2007 Opel Corsa OPC

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Opel zaprezentował na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2007 roku najsilniejszą wersję swojego małego pojazdu Corsa.

W obliczu rosnącego zainteresowania sportowymi hatchbackami, Corsa OPC próbowała zdobyć rynek europejski, który zdominowały Renault Clio RS, Volkswagen Polo GTI oraz Ford Fiesta ST. Niemiecka marka, będąca własnością General Motors, miała jednak asa w rękawie: pojazd opracowano na wymagającym torze wyścigowym Nürburgring.

Opel nie zamierzał ukrywać sportowej wersji Corsy i wyraźnie zaznaczył to na przedniej części auta. W skład jej wyposażenia wchodził duży zderzak z szeroką, centralną kratką, po bokach której znajdowały się wloty powietrza. Mały supermini ujawniał swoje 17-calowe lekkie felgi aluminiowe z profilu. Dodatkowo, na liście opcji były 18-calowe felgi, które były masywne jak na segment tego auta. Co więcej, Opel OPC (Opel Performance Center) wzbogacił wygląd samochodu o aerodynamiczne progi boczne. Na koniec, z tyłu, zmodernizowana Corsa miała spojler dachowy oraz dyfuzor z centralnie umieszczonym trójkątnym wydechem.

Zmiany w kierunku sportowego wyglądu kontynuowano wewnątrz, wprowadzając parę sportowych foteli Recaro z wbudowanymi zagłówkami. Z tyłu, dzielona kanapa miała nowe kolory i tapicerkę. Dodatkowo, zestaw wskaźników charakteryzował się dużymi tarczami z satynowo-chromowanymi obramowaniami dla wskaźnika paliwa, obrotomierza i prędkościomierza, ozdobionymi napisem OPC. Na koniec, producent zamontował zestaw aluminiowych pedałów oraz skórzane owinięcie na drążku zmiany biegów i hamulcu ręcznym.

Pod maską, OPC zainstalował turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra, który był dostępny wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Dodatkowo, sztywniejsze zawieszenie i grubsze stabilizatory znacznie poprawiły właściwości jezdne pojazdu.

Opel wkracza na wyższe obroty z nowym modelem Opel Corsa OPC. Po sensacyjnym debiucie czwartej generacji najlepiej sprzedającego się modelu w ofercie, wersja OPC jest teraz kwintesencją dynamicznego charakteru Corsy. Wysoka zwinność i kontrola nad pojazdem zapewniają czystą radość z jazdy modelem Opel Corsa. Jego silnik turbo o pojemności 1,6 litra generuje moc 141 kW/192 KM, przyspieszając kompaktowy model trzydrzwiowy od zera do 100 km/h w 7,2 sekundy, z maksymalną prędkością 225 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 230 Nm jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem standardowej sześciobiegowej skrzyni biegów. Dodatkowo standardowy system 'overboost’ może tymczasowo zwiększyć moment obrotowy o około 15 procent do 266 Nm, gdy zajdzie taka potrzeba, co zapewnia odpowiednią dynamikę. Ten poziom osiągów zapewnia najnowszemu członowi sportowej rodziny OPC, która teraz liczy sześć modeli, doskonałą moc napędową w każdej sytuacji na drodze. Na przykład przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje zaledwie 6,7 sekundy na piątym biegu. Opel Corsa OPC zużywa 7,9 litra paliwa na 100 kilometrów, co jest umiarkowaną liczbą w tej klasie osiągów.

Design: Nawiązanie do samochodów wyścigowych

Sportowe linie trzydrzwiowej Corsy są jeszcze bardziej zauważalne w wersji OPC. Spojler dachowy oraz mocne przednie i tylne zderzaki z charakterystycznymi wlotami powietrza czynią OPC prawdziwym magnesem na spojrzenia. Elementy takie jak ciemno kontrastujący dyfuzor z centralnie umieszczonym trójkątnym wydechem oraz specjalnie zaprojektowane lusterka zewnętrzne to tylko niektóre przykłady, które pokazują, jak wiele uwagi poświęcono dalszemu rozwijaniu śmiałego, sportowego charakteru Corsy.

