze do 9 050 funtów. Lincoln oferował Navigatora z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie był dostępny z niskim przełożeniem.
Lincoln Navigator to luksusowy SUV w pełnym rozmiarze, produkowany przez markę Lincoln. Navigator dzieli tę samą platformę z mniejszym Fordem Expedition. Wprowadzony na rynek w 1998 roku, Navigator okazał się niezwykle popularny, zdobywając 40% amerykańskiego rynku luksusowych SUV-ów w 2001 roku. Jest to większy z dwóch SUV-ów opartych na ciężarówkach produkowanych przez Lincoln na początku lat 2000., mniejszym jest Aviator (który w 2007 roku zostaje nazwany MKX). Obecny model Lincoln Navigator z 2006 roku kosztuje od około 50 140 do 67 645 dolarów, natomiast nowy model z 2007 roku będzie miał cenę w przedziale od 52 990 do 66 545 dolarów. Przy dostosowaniu, cena Lincoln Navigatora może przekroczyć 100 000 dolarów.
Pierwsza generacja (1998-2002)
Navigator z 1998 roku wprowadził pojęcie amerykańskiego luksusowego SUV-a, na początku konkurując jedynie z Land Roverem Range Rover. Był wykończony skórą, drewnem i wysokiej jakości wykładziną, ale jego skromne korzenie w ciężarówkach były łatwe do zauważenia. Nie wpłynęło to jednak na sprzedaż, ponieważ po wprowadzeniu Lincoln Navigatora w 1998 roku utworzyły się kolejki. Konkurencyjne modele Cadillac i GMC z serii Denali szybko podążyły w ślad za nim. Podobnie jak Cadillac Escalade, Navigator zyskał popularność wśród gwiazd i w środowisku zmodyfikowanych ciężarówek.
Ulepszenia pojawiły się już rok później, w postaci mocniejszego silnika DOHC InTech i elektrycznie sterowanych pedałów. W 2000 roku pojawiły się nowe luksusowe funkcje, w tym system nawigacji satelitarnej i system czujników parkowania, a także poduszki powietrzne chroniące w razie bocznych zderzeń. W 2001 roku nie wprowadzono większych zmian, a Navigator został przeprojektowany po 2002 roku.
Druga generacja (2003-2006)
Navigator został zaktualizowany w 2003 roku, razem z Fordem Expedition, na nowej platformie Ford U. Wnętrze również zostało znacznie zmienione, aby dostosować je do oczekiwań nabywców luksusowych. W ramach tego prz redesignu zadebiutowały niektóre pomysłowe funkcje, takie jak elektrycznie wysuwane progi, które wysuwają się po otwarciu bocznych drzwi, elektryczna klapa bagażnika oraz składane elektrycznie siedzenia trzeciego rzędu.
Monitorowanie ciśnienia w oponach stało się standardem w 2004 roku, z kontrolą stabilności pojazdu jako opcją, a średnia linia wykończenia Premium została usunięta. Wraz z lekkim liftingiem zmodyfikowano układ napędowy w 2005 roku, zastępując silnik DOHC 5.4 L V8 nowym silnikiem SOHC z trzema zaworami, pożyczonym z F-150, napędzającym koła za pomocą nowej automatycznej skrzyni biegów 6-biegowej produkcji ZF Friedrichshafen AG. System stabilności stał się standardem w wszystkich modelach. Pakiet Elite dla wersji Ultimate obejmował system audio THX, rozrywkę dla pasażerów tylnych siedzeń oraz reflektory HID w 2006 roku, ostatnim roku tej generacji.
Trzecia generacja
Navigator z 2007 roku został zaprezentowany na Chicago Auto Show w lutym 2006 roku. Towarzyszy mu wydłużona wersja Navigator L oparta na Expedition EL, która dzieli nową platformę Ford T1 z tym pojazdem. Model L jest o 14,7 cala (373 mm) dłuższy od standardowego Navigatora.
Nowy Navigator ma dużą chromowaną kratkę i „power dome” na masce, co podkreśla jego rozmiar i moc. Niezależne zawieszenie zadebiutowało w drugiej generacji Navigatora. Jednak model z 2007 roku ma znacznie lepszy projekt, który sprawi, że nowy Navigator będzie jeździł jeszcze lepiej niż jego poprzednik. Silnik 5.4 L 24-zaworowy InTech pozostał bez zmian, jednak jego rozmiar został przerośnięty przez jednostkę 6.2 L w konkurencyjnym Cadillac Escalade, ale z nowym „power dome” i nadchodzącym silnikiem Ford Hurricane 6.2 L objętość skokowa i moc będą prawie równe.