Kiedy Mazda wprowadziła na rynek swoje siedmioosobowe SUV CX-9 w 2006 roku, był to najdroższy model w jej ofercie, ale jednocześnie dostarczał więcej, niż ktokolwiek się spodziewał.
Japoński producent zadebiutował ze swoim największym SUV-em na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2006 roku jako model na 2007 rok, opierając go na platformie Forda CD3, wspólnej z modelem Edge. Nie była to jednak tylko przerobiona wersja amerykańskiego kuzyna. CX-9 odzwierciedlała filozofię projektowania Zoom-Zoom Mazdy, zarówno w swoim wyglądzie, jak i w odczuciach klientów.
W 2001 roku zespół projektowy Mazdy prowadził Moray Callum, brat Iana Calluma, autora wielu modeli Aston Martin i Jaguar. Zadaniem Moraya było odświeżenie linii produktów japońskiego producenta, a CX-9 jest doskonałym przykładem jego pracy. Wyraziste, opadające reflektory po obu stronach szerokiej, pentagonalnej atrapy grilla, zdobionej poziomą chromowaną poprzeczką u góry, były bardzo odważnym krokiem w segmencie SUV-ów. Przedni zderzak wyglądał bardziej jak u sportowego auta. Dodatkowo, dolny zderzak miał jeszcze szerszą atrapę grilla, flankowaną przez światła przeciwmgielne. SUV miał trzy rzędy okien w profilu, z lekko opadającą linią dachu w kierunku wysuniętej ku przodowi klapy bagażnika. Z tyłu CX-9 wyposażono w wyraźne światła tylne.
Wewnątrz, producent zamontował zaokrągloną deskę rozdzielczą z zestawem wskaźników składającym się z czterech okrągłych zegarów. Na centralnym panelu zainstalowano jednostkę multimedialną z nawigacją satelitarną. Aby jeszcze bardziej poprawić komfort pasażerów, dźwięk zapewniał system audio Bose. Przednie fotele miały wzmocnione siedziska, podczas gdy drugi rząd był wyposażony w ławkę, profilu dla dwóch osób, ale na tyle szeroką, by pomieścić trzy. Dodatkowo, w bagażniku przewidziano dwa dodatkowe miejsca, odpowiednie na krótkie przejażdżki.
Pod maską Mazdy znalazł się silnik V6 o pojemności 3,5 litra od Forda, sparowany z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów od Aisin.
Mazda North American Operations (MNAO) zaprezentowała model 2007 Mazda CX-9, siedmioosobowy crossover SUV, podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Model CX-9, który trafi do salonów Mazdy na początku 2007 roku, został zaprojektowany i skonstruowany specjalnie z myślą o Ameryce Północnej. Mazda CX-9 łączy unikalny design Mazdy oraz dynamiczne osiągi, a także luksusowe wnętrze z przestrzenią klasy premium i doskonałą wszechstronnością.
Podobnie jak model Mazda CX-7 zaprezentowany wcześniej w tym roku, CX-9 stanowi zdecydowane odejście od tradycyjnych, kanciastych SUV-ów zalewających amerykański rynek. Choć stylistyka nawiązuje do CX-7, CX-9 nie jest tylko wydłużoną wersją tego modelu, a CX-7 nie jest krótszą wersją CX-9. Zaprojektowany z myślą o „Duszy sportowego samochodu”, CX-9 zręcznie łączy sportowego ducha jazdy z praktycznością siedmioosobowego SUV-a. Wyróżniając się wśród dostępnych crossoverów SUV – pojazdów, które oferują praktyczność SUV-a z jednoczesnym komfortem jazdy samochodem osobowym – Mazda CX-9 to trafne rozwiązanie nie tylko dla nowoczesnych, złożonych potrzeb rodzin, ale także dla entuzjastów motoryzacji. Oczywiście, Zoom-Zoom to standard.