Sportowość dominuje także w kokpicie Opel Corsa OPC. Oprócz typowych dla OPC progów drzwiowych, instrumentów z chromowanymi obramowaniami i czerwonymi wskaźnikami, a także – w zależności od koloru tapicerki – niebieskimi lub srebrnymi nawiewami, szczególnie zwraca uwagę płaskie, skórzane koło kierownicy. Koło to, przypominające styl samochodów wyścigowych, ma pierścień na górze, a konsola centralna wykończona na wysoki połysk i aluminiowe pedały podkreślają sportową, wysoką jakość wnętrza. Fotel sportowy zintegrowanym zagłówkiem to wspólny nowy projekt Opela i Recaro, zapewniający doskonałe wsparcie boczne oraz chroniący zarówno kierowcę, jak i pasażera siedzącego z przodu dzięki zintegrowanym poduszkom powietrznym umieszczonym w oparciu – to pierwszy taki przypadek w produkcji seryjnej składanych foteli o konturach nadwozia.

Podwozie dostosowane na Nürburgring Nordschleife

Podwozie Opel Corsa OPC ma wyjątkowy, jeszcze bardziej sportowy charakter dzięki rozległym modyfikacjom. Dzięki intensywnym jazdom testowym na torze Nürburgring Nordschleife inżynierowie osiągnęli wyrafinowaną równowagę między zwinnym prowadzeniem a wyraźną kontrolą nad pojazdem. Kluczowe modyfikacje obejmują mocniejszy profil osi tylnej, który zwiększa współczynnik przechyleń o 25 procent, nową regulację sprężyn i amortyzatorów oraz obniżenie nadwozia o 15 mm. Standardowy system ESP, który można dezaktywować, także został dostosowany do sportowego charakteru pojazdu. Nowy Opel Corsa OPC wyposażony jest w 17-calowe obręcze aluminiowe z oponami 215/45 R17, a jako opcję dostępne są felgi 18-calowe i opony w rozmiarze 225. Duży 16-calowy system hamulcowy z niebieskimi zaciskami hamulcowymi zapewnia mocne hamowanie: Opel Corsa OPC ma wentylowane wewnętrznie hamulce tarczowe z przodu o średnicy 308 mm i 264 mm z tyłu.

Zmienne wspomaganie dla poczucia sportowego samochodu

Unikalną cechą tej klasy jest zmienne wspomaganie kierownicy Opel Corsa OPC, które zapewnia prawdziwe uczucie sportowego samochodu. Przy współczynniku 13:1 podczas jazdy na wprost, reakcja systemu jest już bardzo bezpośrednia. Wraz ze wzrostem kąta skrętu, reaktywność wzrasta, tak że przy 90 stopniach współczynnik wynosi 11,9:1. Zmienne wspomaganie zapewnia, że współczynnik reakcji zwiększa się ponownie przy większych kątach skrętu do 13,1:1, co zmniejsza wysiłek potrzebny do manewrowania lub parkowania.

Szeroka gama modeli OPC

Wprowadzenie modelu Corsa poszerza program OPC do sześciu modeli. Flagowy model Vectra OPC z silnikiem V6 turbo o mocy 206 kW/280 KM dostępny jest jako sedan lub kombi. Zafira OPC – najszybszy produkcyjny van na świecie, osiągający prędkość maksymalną 231 km/h – oraz Astra OPC napędzane są silnikiem turbo o mocy 177 kW/240 KM i pojemności dwóch litrów. Meriva OPC zasilana jest silnikiem podobnym do modelu Opel Corsa OPC: o mocy 132 kW/180 KM i prędkości maksymalnej powyżej 220 km/h, jest unikalnym modelem w segmencie minivanów. „Modele OPC to samochody o wysokich osiągach, które wprowadzają emocje i pasję do marki. Dlatego wersja OPC doskonale pasuje do nowej Corsy, która jest pozycjonowana jako młody samochód oferujący wiele radości,” mówi Alain Visser, dyrektor wykonawczy ds. marketingu Opel w Europie.

Design: Ekspresyjny styl z pasją do geometrii

Gama modeli OPC nigdy nie była tak szeroka i zróżnicowana. Daje to zespołowi projektowemu możliwość zaprojektowania niezwykłego samochodu, jakim jest Opel Corsa OPC. Projektant OPC Ulli Hochmuth – odpowiedzialny za kształtowanie najsportowszych samochodów Opela od 1999 roku – mówi: „Corsa OPC jest skierowana do znacznie młodszej grupy docelowej niż większość jej rodziny modeli. Dlatego sportowe linie Corsy zaprojektowaliśmy w sposób bardziej ekspresyjny. Chcieliśmy stworzyć niepowtarzalną maszynę do jazdy.”

