Renault zmienił oznaczenie południowokoreańskiego modelu Samsung QM5, sprzedając go w Europie jako Koleos, co było odważnym krokiem w segmencie SUV-ów i crossoverów, gdzie francuski producent miał słabą reprezentację.
W 2006 roku Renault zaprezentowało Koleosa na Paris Motor Show, a sprzedaż rozpoczęła się wkrótce potem, z dostawami w 2007 roku. Niestety dla francuskiego producenta, globalny kryzys finansowy mocno uderzył w przemysł motoryzacyjny, co spowodowało drastyczny spadek na rynku. Ponadto osoby poszukujące tego rodzaju pojazdów zwykle koncentrowały się na markach z tradycją w budowie SUV-ów i crossoverów, a nie na Renault. W efekcie Koleos sprzedał się w mniej niż 150 000 egzemplarzy w ciągu niemal dziesięciu lat.
Koleos, korzystając z tej samej estetyki co reszta gamy Renault, miał parę reflektorów nachylonych do tyłu, umieszczonych nad maską, które flankowały kratkę chłodnicy wymyśloną przez Patricka Le Quementa. Z boku, Koleos prezentował lekko wygiętą linię dla szyb, zakończoną z tyłu nachyloną ku przodowi klapą bagażnika i słupkami C.
Wnętrze było starannie zorganizowane, z designem obfitującym w zakrzywione powierzchnie oraz falistym kształtem środkowej części deski rozdzielczej. Renault umieściło również wysoko montowane siedzenia, typowe dla SUV-a. Z tyłu, dzielona kanapa mogła zwiększyć przestrzeń bagażową, przekształcając francuskiego SUV-a w praktyczny pojazd rodzinny z pewnymi zdolnościami terenowymi.