„Rynek północnoamerykański nadal odgrywa kluczową rolę w przyszłości i kondycji finansowej Mazda Motor Corporation,” podkreśla Jim O’Sullivan, prezydent i dyrektor generalny MNAO. „Całkowicie nowy CX-7 i CX-9 zostały zaprojektowane specjalnie dla Ameryki Północnej, aby pomóc nam osiągnąć ambitne cele. CX-9 reprezentuje wszystko, czym powinien być SUV Mazdy, oferując dużą moc, uderzający wygląd, radość z jazdy, precyzyjną jakość wykonania oraz niespodziewaną wszechstronność. Podczas gdy inne pojazdy w tej kategorii skupiają się tylko na tym, co znajduje się za fotelem kierowcy, my stworzyliśmy unikalne rozwiązanie, które jest równie ekscytujące dla kierowcy.”
Mazda CX-9 jest skierowana do młodych par i nowoczesnych rodzin. Te rodziny, skoncentrowane na życiu towarzyskim, nie straciły pragnienia intensywnych aktywności rekreacyjnych, doświadczeń edukacyjnych i interakcji społecznych. Jest również idealna dla par z dorosłymi dziećmi, które prowadzą aktywny tryb życia. Mazda CX-9 została zaprojektowana z myślą o ułatwieniu tych złożonych zajęć, aby były tak łatwe i przyjemne, jak to możliwe.
PRZESTRZEŃ DO ROZKOSZY
Mazda CX-9 opiera się na jednej z najdłuższych baz osi w swoim segmencie, zapewniając łatwy dostęp do trzech rzędów siedzeń. W każdym miejscu jest wystarczająco dużo miejsca dla dorosłych oraz odpowiednia przestrzeń bagażowa, aby pomieścić nowoczesne amerykańskie rodziny. Pod elegancką zewnętrzną powłoką kryje się wnętrze, które zachwyci wymagających klientów swoją przestronnością, użytecznością, wszechstronnością i wysokiej jakości funkcjami.
Aby łatwiej dostosować się do wszystkich kierowców, fotel kierowcy oraz kolumna kierownicza poruszają się szybko i łatwo w szerokim zakresie regulacji. Drugi rząd siedzeń dzieli się w proporcji 60-40, nie tylko zapewniając komfort dla trzech pasażerów, ale także oferując około pięciu cali możliwości przesuwania i oparcia regulowane w pozycji leżącej. W trzecim rzędzie, który dzieli się w proporcji 50-50, zarówno pozycja siedzenia, jak i przestrzeń na nogi są w swojej klasie na czołowej pozycji pod względem liczby i rzeczywistego komfortu. Wejście do trzeciego rzędu jest łatwe, z prawie 26 calami przestrzeni dostępu między złożonym fotelem drugiego rzędu a słupkiem C. Nawet przy zajętym trzecim rzędzie, CX-9 zapewnia 17,2 stopy sześciennej pojemności bagażowej, przewyższając wiele dużych bagażników sedanów. Fotele drugiego i trzeciego rzędu składają się na płasko, co pozwala na dodatkowe przechowywanie aż do tyłu przednich siedzeń.
Dodatkowa uwaga poświęcona jest małym detalom, takim jak sposób, w jaki skonfigurowane są zwolnienia siedzeń CX-9. Na przykład, zwolnienie fotela drugiego rzędu, aby wejść do trzeciego rzędu, wymaga tylko jednego prostego ruchu ręką, aby odblokować fotel i przesunąć go do przodu. Podobnie, sprytna taśma przymocowana za oparciem fotela trzeciego rzędu służy zarówno jako zwolnienie do składania fotela, jak i sposób jego przywrócenia do pozycji pionowej.
STYL Zewnętrzny JEST PRIORYTETEM
Wiele średniej wielkości crossoverów SUV dąży do utilitarnego wyglądu. Mazda CX-9, jednak, została zaprojektowana, by wzbudzać silne poczucie dumy z posiadania. Bez kompromisów w zakresie wszechstronności czy efektywności, CX-9 dąży do wyrafinowanego wyglądu pojazdu, który kosztuje dwa do trzech razy więcej. Jej gładka i płynna sylwetka, wyraziste koła i opony, muskularne błotniki oraz stromo nachylona szyba czołowa i tylna nadają CX-9 dramatyczny, ale wyrafinowany wygląd.
Przód CX-9 jest niezaprzeczalnie Mazda, z elegancko rzeźbionym sportowym grillem w kształcie pięciopunktowego gwiazdy i szerokim, odważnym zderzakiem. Pozioma smuga chromu unosi się na belce grilla, nadając unikalne i wysokiej jakości odczucie. Okna boczne tworzą płynne, otwarte i nowoczesne szkło, umożliwiając klarowny widok z każdej pozycji siedzenia. Unikalny trapezoidalny wydech w kolorze chromu podkreśla finezyjne detale w projekcie.