Potężne przednie i tylne zderzaki z charakterystycznymi wlotami powietrza nadają kompaktowemu, śmiałemu sportowemu samochodowi mocny wygląd, a tylny spojler i ciemno kontrastujący dyfuzor w tylnym zderzaku zapewniają atrakcyjny wygląd i docisk. Przód i tył połączone są sportowo wymodelowanym progiem bocznym, a jak w innych modelach OPC, kolorystycznie dopasowany poprzeczny pasek jest charakterystyczną cechą kratki chłodnicy.

Dbałość o szczegóły była równie ważna dla projektantów, jak ekspresyjny styl, co widać w powtarzającym się użyciu trójkąta. W Opel Corsa OPC projektanci wykorzystują ten kształt w różnych miejscach: od struktury kratki chłodnicy i ram okrągłych lamp przeciwmgielnych po doskonale umiejscowiony, centralny trójkątny wydech w tylnym zderzaku. Dwa klipsy na unikalnych, cienkich lusterkach zewnętrznych tworzą trójkąt, a szprychy na specjalnie wykonanych obręczach aluminiowych 17 lub 18-calowych także mają kształt trójkątny. Nawet gumowe uchwyty na aluminiowych pedałach są łatwo rozpoznawalne jako elementy Opel Corsa OPC.

Sportowość dominuje także w kokpicie Opel Corsa OPC. Oprócz typowych dla OPC progów drzwiowych, instrumentów z chromowanymi obramowaniami i czerwonymi wskaźnikami, a także – w zależności od koloru tapicerki – niebieskimi lub srebrnymi nawiewami, płaskie, skórzane koło kierownicy jest szczególnie zwracające uwagę. Przypominające także samochody wyścigowe, koło kierownicy ma ring u góry, podczas gdy konsola centralna w wykończeniu na wysoki połysk i aluminiowe pedały podkreślają sportową, wysoką jakość wnętrza. Fotele sportowe z zintegrowanymi zagłówkami to wspólny nowy projekt Opela i Recaro. Te fotele, przypominające te w samochodach wyścigowych, zapewniają optymalne wsparcie boczne i chronią zarówno kierowcę, jak i pasażera siedzącego z przodu dzięki zintegrowanym poduszkom powietrznym.

Podwozie: Dokładne sportowe ustawienie na Nürburgring

Czysta radość z jazdy była priorytetem podczas projektowania podwozia Opel Corsa OPC. Sportowy, kompaktowy samochód zatem oferuje odpowiednio wyrafinowaną równowagę między zwinnym prowadzeniem a wyraźną kontrolą nad pojazdem. Zespół technologiczny, składający się ze specjalistów z produkcji seryjnej i rozwoju specjalnych pojazdów, wykorzystał techniczne podstawy Corsy Sport do opracowania jeszcze bardziej sportowego ustawienia, wspieranego przez ekspertów z Lotus Engineering. Podstawowe ustawienia były testowane na torze w Idiada w Hiszpanii, a następnie rozwój przeniesiono na Nürburgring Nordschleife. Pięć samochodów testowych z różnymi modyfikacjami było porównywanych przez doświadczonych inżynierów podwozi. Kierowca wyścigowy i ambasador marki Manuel Reuter był również regularnym członkiem ekipy testowej. Dane uzyskane z toru były nieustannie sprawdzane pod kątem codziennej użyteczności na wiejskich drogach Eifel wokół Nürburgringu, a także przeprowadzano jazdy kalibracyjne w centrum testowym Opel w Pferdsfeld. Ostatecznym sprawdzeniem był test wytrzymałościowy specjalnego rodzaju: w ciągu zaledwie dziesięciu dni Opel Corsa OPC musiał udowodnić swoją trwałość w teście twardości na dystansie 10 000 kilometrów na Nürburgring Nordschleife.

Kluczowe elementy podwozia OPC, które zostało obniżone o 15 mm w porównaniu do podstawowych wersji Corsy, obejmują mocniejszy profil osi tylnej, co zwiększa współczynnik przechyleń o 25 procent. Ustawienia sprężyn i amortyzatorów były odpowiednio dostosowane, a optymalny charakter wybrany dla amortyzatorów gazowych. Standardowy system ESP, który można dezaktywować, także został dostosowany do sportowego charakteru samochodu. Nowa Corsa OPC wyposażona jest w obręcze aluminiowe 7 J x 17 z oponami 215/45 R17 z fabryki, a opcjonalnie dostępne są obręcze 7,5 J x 18 oraz opony w rozmiarze 235/35 R 18. Duży 16-calowy system hamulcowy z niebieskimi malowanymi zaciskami hamulcowymi zapewnia silne hamowanie: Opel Corsa OPC ma wentylowane wewnętrznie hamulce tarczowe z przodu o średnicy 308 mm oraz 264 mm z tyłu.