STYL WNĘTRZA WYRÓŻNIA SIĘ
Po wejściu do CX-9, kierowca witany jest starannie zorganizowaną kombinacją cylindrycznych kształtów oraz zaciemnionych wskaźników na T-kształtnym panelu sterującym. Jasne wskaźniki z metalicznymi wykończeniami i pośrednim niebieskim podświetleniem nadają chłodny nastrój. Pośrednie oświetlenie jest również wbudowane w wykończenie drzwi z przodu i z tyłu oraz w sufit, co nadaje ciepły blask. Elementy poziome w obszarach, takich jak panel centralny, wykończenie drzwi oraz projekt siedzeń, przeplatają się z pionowymi akcentami, tworząc harmonię, która przypomina finezyjne meble.
Rzemiosło wnętrza i dbałość o szczegóły są widoczne wszędzie. Miękkie wykończenia są elegancko skonfigurowane i wykonane z wysokiej jakości materiałów, a siedzenia mają zachęcający, ale sportowy wygląd i odczucie odpowiednie dla tego typu pojazdu. Panel deski rozdzielczej zawiera duże, wyraźnie oznaczone elementy sterujące rozrywką i klimatyzacją. Delikatne szwy oraz metaliczny wygląd uchwytów drzwi odsłaniają finezyjne oko projektanta na szczegóły.
WYSOKOWYDAJNE I RAFFINOWANE NAPĘD
W sercu każdej Mazdy tkwi dynamiczny silnik. CX-9 jest napędzany nowym silnikiem V-6 o pojemności 3,5 litra, który wstępnie oceniony jest na 250 KM. Zaawansowane cechy obejmują podwójne wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, zmienny czas otwarcia zaworów, wysoki stopień kompresji i elektroniczną kontrolę przepustnicy. Podczas gdy automatyczne skrzynie biegów sześciobiegowe były do tej pory zarezerwowane dla SUV-ów w wysokiej cenie, CX-9 oferuje tę pożądaną funkcję jako standardowe wyposażenie. Bezpośrednie korzyści dla klientów Mazdy to optymalne przyspieszenie i osiągi podczas wyprzedzania, w połączeniu z doskonałą efektywnością paliwową na autostradzie.
Napędzane mogą być zarówno przednie koła, jak i poprzez zaawansowany system stałego rozdziału momentu obrotowego Mazdy. W modelach z napędem na wszystkie koła, różne czujniki sygnalizują modułom sterującym, aby automatycznie przydzielały moment obrotowy do tych kół, które najlepiej mogą zapewnić solidną przyczepność. Komputerowo sterowane sprzęgło, połączone z tylnym dyferencjałem, automatycznie dostosowuje rozkład momentu obrotowego, umożliwiając przesłanie do 50 procent mocy napędowej na tylne koła, w zależności od warunków przyczepności. Ten system napędu na wszystkie koła został szczególnie dobrze przyjęty w modelach MAZDASPEED 6 i CX-7.
STABILNY CHASSIS I KAROSERIA
Sztywna unibody Mazdy CX-9 stanowi solidną podstawę dla stabilnej jazdy i zwrotnego prowadzenia. Analiza z użyciem inżynierii komputerowej była używana do optymalizacji tej struktury, co zapewnia wysoką sztywność skrawania i zginania przy minimalnej wadze. W krytycznych obszarach zastosowano dodatkowe spawanie laserowe i spawanie klejowe, aby zwiększyć sztywność. Także maty tłumiące na podłodze oraz akustyczna pianka wypełniająca gwarantują cichą, wysokiej jakości kabinę.
Z przodu, rama obwodowa, zamocowana do unibody przez sześć izolatorów gumowych, wspiera układ napędowy, układ kierowniczy o zmiennej prędkości oraz system zawieszenia typu strut o niskim tarciu z użyciem sprężyn spiralnych. Zawieszenie tylne typu multilink składa się z jednego ramienia prowadzącego i dwóch bocznych elementów lokalizacyjnych po każdej stronie. Aby zminimalizować inwazję przestrzeni bagażowej i umożliwić szerszą przestrzeń ładunkową, sprężyna tylnego zawieszenia jest umieszczona między dolnym bocznym członem a unibody. Tłumik umieszczony jest jak najbliżej każdego tylnego koła, aby zapewnić doskonałe sterowanie ruchami przy minimalnym tarciu. Stabilizatory anti-roll na każdym końcu maksymalizują zwinność i kontrolę podczas dynamicznej jazdy.
Standardowym wyposażeniem najwyższego modelu Grand Touring są opony radialne V-rated o niskim profilu (P 245/50R – 20), podczas gdy modele Sports i Touring poruszają się na oponach P 245/60R – 18. W rezultacie, CX-9 wygląda i zachowuje się wyjątkowo zwinne jak na swoje rozmiary i jest zdecydowanym liderem w klasie pod względem przyjemności z jazdy.
BEZPIECZEŃSTWO Z ZAawansowaną TECHNOLGIĄ
Funkcje bezpieczeństwa CX-9 wyróżniają się zaawansowanym systemem kontroli stabilności przewrócenia (RSC), który wykorzystuje zarówno czujniki prędkości obrotowej nadwozia, jak i czujniki prędkości kół do określenia, kiedy konieczne jest podjęcie działań korygujących. Momentowy redukcja momentu obrotowego, w połączeniu z automatycznym zastosowaniem hamulców, pomaga przywrócić CX-9 do właściwej pozycji.
Hamulce tarczowe na cztery koła z wentylacją obejmują system ABS, który zapobiega blokowaniu podczas nagłego hamowania. Gdy wykryte jest nadmierne poślizgi kół, system kontroli trakcji (TCS) automatycznie redukuje moment obrotowy napędu, aby pomóc przywrócić przyczepność. Dynamiczna kontrola stabilności (DSC) zmniejsza moment obrotowy napędu i automatycznie stosuje jeden lub więcej hamulców, aby zminimalizować podsterowność lub nadsterowność podczas nagłych manewrów.
Dodatkową ochronę zapewniają aktywowane czujnikami poduszki powietrzne wzdłużne, które rozciągają się od pierwszego do trzeciego rzędu. Te poduszki powietrzne uruchamiają się w przypadku kolizji bocznej lub przewrócenia, aby zredukować ryzyko obrażeń oraz ewentualnego wypadnięcia kończyn lub głowy. Napełnienie trwa przez około sześć sekund dla maksymalnej skuteczności, chociaż jedynym sposobem, w jaki te systemy działają prawidłowo, jest użycie ich w połączeniu z pasami bezpieczeństwa. Urządzenia napinające automatycznie usuwają luz z systemu pasów natychmiast po średnim lub większym uderzeniu z przodu, a ograniczniki obciążenia są wbudowane, aby zapewnić pewne „odgive” podczas ruchu pasażera do przodu. Przednie zagłówki CX-9 wyposażone są w nowe cechy projektowe, które mają na celu przede wszystkim redukcję obrażeń szyi podczas uderzeń z tyłu.
Solidna konstrukcja unibody CX-9 wykorzystuje zaawansowany system rozkładu i absorpcji energii uderzenia Mazdy, aby pomóc chronić kabinę przed deformacją w przypadku kolizji. Kombinacja dużych członów, z niektórych wysokotężonej stali, otacza komorę pasażerską, aby absorbować energię uderzenia, chroniąc przed wniknięciem.
WYKOŃCZENIA I FUNKCJE ROZRYWKOWE
CX-9 jest oferowana w trzech wersjach: Sport, Touring i Grand Touring.
więcej szczegółów dotyczących zawartości konkretnych modeli będzie dostępnych bliżej premiery, ale standardowe wyposażenie wszystkich wersji obejmuje klimatyzację, elektryczne szyby, elektryczne zamki drzwi z zdalnym dostępem, tempomat i sześć poduszek powietrznych. Aby pomóc w uniknięciu wypadków, wszystkie CX-9 są standardowo wyposażone w DSC, RSC i ABS z rozkładem siły hamowania. Opcjonalnie dostępna elektrycznie otwierana tylna klapa umożliwia otwieranie i zamykanie bagażnika za naciśnięciem jednego przycisku.