Zmienne wspomaganie kierownicy dla odczucia sportowego samochodu

Unikalną cechą tej klasy jest zmienne wspomaganie kierownicy Opel Corsa OPC, które zapewnia prawdziwe uczucie sportowego samochodu. Przy współczynniku 13.0:1 w trakcie jazdy na wprost, reakcja systemu jest już bardzo bezpośrednia. Wraz ze zwiększaniem kąta skrętu wzrasta też poziom bezpośredniej reakcji, tak że przy 90 stopniach współczynnik wynosi 11.8:1. Zmienne wspomaganie zapewnia także, że współczynnik reakcji znowu wzrasta przy większych kątach skrętu do 13.3:1, co zmniejsza wysiłek potrzebny do manewrowania lub parkowania.

Silnik: Wysoka gęstość osiągów, jeszcze większy moment obrotowy z Overboost

Silnik turbo Opel Corsa OPC generuje moc 141 kW/192 KM przy 5850 obr./min. W porównaniu do Merivy OPC oraz aktualnych wersji turbo w generacji Astry, trasa powietrza i odprowadzania spalin została dodatkowo zoptymalizowana. To nie tylko poprawia maksymalną moc silnika, ale także jego moc napędową. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 230 Nm, dostępny w szerokim zakresie od 1980 do 5850 obr./min, jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem standardowej sześciobiegowej skrzyni biegów. Dodatkowo standardowy system 'overboost’ może tymczasowo zwiększyć moment obrotowy o około 15 procent do 266 Nm, co zapewnia odpowiedni wzrost dynamiki.

Wszystkie te elementy łączą się, aby nadać najmniejszemu modelowi OPC osiągi przypominające sportowy samochód. Silnik turbo przyspiesza Corsę od zera do 100 km/h w 7,2 sekundy i umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 225 km/h, a szybkie przyspieszenia podkreślają wysoki poziom momentu obrotowego: przyspieszenie z 80 do 120 km/h zajmuje zaledwie 6,7 sekundy na piątym biegu. Opel Corsa OPC zużywa 7,9 litra paliwa na 100 kilometrów, co jest umiarkowaną liczbą w tej klasie osiągów.

Inteligentna, lekka konstrukcja to wyróżniająca cecha standardowego silnika. W połączeniu z aluminiowym pokrywem łożyska, szary odlew żeliwny waży zaledwie 27 kg. Użycie tego materiału pozwala także zaoszczędzić na ciężkich środkach redukcji hałasu wokół silnika.

Głowica cylindrów, miska olejowa i indukcyjny kolektor ssący specyficzny dla turbo w Opel Corsa OPC wykonane są z aluminium. Obudowa turbiny jest zintegrowana w odlewie kolektora wydechowego – charakterystyczny design dla Opla, idealny dla wagi turbiny i szybkiej reakcji. Wodny chłodzony turbo był rozwijany wspólnie przez Opela i specjalistów z BorgWarner Turbo Systems (wcześniej KKK).

Posiada wyrafinowaną geometrię przepływu, ulepszone materiały oraz dłuższą żywotność. Ważący 131 kg, wydajny silnik jest niezwykle lekki i tylko 15 kg cięższy od wersji bez turbiny. Nowe silniki turbo konkurencji w tej klasie pojemności mogą ważyć do 15 kg więcej.

Rozkład czasów zaworowych silnika czterozaworowego został również zoptymalizowany. W porównaniu do silnika aspiracyjnego, rozrzut wałka rozrządu zmniejszono z 232° do 223°, a skok zaworów zredukowano z 8,5/9,5 mm do 7 mm, ponieważ maksymalne ciśnienie 1,3 bara z turbiny automatycznie zapewnia dobre napełnienie. Przy maksymalnych obrotach wynoszących 6500, bezpośredni skok zaworowy za pośrednictwem tłoków o płaskiej podstawie jest zoptymalizowany pod kątem wagi i tarcia.

Przy średnicy cylindra/kształcie 79/81,5 mm i pojemności 1598 cm3, kompaktowy silnik OPC zapewnia najwyższe osiągi w zakresie mocy specyficznej (88 kW/120 KM na litr pojemności) oraz momentu obrotowego specyficznego (144 Nm/litr). Jednostka ta jest również dobrze przystosowana do przyszłości. Wstępny katalizator oraz nowa jednostka sterująca silnikiem używana w technologii hybrydowej już spełniają wymagania nadchodzącego standardu emisji Euro 5. Wymagania dotyczące funkcjonowania na gazie ziemnym (CNG) oraz biopaliwie (alkoholu) również zostały uwzględnione podczas projektowania.

Fotele: Sportowy kształt, nowa geometria

Z dużym wsparciem bocznym – najważniejszym elementem każdego sportowego fotela – idealna przydatność do długich podróży i wysoki poziom komfortu siedzenia dla pasażerów o różnych sylwetkach, przednie fotele Opel Corsa OPC są naprawdę wielofunkcyjne. Opracowane wspólnie przez Opla i Recaro, nie tylko przypominają fotele wyścigowe, ale także opierają się na plastikowej powłoce. Zaletą tego projektu jest to, że konturowanie i rozkład ciśnienia można lepiej kontrolować niż w konwencjonalnych, masowo produkowanych fotelach samochodowych z ramą stalową. Fotele Corsy produkowane są w procesie wtrysku termoplastycznego, z włóknami szklanymi dla wzmocnienia plastiku.

Integracja zagłówków i bocznych poduszek powietrznych zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Odpowiednie wycięcia w oparciach foteli pozwalają na retrofitting czteropunktowych pasów bezpieczeństwa. Nie następuje żaden spadek poziomu praktyczności, ponieważ nowe fotele OPC posiadają znaną funkcję Easy-Entry, umożliwiającą bezproblemowy dostęp do tyłu. Regulacja wysokości jest standardowa, a także podgrzewane fotele w opcjonalnej pełnej tapicerce ze skóry nappa.

Nowa geometria siedziska łączy dobre wsparcie boczne z wygodną pozycją siedzącą. „Zaprojektowaliśmy powierzchnię siedzenia tak, aby była węższa z tyłu dla dobrej postawy ciała, a szersza z przodu, aby nogi miały dużo miejsca,” mówi Armin Roßmann, inżynier projektant. Kształt został zaprojektowany z pomocą komputerowego modelu ludzkiego RAMSIS. Ergonomia i przydatność do długich podróży były oceniane przez specjalistów od foteli w różnych testach praktycznych. Wśród nich była analiza przy użyciu czujników w prototypowych samochodach podczas długich podróży, aby obiektywnie określić, czy kierowca siedzi wygodnie w jednej pozycji. Jeśli kierowca utrzymuje tę pozycję przez długie odległości, ergonomia jest idealna.

Nowy fotel OPC przeszedł ten test z wyróżnieniem, a także inną obowiązkową kontrolę: pracownicy o różnych sylwetkach wypróbowali fotel na specjalnych odcinkach centrum testowego Opla w Dudenhofen. Następnie ocenili różne kryteria, takie jak wsiadanie, pozycja siedząca, pokonywanie zakrętów i wsparcie w odcinku lędźwiowym. Boczna poduszka powietrzna w sportowych fotelach Opel Corsa OPC to także innowacja. Wspólny rozwój Opla i Recaro, są one zintegrowane w oparciach foteli – to pierwszy taki przypadek w produkcji seryjnej, składanych fotelach o konturach nadwozia.

Dane techniczne

1.6L Turbo 6MT (192 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1598 Cm3
Moc141 Kw @ 5850 Rpm
192 Hp @ 5850 Rpm
189 Bhp @ 5850 Rpm
Moment obrotowy170 Lb-Ft @ 1980-5800 Rpm
230 Nm @ 1980-5800 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna140 Mph (225 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h7.2 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony215/45 R17
Długość159.1 In (4041 Mm)
Szerokość67.4 In (1712 Mm)
Wysokość58.6 In (1488 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.5/58.2 In (1
Rozstaw osi98.9 In (2512 Mm)
Prześwit5.9 In (150 Mm)
Pojemność bagażnika10.1 Cuft (286 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna2652 Lbs (1203 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3754 Lbs (1703 Kg)
Spalanie miasto22.4 Mpg Us (10.5 L/100Km)
Spalanie trasa36.7 Mpg Us (6.4 L/100Km)
Średnie spalanie29.8 Mpg Us (7.9 L/100Km)
Emisja CO2190 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.